Afbeelding
vrijdag 1 februari 2019

Grote werkzaamheden ombouw Amstelveenlijn officieel van start

Renske van Bers

Hoewel er al anderhalf jaar aan de ombouw van de Amstelveenlijn wordt gewerkt, werden vandaag pas – officieel – de grote werkzaamheden ingeluid. Waar de werkzaamheden hiervoor dan uit bestonden en wat grote werkzaamheden inhouden vertelt opdrachtgever vanuit de Vervoerregio, Jean-Philippe de Lannoy.

Jean-Philippe, ik dacht dat we allang begonnen waren?

“Dat klopt, maar het betrof hier nog vooral de voorbereidende werkzaamheden. Denk bijvoorbeeld aan het verleggen van kabels en leidingen, het bouwrijp maken van grond, het inrichten van werkterreinen, het aanvragen van vergunningen en het kappen van bomen waar nodig. Er was dus al zeker wat van onze werkzaamheden te zien, maar nu zijn we gestart met het grote werk, zoals het aanbrengen van damwanden die nodig zijn voor de verdiepte kruisingen bij de haltes Kronenburg, Sportlaan en Zonnestein.”

amstelveenlijn_mei15043

De Amstelveenlijn, sneltram 51, wordt vernieuwd en er komt een hoogwaardige tramlijn voor in de plaats. Dat is hard nodig. De lijn is, nagenoeg in zijn huidige vorm, in gebruik sinds 1990 en uitgegroeid tot een belangrijke schakel in het regionale openbaar vervoer. Maar de huidige sneltrams zijn verouderd, vaak overvol, rijden niet vaak genoeg en zijn gevoelig voor storingen.

Wat kunnen mensen van de werkzaamheden gaan merken?

“In principe zijn we gewoon iedere dag aan het werk, maar hebben we de werkzaamheden zo ingericht dat reizigers, omwonenden en overig verkeer hier zo min mogelijk last van hebben. Helaas kunnen we de hinder niet helemaal voorkomen en staan er de komende tijd 4 werkweekenden ingepland, die impact op de omgeving zullen hebben. Ook omdat tijdens deze weekenden tram 5 niet rijdt en er dan 24 uur per dag gewerkt wordt. Het gaat dan om het weekend van 9 maart, 13 april, 20 april en 15 juni. In de zomervakantie, van 14 juli tot en met 26 augustus, zal er dan nog een grote buitendienststelling van tram 5 plaatsvinden, waarin we de ongelijkvloerse kruisingen daadwerkelijk in ruwbouw aanleggen.”

Waar ligt de grootste uitdaging?

“Wat betreft de ruwbouw ligt de grootste uitdaging vooral op het gebied van planning. Zoals ik net al zei hebben we maar 4 weekenden en een zomervakantie tot onze beschikking om de verdiepte kruisingen te bouwen. Dat is best kort voor een behoorlijk groot bouwproject. Zo moeten er voor één kruising al 1200 schroefpalen aangebracht worden. En daarna zijn we er nog niet natuurlijk. Hoewel het er dan misschien aan de buitenkant al heel ‘af’ uitziet, moeten dan nog alle systemen en ICT in orde worden gemaakt. Dit is vaak nog net iets complexer dan het betonwerk. Er moet dus sowieso nog veel gebeuren voordat we eind 2020 gaan rijden.”

Oranjebaan toekomst

In de toekomst rijdt tussen station Zuid en Uithoorn de hoogwaardige Amsteltram. Het traject tussen Zuid en Amstelveen zal in 2020 compleet vernieuwd zijn, het tweede traject - van Westwijk naar Uithoorn - volgt later.

Het is ook best bijzonder dat de Vervoerregio bij dit project voor het eerst opdrachtgever is. Hoe is dit zo gekomen?

“De Wet Lokaal Spoor maakt dit mogelijk. De Vervoerregio is door deze wet eindverantwoordelijk voor de aanleg en het beheer en onderhoud van het lokale spoor, zoals de tram en metrosporen. Daar past een rol van opdrachtgever die de regie voert op het realiseren van een werkend vervoersysteem – denk aan het tramsysteem, materieel en de omliggende weginfrastructuur – goed bij. Voorheen trad de Vervoerregio altijd op als subsidieverlener, maar met de komst van deze wet kan de Vervoerregio nu dus ook de rol van ‘eindverantwoordelijke’ pakken. Daarbij loopt de route van de Amsteltram van Amsterdam, via Amstelveen naar Uithoorn en doorkruist de lijn dus verschillende gemeentes. Het was daarom ook de wens vanuit deze partijen dat de Vervoerregio, als overkoepelend orgaan, de rol van opdrachtgever zou vervullen.”

Informatie-avonden

Op 6 en 7 februari kun je ook langskomen tijdens de informatie-avonden die dan georganiseerd worden. Dit zijn de laatste informatie-avonden voordat op 3 maart sneltram 51 stopt met rijden.

Wil je meer weten over de werkzaamheden, planning en vervangend openbaar vervoer? Kijk dan op Amstelveenlijn.nl.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

7 februari 2019 | 15:06

Rob

Ben benieuwd of het GVB inderdaad al die extra gelede bussen voor lijn 55 (en 45) bij Connexxion vandaan haalt, zelf hebben ze niet of nauwelijks extra materieel.

6 februari 2019 | 10:51

j.siemons

@Frank Driessen…/…u heeft hiermee een punt waar ik zelf ook al eerder aan dacht : de aandacht voor de verandering dus . wellicht is het beter dat u de website van de “amsteltram” inkijkt . en dan daar uw opmerking plaatst/herhaalt . per slot gaat u er nu van uit dat de voorlichters van VRA u punt doorgeven aan de leiding van het amstelveense gebeuren .

5 februari 2019 | 23:41

Frank Driessen

Een mooi project. Maar ook gewaagd. Tijdens de spits zit de 51 barstensvol,  kunnen de buasen dat echt aan? De laatste tijd gebruik ik als bewoner van Westwijk de snelteam heel vaak. Het valt mij daarbij op dat er op de haltes nog helemaal geen aankondigingen van sluiting hangen. Dit is toch de manier om de reizigers te informeren? Ik heb de indruk dat een groot deel van gebruikers van lijn 51 geen idee heeft wat boven hun hoofd hangt.. 

2 februari 2019 | 14:55

Aron

Telkens maar dat ene oude plaatje dat voorbij komt. Er is toch gewoon een beeldkwaliteitsplan gemaakt. Gebruik die beelden eens.

Wil je dit bericht delen?