Afbeelding
maandag 17 september 2018

Hakken en zagen bij project De Entree

Renske van Bers

Er is sinds 22 juli flink wat veranderd rondom het Stationsplein. Niet alleen is het rustiger omdat veel bussen hier niet langer rijden, ook het busplatform op de Prins Hendrikkade is niet meer. Hier is wel een bouwterrein voor in de plaats gekomen. Eljo de Galan van project De Entree en gemeente Amsterdam vertelt onder meer wat er hier gebeurt.

Eljo: “Dit nieuwe werkterrein heeft alles te maken met voorbereidende werkzaamheden voor de enorme fietsenstalling – plaats voor 7000 fietsen – die later in het Open Havenfront wordt gebouwd. Voordat de stalling gebouwd kan worden, moet de Prins Hendrikkade alleen eerst versmald worden om plaats te maken voor deze fietsenstalling onder water. Inderdaad: in het eindbeeld is het Open Havenfront dus een stukje groter dan nu en is de fietsenstalling – op de entrees na – niet vanaf de straat te zien, omdat het bouwwerk zich onder het water van het Open Havenfront bevindt.”

635-stationseiland-westbrug-contract2-1000x563[1]

Toekomstplaatje: onder het water bevindt zich straks een enorme fietsenstalling.

Omleggen kabels en leidingen

Eljo vervolgt: “Maar nu lopen we iets op de zaken vooruit. Voordat we een stuk van de Prins Hendrikkade verwijderen en een nieuwe kademuur bouwen, moeten we eerst zorgen dat de kabels en leidingen die hier in de grond liggen worden omgelegd, zodat deze straks niet in de weg liggen van al die andere werkzaamheden die hier nog moeten plaatsvinden. Dit is het werk dat nu gebeurt.”

Anders

Nog even over het eindplaatje: de stad gaat er hier straks best wel anders uitzien? Eljo: “Ja, maar dat vind ik nu eigenlijk al. Doordat het gros van de streekbussen en stadsbussen sinds 22 juli niet meer stopt op de Prins Hendrikkade, maar bijna allemaal hun eindhalte bij station Noord hebben, is het rondom de Schreierstoren al veel overzichtelijker geworden. Zelfs nu er gewerkt wordt. Daarbij rijden er nu ook veel minder auto’s en vrachtwagens aan de centrumkant van het Centraal Station omdat deze door nieuw beleid aan de IJzijde rijden of het centrum bereiken via de Westertoegang en de Nieuwezijds Voorburgwal. Zo wordt het centrum steeds meer autoluw.”

20180911 De Entree (2)

Hier geen bussen meer, maar kabels en leidingen die worden omgelegd.

Niet zonder slag of stoot

Maar voordat het zover is, moet er nog wel wat gebeuren. Eljo: “Het wordt straks zeker mooi, maar daar gaat uiteraard een hoop activiteit aan vooraf: de werkzaamheden zullen niet te missen zijn. Ook zullen we de verkeerssituatie af en toe aanpassen. Vanaf 17 september is fietsverkeer richting de Dam over het Damrak bijvoorbeeld niet meer mogelijk, omdat we ter hoogte van het Victoriahotel starten met werkzaamheden. Fietsers moeten dan omrijden via de Nieuwezijds Voorburgwal of via de Geldersekade. Ook de looproutes van en naar het station veranderen: de oversteekplaats voor het Victoriahotel verdwijnt en komt te liggen aan de waterkant ter hoogte van de Haringpakkerssteeg. Deze verkeersituatie blijft zo tot ongeveer de kerst.”

Grote planning

En hoe ziet de ‘grote’ planning eruit? Eljo: “In totaal gaan we het hele gebied vernieuwen vanaf het stationsgebouw tot het Damrak en van de Schreierstoren tot de Droogbak. In 2019 starten we met de fietsenstalling. Tijdens dat werk kan daar uiteraard niet gevaren worden. Daarom liggen de boten vanaf eind dit jaar in het water ernaast.”

20180911 De Entree (3)

Ook het oude brugdeel voor het Barbizonhotel, dat jarenlang dienstdeed als werkterrein voor bouwers van de Noord/Zuidlijn, is weggehaald.

