Afbeelding
donderdag 18 april 2024

Doorfietsroutes: wat komt er allemaal bij kijken?

Daniëlle Graman | Vervoerregio Amsterdam

De vogeltjes gaan weer fluiten en narcissen schieten uit de grond. De lente komt eraan en dat gaat gepaard met mooi fietsweer. En als het weer je niet motiveert om op de fiets te stappen, dan misschien wel de plannen van Provincie Noord-Holland, Provincie Flevoland, de Vervoerregio Amsterdam en Metropoolregio Amsterdam om doorfietsroutes te realiseren. Vervoerregio collega en projectbegeleider Renske van Drunen vertelt over de doorfietsroute waar zij aan meewerkt.

Doorfietsroutes zijn brede fietspaden langs belangrijke routes die samen een netwerk vormen tussen steden, kernen en de omliggende landschappen om de onderlinge bereikbaarheid te verbeteren. Marja Ruigrok, lid dagelijks bestuur van de Vervoerregio: “Door brede fietspaden heb je meer ruimte voor fietsen met verschillende snelheden. Met de komst van elektrische fietsen kunnen fietsers tegenwoordig ook makkelijker langere afstanden afleggen, bijvoorbeeld naar hun werk. Dit moeten we dan wel aantrekkelijk maken. Ik ben dan ook erg blij met de voortgang die we maken binnen de Metropoolregio Amsterdam met het realiseren van een aantrekkelijk netwerk van MRA-doorfietsroutes.”

Van Haarlem naar Amstelveen op de fiets

Laten we even inzoomen op een van die doorfietsroutes. Renske van Drunen is projectbegeleider bij doorfietsroute F232: ‘Deze route is aangewezen als toekomstige doorfietsroute omdat het van Haarlem, via dorpskernen, Badhoevedorp en Schiphol naar Amstelveen loopt. Een route langs allerlei belangrijke plekken, dus wij zien hier kansen voor woon-werk verkeer op de fiets.’

Door een extern onderzoekbureau is onderzocht hoe de fietsroute, die grotendeels langs de provinciale weg N232 ligt, kan worden aangepast tot volwaardige doorfietsroute. Daarvoor is de hele route in zo’n 20 tot 25 stukken opgedeeld, en per stuk is gekeken naar wat er moet gebeuren om het ideaal-plaatje van een doorfietsroute te realiseren. Renske: ‘Uit het onderzoek is advies gekomen over wat we het beste kunnen doen op bepaalde plekken. Denk bijvoorbeeld aan een extra stuk grond kopen om de fietspaden breder te kunnen maken.’ Naast het verbreden van fietspaden wordt er bij doorfietsroutes ook gekeken naar de mogelijkheden of fietsers zo veel mogelijk voorrang kunnen krijgen op de route, dat de route makkelijk te volgen is, zonder veel bochten of afslagen, en dat de route niet te dicht bij de weg ligt om het zo veilig mogelijk te maken.

Niet overal even makkelijk

Via Google Maps laat Renske een aantal stukken op fietsroute F232 zien die in het onderzoek aan bod komen. Ze laat een brug zien waar de provinciale weg en het fietspad samen overheen lopen [foto 1]. ‘Zoals je ziet op de foto wordt het hier erg lastig om het fietspad te verbreden aangezien de ruimte beperkt is. Daarnaast zien we eigenlijk  liever een wat grotere afstand tussen de weg en het fietspad, maar ook daar is weinig ruimte voor.’ Ook laat ze de weg zien die langs het dorp Boesingheliede loopt [foto 2]. ‘Je ziet hier de doorgaande provinciale weg met rechts daarnaast een weg om de bedrijven en huizen in Boesingheliede bereikbaar te houden. Ook hier is niet veel ruimte, dus een breed fietspad realiseren wordt lastig.’

Foto 1: Schipholweg bij knooppunt A4/A9. Links de provinciale weg, rechts het fietspad dat er langs loopt. Doordat ze samen op een brug liggen is ruimte om uit te breiden beperkt.

Foto 2: Links de provinciale weg N232, rechts de weg om Boesinghelieden te bereiken. Door de sloot links en de huizen rechts is ruimte om uit te breiden beperkt.

Dit zijn mooie voorbeelden van uitdagingen waar de projectteams over na moeten denken. Samen werken verschillende partijen, in dit geval Gemeente Haarlem, Haarlemmermeer en Provincie Noord-Holland, aan maatwerk om de routes zo goed en veilig mogelijk te maken. Onafhankelijk onderzoek en het advies dat daaruit voortkomt helpt daarbij. Renske: ‘In de volgende fase van het project F232 wordt het advies omgezet in een ontwerp. Dan gaan we dus echt meten en tekenen. Ook gaan we dan kijken waar de prioriteiten liggen. Er zijn dus nog veel stappen te zetten voordat we daadwerkelijk beginnen met de uitvoering.’

Samenwerking voorop

Om een fietsnetwerk door de hele regio te realiseren slaat de Vervoerregio de handen ineen met Gemeenten, Provincie Noord-Holland en Provincie Flevoland. Aangezien het gaat over lange fietsroutes, komen er altijd verschillende partijen bij kijken. Renske: ‘Het project over doorfietsroute F232 wordt getrokken door Provincie Noord-Holland. Zij hebben dus het onderzoek uitgezet en leiden de rest van het proces. Ik zit daar aan tafel als vertegenwoordiger van de Vervoerregio. Er zijn ook projecten die de Vervoerregio zelf trekt, maar ook dan werken we altijd samen met andere partijen. Wij zijn namelijk niet zelf de wegbeheerders. We kunnen dus wel het onderzoek doen, maar het is aan de wegbeheerder om een project ook echt uit te voeren. Die  rol ligt bij de gemeenten, waterschappen, provincies en in sommige gevallen het Rijk.’