Scenario’s testen en personeel opleiden
De derde en laatste testfase loopt van februari tot en met de ‘livegang’ in juli. Op de vraag hoe deze fase eruitziet, licht Jorrit het volgende toe: ‘We gaan de normale zaken testen, zoals een paar keer per uur het nieuwe spoor afrijden en de reistijd meten.’ Daarnaast worden er diverse scenario’s uitgevoerd die in de praktijk kunnen voorkomen. ‘Het is gebruikelijk dat we scenario’s testen bij een nieuw stuk spoor. Zoals een gestrande, een defecte of ontspoorde tram. Dit testen we meerdere keren en zowel met als zonder externe hulpdiensten zoals de lokale brandweer. Ook informeren en betrekken we de andere vervoerders in Uithoorn zoals Connexxion.’
Tegelijkertijd leidt GVB in deze fase ruim 300 medewerkers op. ‘Van bestuurders tot aan materieelplanners’, vertelt Urmila. ‘Bestuurders krijgen een e-learning en leiden we vervolgens in de praktijk op, zodat ze bekend raken met het nieuwe stuk spoor. Dit is voornamelijk doordeweeks en overdag, en een enkele keer in de avond of ochtend.’ Jorrit vult aan: ‘Het opleiden van de bestuurders is uitgesmeerd over de hele testfase en ook nog na de ingebruikname. Dit is nodig omdat het om een groot aantal bestuurders gaat. Je kunt het vergelijken met rijlessen met de auto, daar kun je ook niet met 20 man tegelijk achter het stuur zitten.’
Wat merkt de omgeving?
‘Omwonenden gaan merken dat er op bepaalde dagen wat meer mensen van GVB op de Uithoornlijn zichtbaar zijn, bijvoorbeeld met busjes of een kraanwagen.’ Ook blijft er met regelmaat een lege tram door Uithoorn rijden. ‘We gaan eind april diverse keren op het tracé rijden om de lijn te testen. We willen bijvoorbeeld weten dat alles goed werkt als we daar tot 10 keer per uur op rijden. Zo vaak gaan we niet in de praktijk rijden, maar we moeten wel weten of de lijn een bepaalde druk aankan.’
Een week voor ingebruikname gaat GVB de dienstregeling zonder passagiers rijden. ‘Dat betekent dat we in de week van 15 juli vanaf Westwijk met lege trams doorrijden naar Uithoorn. Dat zorgt voor een zachte landing bij ons personeel.’ Al in juni wordt de uitbreiding van het opstelterrein en de nieuwe washal in de Legmeerpolder in gebruik genomen. ‘Omwonenden merken hier niets van, maar is een belangrijk onderdeel in deze fase. Het opstelterrein, de plek waar alle trams worden gestald, is 2 keer zo groot geworden. Dat betekent voor onze collega’s een heel nieuw terrein met veel nieuwe wissels.’