Afbeelding
woensdag 24 oktober 2018

Het hoe, wat en waarom van de renovatie van station RAI

Renske van Bers

Update 11 februari 2019: de planning is aangepast, binnenkort volgt een artikel.

Wellicht heb je het al gemerkt, maar station RAI is volop in renovatie. Opdrachtgever vanuit de gemeente, Karlien Maas, vertelt over de achtergrond van dit project, wat op stapel staat en natuurlijk wanneer het af is.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

8 mei 2019 | 18:40

Alain

@kalina
Die aansluiting is er toch op Zuid?

8 mei 2019 | 17:04

kalina

Waarom is er gekozen bij de aanleg van de haltes voor metro 52 voor een halte voor de deur van congresgebouw RAI in plaats van een halte op Station RAI? Nu is er geen directe aansluiting met de metro’s naar Amsterdam Oost en West. Ik lees dat er misschien een overkapping gaat komen voor de 500 meter die nu tussen de halte Europaplein en RAI ligt. Als de halte op Station RAI was aangelegd was een overkapping helemaal niet nodig geweest. Ik vraag me af waarom dat niet gebeurd is, de  52 op station RAI laten stoppen?

6 november 2018 | 15:34

Renske van Bers

@Dror, ik vraag na wat de aanpassingen op dit gebied zijn. Groet, Renske

25 oktober 2018 | 17:04

Peter

@ Maarten: 

dat gat tussen de stationskap en de perronkap zien we ook bij Zuid (perron richting RAI – Overamstel) en op alle Ringlijnstations, behalve Sloterdijk en Lelylaan. En inderdaad, bij slecht weer kom je amper het perron op of af omdat er een hele meute onder dat stukje kap staat te schuilen. Ik weet niet of men al voorzichtig vooruit kijkt naar een renovatie van de Ringlijn (want die is ook alweer 21 jaar in gebruik… maar voor dat zover is zal dat nog wel minstens een jaar of tien duren schat ik) maar een perronkap die van rand naar rand loopt en die direct aansluit op de stationskap zou een enorme verbetering zijn. Dan hoeft dat nog niet eens zo mooi als op Noorderpark te worden vormgegeven. Mag wel, natuurlijk.

29 oktober 2018 | 12:48

Duco

@Maarten
Zoals Peter dat zegt, klopt het. We hebben er vorig jaar overigens een artikel over geschreven.

25 oktober 2018 | 13:15

n-evo

Wordt de looproute tussen Station RAI en het Europaplein nog aangepakt? Valt misschien buiten de scope van dit project, maar misschien weten jullie het toevallig. 🙂

30 oktober 2018 | 16:21

Renske van Bers

@N-evo, het staat wel genoemd in de Investeringsagenda Metro, maar deze agenda is nog niet officieel geodgekeurd. Lees hier het hele artikel. Groet, Renske

24 oktober 2018 | 19:22

Maarten

Wordt er ook nog iets aan de overkapping van het perron gedaan? Zoals bekend zit hier nu een (onnodig) gat tussen de overkapping bij roltrap en de kap op het perron.

Bij regen blijven mensen voor de roltrap hangen, omdat ze nat worden bij het doorsteken naar de rest van de overkapping. Nu er zoveel geïnvesteerd wordt in hal en fietsenstalling, zou het toch logisch zijn om dit ook netjes te maken?

Ik las ook dat er plannen zijn voor een overdekt lopen van het nieuwe hotel Nhow naar station RAI – als dat zo is, dan lijkt me dat helemaal dat het op het perron ook droog moet blijven.

Dit geldt trouwens a fortiori voor het geheel onoverdekte station Overamstel, dat veel reizigers van hotels gaat krijgen.

30 oktober 2018 | 16:22

Renske van Bers

@Maarten, ik heb je vraag uitgezet. Groet, Renske

6 november 2018 | 15:40

Renske van Bers

@Maarten, helaas, vooralsnog zijn hier geen plannen voor. Groet, Renske

24 oktober 2018 | 11:35

Peter

Mooi, die oude foto’s! Dat herinner ik me nog. Wat een leegte en een rust straalt het uit. Het eerste station was zo’n bruin met rood jaren ’70 ontwerp. Eén perronspoor, want aan de andere kant lag de keerlus van tramlijn 4 op de spoordijk, wat een perfecte ‘cross-platform’ overstap opleverde. Het eerste station RAI was, hoe sober en simpel van opzet ook, toch een bijzonder stationnetje.

Wil je dit bericht delen?