Als je een onbekend station uitkomt, dan kan het je wel eens overvallen: welke kant moet ik in vredesnaam op? Wat is waar te vinden? In de komende periode zoomen we in op een aantal hulpmiddelen die jou kunnen helpen de weg te vinden. Een KnOP-kaart is zo’n soort hulpmiddel. Begin dit jaar zijn deze kaarten weer helemaal bijgewerkt en helpen ze reizigers zo goed mogelijk van A naar B.
KnOP is de afkorting van Knooppunt Oriëntatie Punten. Vera Khvaleva, projectleider KnOP-kaart bij de Vervoerregio Amsterdam, vertelt: ‘Een KnOP-kaart is een combinatie van een driedimensionale kaart en een omgevingskaart. Als reiziger zie je niet alleen het station zelf, maar ook de OV-informatie van alle beschikbare voorzieningen en diensten op het station, zoals bijvoorbeeld ticketverkooppunten en liften. Ook zie je welke bussen, trams of metro’s je kunt nemen, evenals de locatie van de wc’s en waar je die kunt vinden. En ook ziet de reiziger alle interessante voorzieningen op maximaal acht minuten loopafstand, zoals bijvoorbeeld stadions, begraafplaatsen, rechtbanken, sportparken of universiteiten.
Ondanks de beschikbaarheid van moderne apps zoals Google Maps op onze telefoons, beschouwt Vera KnOP-kaarten nog steeds als een waardevolle aanvulling voor reizigers: ‘Het grote voordeel van de KnOP-kaart is dat die altijd informatie in de kijkrichting geeft. Het is bedoeld om reizigers te helpen en niet om hen af te leiden. Andere kaarten houden altijd een Noord-Zuid richting aan en moet je dus eerst ontdekken waar je zelf staat, maar met de KnOP-kaart is het meteen duidelijk waar je naar toe moet gaan. Je hoeft als reiziger dus niet meer na te denken: welke kant moet ik op? Ze helpen de reiziger goed om te navigeren binnen bepaalde domeinen.