Afbeelding
woensdag 5 september 2018

Hoe staat project Amsteltram ervoor?

Renske van Bers

In het verleden hebben we wél geschreven over de ombouw van de Amstelveenlijn, maar eigenlijk nooit specifiek over het nieuwe traject tussen Amstelveen en Uithoorn, waar de Amsteltram natuurlijk ook gaat rijden. Daar komt vandaag verandering in, want Sanne Steyerberg, projectmanager bij de Vervoerregio Amsterdam, legt uit wat dit deelproject precies behelst.

Zou je willen uitleggen wat ook alweer precies onder project Amsteltram valt?

“Eigenlijk bestaat project Amsteltram uit twee verschillende projecten. Allereerst het ombouwen van de huidige Amstelveenlijn tot hoogwaardige tramverbinding. Nu rijdt op deze route nog metro 51, straks niet meer, want dan heeft deze sneltram zijn eindhalte op station Zuid. Hier kun je dan in de toekomst weer overstappen op de Amsteltram die reizigers van Zuid naar Uithoorn brengt. Het bestaande spoor van Zuid naar Westwijk wordt omgebouwd tot die hoogwaardige tramverbinding, terwijl het tweede traject – van Westwijk naar Uithoorn – juist nog helemaal gerealiseerd moet worden.“

20170509-GVB 15G tram Rnet RoodZilver straatbeeld

Weliswaar op de verkeerde plek, maar zo ziet de Amsteltram eruit.

Waaruit bestaan de werkzaamheden voor dit nieuwe traject tussen Westwijk en Uithoorn?

“Ten eerste zal het opstelterrein, iets voorbij Westwijk, uitgebreid moeten worden. Omdat er in Uithoorn geen ruimte is, wordt dit terrein aangepast en vergroot, zodat de trams hier ’s nachts terecht kunnen. Ten tweede moet er vanaf Westwijk een heel nieuw spoor aangelegd worden in de Legmeerpolder. Dit spoor sluit dan weer aan op het voormalige Haarlemmermeerspoortje, dat al jaren niet gebruikt wordt en ook opnieuw moet worden aangelegd. En dan hebben we natuurlijk nog de haltes die moeten worden gerealiseerd. Uiteindelijk gaat het hier om een tracé van 4,4 kilometer met drie haltes: Aan de Zoom, busstation Uithoorn en centrum Uithoorn.”

In welke fase bevindt zich dit deel van het project nu?

“In technische taal zijn we nu bezig met de voorbereiding van de aanbesteding, maar ik snap dat dit een beetje vaag klinkt voor mensen die niet bij technische projecten betrokken zijn. Concreet betekent dit dat we nu bijvoorbeeld bezig zijn met het afronden van het ontwerp, dat we de procedures voor de verschillende bestemmingsplannen doorlopen en dat we nu al een eisenpakket voor de toekomstige aannemer samenstellen. Wanneer de Amsteltram gaat rijden? Nou, op het traject tussen Zuid en Amstelveen al eerder, in 2020, maar op het tweede traject – van Westwijk naar Uithoorn – naar verwachting eind 2022, begin 2023.”

Het tracé van de toekomstige Amsteltram.
De huidige lijn voldoet niet meer. Hij is vaak overvol, het hybride metro-/sneltrammaterieel is oud en toe aan vervanging en hij rijdt niet vaak genoeg. Ook de rails, wissels, bovenleidingen en technische systemen worden vernieuwd of krijgen groot onderhoud. Onder andere om deze reden wordt de Amstelveenlijn omgebouwd tot hoogwaardige tramverbinding.

Foto Vervoerregio

Waar denk je dat in de uitvoering van dit laatste traject de uitdagingen liggen?

“Ik denk dan eigenlijk meteen aan het stuk bij de Zijdelweg en aan de toekomstige kruising van de Amsteltram met de N201. Bij de Zijdelweg ligt een viaduct, waar net geen tram onderdoor kan rijden. Deze constructie moet dus worden aangepast. Een gehele nieuwe constructie zal er gebouwd moeten worden bij de N201; hier moet de tram overheen kunnen rijden, zonder het autoverkeer te hinderen. Dit zijn wat mij betreft de technische uitdagingen van dit project”

Wat vind je zelf mooi aan je werk?

“Het is best bijzonder dat de Vervoerregio Amsterdam in de hoedanigheid van opdrachtgever bij dit project betrokken is. Over het algemeen is dit namelijk niet het geval. Hierdoor is mijn functie ook meteen een stuk meer op de praktijk gericht en dat is erg leuk en leerzaam. En verder vind ik het vooral erg interessant om een steentje bij te dragen aan een tramverbinding die er nu nog niet is, maar waar straks duizenden reizigers gebruik van zullen maken. “

Volgende week kijken we hoe het gaat bij de Amstelveenlijn en of de ombouw volgens plan verloopt.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

30 december 2018 | 12:49

Rob

@Tiemen…de belangrijkste reden is denk ik de veel grotere vervoercapaciteit  van de (gekoppelde!) trams ten opzichte van die van de (gelede) bussen. Je schrijft dat de electrische bussen er al zijn. Die zijn overigens van Connexxion (streekconcessie) en niet van het GVB (stadsconcessie). 

