dinsdag 5 februari 2019

Filmpje: Op zoek naar de geheime zolder van station Bijlmer ArenA

Duco Vaillant

Fietsparkeren bij stations wordt steeds belangrijker. Meer en meer reizigers gaan met hun fiets naar stations en haltes om vanuit daar verder te reizen met het openbaar vervoer. Bij treinstations in de Vervoerregio werken ProRail, Vervoerregio, gemeenten en NS samen om voldoende stallingsplaats voor fietsen te bieden. Zo komen er in Amsterdam steeds meer stations met grote fietsenstallingen en is binnenkort station Bijlmer ArenA aan de beurt. En waar vind je hier een plek voor bijna 2000 fietsen in een omgeving waar zowel boven als onder de grond niet zo veel ruimte is? We gingen op onderzoek uit met Stephan Valenta, projectbegeleider Fiets bij de Vervoerregio. Stephan neemt ons mee naar een ‘geheime’ plek waar reizigers straks hun fiets neer kunnen zetten. Kijk je mee?

Heeft u vragen? Stel ze hier.

8 februari 2019 | 08:25

Wieger

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam
Je hebt waarschijnlijk groot gelijk dat de caissonmethode een heel goed alternatief is voor de diepwandmethode bij de bouw van stations. Het is een bekende methode waarvan de risico’s redelijk goed beheersbaar zijn. Uiteraard moet de situatie ter plekke het mogelijk maken, spreekt voor zich, maar dat is bij de diepwandmethode niet anders.
Ik kan me vergissen, maar ik denk dat caissons ook veel tijd besparen in een bouwproces. Want als ze eenmaal zijn afgezonken, heb je feitelijk al een tamelijk “compleet” station in ruwbouw. Bij de bovengrondse bouw van de caissons kan de globale vorm van het station al grotendeels worden gebouwd. Bij de NZ lijn ging er vooral veel tijd zitten in het ruwbouw vormgeven van de diepwandstations.
Enfin, het is nu natuurlijk nog koffiedik kijken…
Hopelijk kunnen we over een aantal jaren echt iets horen over de bouw van een Oostwestlijn. Dat zou heel mooi zijn!
Groet, Wieger

7 februari 2019 | 20:44

n-evo

Probleem van latere zorg haha

7 februari 2019 | 23:51

Duco

@n-evo
Technisch gezien kan het, de vraag is meer wat het handigste is qua uitvoering. Wel blijkt uit de verkenning dat de route door de Sarphatistraat het handigste is. Zo zijn er wel meer plekken bij een eventuele Oost/Westlijn te bedenken. Er spelen zoveel factoren een rol. Wellicht is het op 1 of meerdere plekken handig om een net iets andere route te kiezen. Zo is voor de Oost/Westlijn bedacht om zoveel mogelijk onder huizen te boren, maar wellicht kan je beter onder meer huizen boren, om vervolgens beter uit te komen met de stations.

Voor een Oost/Westlijn zoals die is bedacht, ontkom je denk ik niet aan boren, maar voor de stations ben ik nog niet van overtuigd wat het handigste is qua bouwmethode. Zo lijkt mij persoonlijk het nog wel interessant om te kijken wat het effect is als voor de caissonmethode kiest bij diverse stations kiest in plaats van de wandendakmethode in combinatie met diepwanden. Zolang de ruimte er is, is in Amsterdam bewezen dat dat de caissonmethode goed werkt, betrouwbaar is en qua bouwtijd relatief weinig tijd kost. Het geeft kort maar hevige overlast, maar als je dat afweegt ten opzichte van de overlast van de Noord/Zuidlijn-stations tijdens de bouw, dan is dat in mijn ogen meer dan de moeite waard om dit te bekijken. Uiteraard hebben we inmiddels ook geleerd van de diepwandtechniek bij de Noord/Zuidlijn. Dat heeft er bij zowel de Kruispleinparkeergarage en Spoorzone Delft geleid tot aanpassingen in de uitvoering. Hierdoor zijn de risico’s, die er altijd blijven bestaan, verkleind.

7 februari 2019 | 16:08

trolly

@n-evo: Jawel. In geval van aanleg van de OWL is het idee dat de Hogesluis nog maar weer eens wordt afgebroken om hem na aanleg van de tunnel daar weer bovenop te zetten.

