Hoewel er al anderhalf jaar aan de ombouw van de Amstelveenlijn wordt gewerkt, werden vandaag pas – officieel – de grote werkzaamheden ingeluid. Waar de werkzaamheden hiervoor dan uit bestonden en wat grote werkzaamheden inhouden vertelt opdrachtgever vanuit de Vervoerregio, Jean-Philippe de Lannoy.
Grote werkzaamheden ombouw Amstelveenlijn officieel van start
Jean-Philippe, ik dacht dat we allang begonnen waren?
“Dat klopt, maar het betrof hier nog vooral de voorbereidende werkzaamheden. Denk bijvoorbeeld aan het verleggen van kabels en leidingen, het bouwrijp maken van grond, het inrichten van werkterreinen, het aanvragen van vergunningen en het kappen van bomen waar nodig. Er was dus al zeker wat van onze werkzaamheden te zien, maar nu zijn we gestart met het grote werk, zoals het aanbrengen van damwanden die nodig zijn voor de verdiepte kruisingen bij de haltes Kronenburg, Sportlaan en Zonnestein.”
Wat kunnen mensen van de werkzaamheden gaan merken?
“In principe zijn we gewoon iedere dag aan het werk, maar hebben we de werkzaamheden zo ingericht dat reizigers, omwonenden en overig verkeer hier zo min mogelijk last van hebben. Helaas kunnen we de hinder niet helemaal voorkomen en staan er de komende tijd 4 werkweekenden ingepland, die impact op de omgeving zullen hebben. Ook omdat tijdens deze weekenden tram 5 niet rijdt en er dan 24 uur per dag gewerkt wordt. Het gaat dan om het weekend van 9 maart, 13 april, 20 april en 15 juni. In de zomervakantie, van 14 juli tot en met 26 augustus, zal er dan nog een grote buitendienststelling van tram 5 plaatsvinden, waarin we de ongelijkvloerse kruisingen daadwerkelijk in ruwbouw aanleggen.”
Waar ligt de grootste uitdaging?
“Wat betreft de ruwbouw ligt de grootste uitdaging vooral op het gebied van planning. Zoals ik net al zei hebben we maar 4 weekenden en een zomervakantie tot onze beschikking om de verdiepte kruisingen te bouwen. Dat is best kort voor een behoorlijk groot bouwproject. Zo moeten er voor één kruising al 1200 schroefpalen aangebracht worden. En daarna zijn we er nog niet natuurlijk. Hoewel het er dan misschien aan de buitenkant al heel ‘af’ uitziet, moeten dan nog alle systemen en ICT in orde worden gemaakt. Dit is vaak nog net iets complexer dan het betonwerk. Er moet dus sowieso nog veel gebeuren voordat we eind 2020 gaan rijden.”
Het is ook best bijzonder dat de Vervoerregio bij dit project voor het eerst opdrachtgever is. Hoe is dit zo gekomen?
“De Wet Lokaal Spoor maakt dit mogelijk. De Vervoerregio is door deze wet eindverantwoordelijk voor de aanleg en het beheer en onderhoud van het lokale spoor, zoals de tram en metrosporen. Daar past een rol van opdrachtgever die de regie voert op het realiseren van een werkend vervoersysteem – denk aan het tramsysteem, materieel en de omliggende weginfrastructuur – goed bij. Voorheen trad de Vervoerregio altijd op als subsidieverlener, maar met de komst van deze wet kan de Vervoerregio nu dus ook de rol van ‘eindverantwoordelijke’ pakken. Daarbij loopt de route van de Amsteltram van Amsterdam, via Amstelveen naar Uithoorn en doorkruist de lijn dus verschillende gemeentes. Het was daarom ook de wens vanuit deze partijen dat de Vervoerregio, als overkoepelend orgaan, de rol van opdrachtgever zou vervullen.”
Informatie-avonden
Op 6 en 7 februari kun je ook langskomen tijdens de informatie-avonden die dan georganiseerd worden. Dit zijn de laatste informatie-avonden voordat op 3 maart sneltram 51 stopt met rijden.
Wil je meer weten over de werkzaamheden, planning en vervangend openbaar vervoer? Kijk dan op Amstelveenlijn.nl.