Donderdag 15 juni kwamen ze allemaal bijeen: de minister van Infrastructuur en Waterstaat, het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio en de wethouder van Gemeente Amsterdam. Het was een mooi moment voor een belangrijke beslissing en voor een vrolijke foto. Waarom? Omdat het startdocument voor het sluiten van de kleine ring officieel werd goedgekeurd. Arnoud Mouwen, projectleider bij de Vervoerregio Amsterdam, is een van de opstellers van dit document. Hij legt haarfijn uit wat een startdocument is en waarom het zo belangrijk is voor de toekomst.
Stukje terug in de tijd
Het woord startdocument laat niet echt los wat het betekent. Arnoud begrijpt dat maar al te goed. Hij legt uit: ‘Een startdocument is een document waar in staat dat je iets mag onderzoeken. Nou, ik begrijp ook dat dat vaag klinkt. Dus we moeten even terug in de tijd. Al heel lang, net zo lang als de plannen voor het bouwen van de Noord/Zuidlijn, speelt het idee om de “kleine ring” in Amsterdam te sluiten. Het metronet van lijn 51 loopt rondom Amsterdam, van Centraal Station naar Isolatorweg. Maar het is net geen volledige cirkel. Als het wel een cirkel zou worden, dan is dat een verbetering voor de bereikbaarheid van Noord-West Amsterdam. Het sluiten van de kleine ring is door de tijd telkens gezien als een goed idee, maar ook een heel duur idee. Daarom kwamen we nooit echt verder. Maar nu wordt in Noord-West Amsterdam Haven Stad gebouwd, een nieuwe woonwijk. Ik zeg woonwijk, maar er komen 50.000 woningen te staan, evenveel als een middelgrote Nederlandse stad. Dus het sluiten van de kleine ring betekent dat die woonwijk verbonden wordt met de rest van Amsterdam. De woonwijk was de juiste aanleiding om ook te zeggen: onderzoek hoe de kleine ring gesloten kan worden.’
MIRT-project
‘Een startdocument vormt het begin van de tweede fase van een MIRT-project.’ Vervolgt Arnoud. ‘MIRT staat voor Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport. Een hele ingewikkelde naam om aan te geven dat het grote projecten zijn waarbij het Rijk en de regio samenwerken. Het zijn projecten waarbij de uitkomst belangrijk is voor zowel het land als voor de regio of de gemeente. MIRT-projecten zijn heel verschillend, bijvoorbeeld de bouw van kerncentrales en havens. Voor de Vervoerregio zijn het weg- en ov projecten. Het (mogelijk) verlengen van de metro van Zuid naar Schiphol en Hoofddorp is bijvoorbeeld een MIRT project. Vanwege de woningbouw in Haven-Stad hebben Rijk en regio ook bij dat metroproject een groot belang.’