Wie heeft het niet gedaan? Even de buurman een lift geven naar het ziekenhuis, omdat hij met een gebroken enkel niet zelf kan rijden. Je nicht naar het winkelcentrum brengen omdat de kinderwagen in jouw achterbak past. Als je dit regelmatig doet heet dat vrijwilligersvervoer. De Vervoerregio is een proef gestart waarbij ze een vergoeding voor vrijwilligersvervoer voor de helft betaalt als de gemeente de andere helft betaalt. Waarom? ‘Met deze vergoeding willen we gemeenten aanmoedigen om beleid te maken voor vrijwilligersvervoer zodat zoveel mogelijk mensen zich kunnen verplaatsen en kunnen meedoen in de samenleving?’ Aldus Zahraa Jawad, beleidsmedewerker bij de Vervoerregio. Hoe die proef eruit ziet legt ze in dit artikel uit. Ze maakt wel meteen duidelijk: ‘Vrijwilligersvervoer is een toevoeging aan het vervoersaanbod dat er al is. Het komt niet in plaats van het openbaar vervoer.’
Reden voor de vergoeding
Zahraa: ‘Het is ingewikkeld om alle vormen van vrijwilligersvervoer in de hele regio op te sporen. Soms loopt een project af of start een ander project weer op. We kregen in 2020 verschillende vragen vanuit Amsterdam en Amstelveen of we een vergoeding konden geven voor een initiatief voor vrijwilligersvervoer.’ De Vervoerregio moest de aanvragers in eerste instantie teleurstellen. Zahraa: ‘We kunnen als Vervoerregio niet meebetalen aan losse initiatieven. Omdat we werken met het idee van eerlijke verdeling. Dat betekent dat als we een bedrag aan de ene gemeente geven, dat een andere gemeente ook dat bedrag moet kunnen krijgen.’ Toch zat het de Vervoerregio niet lekker. ‘Vrijwilligersvervoer is een mooie toevoeging aan het vervoersaanbod. Zeker voor mensen met een reisbeperking, zoals mensen met kinderwagens, in rolstoelen, op krukken of blinde mensen.’ Daarom besloot de Vervoerregio deze proef op te zetten.
De kosten delen met gemeenten
De opzet van de proef is als volgt: iedereen die vrijwilligersvervoer uitvoert of wil uitvoeren voor mensen met een reisbeperking kan een aanvraag doen bij hun gemeente. De gemeente betaalt dan de ene helft van de vergoeding en de Vervoerregio de andere helft. Kosten waar een vergoeding voor aangevraagd kan worden zijn kosten voor vervoer, vrijwilligers, communicatie en organisatie. Zahraa: ‘We hebben deze verschillende kostensoorten expres geen beschrijving meegegeven. Want we hopen dat de gemeente dat zelf gaan doen. Want gemeenten kunnen natuurlijk anders denken over deze kostenposten. Dus ze stellen hopelijk beleid op wat bij hen past.’
Beleid maken is een voorwaarde
Dat is namelijk één van de voorwaarden: de gemeente moet beleid maken hoe zij omgaat met vrijwilligersvervoer. Alleen dan kan de aanvraag voor de vergoeding goedgekeurd worden. Zahraa: ‘We hopen dat gemeenten hierdoor gaan bedenken hoe zij in hun gebied willen omgaan met vrijwilligersvervoer.’ Overigens kan niet alles onder die vier kostensoorten geschoven worden. Er mag geen vergoeding aangevraagd worden voor de koop, huur of lease van voertuigen, verkeersboetes en schade aan voertuigen. Zahraa: ‘Als je door rood rijdt en je krijgt een boete moet je die zelf betalen.’