maandag 17 december 2018

Een nieuwe snelle buslijn tussen Sloterdijk en Schiphol

Renske van Bers

De Vervoerregio Amsterdam en de gemeente Amsterdam willen een betere OV-verbinding binnen Nieuw-West en tussen de stad en de regio. Daarom komt er een nieuwe busverbinding tussen Amsterdam Sloterdijk en Schiphol, die 8 centrale plekken in Nieuw-West met elkaar verbindt, en die de huidige lijn 69 vervangt. Wat de aanleiding en de stand van zaken is vertelt omgevingsmanager vanuit de gemeente, Martine Mooij.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

23 juni 2019 | 21:24

johan

Weer een maand verder en geen verdere reacties. Dus maar zelf op onderzoek en inmiddels  gesproken met de “omgevingsmanager” en dan blijkt het vermoeden juist. De gemeente Amsterdam heeft als opdrachtgever/aanbesteder grove fouten gemaakt (die ze niet publiekelijk wil toegeven.)

Project van ongeveer 1 jaar was opgedeeld in 3 fasen. Hiervan zijn fase 1 en 2 aanbesteed en contractueel vastgelegd. Daar kon de aannemer dus niet onderuit. Voor fase 3 heeft de gemeente verzuimd contracten te sluiten bij aanvang van het project. Wetende dat een eventuele aanbestedingsprocedure 9 maanden kan duren, heeft de gemeente een onverantwoord risico genomen met fase 3. In ogenschouw nemende dat de bouwmarkt al tijden erg krap is. Zelfs toen er begin december 2018 nog geen contracten lagen ging men er vanuit dat ‘het wel goed zou komen’ en de laatste fase per 01Januari 2019 van start zou gaan. En toen ging het dus mis. De aannemer had er geen zin in / geen personeel, onmin met de gemeente over werk van fase 1/2 (blijft ook onduidelijk)

Schandalig dat de gemeente die wordt betaald met belasting geld van de burgers, zo onzorgvuldig te werk gaat; de consequenties zijn ook weer voor de burger en verantwoordelijke wethouders en ambtenaren komen er gewoon mee weg. Andere betrokkenen bij het project proberen de waarheid vervolgens netjes onder het tafelkleed te schuiven. Zie hier hoe Amsterdam met haar inwoners om gaat. 

25 juni 2019 | 12:00

Renske van Bers

@Johan, ik heb je reactie aan de gemeente voorgelegd. Groet, Renske

25 juni 2019 | 12:04

Renske van Bers

@Johan, op 22 mei hebben we overigens geschreven over de vertraging van de Westtangent. Groet, Renske

15 mei 2019 | 13:54

n-evo

@johan Op gvb.nl is nu terug te lezen:

“Van maandag 9 juli 2018 tot zaterdag 1 februari 2020 (was: maandag 15 april 2019) is Meer en Vaart afgesloten voor de bussen van het OV. Hier vinden werkzaamheden plaats voor de aanleg van de busbaan van de Westtangent. Deze periode is opnieuw verlengd.”

Tot die tijd blijft de 69 dus die ongunstige omleiding rijden. Slechte zaak.

14 mei 2019 | 21:56

johan

@renske

de door meerdere mensen gestelde vraag wie er nu verantwoordelijk is binnen gemeente voor het belabberde aanbestedings proces is nog steeds niet beantwoord.

Een project dat in de oorspronkelijke planning minder dan 1 jaar zou duren besteed je niet in delen aan wetende dat een Europese aanbestedings procedure heel lang duurt.

Het aannemer verhaal is ook steeds vreemder. eerst is er sprake van onenigheid over de kwaliteit van de werkzaamheden en legt de aannemer het werk stil; dan maakt ie het toch weer deels af. En voor het vervolg is er ineens personeelsgebrek. Ik denk dat de aannemer denkt: gemeente Amsterdam bekijk het maar.

De burger betaalt het project via de belastingen. De omleidingsroute van bus 69 is langer (kost vele malen per week extra tijd) en ook is de vervoersprijs door de omleiding een stuk hoger. Allemaal voor rekening van de burger.

Houding van de gemeente: helaas het is niet anders en we zullen er alles aan doen om de aannemer en de veratwoordelijken binnen de gemeente buiten schot te houden.

