Het dagelijks bestuur van de Vervoerregio heeft uitgesproken dat ze de OV-coach met vijf jaar wil verlengen! De OV-coach was een proef tot 2023. Dat houdt in dat de diensten van de OV-coach eigenlijk dit jaar zouden moeten stoppen. Maar dat hoeft dus niet, want het bestuur is zo tevreden dat ze in ieder geval tot en met 2028 willen doorgaan met de OV-coach. Wat dat betekent? In de komende vijf jaar wordt er ieder jaar geld geregeld voor de uitvoering van de OV-coach en de training ‘Sterk op Reis’. Daarnaast wordt de OV-coach wetenschappelijk onderzocht en start daarna een erkenningstraject bij het Nederlands Jeugdinstituut. Zo’n erkenning bewijst dat de aanpak werkt en daarmee kan de OV-coach uiteindelijk ook op andere plekken in het land ingezet worden. Willeke Passmore, projectleider bij de Vervoerregio, vertelt over al deze veranderingen.
OV-coach in vijf jaar uitgegroeid tot een succes
‘Vijf jaar geleden begon de OV-coach als een proef tussen MEE Amstel en Zaan en vele andere Amsterdamse partijen om Amsterdammers te ondersteunen bij het zelfstandig leren reizen’, zegt Willeke. ‘Dat was na twee jaar zo’n succes dat het werd overgenomen door de Vervoerregio. Zo kwamen de OV-coaches beschikbaar voor alle inwoners van de gemeenten van de Vervoerregio. Daarnaast werd al snel de training “Sterk op Reis” ontwikkeld, die wordt gegeven op het speciaal voortgezet onderwijs. Tijdens deze training maken de leerlingen kennis met het openbaar vervoer en gaan ze mee met een bustour of brengen ze een bezoek aan de tramstalling. Voor ouders, leraren en leerlingen is deze training heel belangrijk om het vertrouwen te krijgen dat zelfstandig reizen echt haalbaar is. Veel van de leerlingen gaan daarna dan ook nog met een OV-coach aan de slag om hun route van huis naar school te leren reizen. In de vijf jaar dat de OV-coach bestaat, hebben we in totaal 660 mensen geholpen om zelfstandig te reizen en 620 leerlingen uit het speciaal onderwijs hebben meegedaan aan de training. Tijdens de corona periode werd er natuurlijk – met goede reden – weinig gereisd met het openbaar vervoer. Maar we komen nu uit op zo’n tweehonderd OV-coach deelnemers per jaar en dertig Sterk op Reis trainingen.’
Inschatting maken voor de toekomst
De vraag die opkomt bij het regelen van financiering voor de toekomst van een dienst zoals de OV-coach is: wil je uitbreiden of denk je dat je de komende jaar hetzelfde aantal mensen helpt en trainingen geeft? Willeke: ‘We hebben gekozen voor dat laatste. Op dit moment zijn er negen medewerkers die de uitvoering van de OV-coach op zich nemen. Ze geven de trainingen op scholen, ze werven de stagiairs die als OV-coach aan de slag gaan en doen de administratie. Als je nog meer mensen wil helpen met zelfstandig reizen en nog meer trainingen wil geven, moet je het team uitbreiden en een nieuwe structuur van samenwerken opzetten.’ Omdat de kosten voor de OV-coach ook kunnen veranderen door bijvoorbeeld inflatie, wordt de komende vijf jaar ieder jaar een bedrag aangevraagd via de begroting van de Vervoerregio. Willeke: ‘Er zit daarom een verschil tussen het besluit en het geld. De OV-coach gaat de komende vijf jaar door, maar het bedrag wat nodig is wordt per jaar aangevraagd.