Afbeelding
dinsdag 26 maart 2019

De onzichtbare puntjes op de i van de Noord/Zuidlijn

Duco Vaillant

De Noord/Zuidlijn rijdt alweer een behoorlijke tijd, zonder geplaagd te worden door de voorspelde kinderziektes. Niettemin wordt er nog wel aan de nieuwe lijn gewerkt. We praten met Rubin Woortman, projectleider nazorg, over de puntjes op de i.

Je werkt al een ruime tijd voor de Noord/Zuidlijn. We zagen je voor het eerst toen we een rondje met je liepen op Amsterdam Centraal. Wat deed je toen en wat heb je sindsdien allemaal gedaan?

“Ik ben in 2012 voor de aannemer VIA bij de Noord/Zuidlijn komen werken. Ik ben begonnen als engineer aarding, kabelgeleiding en laagspanning en daarna ben ik ‘pubber’ – project uitvoeringsbegeleider – geworden. Vervolgens ben ik gebleven als projectleider techniek CS en heb ik daarna het traject CS tot en met Noord onder mijn hoede gekregen. Na de oplevering ben ik door de gemeente zelf gevraagd om bij de Noord/Zuidlijn het veegteam te leiden.”

Het veegteam? Ik neem aan dat je je niet bezighoudt met vegen?

“Haha, nee hoor. Ik houd mij bezig met de allerlaatste puntjes op de i van de Noord/Zuidlijn. Het meeste werk zit hem in de aansturing van de installaties in de metrohal op CS en bij Zuid in het Sein, Energie en Telecom-gebouw. Deze installaties zijn nu nog gekoppeld aan het oude bestaande centrale besturingssysteem in plaats van aan het nieuwe besturingssysteem waar ook de Noord/Zuidlijn op rijdt. Deze installaties moeten dus worden omgezet.”

Daar is waarschijnlijk weinig van te zien?

“Dat klopt. Af en toe zie je misschien een aantal monteurs rondlopen en kun je wat van de voorbereidende werkzaamheden zien. Het grote werk doen we in de nachtelijke uren als er geen reizigers meer zijn en de metro’s op het opstelterrein staan. De installateurs zetten dan steeds in groepen de nodige installaties om, die we daarna meteen testen. Mocht het niet goed gaan, dan kunnen we om 03:00 uur nog zeggen dat we de oude weer terugbouwen. In de praktijk is het gelukkig altijd in één keer goed gegaan.”

100

Het wordt steeds drukker in de Noord/Zuidlijn. Dagelijks maken ruim 100.000 reizigers gebruik van de nieuwe lijn.

En waar werken jullie nog meer aan?

“Er zijn een aantal dingen die beter kunnen, zoals extra bewegwijzering, een afvoer die niet helemaal goed werkt en het afstellen van de verlichting van de kunst op CS, Vijzelgracht en De Pijp. Dus ook daar houden we ons nu mee bezig.”

Er zijn ook nog plannen voor een aantal verbindingen tussen de metrohallen, hoe staat het daar mee?

“Binnenkort gaan we bij het Rokin starten met de doorbraak richting de fietsenstalling die daar in aanbouw is. Met de bouw van de Cuyperstrap en de fietsenstalling bij CS, houden wij ons als veegteam niet bezig. Dit wordt uitgevoerd door project De Entree.”

Ben je trots dat de Noord/Zuidlijn zo vlotjes rijdt?

“Ja, absoluut! Het project werd natuurlijk gezien als een bouwwerk dat te duur was en te lang duurde. Nu de reizigers er gebruik van maken, is de opinie 180 graden gedraaid en zijn ze over het algemeen erg positief over de Noord/Zuidlijn. Normaal gesproken was ik ook allang weggeweest, omdat het project klaar is. Doordat ik de overstap heb gemaakt naar de gemeente zie ik nu hoe mensen ‘mijn’ project gebruiken, ervaren en spreek ik regelmatig reizigers. Het geeft mij een enorm trots gevoel, om dit op zo’n wijze mee te kunnen maken.”

Heeft u vragen? Stel ze hier.

