Vanaf december 2020 rijden de 15G-trams van de vernieuwde Amstelveenlijn (lijn 25) door de stad. Voordat het zover is, start er voor het personeel van GVB eerst nog een periode van Opleiden, Trainen en Oefenen (OTO). Ronald van der Meer, implementatiemanager Amstelveenlijn bij GVB, praat ons bij.
door Wendy van der Meulen
Wat houdt deze test- en oefenfase in?
Voordat de nieuwe 15G-trams met reizigers kunnen rijden, is het belangrijk dat we onze trambestuurders vertrouwd laten raken met de nieuwe lijn 25. Daarom gaan we vanaf oktober zo’n twee-en-een-halve maand aan de slag met OTO. In acht weken leiden we bijna 300 man op. De bestuurders krijgen in kleine groepjes theorie- en praktijkles, onder intensieve begeleiding van onze instructeurs. Kijk: tramrijden kunnen onze trambestuurders natuurlijk, ze zijn vakbekwaam. Maar een nieuwe lijn vraagt om een aanvullende lesmodule. Na het opleiden, begint het oefengedeelte.
Wat wordt er zoal geoefend?
Na de opleiding ben je als bestuurder bevoegd voor de Amstelveenlijn, maar bij het oefenen gaan we ook zorgen dat de hele GVB-organisatie de lijn in de vingers krijgt. Door te oefenen worden we als organisatie bekwaam en vaardig. We gaan bijvoorbeeld een echte verstoring oefenen. Denk daarvoor aan een defect voertuig dat op de trambaan stilstaat. Bij zulke verstoringen zijn heel veel partijen betrokken: naast de trambestuurders, komen dan ook de verkeersleiding, monteurs en het servicepersoneel in beeld. Iedereen moet samenwerken om de verstoring zo goed mogelijk te verhelpen. Bij een incident wil je dat ook alle reisinformatie klopt. Tijdens deze oefening checken we dit voor alle communicatiekanalen: van informatieborden bij de haltes tot de apps. Zo zijn we optimaal voorbereid.