Volstrekt wanbestuur is dit.

Hoera de aanleg van het Zuidas dok is inmiddels ook gestart!

16 mei 2019 | 17:12

Renske van Bers

@Johan, ik probeer middels een artikel antwoord op je vragen te geven. Ben ermee bezig! Groet, Renske

24 april 2019 | 12:12

n-evo

@Renske Dat zou mooi zijn!

23 april 2019 | 13:03

Alain

@n-evo
Geen nieuws = goed nieuws.

23 april 2019 | 11:33

n-evo

@Renske Inmiddels twee maanden verder. Zijn de verantwoordelijken voor dit project alleen beschikbaar als er positief nieuws is? 🙂

24 april 2019 | 10:31

Renske van Bers

@N-evo, Mmm… ik vraag na hoe het zit en kijk of ik een update kan maken. Groet, Renske

16 maart 2019 | 18:45

johan

In het filmpje: “de aannemer heeft aangegeven niet verder te willen met de werkzaamheden” – sorry, maar wie heeft de contract afspraken met deze aannemer gemaakt? Elders in kranten heeft gestaan dat “de aannemer niet ingeschreven heeft voor fase 2 van het project” ik krijg de indruk dat het project management (gemeente??) grove fouten heeft gemaakt in dit proces. En dat deze fouten nu weer gemaskeerd moeten worden. Nergens staat te lezen wat er nu werkelijk aan de hand is en wie daar verantwoordelijkheid voor draagt. Maar ja Amsterdam en infrastructuur projecten is: veel te laat klaar en veel te duur. Het wordt tijd dat de verantwoordelijken opstappen. We betalen fors belasting in dit land en hebben alles maar te accepteren.  

Nog wat suggesties (verwacht niet dat er iets meer gebeurd overigens)

– tijdelijke verkeerslichten op kruising Meer en Vaart / Osdorpergracht werken niet voor voetgangers; sta als voetganger, regelmatig minuten lang te wachten terwijl auto verkeer meerdere keren groen krijgt. Dus dan gaat iedereen door rood.

– leg betonblokken in de berm aan de Oostkant op de Meer en Vaart (ter hoogte van wegversmallingen) want bij de veelvuldige files, is de berm al weer volledig aan puin gereden (kan alles straks weer opnieuw worden gedaan)

– Als de busbaan klaar is (voorlopig gebeurd er nog helemaal niets) – dan kan bus 69 toch zijn oude route gaan rijden als er een paar tijdelijke haltes gemaakt worden (die zijn ook op de omleidings route tenslotte gemaakt)

17 maart 2019 | 13:10

Renske van Bers

@Johan, ik vraag het in ieder geval na en geef je goede oplossingen door aan de gemeente. Dat is dan iig wat ik kan doen. Groet, Renske

26 februari 2019 | 19:36

n-evo

@Renske Ik vroeg me af of de onderstaande vraag nog beantwoord kon worden. 🙂

27 februari 2019 | 15:46

Renske van Bers

@N-evo, je vraag staat uit en ik hoop snel antwoord te krijgen! Groet, Renske

20 februari 2019 | 15:17

n-evo

@Renske Bedankt voor de link met uitleg. Ik lees inmiddels op AT5 terug dat de gemeente niet-bindende afspraken met de desbetreffende aannemer heeft gemaakt voor deel 2. Klopt dat en zo ja, waarom is dit risico genomen? Zo’n aannemer kiest natuurlijk ook eieren voor z’n geld, aan projecten geen gebrek.

https://www.at5.nl/artikelen/191402/aannemer-is-te-druk-werkzaamheden-meer-en-vaart-lopen-lange-vertraging

20 februari 2019 | 14:53

n-evo

@Renske Link doet het niet.

20 februari 2019 | 14:56

Renske van Bers

Oeps! Deze link moet het doen:)

20 februari 2019 | 11:17

n-evo

@Vervoerregio Amsterdam Ik hoor in de wandelgangen dat de werkzaamheden met misschien wel een half jaar tot een jaar uitlopen en de bussen gedurende die tijd om blijven rijden? ?

