Afbeelding
woensdag 29 januari 2020

‘Goed dat het kruispunt Guisweg eindelijk wordt aangepakt’

Hilde Postma

Ruim vijfhonderd bezoekers kwamen maandagavond naar de inloopavond waar de eerste schetsen voor mogelijke verbeteringen voor het kruispunt aan de Guisweg in Zaandijk werden getoond. De kruising met het spoor en de provinciale weg is al jaren een knelpunt voor zowel fiets- als autoverkeer. Bewoners denken verschillend over de gepresenteerde oplossingen. Maar waar wél vrijwel iedereen het over eens is: ‘Het is goed dat dit gevaarlijke kruispunt wordt aangepakt’.

 

 

 

 

 

 

 

Er kwamen kwamen 545 belangstellenden op de bijeenkomst af

Zenuwachtig

Dat vindt ook Hans Kramer, die op steenworp afstand van de Guisweg woont. ‘Het is een gevaarlijk en ook een luidruchtig kruispunt, het is goed dat er verschillende oplossingen worden gegeven. Maar zoals wel vaker met dit soort processen, worden mensen er zenuwachtig van. Ze gaan kijken: wat betekent het voor mij? Iedereen wil toch zijn eigen belang verdedigen. Maar de plannen die er nu liggen, lijken me goede plannen, er is goed over nagedacht.’

Te laat voor school

Sylvie Deijle woont in Rooswijk, is acht jaar en zegt dat ze nu soms te laat komt op school doordat ze moet wachten voor het spoor. Een ‘snelle fietstunnel’ lijkt haar een goed idee, zodat ze niet meer zo lang hoeft te wachten. Samen met haar zus Eloïse en vader Kees Deijle is ze naar de inloopbijeenkomst gekomen.

 

Sportvelden

Een andere buurtbewoonster – die niet met naam genoemd wil worden – wil vooral dat de sportvelden blijven: ‘Het is belangrijk dat daar niet gebouwd gaat worden. Er moet geen natuur worden geofferd voor deze plannen.’

 

Station opschuiven

Buurtbewoner Ernst Debets wil ook graag dat de overgang wordt aangepakt: ‘Die is nu al een ramp. Als de treinen nog frequenter gaan rijden (vier stoptreinen en vier sneltreinen per uur), wordt dat nog erger. Maar hoe ga je dat doen? Ik fiets veel, voor mij voldoen de fietstunnels die er nu liggen prima. Zelf zou ik het station wel willen opschuiven, richting winkelstraat. En dáár een fietstunnel onder aanleggen. Maar ja, dat is wel een kostbare grap’.

 

Nienke van de Lune van Movares: 'Het is een heel ingewikkeld project. Een enorme uitdaging'

‘Enorme uitdaging’

Nienke van de Lune is projectleider van ingenieursbureau Movares, dat ‘de ontwerpoplossingen uitdenkt en ze in tekening brengt’. Het is een heel ingewikkeld project, benadrukt Nienke van de Lune: ‘Een enorme uitdaging. We zitten nog in de vroege planfase: in de schetsontwerpfase. We kijken wat maakbaar en haalbaar is.’ Ze is van origine architect, en heeft al 23 jaar ervaring in haar vak, onder meer bij de HSL en de Betuwelijn. ‘Maar ik heb nog nooit zoveel opkomst gezien tijdens een inloopbijeenkomst. Ik denk dat dat komt omdat het om een pakket maatregelen gaat, en het treft bijna iedereen: bewoners, het verenigingsleven, bedrijven, politiek geëngageerden: ze willen allemaal inbreng hebben. We moeten een aantal maatregelen nemen, en daar moet samenhang in komen. Het is een complexe puzzel. Maar het doel is duidelijk: deze gevaarlijke gelijkvloerse overgang, moet sluiten. Zeker als hier PHS (Programma Hoogfrequent Spoorvervoer) komt, en er meer treinen gaan rijden. Daarbij willen we een oost-westverbinding voor auto’s en fietsers. Maar dat kan niet allemaal op één plek, daar is te weinig ruimte voor. Een fietsverbinding is heel belangrijk, maar waar moet die komen? Er zijn verschillende oplossingen, zoals een tunnel ter hoogte van de huidige spoorwegovergang op de Guisweg. Je kunt fietsers ook via het station leiden, maar dan moeten ze wel een stukje omrijden.’