2 april 2019 | 14:05

Alain

Heeft M&T die verbeterpunten dan al bekeken? En is er al zicht op implementatie van die punten?

2 april 2019 | 12:41

Slechtziende reiziger

Komende vanuit CS moet er op Noorderpark over een klanktegel
heen worden gegaan om de trap te bereiken. Volgens geleidelijnrichtlijnen geven
klanktegels SOS-zuilen/kaartautomaten/infobalies/instapplekken aan, en geen
trappen.

Maar er zijn nog diverse verbeterpunten te vinden, zoals de gigantische
attentievlakken op geleidelijnen op vrijwel alle NZ-stations (formaat landkaart),
matige toegankelijkheid op busstation Noord, de lantaarnpaal midden op de
geleidelijn bij Noorderpark, de half-aangelijnde trap tussen de metroverdeelhal
en de oostelijke trams op CS (boven aangelijnd, beneden niet) en dat op enkele NZ-stations
looproutes van geleidelijnen haaks op de poortrij staan…

De lijstjes met verbeterpunten zijn overigens al meer dan driekwart jaarbekend
bij de Dienst Metro en Tram.

24 april 2019 | 10:05

Duco

@Slechtziende reiziger
Onze collega’s die betrokken zijn bij Metro en Tram, zijn niet bekend met deze lijst van verbeterpunten. Is er een soort brondocument van? En kan Metro en Tram eventueel direct contact opnemen met u? Dat maakt het wellicht wat makkelijker. Zo ja, kunt u mij dan e-mailen naar d.vaillant@vervoerregio.nl met uw e-mailadres en telefoonnummer.

2 april 2019 | 08:44

Slechtziende reiziger

Hoe zit het met de zichtbare puntjes op de i? Op diverse
punten kunnen bijvoorbeeld de geleidelijnen (de voelbare ribbeltjes voor
blinden en slechtzienden) worden verbeterd.

Maar als ik bijvoorbeeld aangeef dat er bij Noorderpark een flinke misser in de
aanleg van de geleidelijn zit, krijg ik als antwoord terug ‘wij verwachten dat reizigers
hier wel aan zullen wennen’. Beetje een hele grote dooddoener.

2 april 2019 | 10:01

Duco

@Slechtziende reiziger
Vervelend om te horen. Ik zal het navragen. Kunt u aangeven wat u precies verkeerd gaat bij station Noorderpark?

28 maart 2019 | 13:42

Roderik

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam

Op zo’n vierkante blauwe M het metrologo. De kraai maakte geen beweging. Onbekend bij de GVB. Er wordt wel over gesproken.

27 maart 2019 | 19:20

Jan.Meeuwenberg.

@n-evo: Er is wel eens gesproken over het weren van duiven uit de stations, bij het station in Utrecht trippelen ze vaak gewoon rond, hoe kan je die duiven bij stations weg houden?

Een nep kraai maakt op een gegeven moment ook geen indruk meer als ze er als  voor dood bijzitten, laten ze af en toe bewegen of geluid maken. Maar al de duiven op de Dam is een grote plaag, maar dat hoort erbij anders zou het liedje ALLE DUIVEN OP DE DAM, nergens meer op slaan. als ik een duif was dan zou ik een station invliegen en op een van de metro’s de hele dag gratis ritjes meemaken, maar door mijn naam Meeuwenberg zou dat onmogelijk zijn omdat een Meeuw helemaal niet welkom is op een Metro natuurlijk, dat valt eerder op, ik maak zelf maar de grap om anderen voor te zijn, ha,ha.

27 maart 2019 | 18:34

n-evo

Die nepkraaien ben ik ook al tegengekomen onder een een Ringlijnviaduct (De Vlugtlaan misschien) en NS-stations. Buren aan de overkant van me hebben ze tegen duiven. ?

26 maart 2019 | 23:46

toemie

@Ed daar zat ik laatst ook al aan te denken

26 maart 2019 | 23:19

Jan.Meeuwenberg.

