Van de vele opties die er op tafel lagen om het kruispunt bij de Guisweg in Zaandijk veiliger te maken, zijn er nu nog twee over. De bestuurders van de zes partners hebben de twee basisalternatieven 6 oktober vastgesteld. Projectleider Chris Engelsman van de Vervoerregio: ‘Het zijn beiden goede opties. Hiermee zijn we weer een stap verder bij een veilige oplossing voor de Guisweg.’
Chris, nog even: waarom moeten er veranderingen komen?
Het belangrijkste is dat de spoorwegovergang gevaarlijk is. Sowieso zijn spoorwegovergangen gevaarlijk maar deze ligt ook nog eens heel dicht op de Provincialeweg die er vlak langs loopt. Er is nu te weinig ruimte om het veilig te regelen. Vooral voor fietsers en auto’s ontstaan er gevaarlijk situaties: omdat het niet past – en er geen opstelruimte is. Dat is de belangrijkste aanleiding van het project Guisweg. Daarnaast zijn er een aantal dingen die daarmee verband houden: de bereikbaarheid kan verbeteren en het verkeer zou minder lang hoeven te wachten bij de spoorwegovergang als we de zaken beter regelen. Ook biedt het de kans biedt het wegennet logischer op te bouwen. Daarnaast ligt er een kans het station te verbeteren en ruimer te maken.
Er is heel lang gebrainstormd over allerlei oplossingen, toch?
Ja, we zijn de planstudie begonnen met een oplossingsrichting op hoofdlijnen. Het bestuur heeft gezegd: het is te kostbaar om het spoor onder de grond te brengen: dat zou over een behoorlijk grote lengte moeten gebeuren. Dat is te ingewikkeld en te duur. Toen hebben we gezegd: dan laten we het spoor liggen. Dan gaan we voor het fietsverkeer een mooie tunnel onder het spoor inpassen. En voor het autoverkeer gaan we – als vervanging van de spoorwegovergang – een verbindingsweg langs de A8 maken, ook met een onderdoorgang onder het spoor. Wat we nu in deze eerste fase van de planstudie gedaan hebben – dat is het punt waarop we nu staan – is dat we twee concrete alternatieven hebben gemaakt. Dat zijn onderscheidende alternatieven die in het budget passen. Daar hebben we overeenstemming over bereikt met de partners.
Wat zijn de twee alternatieven?
Het eerste basisalternatief gaat uit van een oost-west fietsroute die langs het station loopt en die het spoor kruist bij het station. Bij het station Zaandijk Zaanse Schans komt dus de nieuwe tunnel onder het spoor voor fietsers en voetgangers – naast de bestaande perrontunnel te liggen. Dat wordt gecombineerd met een verbindingsweg voor het autoverkeer die via een tunnel onder het spoor doorgaat en uitkomt op de Provincialeweg. In dit alternatief kunnen we aansluiting 2 op de A8 (bij de Albert Heijn) handhaven. Die blijft bestaan in dit basisalternatief.