De vernieuwing van de Amstelveenlijn gaat nu hard richting de eindstreep. In de serie ‘Mijn Amstelveenlijn’ blikken we terug en vooruit, met onder meer bewoners, ondernemers en projectmedewerkers. Hoe verliepen de afgelopen jaren? En wat verwachten we van de (nabije) toekomst? Deze keer: Jack Rouwendaal. Hij stuurt de uitvoering en het team aan dat verantwoordelijk is voor de indienststelling van de vernieuwde lijn op 13 december. ‘We zitten in een spannende laatste fase.’
door Wendy van der Meulen
Het wordt een prachtig moment… zondag 13 december, acht minuten over zeven ’s ochtends… het moment waarop de vernieuwde Amstelveenlijn, inclusief zijn blinkendnieuwe trams, in gebruik gaat! Maar voordat de champagne kan knallen moet deze ‘indienststelling’ natuurlijk tot in de puntjes worden voorbereid. Dit gebeurt onder coördinatie van een team, met daarin medewerkers van GVB, Metro en Tram, Vervoerregio Amsterdam en van het project Amstelveenlijn. Manager Jack Rouwendaal stuurt dit ‘indienststellingsteam’ aan.
´Die 13e december wordt inderdaad de dag waarvoor het allemaal hebben gedaan´, zegt Jack. ´We zitten nu in een test- en oefenfase. Allereerst hebben we na al die jaren van bouwen alle technische onderdelen getest. Rails, bovenleiding, wissels, glasvezelkabels, verkeerslichten, elektronische informatieborden, intercom, SOS-zuilen… En we stelden ons daarbij twee vragen: werkt alles, en werkt alles nog steeds als de trams rijden? Dat was helaas niet altijd één op één het geval. Om een voorbeeld te geven: op het nieuwe opstelterrein werkte de poort prima, maar ineens niet meer toen we er trams doorheen stuurden. Dan moet je dus goed kijken hoe je dat kunt oplossen.´
Het testen van de infrastructuur is bijna achter de rug, vervolgt Jack, ´en we zijn nu begonnen met het oefenen: testritten met trams, dus mét bestuurders, maar nog zonder reizigers. We noemen dit ‘Opleiden, Trainen, Oefenen’. Het heeft twee accenten voor de pakweg driehonderd bestuurders. Eén: bekend worden met het tracé. Dat is grotendeels gebleven zoals het was, maar heeft ook nieuwe onderdelen. Zoals de ongelijkvloerse kruispunten, de nieuwe haltes en de verlenging van de lijn tussen Westwijk en het opstelterrein. Twee: de nieuwe 15G-trams onder de knie krijgen – de trams zelf en het rijden met twee tramstellen die gekoppeld zijn. Want dat is voor de Amsterdamse regio helemaal nieuw.´
Dat het testen nog niet helemaal klaar is, terwijl het oefenen al is begonnen, ´maakt de dingen soms spannend´, zegt Jack. ´We zijn bijvoorbeeld nog bezig met de wisselverwarming. De bouwers doen dat letterlijk ín de trambaan, terwijl daar dus testritten plaatsvinden. Die twee dingen gaan prima samen, maar vergen wel goede coördinatie en veiligheidsmaatregelen.´