7 februari 2019 | 13:03

n-evo

@Duco Zit de nieuwe fundering van de Hogesluis niet in de weg?

7 februari 2019 | 16:19

Duco

@n-evo
Het meest logische is zoals trolly zegt is de Hogesluis opnieuw op te bouwen op de tunnel. Dit had ook in de oude plannen moeten gebeuren. Het enige verschil is dat er meer en diepere heipalen in de weg zitten. Een alternatief is wellicht dat je eromheen boort. Maar dit soort vraagstukken komen pas aan bod als de spoorontwerpers en ingenieurs echt verder moeten kijken.

6 februari 2019 | 20:39

D.

Begrijp ik nou goed dat ze in de bestaande fietsenstalling een trap willen bouwen waar het leeuwendeel van de fietsers dan gebruik van wil maken? Ik ken de bestaande stalling niet, maar op het filmpje ziet het er wel klein uit. Als je hoeveelheden krijgt die ook maar een klein beetje in de buurt van die van Zuid komen, wordt het dan wel file rijden…

Of is er een andere toegang bedacht?

6 februari 2019 | 19:29

stanley brul

Ben net bij Rotterdam Alexander uitgestapt….over wind en regen gesproken:)…..wordt wel verbouwd en is natuurlijk veel kleiner maar toch…tien keer liever Bijlmer Arena! Vraag voor Amsterdam nog…gebeurt er nog wat met de schaduwstations onder bijvoorbeeld metro Weesperplein?

6 februari 2019 | 22:55

Duco

@stanley brul
Er zijn geen plannen, het is ook lastig om deze ruimte een eventuele andere bestemming te geven. Er is een klein beetje opslag in de vorm van bijvoorbeeld roltraponderdelen. Maar mocht er een Oost/Westlijn komen die langs deze plek moet kruisen, dan wordt deze ruimte waarschijnlijk gebruikt om sporen doorheen te laten gaan. Een station bouwen zoals oorspronkelijk bedacht is, wordt waarschijnlijk nooit gedaan, daarvoor zou je namelijk relatief veel huizen moeten slopen. Dit is recentelijk door Paul Südkamp verder onderzocht. In het volgende artikel is daar meer over te lezen.

6 februari 2019 | 14:06

Karel

Grappig, ik heb me toevallig laatst afgevraagd wat er in de ruimte boven die winkels zou zitten (ik stond een hele tijd in de hal te wachten, dus dan gaan dat soort dingen je opvallen). Ben toen gelijk aan het complotdenken gegaan dat er wel geheime kantoren en magazijnen  van de winkels moesten zitten waar alleen de medewerkers van mochten weten, maar nu is het raadsel dus opgelost 🙂

6 februari 2019 | 14:14

Duco

@Karel
Haha. Gelukkig maar dat we deze complottheorie voordat deze wereldkundig gemaakt is al hebben kunnen ontkrachten. 🙂 Mocht je er nog meer hebben, dan horen we het graag. Wellicht een leuke aanleiding voor een ander artikel of blijkt het een goede bestemming te zijn voor een andere functie.

6 februari 2019 | 00:52

Stanley Brul

Station Bijlmer-Arena is een verademing vergeleken bij de jaren tachtig / negentig stations met buispatronen (Duivendrecht, Sloterdijk, Rai). Beetje wind kan geen kwaad! Mooie ruimte en goed plan!

5 februari 2019 | 18:10

reza

tja, best fijn maar een grondige renovatie van het station zou veel fijner zijn, het station is te donker, te nat (bij regen), te tochtig en de stationshal te krap en ongezellig.

6 februari 2019 | 14:08

Duco

@reza
Een grondige renovatie zal er voorlopig niet komen. Het station is pas 12 jaar oud en functioneert goed en het is in staat om in korte tijd grote groepen reizigers te verwerken. In het meest extreme geval dan loopt tegelijkertijd de Johan Cruijff ArenA (capaciteit 54.990 mensen), Ziggo Dome (17.000) en de AFAS Live (6.000) leeg. Wel vinden er tussentijds verbeteringen plaats, zoals bijvoorbeeld deze fietsenstalling.

5 februari 2019 | 13:03

Tony

Kijk, handig zo’n geheime en lege zolder. Wie wat bewaart die heeft wat. 

6 februari 2019 | 12:03

Duco

@Tony
Zo is het maar net. 🙂

Wil je dit bericht delen?