In de nacht van 9 op 10 juni 2023 schoof het eerste dakdeel voor de bestaande reizigerspassage van station Amsterdam Zuid zo’n 114 meter oostwaarts. De gigantische betonnen plaat ligt inmiddels goed en wel op zijn plek. Een terugblik.
Door: Iris Cohen
Zo’n honderd belangstellenden hadden zich aangemeld om op vrijdagavond 9 juni de gigantische schuifoperatie tussen de metrosporen van station Amsterdam Zuid gade te slaan. Ze werden getrakteerd op een spectaculair gezicht: onder een paarsrode hemel (het was een warme zomerdag geweest) schoof de betonnen reus van twee miljoen kilo langzaam maar zeker naar hen toe. De operatie verliep gesmeerd: na zo’n tien uur schuiven lag het dakdeel op zijn definitieve plek onder de toekomstige sporen van metro 52 (de Noord/Zuidlijn). Omdat het loodzware dakdeel dwars over de bestaande reizigerspassage moest schuiven, gold daar in het weekend van 9 tot 11 juni een omleidingsroute via de metroperrons.
Hydraulische vijzels
Rond 19:00 uur begon het schuiven van het dakdeel, dat al enkele maanden klaarlag op het werkterrein tussen de metrosporen in. Eerder werd al een groot deel van de schuifbaanconstructie gebouwd waaroverheen de plaat zo’n 114 oostwaarts schoof. Dat schuiven gebeurde met behulp van zogenaamde hydraulische vijzels, die heel wat gewicht vooruit kunnen stuwen. Rond 22:30 uur kwam de honderd meter lange plaat aan boven de Minervapassage, waarna het schuiven nog heel de nacht doorging. Rond zonsopgang om 5:00 uur zaterdagochtend had het gevaarte zijn bestemming bereikt.