20 februari 2019 | 14:51

Renske van Bers

@N-evo. in dit filmpje wordt het goed uitgelegd. Groet, Renske

19 december 2018 | 16:41

Herman

@Renske van Bers, Vervoerregio Amsterdam

Een logische keuze, 369. Lijnnummer 69 is natuurlijk veel te suggestief 😀

19 december 2018 | 14:06

n-evo

@Renske van Bers In alle flyers die zijn uitgedeeld aan bewoners langs de werkzaamheden stond ook expliciet vermeld dat lijn 69 gewoon lijn 69 blijft.

Als GVB zich met de bussen netjes aan de R-NET-formule houdt mag er geen eigen branding zijn behalve in de pay-off: 

Reizen met de zekerheid van R-NET

door GVB

18 december 2018 | 04:07

Martijn Roos

In de optie 69 bussen er bij komen er enkele in R-Net huisstijl, wel een andere als het R-Net van CXX en EBS. Namelijk het R-Net zoals de 15G Tramvoertuigen en de Metro M5-M6 Voertuigen. Meer een uitstraling wat past in de huisstijl van GVB

17 december 2018 | 19:07

Wendell

Zal waarschijnlijk ook een rode R-net bus worden, met een kleine aanpassing waardoor bekend is door welk vervoerder ‘R-net’ word aangeboden door de zin ‘reis met de zekerheid van R-net door GVB’ die te zien is op al deze bussen op de zijkanten en door welke vervoerder de lijn word aangeboden. En waarschijnlijk ook elektrisch in de toekomst.

17 december 2018 | 17:58

n-evo

Met wat voor bussen gaat GVB rijden op deze lijn, nieuwe of wordt het huidige materieel omgestickerd?

Dat de 69 straks bijna nergens meer stopt en dus lekker snel is, is in sommige opzichten natuurlijk mooi. Maar na het rechttrekken van bus 21, wegvallen van tram 14 en straks vervallen van de buurtfunctie van bus 69, delen GVB en VRA de bewoners van Slotermeer/Geuzenveld wel écht de ene na de andere klap toe. Ook lijkt het net alsof Nieuw Sloten-west in 2020 ontsloten wordt door een bus 145. Die is al lang opgeheven zonder vervanging op dat stuk Laan van Vlaanderen.

@Rob Dat GVB niet meegaat in die 300-reeks onzin voor een stadsbus vind ik persoonlijk prima. De metro’s (Amsterdam & Rotterdam) en trams (Den Haag) die onder de R-NET-vlag rijden zijn ook niet omgenummerd toch? Ik durf ook wel een wedje te wagen dat de nieuwe 51 ook geen tram 3XX wordt. En aan de hele R-NET-formule is ondertussen al zoveel afbreuk gedaan dat dit nog wel het minste is. ?

17 december 2018 | 17:22

Rob

@andy. lijn 69 blijft uiteraard een GVB lijn, ze gaan niet zo maar lijnen weggeven. Overigens zijn niet alle R-netlijnen van Connexxion in de Randstad.

17 december 2018 | 17:11

andy

Ik begrijp dus dat het wel een GVB lijn blijft?

Of word het dus een Connexxion lijn zo als alle R-net bussen???

Ben een dagelijkse gebruiker dus wil dit wel weten vanwege eventuele verandering van Abonnement.

17 december 2018 | 16:21

Rob

Dat lijn 69 ook zo genummerd blijft als het een R-net lijn is, is niet consequent. Lijnnummers 360 t/m 369 zijn nog vrij in de R-net lijnnummer reeks, dus GVB kan gewoon 369 gebruiken. Het moest toch allemaal zo herkenbaar zijn voor de passagier? 

19 december 2018 | 11:38

Renske van Bers

@Rob, Andy, Martijn, Axel en andere volgers. Er is helaas een fout in het artikel geslopen: het wordt toch wel lijn 369 ipv 69. Ik pas het nu ook aan in het artikel. Excuus! Ik vraag ook nog even na hoe de herkenbaarheid van GVB terug te zien zal zijn op de bus. Overigens: het blijft dus wel een GVB-lijn. Groet, Renske

17 december 2018 | 15:48

Peter

Heb je het stuk gelezen? En dan met name de laatste alinea?

17 december 2018 | 15:22

Axel Montezinos

Rnet lijnen worden doorgaans in de 300serie lijnnummers genummerd, wordt dit aldus lijn 369 ook om de snelheid aan te duiden?

Wil je dit bericht delen?