‘Enorme uitdaging’
Nienke van de Lune is projectleider van ingenieursbureau Movares, dat ‘de ontwerpoplossingen uitdenkt en ze in tekening brengt’. Het is een heel ingewikkeld project, benadrukt Nienke van de Lune: ‘Een enorme uitdaging. We zitten nog in de vroege planfase: in de schetsontwerpfase. We kijken wat maakbaar en haalbaar is.’ Ze is van origine architect, en heeft al 23 jaar ervaring in haar vak, onder meer bij de HSL en de Betuwelijn. ‘Maar ik heb nog nooit zoveel opkomst gezien tijdens een inloopbijeenkomst. Ik denk dat dat komt omdat het om een pakket maatregelen gaat, en het treft bijna iedereen: bewoners, het verenigingsleven, bedrijven, politiek geëngageerden: ze willen allemaal inbreng hebben. We moeten een aantal maatregelen nemen, en daar moet samenhang in komen. Het is een complexe puzzel. Maar het doel is duidelijk: deze gevaarlijke gelijkvloerse overgang, moet sluiten. Zeker als hier PHS (Programma Hoogfrequent Spoorvervoer) komt, en er meer treinen gaan rijden. Daarbij willen we een oost-westverbinding voor auto’s en fietsers. Maar dat kan niet allemaal op één plek, daar is te weinig ruimte voor. Een fietsverbinding is heel belangrijk, maar waar moet die komen? Er zijn verschillende oplossingen, zoals een tunnel ter hoogte van de huidige spoorwegovergang op de Guisweg. Je kunt fietsers ook via het station leiden, maar dan moeten ze wel een stukje omrijden.’
Ambitieus
Een ambitieus en technisch ingewikkeld project dus. Veel partijen werken intensief samen aan een oplossing: de provincie, de gemeente Zaanstad, ProRail, NS, Rijkswaterstaat, het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat en de Vervoerregio Amsterdam.