In het nieuwe beleidskader van de Vervoerregio Amsterdam heeft de fiets een grote rol. Fietsen is niet alleen een duurzame manier van transport, het is ook nog eens gezond. Drukke fietspaden kunnen echter ook voor gevaarlijke situaties zorgen, zeker nu er steeds meer fietsers met verschillende snelheden zijn. Werken aan fietsveiligheid is dus belangrijk. Daarom interviewden we collega’s Marieke van der Meer, onderzoeker verkeersveiligheid en mobiliteit, en Rob Smit, projectbegeleider, over de aanpak van fietsveiligheid.
Kunnen jullie iets vertellen over de fietsveiligheid binnen de Vervoerregio?
Marieke: ‘We zien aan de cijfers dat het de laatste jaren niet lukt om het aantal verkeersdoden en verkeersgewonden naar beneden te krijgen. En dat terwijl we een duidelijk doel hebben om het aantal verkeersslachtoffers te verminderen. Voor 2030 willen we een duidelijke verandering zien, en richting 2050 streven we naar 0 verkeersslachtoffers. Maar dat lukt dus niet zo maar.
De Vervoerregio werkt al jaren aan het verbeteren van verkeersveiligheid van fietsers. Dit doen we door educatie, campagnes, en het verbreden van fietspaden. Om het doel van 2030 te halen is er echter nog meer nodig. Daarom wordt er nu extra onderzoek gedaan om te kijken naar wat er precies gebeurt tijdens fietsongelukken. Aan de hand van die uitkomsten kan er gericht worden gewerkt aan nieuwe en aanvullende maatregelen.