Afbeelding
donderdag 22 februari 2024

KnOP-Kaarten: Jouw gids in het Openbaar Vervoer

Niels Boszhard | Vervoerregio Amsterdam

Als je een onbekend station uitkomt, dan kan het je wel eens overvallen: welke kant moet ik in vredesnaam op? Wat is waar te vinden? In de komende periode zoomen we in op een aantal hulpmiddelen die jou kunnen helpen de weg te vinden. Een KnOP-kaart is zo’n soort hulpmiddel. Begin dit jaar zijn deze kaarten weer helemaal bijgewerkt en helpen ze reizigers zo goed mogelijk van A naar B.

KnOP is de afkorting van Knooppunt Oriëntatie Punten. Vera Khvaleva, projectleider KnOP-kaart bij de Vervoerregio Amsterdam, vertelt: ‘Een KnOP-kaart is een combinatie van een driedimensionale kaart en een omgevingskaart. Als reiziger zie je niet alleen het station zelf, maar ook de OV-informatie van alle beschikbare voorzieningen en diensten op het station, zoals bijvoorbeeld ticketverkooppunten en liften. Ook zie je welke bussen, trams of metro’s je kunt nemen, evenals de locatie van de wc’s en waar je die kunt vinden. En ook ziet de reiziger alle interessante voorzieningen op maximaal acht minuten loopafstand, zoals bijvoorbeeld stadions, begraafplaatsen, rechtbanken, sportparken of universiteiten.

Ondanks de beschikbaarheid van moderne apps zoals Google Maps op onze telefoons, beschouwt Vera KnOP-kaarten nog steeds als een waardevolle aanvulling voor reizigers: ‘Het grote voordeel van de KnOP-kaart is dat die altijd informatie in de kijkrichting geeft. Het is bedoeld om reizigers te helpen en niet om hen af te leiden. Andere kaarten houden altijd een Noord-Zuid richting aan en moet je dus eerst ontdekken waar je zelf staat, maar met de KnOP-kaart is het meteen duidelijk waar je naar toe moet gaan. Je hoeft als reiziger dus niet meer na te denken: welke kant moet ik op? Ze helpen de reiziger goed om te navigeren binnen bepaalde domeinen.

De KnOP-kaart op station Noord

Een voorbijganger bekijkt de KnOP-kaart

In totaal hangen er in de regio 127 KnOP-kaarten. Ook zijn er 21 digitale KnOP-kaarten beschikbaar om te downloaden. Vera: ‘House of Marketing heeft voor ons alle kaarten gecontroleerd. In totaal hebben 89 kaarten een update gekregen. Deze keer hebben we, waar mogelijk, ook de AED-punten toegevoegd. Dat zijn plekken waar een automatische externe defibrillator hangt; een apparaat dat kan worden gebruikte bij de reanimatie van iemand met een hartstilstand.’

Samen met de provincie Noord-Holland is de Vervoerregio Amsterdam opdrachtgever van de KnOP-kaarten. Voor het aanpassen is informatie verzameld in samenwerking met NS, ProRail, Gemeente Amsterdam, GVB, EBS en Connexxion. ‘De kaarten worden begin december uitgeprint, rond eind december opgehangen en begin januari gecontroleerd. Maar we kijken nu of we een extra update kunnen doen op het moment dat de nieuwe dienstregeling vanaf 21 juli van kracht wordt. Met een tussentijdse update hoeft de reiziger niet maandenlang te wachten als er zaken in de dienstregeling veranderen.’

Reizigers die merken dat er dingen zijn die ontbreken of niet kloppen op een kaart, kunnen daarvan ook een meldingen doen bij knop@vervoerregio.nl.

We zijn erg benieuwd of reizigers de KnOP-kaarten kunnen vinden op de stations, of ze daadwerkelijk worden gebruikt en of er iets ontbreekt op de kaarten. Hoe vaak worden ze gebruikt? Zijn de kaarten gemakkelijk te begrijpen? Om hier meer over te weten te komen, zijn we naar station Noord gegaan om de reizigers hierover te bevragen.

Bekijk hier de video over de KnOP kaarten: