Op lijn 26 zal in de toekomst gekoppeld worden gereden. Hierdoor kunnen er twee keer zoveel passagiers worden vervoerd. GVB wil nog steeds deze zomer van start gaan met het gekoppeld rijden, ook al zorgt de coronacrisis voor wat vertraging in de planning van de testritten. ‘We doen er alles aan om de betrouwbaarheid van lijn 26 te verbeteren.’ Een eerste stap is dit Paasweekend gezet door de haperende wissels te vervangen.
Puur cijfermatig bekeken presteerde lijn 26 presteerde in het afgelopen jaar nog goed op punctualiteit en uitval, benadrukt GVB. ´We hebben een uitval van 1,11 procent en 95 procent van de trams rijdt op tijd. Dat is beter dan de norm´, zei GVB-unitmanager Paul Koert in januari in het Parool. GVB erkent dat de verbinding kwetsbaar blijft. Dat komt doordat áls er verstoringen zijn, door de ‘flessenhalsligging’ van IJburg niet omgereden kan worden via een andere route. Ook de eventuele inzet van bussen biedt hier nauwelijks uitkomst.´ ‘Als de lijn uitvalt, hebben IJburgers maar heel beperkt een ov-alternatief. In de stad kan je corrigeren, dan laat je een tram een klein stukje omrijden. Maar met de 26 is dat geen optie.’