Afbeelding
donderdag 1 november 2018

Het centrum van Amsterdam is verknipt

Renske van Bers

Op 22 juli ging niet alleen de Noord/Zuidlijn rijden en werd het lijnennet aangepast, ook autoroutes in en rondom het centrum veranderden. Alice Clijncke – gemeente Amsterdam, project nieuwe hoofdroutes binnenstad – vertelt meer over deze routewijziging, die ook wel ‘De Knip’ wordt genoemd.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

7 november 2018 | 11:40

n-evo

In Apple Maps is de M52 wel opgenomen maar maakt de metro een onmogelijke bocht onder CS en zijn alle oude tramlijnen nog zichtbaar. Zo bestaat er ieder geval op elke Mac, iPhone, iPad en iPod touch een paralel universum waar tram 9 en 19 samen door Watergraafsmeer rijden, Westerpark wordt ontsloten door tram 5 en 10 en de mensen in Zuid de 16 niet hoeven te missen. Het is haast zonde om van zo’n idyllisch plaatje melding te maken.

7 november 2018 | 11:19

Joppe

Vraagje over jullie contacten met Google Maps. Op Google Maps staan in het OV-overzicht de ‘oude’ metrolijnen ingetekend met de juiste kleur (https://goo.gl/maps/Ry5Y798z5kx). De NZlijn mist echter nog. Ik heb dit al eens op Twitter aan GVB gevraagd, maar kreeg helaas als antwoord dat ik daar zelf maar bij Google achteraan moest gaan. Misschien kunnen jullie de contacten bij Google Maps gebruiken om te zorgen dat de NZlijn ook als lijn wordt toegevoegd aan Maps?

7 november 2018 | 19:09

Duco

@Joppe
Onze collega’s van GVB hebben Google net een reminder gestuurd. Deze zouden ze inderdaad weer terugbrengen. Bedankt voor het doorgeven.

2 november 2018 | 18:53

Jan. Meeuwenberg.

@Remko: Wat een triest gezicht al dat blik toen al, ach ja het is zo fijn als je de auto voor de deur kan parkeren,een eind moeten lopen naar een tram/bus-halte is ook niet alles. Maar ja als je iets moet afleveren of ophalen moet dat wel mogelijk zijn natuurlijk, maar dan wel zo snel mogelijk het (centrum) weer verlaten met die heilige koe, dan blijft de stad aantrekkelijk om te wonen en te vertoeven.Maar die steeds toenemende toeristen-massa is ook niet alles.

2 november 2018 | 12:03

n-evo

@Jan. Meeuwenberg Die verbetering zal pas echt merkbaar zijn als de omliggende straten opnieuw ingericht worden.

2 november 2018 | 09:05

Remko

@Jan. Meeuwenberg: in de zestiger jaren stond Amsterdam, met name het centrum, vol met geparkeerde auto’s. Op Beursplein en Spui en rond CS stond het soms drie rijen dik, dus dan kreeg je je auto ook niet makkelijk meer weg als je pech had. Op grachten werd vaak zowel aan de waterzijde als aan de woningenzijde geparkeerd. Ook op de Dam en in de Kalverstraat werd geparkeerd. Elk vrij plekje werd ingepikt. Een paar foto’s die ik vond met google:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Effectenbeurs_met_Beursplein_vol_geparkeerde_auto%27s,_Bestanddeelnr_254-5151.jpg
https://twitter.com/OranjeBoudewijn/status/1001154318622478338
https://noord-hollandsarchief.nl/beelden/beeldbank/detail/528e7854-2085-496f-b006-3b59a1974b0a

1 november 2018 | 20:03

Jan. Meeuwenberg.

Wat ik me nu afvraag of de garage onder de Boerenwetering daar merkbare vebetering heeft gegeven tot nu toe. Over die garage is niet veel geschreven, ik heb de bouw geregeld vastgelegd op foto’s, dat was ook een interessant project om te volgen.

Nu ik dit verhaal schrijf hoor ik toevallig op het nieuws dat het parkeren in Amsterdam wel een erg dure grap gaat worden, wat het al is. Ik zag pas een foto van Amsterdam lang geleden, haast geen auto te bekennen, toen was geluk heel gewoon, wijnig geld maar wel veel ruimte, en minder gevaar bij het oversteken, ja misschien dat het oppassen was voor paard en wagen? Maar het is niet normaal dat de straten nu zo opgevuld zijn met al die auto’s, ik vraag me af hoeveel m3 je nodig zou hebben als je al die auto’s die nu in het centrum van Amsterdam staan zou stallen in een weiland, wie komt er met een getal?

.

1 november 2018 | 18:27

Remko

De beste oplossing lijkt mij de Geldersekade en de Kloveniersburgwal en omliggende straten een fiets/voetgangersgebied te maken, dat alleen ’s ochtends tussen 7.00 en 10.00 voor bezorgend verkeer toegankelijk is. Dan verdwijnen ook de parkeerplaatsen en ziet het er een stuk beter uit. 

Daarnaast veel handhavers die onmiddellijk een boete uitdelen als iemand alcohol gebruikt op straat, dronken is op straat, luidruchtig is, of iets op straat gooit.

1 november 2018 | 16:42

Ed

Ik woon bij de Nieuwmarkt. Het autoverkeer hier in de buurt is werkelijk dramatisch. De Sint Antoniesbreestraat, de Geldersekade, de Kloveniersburgwal en omgeving zijn dagelijks het toneel van eindeloos lange opstoppingen, files, getoeter etc. Ik hoop vurig dat daar snel een oplossing voor komt, dit is niet te doen! 

1 november 2018 | 15:01

Edwin

Ik merk wel dat er nog veel noord-zuid sluipverkeer is langs de Geldersekade en de Kloveniersburgwal. Zie dat ook niet echt verminderen. Voor fietsers is dat lastig, omdat je je door de krappe straten langs lange rijen auto’s moet wurmen, terwijl er ook nog veel toeristen op straat lopen. Is het een idee om daar de rijrichting om te draaien, zodat deze parallel loopt met Rokin/Damrak en er dus geen sluipverkeer meer ontstaat?

Wil je dit bericht delen?