Vorige week gaf collega Ton Geuzendam een uitleg over zero-emissiezones (ZE-zones), gebieden waar ondernemers straks alleen mogen rijden met uitstootvrije voertuigen. Binnen de ring A10 in Amsterdam gaat deze zone al in 2025 in. Daarom vroegen we twee ondernemers – één in de bouw en één in de horeca – hoe zij omgaan met de uitdaging van het uitstootvrij maken van hun wagenpark. Ieder lopen ze tegen andere hobbels aan, maar allebei kijken ze optimistisch naar de toekomst.
Willen jullie jezelf voorstellen?
Ed Vleugel: ‘Ik ben manager bij VHC Jongens. Wij zijn een horecaleverancier van ingrediënten aan restaurants en hotels. We orderpicken en bereiden ’s nachts de ingrediënten – zoals het snijden en raspen van groenten – en bezorgen de bestellingen overdag. Ons bedrijf gaat dus 24 uur per dag door.’
Ronald van Pooij: ‘Ik ben Hoofd materieeldienst bij HSB Bouw, een bouwbedrijf uit Volendam. Dit jaar vieren we ons 90-jarig bestaan, we timmeren dus al een aardige tijd aan de weg. Van oorsprong realiseerde we voornamelijk woningbouw maar tegenwoordig zijn we veel breder vertegenwoordigd. Onder andere doen we aan bouw, ontwikkeling, renovatie en kleinbouw. Verder hebben we nog een aantal bv’s in bijvoorbeeld metselwerk, gevelrestauratie, schilderwerk en een installatie adviesbureau.’
Hoe ziet jullie wagenpark eruit?
Ed: ‘Wij hebben zo’n vierhonderd medewerkers en zo’n honderd voertuigen. Die voertuigen verschillen erg in grootte. We hebben een trekker-oplegger combinatie waarmee we bijvoorbeeld naar België en Texel rijden. Maar we hebben ook vrachtwagens tussen de 3,5 en 19 ton en een aantal bestelauto’s. Dat heeft te maken met de klanten die we hebben en hun locatie. Amsterdam mag je met een wagen van maximaal 7,5 ton in, vanwege de bruggen en kades. Die zijn niet sterk genoeg om zwaardere wagens te houden. Dus daar rijden we met kleinere wagens rond dan naar Texel.’
Ronald: ‘We hebben twee vrachtwagens met autolaadkraan, zo’n 75 busjes en tachtig personenwagens. De vrachtwagens met autolaadkraan zijn om bouwmaterieel naar de werken te vervoeren. De busjes en personenwagens worden voornamelijk gebruikt voor personenvervoer van en naar de bouwlocaties.