Afbeelding
maandag 8 oktober 2018

Lijn 26 wordt geüpgraded

Duco Vaillant

Tram 26 is een drukke en succesvolle tramlijn naar IJburg. De lijn is echter kwetsbaar en zal met de vele geplande nieuwbouw op IJburg en het Zeeburgereiland een stuk drukker worden. In deze nieuwe serie ‘lijn 26’ volgen we de komende tijd de aanpassingen en verlenging van deze belangrijke tramlijn. We praten vandaag met Rinske Bakker, omgevingsmanager van Metro en Tram.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

17 oktober 2018 | 16:26

doe maar gewoon

@Eduard, vervelende betweter

16 oktober 2018 | 13:41

Eduard

Opmerkelijk, dat de nieuwe keerlus van de tram aan de IJzijde in fasen wordt aangelegd. Dit werkt sterk kostenverhogend. Waarom zou je werkzaamheden in fasen uitvoeren als je het ook in één keer goed kunt doen? Het lijkt er op, dat de visie van de vervoerregio en het GVB niet verder reikt dan hun beider neus lang is. Maar dat is helaas niets nieuws.  

16 oktober 2018 | 14:55

Duco

@Eduard
Als we puur naar de kosten zouden kijken van uitvoering, dan zou het beste zijn om 5 doordeweekse dagen, 8 uur te werken tijdens reguliere werktijden en werkdagen van het desbetreffende bedrijf / organisatie. In de praktijk is dit zelden het geval. We werken in een stad met haar eigen ritme en aan een tramlijn waarbij we de reiziger zo min mogelijk willen hinderen. Om die reden zal er ook veel in de nachtelijke uren worden gewerkt wanneer de tram korte tijd niet rijdt.

Als het gaat om deze lus, zal het iets duurder zijn om een klein deel eerder te doen. De werkzaamheden zelf veranderen niet, er wordt geen dubbel werk gedaan en je onderbreekt geen continu repeterende werkzaamheden (waar je voordelen uit kan halen in snelheid en kosten). Het in 1x uitvoeren zelf was niet handig of geen optie. Alles naar voren halen zou niet alleen meer hinder geven, maar ook duurder zijn. Alles later in 1x was geen optie en als dit wel het geval was geweest ivm de vele extra maatregelen/hinder voor het verkeer duurder.

9 oktober 2018 | 22:12

n-evo

@Duco Telt het kop maken van een tweerichtingstram als links rijden? In principe hoeft tram 5 op de Strawinskylaan maar tot net over de wissel te rijden. Wanneer hij terugrijdt gaat ie al direct naar het rechterspoor. Ik heb het gevoel dat we het nu over twee verschillende dingen hebben: langere stukken links rijden vs puur omkeren van rijrichting bij een omloopwissel zoals tram 5 dagelijks doet op het eindpunt in Amstelveen. Kortom, zijn beide zaken voor die wet gelijk?

9 oktober 2018 | 16:57

Willem

De Kiss en ride verplaatsen naar het busplatform, dat heeft toch ruimte genoeg. Lijn 26 permanent laten keren op de calamiteitenlus. Scheelt heel veel rijtijd waardoor de hele lijn 26 misschien wel met 2 omlopen minder kan rijden. Met gekoppelde trams scheelt dat misschien wel 4 tramvoertuigen en 14 FTE personeel. Waardoor de lijn een stuk goedkoper is te exploiteren. De reiziger is net zo snel. Zeker vanaf CS naar IJburg is het eerste stukje nu monsterlijk langzaam als je kijkt naar de snelheid hemelsbreed. En ook aan de IJzijde spring je zo de NZ in v.v.

9 oktober 2018 | 15:50

n-evo

@Duco Dus zolang een tram op vrije baan rijdt, bijvoorbeeld in een middenberm van twee rijstroken voor auto’s (denk aan de situatie op de Strawinskylaan in Zuid), is er niks aan de hand?

9 oktober 2018 | 15:55

Duco

@n-evo
Op de Strawinskylaan zijn er veel kruisende wegen. Dus als je linkerspoor zou willen rijden moet de tram worden begeleid.

9 oktober 2018 | 11:09

n-evo

@ Winston Apart in Den Haag worden ook met werkzaamheden volgens mij met enige regelmaat omloopwissels ingezet. Tram 5 reed laatst ook ingekort tot Zuid en rijdt dan een stukje “links”.

@Thomas @Maarten Het idee zal zijn om alle trams bij elkaar te houden op het voorplein en niet onnodig de boel te versnipperen. Idem hoe nu alle bussen eindelijk netjes bij elkaar achter stoppen. Van wat ik begrijp was het busstation eigenlijk te klein voor alle oude buslijnen (pre-N/Z-lijn) die naar CS gingen. Het is dus maar de vraag of er nu opeens een zee van ruimte is voor zo’n zeer hoogfrequente tramlijn.

Dan speelt ook nog mee dat trams en infrastructuur véél zwaarder zijn dan bussen. Laat staan gekoppelde trams van 60 meter. De constructie moet maar net geschikt zijn voor die draaglast. En trams kunnen minder stijle hellingen nemen. Dus ook het pad naar boven kan een probleem vormen.

9 oktober 2018 | 10:22

j.siemons

ik vermaak mij weer kostelijk om al die mensen die zich nu op deze nieuwe “materie”  storten . de een weet weer slimmere dingen dan de ander . prima . er is echter één aspect dat ik wil inbrengen ; ik mis de kwaliteitsfoto’s van gé . de foto’s die nu zijn te zien zijn allemaal onscherp ! het lijkt wel of iemand al pratend over de materie ondertussen wat “kiekjes” met een smartphone neemt . is gé te duur voor de nieuwe leiding van het gebeuren ? of is er een andere – door mij nog niet bedachte – reden ?    