Nieuwe tramsporen

Eljo: “Ook komen er nieuwe tramsporen, omdat die aan vervanging toe zijn en de haltes worden breder en langer. Zo kunnen er langere trams staan en zijn de perrons beter geschikt voor minder validen. Het idee is dat mensen uiteindelijk, als ze het stationsgebouw verlaten en misschien wel voor het eerst met Amsterdam kennismaken, meteen zien waar hun tram staat en hoe mooi de stad is. En als alles volgens plan verloopt, is dat in 2023 het geval. Maar deze stad slaapt nooit; op en rond het station zijn NS en Prorail dan nog bezig met werkzaamheden.”

Heeft u vragen? Stel ze hier.

25 september 2018 | 11:03

johan siemons

trams “in de lucht” . ik ken daar een variant op…:  luchtfietserij ! 🙂

25 september 2018 | 09:19

Jeroen

@Trolly: En de klachten van het Ibishotel, want er zou een scherpe bocht met piepende wielen moeten worden genomen pal naast hun hotelkamers op de eerste verdieping. Daarnaast is zo’n tramstation boven de sporen vier en vijf bepaald geen vooruitgang voor reizigers die moeten overstappen naar de Oostlijn. Het luchtige-tramstation-idee is dan ook een pie in the sky. Toch zou het Stationsplein zonder trams stukken overzichtelijker worden, een voetgangersoase met perfect uitzicht op de lonkende stad. (Wat dat betreft ligt het koffiehuis ook behoorlijk in de weg.) 

1 oktober 2018 | 08:44

Renske van Bers

@Jeroen, ik ben het met je eens dat het zeker een stuk overzichtelijker zou worden op Stationsplein, maar ik denk dat de optie bij sporen 4 en 5 ‘m niet wordt inderdaad. Groet, Renske

24 september 2018 | 13:07

trolly

@Jeroen: Vergeef me dat ik toch een nieuwsgierige vraag stel: hoor je liever passagiers klagen over de wachttijd voor de tramlift en de files op de Nieuwezijds, of verheug je je eerder op de protesten tegen de tramhelling die zo’n beetje bij de Nieuwezijdskolk moet beginnen om tijdig op hoogte te zijn?

24 september 2018 | 11:42

Jeroen

Het zou nog rustiger worden als de trams van het Stationsplein zouden verdwijnen. Ik snap dat elke rationele bewering zo’n wens tegenspreekt, maar hoe overzichtelijk en veilig zou het zijn als trams zouden worden verplaatst naar een nieuw tramstation in de verticale leegte boven de sporen vier en vijf? Via een loopplatform zoals op Rotterdam CS kunnen dan vanuit de tram heel snel treinen, bussen en metro’s worden bereikt. Sterker nog, de Ringlijn zou hier dan ook kunnen eindigen en wie weet ooit worden doorgetrokken naar IJburg ipv tram 26. 

1 oktober 2018 | 08:52

Renske van Bers

@Jeroen, het zou wel rustiger worden, maar dat zie ik niet gebeuren 🙂 Groet, Renske

18 september 2018 | 15:27

Rein Valk

Komt er vanuit de fietsenstalling ook een uitgang aan de kant van het CS? 

Of liever nog in het CS..

Of gooit de “reservering” voor de doorgetrokken oostlijn dan roet in het eten?

18 september 2018 | 10:57

Leo

Voor zover ik weet is er al sinds de bouw van de Oostlijn een zogeheten ‘reservering’ voor het eventueel doortrekken van de lijn. Dat betekent dat er daar niet zonder meer iets gebouwd mag worden.

Ik weet vrijwel zeker dat er daar bij het ontwerp van de fietsenstalling ook rekening mee gehouden zal zijn.

18 september 2018 | 11:18

Renske van Bers

@Leo, ik vraag het voor de zekerheid na, maar dat klopt volgens mij. De fietsenstalling ligt wat dat betreft ook niet in de weg. Groet, Renske

17 september 2018 | 20:31

Jere

Zover ik begrijp wordt er geen rekening gehouden met het vast creëren van ruimte (onder de grond, in aansluiting op de oostlijn) voor de metro richting ringlijn (west/noordwest etc). Het zal tegen die tijd dan wel weer een bouwterrein zijn en het tegelijkertijd regelen lijkt mij ook een enorme kostenbesparing. Of is er in die plannen nog een verandering gekomen? 

18 september 2018 | 11:20

Renske van Bers

@Jere, er zijn geen concrete plannen in die richting. Sorry als ik je moet teleurstellen 🙂 Groet, Renske

Wil je dit bericht delen?