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam: Duco het is jammer dat we niet ergens op kunnen klikken om een nieuwe vraag of opmerking te openen, of zie ik iets over het hoofd?. Ik vraag me af als de Kleine Ring wordt gesloten, als het ondergronds zou worden die ring precies bij het Centrale gaat aansluiten, ik ken de situatie niet precies vanaf de Isolatorweg en het Centrale Station, maar ben wel benieuwd hoe dat er precies zou uitzien. Hoe diep zou die lijn dan ondergronds liggen?

26 maart 2019 | 21:56

Waterlander

GVB geeft nog aan dat de tijden bij benadering zijn, tot 31 december (2018).

Wat is hiervan de status?

26 maart 2019 | 22:26

Duco

@Waterlander
Ik zal het navragen. Dit is een van de onderwerpen die niet in het team van Ruben zit. Dit systeem moet namelijk over het hele metrosysteem worden uitgelegd.

2 april 2019 | 09:46

Duco

@Waterlander
Het antwoord van Metro en Tram: De vertrektijden van de Noord/Zuidlijn worden over het algemeen correct weergegeven in de app zolang er weinig verstoringen plaatsvinden in de dagelijkse bedrijfsvoering. Het functioneert dus nog niet volledig zoals het zou moeten, afwijkingen kunnen zich blijven voordoen. We werken samen met de leverancier aan verbeteringen. Totdat we zeker weten dat het volledig functioneert is de melding in de app te zien.

26 maart 2019 | 19:48

Roderik

Ik en een vriend vroegen ons iets af. Bij de overstap van metro 52 op trein zagen wij op de herkenbare blauwe/rode M een kraai. Waarom zit die erop? Tegen vogels?

Komen er nog meer ‘M’ vierkante blokken boven de metroingang op Centraal Station aan de IJ-zijde?

26 maart 2019 | 22:24

Duco

@Roderik
Waar precies? En was het geen echte kraai? Een neppe kraai is mij onbekend. 😀

Ik zal het navragen over er nog meer verwijzingen komen in CS aan de IJ-zijde.

26 maart 2019 | 16:24

Sicco

Leuk om te lezen.!

Is er bekend wanneer de fietsenstalling van Rokin klaar is? En de parkeergarage op Rokin?

2 april 2019 | 09:50

Duco

@Sicco
De fietsenstalling heeft tijdens de uitvoering enige vertraging opgelopen en zal naar verwachting in het najaar van 2019 gereed zijn. De parkeergarage wordt naar verwachting in het najaar van 2020 opgeleverd. Meer info is hier te lezen.

26 maart 2019 | 15:04

trolly

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam: Een week of twee geleden gaf een blik in de kelder van het pand de indruk dat er aan gewerkt wordt.
Andere vraag: zit er al schot in het automatisch keren in Noord? En als we toch bezig zijn: is er al wat bekend over de eindafrekening van de NZL?

26 maart 2019 | 15:30

Duco

@trolly
Ik zal het navragen. Automatisch keren is een van de onderwerpen die niet in het team van Ruben zit. Dit is namelijk metrobreed. Ik zal het navragen.

De eindafrekening zal voor de Noord/Zuidlijn 3,1 miljard euro zijn. Er worden geen wijzigingen verwacht.

2 april 2019 | 09:48

Duco

@trolly
Het antwoord van Metro en Tram over het automatisch keren: In de huidige dienstregeling hoeven we geen gebruik te maken van deze functionaliteit. We onderzoeken in hoeverre dit in de toekomst wel wenselijk is en hoe we dit dan mogelijk kunnen maken.

26 maart 2019 | 12:35

Ed

Staat de doorgang van station Rokin naar het warenhuis Hudson’s Bay nog op de planning? En zo ja, wanneer kunnen we dat verwachten? 

26 maart 2019 | 14:45

Duco

@Ed
De planning ligt in eerste instantie bij de (nieuwe) eigenaar van de panden op het Rokin. Hier heb ik nog geen contact mee, maar ik zal aan hun vragen wat de planning is.

27 maart 2019 | 17:53

Duco

@Ed en @toemie
De verbinding met Hudson’s Bay wordt nu voorbereid. Eind dit jaar start naar verwachting de uitvoering daarvan. Fijne avond!

Wil je dit bericht delen?