Afbeelding
dinsdag 17 november 2020

Een latertje bij Zuidasdok

Hilde Postma

Tot 20 november wordt in 5 nachten achter elkaar een tijdelijke constructie voor de bovenleiding van de trein bij station Amsterdam Zuid gebouwd. Waarom is dat nodig? En wat heeft dit werk te maken met de nieuwe reizigerspassage?

door Saskia Blaas, Zuidas

‘De bovenleiding is heel gevoelig’, legt uitvoerder Zuidasdok Weijnand Stijger uit. ‘Als deze kapot gaat, kan de trein niet meer rijden. Juist omdat we hier zo dicht op het openbaar vervoer werken, moeten we extra ons best doen om dat te voorkomen. Door de bovenleiding via een tijdelijke constructie iets te verplaatsen, creëren we ruimte en is de doorgang van het treinverkeer veiliggesteld. Tegelijkertijd vergroten we daarmee dus de bouwlocatie waar we twee dakdelen bouwen voor de extra stationspassage.’ Alleen als de trein niet rijdt, kan de stroom eraf. Dus gebeurt het werk ’s nachts. Om de normale dienstregeling niet te verstoren, wordt er tussen 01.00 en 05.00 uur ´s nachts gewerkt.

De bekisting en wapening van het tweede dakdeel.

Foto: Marcel Steinbach

Stalen buispalen

Voor de tijdelijke bovenleidingconstructie van de treinsporen brengen we acht stalen buispalen aan, die we plaatsen bij perron 2 en metrospoor 1, ten westen van station Amsterdam Zuid. Het merendeel van de buispalen – 6 stuks – wordt met een boor trillingsvrij aangebracht, om de nachtrust van bewoners zo min mogelijk te verstoren. ‘Helaas kunnen we enig geluid niet uitsluiten’, zegt Stijger. ‘We zijn bijvoorbeeld genoodzaakt om 2 buispalen in te trillen, in plaats van te boren. Dit komt door hun locatie op het perron. Met een boor kunnen we er net niet goed bij.’ Het intrillen van de 2 buispalen zal naar verwachting in de nacht van maandag op dinsdag gebeuren (16 op 17 november). Mocht het werk dan niet helemaal af zijn, dan gaat het werk in de nacht daarop verder. Het intrillen zelf duurt niet langer dan ongeveer 15 minuten per paal. ‘We denken vijf nachten nodig te hebben voor het aanbrengen van alle buispalen, zodat het vrijdag klaar is.’

Links op de foto een bovenleiding.

Foto: Marcel Steinbach

Werk gaat door

Overdag gaat het werk aan het tweede dakdeel voor de extra reizigerstunnel, de Brittenpassage, gewoon door. Stijger: ‘We werken nu aan de houten bekisting en brengen de wapening aan om het beton te verstevigen. In december storten we dan 250 kubieke meter beton in de bekisting en is dit dakdeel klaar om te drogen. Nadat we een beschermende laag en zand over dit nieuwe stuk dak hebben aangebracht, werken we in april 2021 vanuit hier aan het volgende dakdeel. Zo springen we efficiënt om met de beperkte ruimte.’

De dakdelen worden een voor een gebouwd.

Foto: Marcel Steinbach

Tweede en derde dakdeel

Sinds september 2020 werkt Zuidasdok verder aan twee van de in totaal 7 dakdelen van de nieuwe reizigerspassage van station Amsterdam Zuid. Het huidige bouwterrein is bedoeld voor het tweede en derde dakdeel. Dat bouwterrein ligt ingesloten tussen de metrosporen, dus veel plek is er niet. Ondanks de geringe ruimte vordert het werk gestaag. Het eerste dakdeel werd in november 2019 al op z’n plek geschoven, het tweede bouwen we nu en het derde dakdeel het komend voorjaar. Zowel het tweede als het derde dakdeel wordt in augustus 2021 naar hun definitieve locatie gemanouvreerd. Maar zover is het nog niet. Voordat we deze mijlpaal bereiken, moeten we nog tal van kleinere, maar niet minder noodzakelijke klussen klaren. Zoals nu het maken van een tijdelijke constructie voor de bovenleiding van de trein.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

18 november 2020 | 15:14

marcel

beton droogt niet maar hard uit, het is een chemisch proces.