Afbeelding
maandag 21 september 2020

Paar jaar terug nog polder nu opstelterrein Amstelveenlijn

Hilde Postma

De afgelopen twee jaar voltrok zich een metamorfose in de Legmeerpolder: daar ligt nu een opstelterrein van bijna zes voetbalvelden groot. Omdat dit echt een heel nieuw onderdeel van de Amstelveenlijn is, speelt het opstelterrein een belangrijke rol in de test- en oefenperiode. Hoog tijd om je mee te nemen naar de bijzonderheden van dit terrein!

door Wendy van der Meulen

Het opstelterrein is ongeveer 5,5 voetbalvelden groot. Er staan 70 bovenleidingsmasten en er ligt zo’n 2.500 meter spoor inclusief elf (!) wissels. Op het terrein is plek voor 25 trams. Niet zichtbaar maar wel aanwezig: er ligt 5 km aan bekabeling voor de stroom, verlichting, wissels, seinen en de dienstgebouwen.

Foto: Topview Luchtfotografie

Op dit terrein staat een combinatiegebouw voor de transformatoren die wisselstroom omzetten naar gelijkstroom (een zogenaamd gelijkrichterstation), een technische ruimte voor kleine reparaties, een opslag en een dienstgebouw voor de medewerkers van GVB. Plus een parkeerterrein voor auto’s en een fietsenstalling.

Foto: Gé Dubbelman

Even spieken achter de deur: hoe ziet zo'n gelijkrichterstation er van binnen uit? Zo dus.

Het terrein is goed beveiligd met onder meer hekken, een op afstand bedienbare toegangspoort voor tram en personeel en 360 graden camerabewaking. Hier op de foto van 30 juni nog in aanleg.

Foto: Gé Dubbelman

Ook nieuw is natuurlijk het stukje spoor van Westwijk naar het opstelterrein inclusief de spoorovergang op de J.C. van Hattumweg.

Foto: Gé Dubbelman

In de toekomst wordt het terrein voor het project Uithoornlijn nog uitgebreid zodat er elf trams extra gestald kunnen worden. Dan wordt het spoor ook doorgetrokken richting Uithoorn. De berg zand rechts op de foto is alvast de voorbelasting voor dit spoor (foto gemaakt op 8 juni).

Foto: Gé Dubbelman

De trambestuurders van GVB hebben er zin in om volop te testen en te oefenen de komende maanden. Ook zij kijken uit naar de officiële start van Lijn 25 op 13 december 2020!

Foto: Nina Albeda Jelgersma

De start van de bouw van het opstelterrein in september 2018.

Hoe zag de bouw van het opstelterrein er ook alweer uit?

  • Sept 2018: Start van de werkzaamheden. Dit begon met het aanbrengen van 80.000 m3 zand uit de Noordzee als voorbelasting, zodat de grond kon inklinken en het een goed fundament zou vormen voor het opstelterrein.
  • Zomer 2019: Verwijderen van het zand.
  • Vanaf oktober 2019: Damwanden intrillen en spoor aanleggen.
  • Vanaf januari t/m 16 augustus 2020: Aanleg van de spoorovergang op de J.C. van Hattumweg, spoorinfrastructuur, bovenleidingen, plaatsen dienstgebouw en combinatiegebouw.
  • Op 17 augustus 2020 heeft VITAL het opstelterrein weer overgedragen.