Afbeelding
donderdag 7 september 2023

Magenta. Kleur van het jaar 2023, kleur van de Vervoerregio

Jasmijn van Engelen

2023 is het jaar van felroze. Heel de zomer gingen filmbezoekers massaal in roze naar Barbie en de kledingwinkels hingen vol met flitsende roze jasjes, pakken, broeken en bloesjes. Dat ligt helemaal in lijn met Pantone, die Viva Magenta als dé kleur van 2023 heeft uitgeroepen. “Een bijzondere kleur voor een bijzonder jaar”, aldus de website van Pantone.

Schiaparelli, Valentino en Barbiecore

Magenta heeft al een lange geschiedenis achter de rug. De opkomst van de kleur was even fel als de kleur zelf. In 1937 maakte Elsa Schiaparelli, een van werelds beroemdste modeontwerpsters van die tijd, magenta tot haar favoriete kleur. Ze introduceerde ‘shocking pink’, zoals ze het noemde, aan het grote publiek via haar ontwerpen. De kleur was populair van eind jaren ’30 tot aan de tweede wereldoorlog, waar feestelijke kleuren als niet gepast werden gezien. De tweede felroze- vlaag komt begin 2001 op gang, als Pantone fuchsia roze uitroept tot kleur van het jaar. Met films als Legally Blonde en Meangirls is felroze ‘in’ tijdens beginjaren van de zero’s (van 2000 tot 2010).  Dé kleur om aan te geven dat meisjesachtig zijn en succesvol zijn hand in hand kunnen gaan.

En nu is er de derde golf voor de intens-roze kleurfamilie. In gang gezet door Valentino’s Hot Pink lijn tijdens fashionweek in september 2022. Een roze die voor zestig procent uit magenta bestaat en speciaal is ontwikkeld in samenwerking met Pantone. Pantone zelf kondigde januari 2023 aan dat magenta de kleur van dit jaar is. En toen kwam daarbovenop nog eens de Barbie film in juli. Met een marketingbudget van 150 miljoen dollar werd felroze weer helemaal hip. Fun fact? Het budget voor de film zelf was minder: 145 miljoen. Bij iedere bioscoop staan levensgrote, felroze Barbie dozen om een foto van jezelf als Barbie te nemen. Wie Margot Robbie googelt (de actrice die de hoofdrol speelt) krijgt een volledig roze scherm met zoekresultaten en er zijn verschillende Barbiekledinglijnen te vinden bij Primark en Forever 21. De term Barbiecore is in het leven geroepen: Barbie en roze als (mode-)inspiratie. ‘Het is de ongeschreven regel om in het roze naar Barbie te gaan’, aldus een bezoeker van de film.

Magenta mode hangt volop in de etalages

Het Magenta van de Vervoerregio

Ook de Vervoerregio kleurt magenta roze. Maar dat deed het al voor langere tijd. Het logo is namelijk sinds 2017 helemaal magenta. Iris, communicatieadviseur bij de Vervoerregio, vertelt: ‘In 2016 werd duidelijk dat we officieel de Vervoerregio gingen heten. Daarvoor heette de organisatie de Stadsregio Amsterdam. En bij een nieuwe naam hoorde een nieuwe huisstijl. Vandaar dat we een ontwerper hebben ingehuurd om een huisstijl te maken. Daar kwamen twee kleurenpaletten uit die de organisatie mooi vond: blauw-groen en magenta. Het is duidelijk welk palet het is geworden.’ Britta, manager bestuur en communicatie bij de Vervoerregio: ‘Magenta werd in die tijd enkel door T-mobile gebruikt als merkkleur. Het was daardoor qua uitstraling veel unieker en opvallender dan blauw-groen. En het is natuurlijk een prachtige kleur. Daarom hebben we met grote overtuiging voor magenta gekozen.’

Moedig, onbevreesd, uitbundig

Pantone geeft op de website wat superlatieven mee aan magenta: moedig, uitbundig, onbevreesd, vreugdevol. Zijn dat woorden waar de vervoerregio zich in herkent? Britta: ‘Onbevreesd en vreugdevol zijn we zeker. We zijn een warme organisatie waar iedereen welkom is. We werken met veel passie aan een regio waarin het prettig reizen en verblijven is. Dat is zeker vreugdevol werk. En ook in deze tijden, waar de toekomst onzeker is voor het ov, blijven we het voortouw nemen op het gebied van duurzaamheid, toegankelijkheid en bereikbaarheid. Daar zit wel een mate van onbevreesdheid in.’

Het logo van de Vervoerregio Amsterdam

Digitale toegankelijkheid

In 2016, toen Magenta de kleur van de Vervoerregio werd was digitale toegankelijkheid nog een minder groot thema dan nu. Debby, communicatieadviseur bij de Vervoerregio: ‘Als overheidsorganisatie moeten we onze website laten voldoen aan de normen voor digitale toegankelijkheid. Dat wil zeggen dat mensen ook met een visuele beperking onze website goed moeten kunnen bezoeken. Kleurcontrasten zijn daar een belangrijk onderdeel van. Hoe groter het contrast tussen twee kleuren, hoe beter het te zien is. Gelukkig voldoet Magenta aan de norm. Het contrast met wit, de basiskleur voor het internet, is groot genoeg om qua kleur een toegankelijke website te hebben en ons logokleur te behouden.’

Laatste weken

Hoewel Pantone’s magenta tot eind 2023 loopt en Barbie nog volop in de bioscopen draait is het mogelijk dat de laatste weken van felroze zijn aangebroken. Want Paris Fashion Week Fall/Winter staat alweer voor de deur. Vanaf 25 september tot 3 oktober worden de nieuwe lijnen voor de herfst en winter aangekondigd door de grote modehuizen. De kleuren die voortkomen uit die lijnen zijn van invloed op wat er in de grote kledingwinkels komt te liggen. Het gerucht gaat dat soft pink of millenial pink mogelijk het stokje gaat overnemen van het uitgesproken magenta. Voor de Vervoerregio maakt het niet uit of magenta populair is of niet. ‘We zijn heel tevreden met de logokleur en blijven die gewoon houden.’ Aldus Britta.