Mensenwerk en vakmanschap
“Onderhoud aan trams is mensenwerk en vaart op vakmanschap,” vertelt Ruud. “Onze monteurs bij Railmaterieel gaan straks het onderhoud van 63 voertuigen doen. Dat betekent dat ze binnenkort opleidingen krijgen op verschillende niveaus. Omdat we train-de-trainer opleidingen aanbieden, zijn onze eigen opleiders straks gecertificeerd om de 15G monteursopleidingen te geven. Zodat de onderhoudsmonteurs vol vertrouwen en met de juiste kennis aan de slag kunnen mét een vertrouwde trainer als klankbord. In aanloop daarnaartoe is een aantal collega’s dit voorjaar bijvoorbeeld al in de truckstellenfabriek van CAF geweest. Voor onderhoudsmonteurs en technisch beheerders een essentieel bezoek, omdat zij haarfijn moeten weten hoe het juiste onderhoud aan deze nieuwe 15G trams gedaan moet worden. De techniek is anders en als je weet hoe bepaalde onderdelen gemaakt worden, heb je een veel completer beeld. De kennis die opgedaan is in de fabriek wordt aangevuld met theorie en bijbehorende specificaties.”
Onderhoud
Het onderhoud van de nieuwe 15G trams gebeurt straks zowel op de Hoofdwerkplaats Rail (HWR) in Diemen als op de Lijnwerkplaats in de tramremise Havenstraat. Ruud: “Werkzaamheden die grofweg meer dan drie dagen in beslag nemen, of een meer projectmatig karakter hebben zoals het inbouwen van pinapparatuur of OV-chipkaart validators in de nieuwe voertuigen, gebeuren op de HWR. Daar hebben we ook ons Hoofdmagazijn. Ruim een jaar geleden zijn we hier al begonnen met ruimte maken voor alle pallets met onderdelen die straks deze kant opkomen voor de 15G, en binnen afzienbare tijd trouwens ook voor de nieuwe M7 metro. Alle onderdelen die bij de 15G tram horen, gaan ons registratiesysteem (SAP) in. De onderdelen worden ingevoerd, gecatalogiseerd, en alle zogenoemde serienummerplichtige onderdelen worden geregistreerd zodat we ze kunnen blijven volgen. We richten ons SAP-systeem bovendien zó in dat we – naast alle artikelen – ook de werkorders en structuur van de trams kunnen registeren. Omdat GVB toewerkt naar risico gestuurd onderhoud, moeten we onze onderhoudsregistratie hier natuurlijk ook op laten aansluiten. Om dat te regelen, halen onze engineers nu bij de interne klanten de gewenste situatie op en gaan ze samen met de SAP-specialisten de 15G onderhoudsadministratie in SAP inrichten.
Voorraad
“We hebben lijsten opgesteld van onderdelen die wij strategisch op voorraad moeten hebben om revisies te kunnen doen en schades te kunnen repareren”, vervolgt Ruud zijn verhaal. “Die onderdelen willen we nu al op voorraad hebben, bijvoorbeeld omdat ze een lange levertijd hebben of een hoge prijs bij nalevering. Daarbij kun je denken aan deursystemen, ruiten, een complete cabine, airconditioning, verwarming en ventilatiesystemen, draaistellen, stroomafnemers, baanschuivers en tractieomzetters. Daarnaast is er een initiële bestelling van artikelen gedaan bij aanschaf waarmee we het eerste jaar het preventief en correctief onderhoud op deze trams kunnen doen, los van eventuele schade of vandalisme. Die bestelling is gebaseerd op berekeningen op basis van het aantal kilometers dat we gaan rijden en het aantal voertuigen. Hierbij kun je denken aan losse deurknoppen, printplaatjes, luchtfilters en sleepstukken voor de stroomafnemer. Ook al die artikelen registreren we. Om een indruk te geven; dit zijn ongeveer 350 verschillende onderdelen, die we elk bestellen in aantallen die kunnen variëren van 1 tot 750 stuks. Grofweg zitten we rond de vierduizend initiële artikelen.”