2023 is het jaar van felroze. Heel de zomer gingen filmbezoekers massaal in roze naar Barbie en de kledingwinkels hingen vol met flitsende roze jasjes, pakken, broeken en bloesjes. Dat ligt helemaal in lijn met Pantone, die Viva Magenta als dé kleur van 2023 heeft uitgeroepen. “Een bijzondere kleur voor een bijzonder jaar”, aldus de website van Pantone.
Schiaparelli, Valentino en Barbiecore
Magenta heeft al een lange geschiedenis achter de rug. De opkomst van de kleur was even fel als de kleur zelf. In 1937 maakte Elsa Schiaparelli, een van werelds beroemdste modeontwerpsters van die tijd, magenta tot haar favoriete kleur. Ze introduceerde ‘shocking pink’, zoals ze het noemde, aan het grote publiek via haar ontwerpen. De kleur was populair van eind jaren ’30 tot aan de tweede wereldoorlog, waar feestelijke kleuren als niet gepast werden gezien. De tweede felroze- vlaag komt begin 2001 op gang, als Pantone fuchsia roze uitroept tot kleur van het jaar. Met films als Legally Blonde en Meangirls is felroze ‘in’ tijdens beginjaren van de zero’s (van 2000 tot 2010). Dé kleur om aan te geven dat meisjesachtig zijn en succesvol zijn hand in hand kunnen gaan.
En nu is er de derde golf voor de intens-roze kleurfamilie. In gang gezet door Valentino’s Hot Pink lijn tijdens fashionweek in september 2022. Een roze die voor zestig procent uit magenta bestaat en speciaal is ontwikkeld in samenwerking met Pantone. Pantone zelf kondigde januari 2023 aan dat magenta de kleur van dit jaar is. En toen kwam daarbovenop nog eens de Barbie film in juli. Met een marketingbudget van 150 miljoen dollar werd felroze weer helemaal hip. Fun fact? Het budget voor de film zelf was minder: 145 miljoen. Bij iedere bioscoop staan levensgrote, felroze Barbie dozen om een foto van jezelf als Barbie te nemen. Wie Margot Robbie googelt (de actrice die de hoofdrol speelt) krijgt een volledig roze scherm met zoekresultaten en er zijn verschillende Barbiekledinglijnen te vinden bij Primark en Forever 21. De term Barbiecore is in het leven geroepen: Barbie en roze als (mode-)inspiratie. ‘Het is de ongeschreven regel om in het roze naar Barbie te gaan’, aldus een bezoeker van de film.