Afbeelding
dinsdag 26 maart 2019

De onzichtbare puntjes op de i van de Noord/Zuidlijn

Duco Vaillant

De Noord/Zuidlijn rijdt alweer een behoorlijke tijd, zonder geplaagd te worden door de voorspelde kinderziektes. Niettemin wordt er nog wel aan de nieuwe lijn gewerkt. We praten met Rubin Woortman, projectleider nazorg, over de puntjes op de i.

Je werkt al een ruime tijd voor de Noord/Zuidlijn. We zagen je voor het eerst toen we een rondje met je liepen op Amsterdam Centraal. Wat deed je toen en wat heb je sindsdien allemaal gedaan?

“Ik ben in 2012 voor de aannemer VIA bij de Noord/Zuidlijn komen werken. Ik ben begonnen als engineer aarding, kabelgeleiding en laagspanning en daarna ben ik ‘pubber’ – project uitvoeringsbegeleider – geworden. Vervolgens ben ik gebleven als projectleider techniek CS en heb ik daarna het traject CS tot en met Noord onder mijn hoede gekregen. Na de oplevering ben ik door de gemeente zelf gevraagd om bij de Noord/Zuidlijn het veegteam te leiden.”

Het veegteam? Ik neem aan dat je je niet bezighoudt met vegen?

“Haha, nee hoor. Ik houd mij bezig met de allerlaatste puntjes op de i van de Noord/Zuidlijn. Het meeste werk zit hem in de aansturing van de installaties in de metrohal op CS en bij Zuid in het Sein, Energie en Telecom-gebouw. Deze installaties zijn nu nog gekoppeld aan het oude bestaande centrale besturingssysteem in plaats van aan het nieuwe besturingssysteem waar ook de Noord/Zuidlijn op rijdt. Deze installaties moeten dus worden omgezet.”

Daar is waarschijnlijk weinig van te zien?

“Dat klopt. Af en toe zie je misschien een aantal monteurs rondlopen en kun je wat van de voorbereidende werkzaamheden zien. Het grote werk doen we in de nachtelijke uren als er geen reizigers meer zijn en de metro’s op het opstelterrein staan. De installateurs zetten dan steeds in groepen de nodige installaties om, die we daarna meteen testen. Mocht het niet goed gaan, dan kunnen we om 03:00 uur nog zeggen dat we de oude weer terugbouwen. In de praktijk is het gelukkig altijd in één keer goed gegaan.”

100

Het wordt steeds drukker in de Noord/Zuidlijn. Dagelijks maken ruim 100.000 reizigers gebruik van de nieuwe lijn.

En waar werken jullie nog meer aan?

“Er zijn een aantal dingen die beter kunnen, zoals extra bewegwijzering, een afvoer die niet helemaal goed werkt en het afstellen van de verlichting van de kunst op CS, Vijzelgracht en De Pijp. Dus ook daar houden we ons nu mee bezig.”

Er zijn ook nog plannen voor een aantal verbindingen tussen de metrohallen, hoe staat het daar mee?

“Binnenkort gaan we bij het Rokin starten met de doorbraak richting de fietsenstalling die daar in aanbouw is. Met de bouw van de Cuyperstrap en de fietsenstalling bij CS, houden wij ons als veegteam niet bezig. Dit wordt uitgevoerd door project De Entree.”

Ben je trots dat de Noord/Zuidlijn zo vlotjes rijdt?

“Ja, absoluut! Het project werd natuurlijk gezien als een bouwwerk dat te duur was en te lang duurde. Nu de reizigers er gebruik van maken, is de opinie 180 graden gedraaid en zijn ze over het algemeen erg positief over de Noord/Zuidlijn. Normaal gesproken was ik ook allang weggeweest, omdat het project klaar is. Doordat ik de overstap heb gemaakt naar de gemeente zie ik nu hoe mensen ‘mijn’ project gebruiken, ervaren en spreek ik regelmatig reizigers. Het geeft mij een enorm trots gevoel, om dit op zo’n wijze mee te kunnen maken.”