Afbeelding
maandag 2 november 2020

Bouweiland Zuidasdok klaar voor echte werk

Hilde Postma

Nu in de krappe ruimte tussen de metrosporen een bouwterrein is aangelegd, zijn de bouwers van Zuidasdok gestart met het ‘echte werk’: de bouw van twee dakdelen voor de nieuwe stationspassage, die we in augustus 2021 op hun plek schuiven.

door Saskia Blaas, Zuidas

Een beetje verstopt zitten ze wel, de bouwers van ZuidPlus die nu werken aan de dakdelen 2 en 3 voor de nieuwe reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid. Het eerste deel werd in november 2019 op zijn plek geschoven. Het werkterrein is vanaf de straat niet zichtbaar en bevindt zich op de dijk tussen de metrosporen in. Deze minimale ruimte vormt meteen de uitdaging voor de bouwers: er is te weinig plek om de twee enorme dakdelen van elk 70 meter lang, 6 meter breed en 2 meter dik, tegelijkertijd te bouwen. Dit moet echt één voor één plaatsvinden. Van 2 tot en met 6 april 2021 worden alvast de landhoofden aangebracht, waarop de dakdelen zullen steunen. Daarna start de bouw van het tweede dakdeel. Beide daken belanden in augustus 2021 op hun locatie. In totaal bestaat het dak van de nieuwe stationspassage uit 7 dakdelen.

De bekisting wordt gereed gemaakt.

Foto: Marcel Steinbach

Mal

‘Deze week maken we de houten bekisting voor het eerste dakdeel, vergelijkbaar met een mal. Vervolgens wordt hier wapening in aangebracht om het beton te verstevigen. Eind december storten we dan 250 kubieke meter beton in de bekisting. Die wordt aangevoerd in 1 continue stroom van vrachtwagens. Daarna is één dakdeel klaar om te drogen. Nadat we een beschermende laag en zand over dit nieuwe stuk dak hebben aangebracht, werken we in april 2021 vanuit hier aan het volgende dakdeel. Zo springen we efficiënt om met de beperkte ruimte.’

Hierboven is goed te zien waar nu het eerste stuk dak gebouwd wordt en na Pasen, aan de linkerkant, het tweede dakdeel.

Foto: Marcel Steinbach

Damwanden

Regelmatig passeren treinen en metro’s rakelings de bouwplaats. Vanuit het openbaar vervoer heb je goed zicht op de bouwplaats. Om de stabiliteit van de sporen te garanderen, is het werkterrein met damwanden afgezet (de bruine golvende platen die hierboven op de foto te zien zijn). Op deze manier heeft het openbaar vervoer geen last van onze bouwwerkzaamheden.

Onder het werkterrein van metrospoor 1...

Foto: Marcel Steinbach

....zijn de balken al aangebracht...

Foto: Marcel Steinbach

...waaroverheen het dak straks moet gaan schuiven.

Foto: Marcel Steinbach

Heeft u vragen? Stel ze hier.

7 november 2020 | 12:17

Gerard

Misschien is het iets om wekelijks een paar foto’s te plaatsen. Dan wordt alles duidelijker en kunnen de trouwe volgers weer als van ouds de vorderingen bijna op de voet volgen.
Overigens betreft het zogenaamde trog-liggers. Dat is een dikke betonnen vloer met daarop opstaande zijwanden, die gedeeltelijk voor de sterkte tegen doorbuigen zijn en tevens als steun gaan dienen voor de toekomstige perrons. Dat is hier het geval bij de noordelijke muur in wording van het Metro-viaduct en straks bij de zuidelijke wand van het Spoor-viaduct.

6 november 2020 | 22:44

johan siemons

beste jacco ,

er is een webcam onder de naam “webcam zuidasdok” . alleen…die zit op een gebouw nogal op afstand van het werkterrein . kijk ook maar even bij “bouw.live” ga maar lekker zoeken 🙂

6 november 2020 | 19:45

jacco

Kan er geen web cam op gezet worden

3 november 2020 | 16:45

Rein

Bestaat er geen illustratie van de bouw werkzaamheden? Een dwarsdoorsnede ofzo? Het is nu vrij lastig om een beeld te vormen van wat er nu precies allemaal wordt gebouwd en waar het terecht komt..