30 december 2018 | 10:54

Tiemen

Hi,

De laatste tijd maak ik gebruik van de electrische bussen tussen Amstelveen en Uithoorn, dat rijdt ontzettend soepel.

Maar ik zat laatst in die bus te denken; waarom wordt er een tram aangelegd?

Een tram heeft nogal wat nadelen:

– Stalen wielen op stalen rails maakt best wel herrie, vooral in de bochten

– de aanleg is duur.

– de aanschaf van de tram is duur.

– het tracé in Uithoorn moet helemaal op de schop

Een busbaan over hetzelfde tracé zou een aantal voordelen hebben.

– Electrische bussen zijn stiller.

– De bussen zijn al aangeschaft.

– Een busbaan kan eventueel ook gebruikt worden door spoedeisend gevallen (ambulance, politie, omleidingen)

– Aanleg van busbaan is stukken goedkoper, Uithoorn hoeft niet worden omgebouwd.

Ik begrijp dat het project in een gevorderd stadium zit maar er is inmiddels veel verandert.

Ik hoor graag van jullie!

Met Vriendelijke Groet, Tiemen Harte

8 september 2018 | 21:00

Aron

“Bij de Zijdelweg ligt een viaduct, waar net geen tram onderdoor kan rijden.” 

Wat vreemd is, aangezien tijdens de bouw van de busbaan rekening is gehouden met het ombouwen naar tram.

11 september 2018 | 13:19

Renske van Bers

@Aron, ik vraag na hoe dit zit. Groet, Renske

19 september 2018 | 13:11

Renske van Bers

@Aron, sorry, dat duurde even. Hierbij het antwoord: Er is in het verleden bewust gekozen om geen extra investeringen aan de busbaan te doen voor de mogelijke komst van een tram, mede omdat nog niet besloten was dat de tram er zou komen. Om het nu passend te maken gaan we een dunner dak op het viaduct en leggen dat iets hoger is, zodat er meer doorrijhoogte voor de tram ontstaat. En we maken de helling van de busbaan iets flauwer omdat trams minder steil omhoog kunnen dan bussen. Groet, Renske

6 september 2018 | 14:51

n-evo

Volgens mij doelt Koen daar op. 🙂

6 september 2018 | 14:41

n-evo

In een eerder stadium is besloten halte Amstelveen-Centrum op te heffen zodat de vernieuwde Amstelveenlijn enkele tientallen seconden sneller tussen Westwijk en Zuid rijdt. Nadat het besluit is genomen om de Amstelveenlijn naar Uithoorn door te trekken hebben ze hier niet meer opnieuw naar gekeken. Althans, dat begreep ik uit de antwoorden op de AVL-website. In de praktijk houdt dat in dat mensen die straks vanuit Uithoorn lekker met de tram in Amstelveen willen shoppen Binnenhof hard voorbij rijden > moeten overstappen op tram 5 om vervolgens weer een stuk terug te rijden. Dat of een stuk lopen.

11 september 2018 | 13:21

Renske van Bers

@N-evo, klopt inderdaad. Groet, Renske

6 september 2018 | 13:39

Leo

@stanley brul Dank! Dat zou inderdaad logisch zijn, zo blijft er een directe verbinding tussen Amstel en Zuid en kan lijn 50 aan de west kant een beetje ontlast worden.

6 september 2018 | 10:07

PatrickCAL

@Koen: met de tram naar de Ouderkerkerlaan (overstappen op buslijn 356) of Oranjebaan (overstappen op buslijn 300 of tram 5), vanwege het opheffen van halte Amstelveen-Centrum.

6 september 2018 | 08:52

stanley brul

51 wordt een U lijn zover ik weet. CS-Isolatorweg…..via Amstel en Zuid.

6 september 2018 | 01:15

Koen

En hoe kom je dan bij bij het winkelcentrum in Amstelveen vanaf Uithoorn?

6 september 2018 | 14:00

Renske van Bers

@Koen, dat vraag ik voor de zekerheid nog even na. Groet, Renske

5 september 2018 | 22:12

Leo

Wat gaat er straks met de 51 gebeuren dan? Blijft hij heen en weer rijden tussen CS en Zuid?

6 september 2018 | 13:58

Renske van Bers

@Leo, het antwoord van Stanley klopt inderdaad: de 51 gaat rijden op het traject CS-Isolatorweg via Amstel en Zuid. Groet, Renske

5 september 2018 | 20:10

toemie

@pieter ja zocht ik ook al maar die is ook (nog) niet te vinden op https://amstelveenlijn.nl/ jammer genoeg is het nog wat vroeg om maar te googlen.

5 september 2018 | 20:57

Renske van Bers

@Toemi en Pieter, het is niet heel mooi geworden, maar het kaartje zit erbij 🙂 Groet, Renske

5 september 2018 | 19:48

pieter

is er een kaart met het trace ?

dit maakt een hoop duidenlijk

5 september 2018 | 19:57

Renske van Bers

@Pieter, ja, plaats ik morgen even in het artikel! Fijne avond, groet Renske

Wil je dit bericht delen?