Ambitieus

Een ambitieus en technisch ingewikkeld project dus. Veel partijen werken intensief samen aan een oplossing: de provincie, de gemeente Zaanstad, ProRail, NS, Rijkswaterstaat, het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat en de Vervoerregio Amsterdam.

 

 

De Zaanse wethouder Gerard Slegers kijkt mee naar de gepresenteerde oplossingen: 'Het is belangrijk dat betrokkenen meedenken en meepraten'

Meepraten

De Zaanse wethouder Bereikbaarheid, Mobiliteit en Parkeren Gerard Slegers – ook portefeuillehouder bij de Vervoerregio – is blij met de hoge opkomst: ‘Dit is een ontzettend belangrijk verkeersknooppunt. Het heeft emotionele waarde voor mensen; het raakt al gauw hun leefgenot en woonomgeving. Het is dus belangrijk dat betrokkenen meedenken en meepraten. Daarom is het ook goed dat er verschillende oplossingen worden bedacht, waar later tussen gekozen moet worden. Het is essentieel dat er iets aan het kruispunt gebeurt. Zoals het nu is, is het levensgevaarlijk: kinderen op weg naar school schieten onder de slagboom door om snel over te steken. De doorstroming kan een stuk beter: de wachttijd voor het doorlopend verkeer is nu al 21 minuten per uur. Dat wordt alleen maar meer als het spoorwegverkeer geïntensiveerd gaat worden. Dan loopt die op naar 33 minuten.’

 

Over de op- en afritten bij de A8 verschillende de meningen en wensen

Opstoppingen

Kees Deijle, vader van Sylvie en Eloïse heeft kritiek op het idee voor een ovotonde voor de aansluiting Zaandijk-West (aansluiting 3) aan de A8: ‘Dat gaat niet werken. Daar moet straks te veel verkeer overheen, daar komen te veel opstoppingen. Nu staan we ’s ochtends ook vaak in de file, doordat er een rotonde bij het gemeentehuis is komen te liggen. Ik hoop dat daar straks nog rekening mee wordt gehouden.’

 

Chris Engelsman, Vervoerregio Amsterdam: 'Er komt een logischer wegenstructuur'

Ovotonde

Chris Engelsman projectleider Guisweg van de Vervoerregio Amsterdam gaat in gesprek met de bewoners over de aansluiting. Hij zegt, over de ovotonde waar Kees Deijle zo tegen is: ‘Dat is maar één van de mogelijkheden om het punt van de aansluiting straks in te vullen. Wat we in ieder geval willen, is dat je straks bij aansluiting 3 op de A8 niet alleen van en naar Amsterdam kunt, maar ook richting Krommenie en Alkmaar. Dat is voor de weggebruiker logischer, er komt een logischer wegenstructuur. Voor Krommenie en Westzaan is het ook gunstig, want er komt straks minder verkeer door hun kernen. Sommige bewoners zien het als risico dat de druk op Westerkoog groter zou worden. Dat effect zou inderdaad kunnen optreden en dat zou zeker een groot nadeel en zorgpunt zijn. Maar we proberen het zo goed mogelijk voor iedereen te regelen.’

Voorkeursoplossing

Per oplossing gaat nu worden bekeken wat de voor- en nadelen zijn. In de zomer van 2021 moet er een voorkeursoplossing op tafel liggen. De werkzaamheden beginnen op zijn vroegst in 2024. Wethouder Gerard Slegers: ‘Dan moeten we de beste oplossing écht uit gaan voeren. Het is hoognodig.’