Afbeelding
dinsdag 11 augustus 2020

Nieuwe fietsenstalling Rokin geopend

Hilde Postma

Op maandag 10 augustus wordt de nieuwe fietsenstalling onder het Rokin geopend. Deze ondergrondse fietsenstalling heeft een directe toegang tot het metrostation en biedt plek aan 260 fietsen.

De parkeerplekken in de Rokinstalling zijn een aanvulling op de al bestaande fietsparkeerplekken op straat. Van de 260 plekken in de stalling zijn er 57 voor afwijkende fietsen, zoals fietsen met een kratje of kinderzitje voorop. Voor bakfietsen en scooters is de fietsenstalling niet toegankelijk. Bakfietsen en scooters kunnen geparkeerd worden op de daarvoor bestemde parkeervakken op straat.

Fietsers kunnen gemakkelijk met hun OV-chipkaart in- en uitchecken en hun fiets de eerste 24 uur gratis stallen. Elke extra dag kost € 1.25. In de stalling zijn ook oplaadkluizen aanwezig voor de accu’s van elektrische fietsen, die gratis gebruikt kunnen worden. In de stalling is geen toezicht aanwezig, maar er wordt wel gebruik gemaakt van videobewaking.

Openingstijden
De stalling – die is gefinancierd door de gemeente Amsterdam en de Vervoerregio – is toegankelijk tijdens de openingstijden van de metro:

Van 05:15 uur tot 01:25 uur van maandag t/m vrijdag
Van 06:15 uur tot 01:25 uur op zaterdag
Van 07:15 uur tot 01:25 uur op zondag

 

 

Heeft u vragen? Stel ze hier.

31 augustus 2020 | 18:25

Ronald

Een mooie voorziening. Verdwijnt nu ook die lelijke fietsenrekken en daarmee wat er tegenaan wordt gegooid bij de zuidelijke metrotoegang? Kan die ruimte mooi worden gebruikt voor gezellige terrassen. Rokin heeft dan een prachtige wandel en terrassenpromenade als na de auto´s ook fietsen, scooters enzovoorts onder de grond staan.

19 augustus 2020 | 10:10

anoniem

Voor ik het vergeet: je zou zelfs eens kunnen overwegen om met de nieuw opgedane kennis uit dit artikel je ov-chipkaart in het vervolg wél mee te nemen als je gaat fietsen. Dat stukje plastic kan voor meer dingen dan alleen ov gebruikt worden zo blijkt. Fietsenstallingen bijvoorbeeld.

19 augustus 2020 | 10:05

anoniem

Grappig, als ik op de fiets zit heb ik meestal wel m’n ov-chipkaart bij me. Die zit immers gewoon in m’n portemonnee. Maar wees niet getreurd wat betreft die andere mogelijkheden Arjen, voor mensen zoals jij biedt de stad ook nog genoeg fietsenrekken die zonder ov-chipkaart beschikbaar zijn. Kijk voor de grap eens rond op straat.

19 augustus 2020 | 09:14

johan siemons

ja alain ,
de ns gebruikt de OV-kaart al jaaaren voor het lenen van een fiets (!) bij één van de stallingen . en die broekzak ? tja , dat is ook zo’n “dingetje” 🙂

19 augustus 2020 | 08:43

Alain

Eens johan – ook al ben je met de fiets; je heb dan hopelijk ook een broek aan (hoewel ik van zeker één fietser die vaak in de binnenstad te vinden is weet dat die alleen in zijn veelkleurige speedo zijn rondes maakt). En een broek heeft meestal broekzakken. Daarin past een portemonnee. Tegenwoordige portemonnees hebben allemaal vakjes waarin kaartjes passen, zoals een bankpas. Of een OV-chipkaart.

18 augustus 2020 | 22:41

johan siemons

is deze arjen een kind van de jongste generatie 9 sommige worden dan verwende eieren genoemd ) of iemand die niet verder kijkt/denkt dan dat zijn neus lang is? die stalling pál naast de metro geeft al aan dat de OV-kaart een “dingetje” is . dáár is op gemikt bij het bedenken hoe vrije èn betaalde toegang verwezenlijkt kan worden . ik val van mijn stoel bij de vraagstelling van deze arjen , echt waar .

18 augustus 2020 | 18:07

Arjen

In het artikel lees ik dat ik kan in- en uitchecken met een OV-chipkaart. Zijn er ook andere mogelijkheden? Als ik fiets heb ik meestal mijn OV-chipkaart niet bij mij, want ik ben immers met de fiets.

13 augustus 2020 | 18:26

Sicco

Ik heb een vraag die niet gerelateerd is aan dit artikel:

Bij metrostation Wibautstraat is er aan de noordkant al heel lang een gedeelte dat sinds de renovatie nog niet af is en in de hekken staat: https://imgur.com/a/yU0iyn0

Wanneer wordt dit afgerond? Ik heb het idee dat er al vele maanden niet meer aan gewerkt is.

13 augustus 2020 | 07:41

johan siemons

ik lees de tekst van de heer/mevr. “anoniem” nog een keer en bedenk dat “anoniem” de helpdesk van het OV kan bellen voor uitsluitsel . simpel toch ?

12 augustus 2020 | 15:38

anoniem

Mijn OV pas werkt niet voor de stalling. Kan dat?