Afbeelding
woensdag 13 september 2023

Een extra lift voor station Duivendrecht

Jasmijn van Engelen

Station Duivendrecht is een bijzonder station. Een ‘kruisstation’, omdat het van bovenaf eruit ziet als een kruis en omdat de sporen met elkaar een kruis vormen. ‘Hier kun je overstappen van een oost-west route naar een noord-zuid route.’ Vertelt Erik van Maaren projectbegeleider, bij de Vervoerregio. Maar het is niet het meest toegankelijke station. Om vanuit de dorpskern Duivendrecht naar de lift te komen moet er helemaal omgelopen of gereden worden. Maar er is goed nieuws, want er gaat mogelijk verandering komen. Er zijn plannen voor een nieuwe lift aan de dorpszijde van het station in combinatie met het aanpassen van de plek waar reizigers inchecken. ‘De toegankelijkheid van het station wordt dan een stuk beter,’ aldus Erik

Context

Wat is precies het probleem? Erik: ‘Station Duivendrecht is met “de rug” naar het dorp Duivendrecht gebouwd. De hoofdingang ligt niet aan de dorpskant van het station maar juist aan de andere kant. Er is één lift bij de hoofdingang gebouwd en als je vanuit Duivendrecht naar de kant van het station met de lift wil reizen, moet je tussen de 950 en 1400 meter lopen of rijden in de rolstoel. Dat is natuurlijk niet erg toegankelijk. Alle partijen zijn het daarover eens. ProRail, gemeente Ouder-Amstel en de Vervoerregio zien dat het schrijnende gevallen oplevert. Daarom willen we er gezamenlijk iets aan doen.’

Lift aan Dorpszijde

Goed nieuws dus dat er een overeenkomst is getekend voor een extra lift aan de dorpskant van het station. Erik: ‘Een extra lift zou een grote verbetering voor de toegankelijkheid van het station betekenen. Om het in cijfers uit te drukken: in 2040 verwachten we dat er veertigduizend reizigers per maand via Duivendrecht op of uit de metro en trein stappen. Als één procent daarvan de lift nodig heeft omdat ze in een rolstoel zitten, dan is dat 400 mensen. Daarnaast heb je natuurlijk ook reizigers met koffers, fietsen, op krukken of met een kinderwagen. Ook zij gaan gebruik maken van de lift. Het is dus voor veel verschillende reizigers een verbetering en een goede reden om een lift te bouwen.’

Inchecken

Als er een nieuwe lift komt moet er wel een gedeelte van het station aangepast worden: de plek waar reizigers inchecken. ‘Dit wordt het ‘ontvangstdomein’ genoemd.’ Vertelt Erik. ‘Op dit moment staan de incheckpaaltjes te dicht op de trappen. Als daar een lift bijkomt, dan wordt het te druk op die plek in het station en dat is onveilig. Daarom passen we ook het ontvangstdomein aan als de lift komt. Het inchecken en de ingang worden verplaatst naar de zuidzijde van het Kerkplein. Want reizigers moeten veilig kunnen reizen via dit station.’

Aan het spoor

Bepalen waar de lift komt was een puzzel. Erik: samen met de gemeente en ProRail heeft de Vervoerregio een studie uitgevoerd. Want de lift komt sowieso vlak naast het spoor en dus zijn er extra veel veiligheidseisen waar je aan moet voldoen. Er is nu een plek gevonden waar de lift mogelijk kan komen. En er is een sfeerimpressie gemaakt van hoe de lift eruit zou kunnen zien.’ Een belangrijke voorwaarde voor de plek van de lift is dat de lift toekomstige veranderingen aan het station niet in de weg mag zitten. ‘Als er in de toekomst nog meer veranderd gaat worden aan het station dan moet dat kunnen zonder problemen. De locatie die we nu hebben gevonden voldoet gelukkig aan die eis.’

Wanneer bouwen?

Nu alle partijen een overeenkomst hebben getekend voor het bouwen van een lift en het veranderen van de plek waar reizigers inchecken is de grote vraag natuurlijk wanneer dit allemaal gaat gebeuren. Erik: ‘We willen graag aan de slag. Maar, net als bij het uitzoeken waar de lift kan komen en bij het maken van een veilige looproute voor incheckende reizigers willen we alle stappen zorgvuldig nemen. En we hebben regels waar we ons aan moeten houden. De volgende stap is een bouwvergunning aanvragen. Dus daarmee zijn we aan de slag.’

Geschiedenisles

‘Ooit was Duivendrecht bedoeld als Intercity-overstap-station’ diept collega Bram Nieuwstraten uit zijn geheugen op. ‘En het station was bedoeld om het belangrijkste station te worden voor de inwoners van Amsterdam-Zuidoost.’ Nu, dertig jaar later, zijn beide ideeën niet uitgekomen. ‘Overstappen gebeurt veel meer op Amsterdam Centraal en op Amsterdam Zuid. En station Bijlmer ArenA is veel belangrijker voor de inwoners van Amsterdam-Zuidoost.’ Station Duivendrecht is daarmee een station geworden wat belangrijk is voor omwonenden, zoals de inwoners van Duivendrecht. Erik: ‘Station Duivendrecht zal drukker worden als er extra reizigers uit de buurt gebruik van maken. Dat is een goede reden om het station te verbeteren.’