Als je van de zomer de bus nam in Uithoorn had het zomaar gekund dat je iemand met een vragenlijst was tegengekomen. Want er werd een enquête gehouden over het busnetwerk in Uithoorn als de Uithoornlijn eenmaal rijdt. Samen met de online versie van de enquête hebben een verbluffende 1879 mensen de vragenlijst beantwoord. Jon van der Ploeg, strategisch adviseur bij de Vervoerregio Amsterdam vertelt over wat er uit deze vragenlijst gekomen is. En hij gaat natuurlijk in op wat er met de uitkomsten gedaan is.
Veel antwoorden
Jon: ‘We passen het busnetwerk door en rond Uithoorn aan zodra de Uithoornlijn gaat rijden. Dat is afgesproken toen er besloten werd om de Uithoornlijn te bouwen. Maar hoe die buslijnen precies gaan lopen en welke dingen belangrijk zijn om rekening mee te houden wilden we ook graag van de gebruikers en inwoners horen. We hebben echt ongekend veel antwoorden gehad op de vragenlijst. Daar zijn we heel blij mee. Daardoor weten we goed wat de inwoners en reizigers in Uithoorn, Aalsmeer en Amstelveen vinden. Met de antwoorden op de vragenlijst en de gesprekken met vervoerders Connexxion, GVB, gemeenten en de Reizigers Advies Raad hebben we veel input gekregen op de opzet van het nieuwe netwerk. Al die gesprekken zijn belangrijk om een zo goed mogelijk netwerk van bus én tram te krijgen.’
Negatieve gevoelens
Jon: ‘De uitkomsten van de enquête zijn anoniem samengevat in een factsheet (zie onderaan deze alinea, red.). Wat duidelijk naar voren kwam bij de reizigers zijn negatieve gevoelens op twee onderwerpen: extra overstappen en de locatie van de tramlijn in vergelijking met de locatie van de R-net bus binnen Uithoorn. Het is begrijpelijk dat er op deze twee onderwerpen zorgen zijn. Het is altijd wennen aan een nieuwe situatie. De Uithoornlijn heeft in z’n geheel bekeken een positieve invloed heeft op de bereikbaarheid. Ook met oog op de toekomst. Maar er zijn altijd reizigers voor wie de situatie veranderd, omdat ze over moeten stappen of omdat ze opeens verder weg van een halte wonen met snel en vaak rijdend openbaar vervoer. Ook voor die inwoners en reizigers willen we kwaliteit bieden. Daarom werd de enquête ook gehouden, zodat zij konden aangeven wat ze belangrijk vinden.’