9 oktober 2018 | 06:23

Koen

@Maarten

Lijkt me dat die de Kiss & Ride teveel in de weg zit om daar een reguliere halte van te maken.

8 oktober 2018 | 23:38

Maarten

@Thomas Of gewoon de keerlus die ze nu aanleggen gebruiken als eindhalte van lijn 26? 

18 oktober 2018 | 11:38

Duco

@Maarten en Koen
Voor de overzichtelijkheid en overstapgemak om verder de stad in de rijden, is ervoor gekozen om alle trams aan de voorzijde van het station te laten vertrekken en te stoppen. De keerlus die nu wordt gemaakt, is er krap, krapper dan normaal voor een eindpunt. Dat is niet zo erg voor incidenteel gebruik, maar voor regulier gebruik levert het wel een probleem op. Daarnaast is er zoals Koen zegt te weinig plek voor een volledige eindhalte ervan te maken met twee sporen.

8 oktober 2018 | 23:15

Thomas

Waarom wordt het busplatform aan de IJzijde niet gebruikt als het eindstation van tram 26? Daar is nu ruimte omdat veruit de meeste bussen die daar oorspronkelijk hun eindhalte hadden nu in Noord stoppen. Het busplatform heeft een keermogelijkheid en biedt voor reizigers een snelle toegang tot de metro, pont en treinen. Het tijdrovende stuk voor Centraal wordt overbodig en de tramrails die daar nu alleen door tram 26 gebruikt wordt zou zelfs weg kunnen, wat ruimte biedt voor meer groen en/of meer ruimte voor fietsers en voetgangers. Tram 26 zou er sneller én betrouwbaarder door worden en het verkeer voor Centraal kan beter doorstromen. Aanpassingen voor Centraal zouden ten slotte inpasbaar zijn in het project rondom De Entree.

8 oktober 2018 | 19:55

Tijmen Stam

@Winston: welke wet is dat? Ik kan mij voorstellen dat het een gevolg van een gerechtelijke uitspraak is, na een ongeval, maar zou dat niet alleen voor delen die in de straat liggen gelden?

8 oktober 2018 | 19:37

Winston

@Peter Voor nieuwe wissels die linkerspoor mogelijk maken moet de wet weer gewijzigd worden. Een paar jaar geleden is er een wijziging geweest waardoor alle wissels (die de mogelijkheid gaven om linkerspoor te rijden) weggesneden. Alleen op het metronetwerk is het nog mogelijk om linkerspoor te rijden. Blijkbaar valt het stuk Amstelveen (Boelelaan/VU – Westwijk) niet onder metroreglement omdat de tram er ook rijdt. We zijn benieuwd wat de toekomst brengt. Groetjes, Winston

9 oktober 2018 | 15:31

Duco

@Winston en Tijmen Stam
Hier geldt het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV). Hierin staat dat bestuurders zoveel mogelijk rechts moeten houden. Links rijden is dus eigenlijk niet toegestaan. Een tram die linkerspoor rijdt, rijdt in een verboden rijrichting. Indien het noodzakelijk is dit toch te doen, bijvoorbeeld vanwege een versperring, moet de tram (die dus eigenlijk achteruit rijdt) begeleid worden. Het gaat hierbij om trams die zich mengen in het verkeer. Daar waar trams geheel vrij van het overige verkeer rijden, kan links rijden wel toegestaan worden, maar dan wordt vanuit railveiligheid vereist dat maatregelen genomen worden om het links rijden te faciliteren. Ofwel: seinen plaatsen die voorkomen dat een links rijdende en een rechts rijdende tram in botsing met elkaar komen.

8 oktober 2018 | 14:27

n-evo

Ik zit met exact dezelfde vraag als Peter. Er stromen straks allemaal duurdere tweerichtingstrams in. Waarom moet tram 26 dan ook in de toekomst nog steeds die tijdrovende lus van eindpunt CS maken? Ik begrijp bijvoorbeeld ook dat tram 26 in een veel later stadium naar Centrumeiland doorrijdt omdat daar geen keerlus inpasbaar is. Zodoende wordt de tram pas doorgetrokken als de grotere eilanden af zijn, terwijl een simpele omloopwissel op Centrumeiland met de nieuwe trams voldoende is. Hier lijkt helemaal niet op te worden ingespeeld: alle planningen zijn volledig gebaseerd op eenrichtingstrams.

8 oktober 2018 | 13:38

Peter

Voor zover ik weet is het de bedoeling dat de lijn over een
paar jaar met de gloednieuwe CAF Urbos trams (serie 15G) gereden gaat worden. Hetzelfde
type tram dat ook de vernieuwde Amstelveenlijn zal overnemen. Dat zijn
tweerichtingswagens. Gaan jullie, met het oog daarop, nog meer aanpassingen aan het traject doen? Met wat extra wissels langs de lijn kun je, bij een stremming of storing,
toch op de delen van de lijn aan weerszijden van de stremming heen en weer blijven
rijden, zonder dat je meteen afhankelijk bent van de aanwezigheid van een keerlus. Zoals
dat ook bij de metro en bij lijn 5 mogelijk is. En met tweerichtingstrams kun je richting IJburg ook het tijdrovende rondje van het Stationsplein langs de Sint Nicolaaskerk
schrappen. Dat zou mij de grootste winst lijken. 

8 oktober 2018 | 13:19

EricIJburg

Is het geen optie om de P&R op het Zeeburgereiland op te heffen? Deze P&R zorgt voor een onevenredige belasting van lijn 26. De dagjesmensen die nu hier opstappen kun je daarmee aanzetten om ander openbaar vervoer vanaf hun eigen woonplaats naar Amsterdam te nemen.

Wil je dit bericht delen?