Afbeelding
dinsdag 28 juli 2020

Implementatiemanager Amstelveenlijn: ‘In acht weken leiden we bijna 300 man op’

Hilde Postma

Vanaf december 2020 rijden de 15G-trams van de vernieuwde Amstelveenlijn (lijn 25) door de stad. Voordat het zover is, start er voor het personeel van GVB eerst nog een periode van Opleiden, Trainen en Oefenen (OTO). Ronald van der Meer, implementatiemanager Amstelveenlijn bij GVB, praat ons bij.

door Wendy van der Meulen

Wat houdt deze test- en oefenfase in?

Voordat de nieuwe 15G-trams met reizigers kunnen rijden, is het belangrijk dat we onze trambestuurders vertrouwd laten raken met de nieuwe lijn 25. Daarom gaan we vanaf oktober zo’n twee-en-een-halve maand aan de slag met OTO. In acht weken leiden we bijna 300 man op. De bestuurders krijgen in kleine groepjes theorie- en praktijkles, onder intensieve begeleiding van onze instructeurs. Kijk: tramrijden kunnen onze trambestuurders natuurlijk, ze zijn vakbekwaam. Maar een nieuwe lijn vraagt om een aanvullende lesmodule. Na het opleiden, begint het oefengedeelte.

Wat wordt er zoal geoefend?

Na de opleiding ben je als bestuurder bevoegd voor de Amstelveenlijn, maar bij het oefenen gaan we ook zorgen dat de hele GVB-organisatie de lijn in de vingers krijgt. Door te oefenen worden we als organisatie bekwaam en vaardig. We gaan bijvoorbeeld een echte verstoring oefenen. Denk daarvoor aan een defect voertuig dat op de trambaan stilstaat. Bij zulke verstoringen zijn heel veel partijen betrokken: naast de trambestuurders, komen dan ook de verkeersleiding, monteurs en het servicepersoneel in beeld. Iedereen moet samenwerken om de verstoring zo goed mogelijk te verhelpen. Bij een incident wil je dat ook alle reisinformatie klopt. Tijdens deze oefening checken we dit voor alle communicatiekanalen: van informatieborden bij de haltes tot de apps. Zo zijn we optimaal voorbereid.

'Kijk: tramrijden kunnen onze trambestuurders natuurlijk, ze zijn vakbekwaam. Maar een nieuwe lijn vraagt om een aanvullende lesmodule. Na het opleiden, begint het oefengedeelte'

Waarom duurt de test- en oefenperiode 2,5 maand?

Ik kan me voorstellen dat dit misschien best lang lijkt. Eigenlijk zie je bij de oplevering van nieuwe infrastructuur in Nederland tegenwoordig altijd dat er een periode is van testen en oefenen. Na werkzaamheden aan bestaand spoor, zoals in de zomer van 2019, hoeft dat meestal niet, omdat er dan in de uitvoering feitelijk niets is gewijzigd. De lengte van deze test- en oefenperiode is uiteraard afhankelijk van de complexiteit van de wijziging én van het aantal mensen dat een opleiding moet krijgen. De complexiteit bij de Amstelveenlijn is niet heel hoog, maar bijvoorbeeld een nieuw opstelterrein vraagt toch echt wel om een goede instructie naar onze bestuurders. Waar zet je bijvoorbeeld een defecte tram neer? Welke tram rijdt als eerste het terrein af ‘s ochtends? Ook het gekoppeld rijden is nieuw, dus zo zijn er best een aantal technische en logistieke onderdelen van lijn 25 die vragen om een opleidingsmodule en tijd om te oefenen.

Zijn er nog andere factoren van belang?

Wat veel lezers zich wellicht niet beseffen is hoe groot het trambedrijf van GVB is. Totaal werken er bijna 1.500 mannen en vrouwen. En dat is nog exclusief de klantenservice, verkeersleiding, facilitaire zaken en de medewerkers van GVB die zorgen voor het onderhoud aan de voertuigen en het onderhoud van de infrastructuur. Oftewel: dat we deze tijd nodig hebben komt ook omdat er heel veel collega’s betrokken zijn bij de dagelijkse uitvoering van lijn 25.

Ronald van der Meer, implementatiemanager Amstelveenlijn: 'Tijdens het oefenen gaan we ervoor zorgen dat de hele GVB-organisatie de lijn in de vingers krijgt'.

Wat merken Amstelveners van deze fase?

Ze ervaren er geen hinder van. Als bewoner zie je straks wel lege trams door de stad rijden. Bedenk dan: GVB is aan het trainen en oefenen om straks een optimale en comfortabele reiservaring te kunnen bieden. Overigens blijven in die test- en oefenfase buslijn 55 en tram 6 gewoon rijden, totdat lijn 25 eind dit jaar van start gaat.

Gaan jullie tijdens het oefenen ook reizigers betrekken?

Nou, daar denken we zeker over na! We hebben dit bij de Noord/Zuidlijn ook gedaan en dat was een groot succes. We merken heel erg dat Amstelveners meeleven en we hebben tot nu toe al veel positieve reacties ontvangen op de komst van de nieuwe Amstelveenlijn. We gaan daarom echt kijken of we de laatste testritten wellicht samen met bewoners kunnen doen, zo tegen het einde van het jaar. Houd vooral deze website en Amstelveenlijn.nl in de gaten om op de hoogte te blijven.’