Afbeelding
donderdag 18 maart 2021

Amsteltram krijgt tijdelijke halte naast station Amsterdam Zuid

Hilde Postma

De begin- en eindhalte van de Amsteltram (lijn 25) komt voorlopig aan de Eduard van Beinumstraat, aan de noordkant van station Amsterdam Zuid. Dat zijn de opdrachtgevers van Zuidasdok overeengekomen.

Het gaat om een tijdelijke oplossing, maar wel een die jarenlang mee moet gaan. Op dit moment begint en eindigt lijn 25 aan de Strawinskylaan. Deze halte verhuist in de 2022 naar de Eduard van Beinumstraat. De begin- en eindhalte ligt dan direct naast het station, waardoor er sprake is van een snellere overstap. Reizigers hoeven niet meer van de Strawinskylaan via het Zuidplein naar de trein of metro te lopen. Als de tweede reizigerstunnel, de Brittenpassage, in gebruik wordt genomen, ligt de halte dicht bij de ingang van het station.

Definitieve plek

Dit besluit volgt op een verkenning van de Vervoerregio Amsterdam en het project Zuidasdok naar een betere, tijdelijke begin- en eindhalte voor de tram. Tijdelijk, omdat de definitieve halte aan de Arnold Schönberglaan komt, aan de zuidkant van station Amsterdam Zuid. De definitieve halte ligt dan bovenop het dak van de toekomstige zuidelijke tunnel van de A10. Aanvankelijk zou Zuidasdok het nieuwe tramstation op de Arnold Schönberglaan in 2025 opleveren. Tot die tijd zou de Amsteltram gebruikmaken van de huidige tramhalte van lijn 5, aan de Strawinskylaan. Door vertraging van Zuidasdok duurt het nu aanzienlijk langer totdat het nieuwe tramstation er is: op zijn vroegst eind 2028. Alle betrokken partijen zijn het erover eens dat deze periode te lang is. Het is daar al zeer druk met openbaar vervoer en taxi’s. Tel daar de loopafstand van en naar het station bij op en het reizigerscomfort is dan verre van optimaal.

 

Noordelijke tunnel A10

De tijdelijke halte op de Eduard van Beinumstraat ligt echter in de weg voor de bouw van de noordelijke snelweg tunnel. De halte wordt dan ook opgeheven op het moment dat Zuidasdok start met de bouw van de noordelijke snelwegtunnel. Volgens de huidige inzichten is dat tussen 2026 en 2029. Op het moment dat de locatie nodig is voor de bouw, verplaatst de halte voor de Amsteltram alsnog tijdelijk terug naar de Strawinkylaan totdat het dak van de zuidelijke snelwegtunnel klaar is en het tramstation zijn definitieve plek krijgt.  Zuidasdok en de Vervoerregio Amsterdam willen beide deze tussenliggende periode zo kort mogelijk laten zijn.

2Amsterdam

Zuidasdok stelt het terrein voor de tramhalte aan de Eduard van Beinumstraat ter beschikking aan het project Amsteltram vanaf het moment waarop dit vrij wordt gegeven door de aannemer van 2Amsterdam. Dit bouwproject – de vernieuwing van twee torens tot hotel en kantoor – neemt nu nog de ruimte aan de Van Beinumstraat in beslag. Volgens de huidige planning is 2Amsterdam in de zomer 2021 klaar en is ook de openbare ruimte dan ingericht.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

27 maart 2021 | 18:07

Daniël

Het lijkt me wel handiger als de tram 25 definitief de Strawinskylaan verlaat, want het is gewoon te druk. Daarnaast is het wel een nadeel: zo ontstaat er geen cross-platform overstap tussen tram en bus. Maar waar gaan de bussen bij Station Zuid dan heen? Krijgen die een eigen busstation op het dak? Of ergens anders?
Groetjes,
Daniël

23 maart 2021 | 12:27

Daan

Metro 52 is al lang niet “gewoon” lijn 52. De ene keer is het 52, vervolgens M52 en elders staat ie weer als M52R weergegeven.

20 maart 2021 | 12:54

Ronald

Waarom wordt er continu gesproken over de Amsteltram? Volgens mij heet het project zo, en heeft de tram als lijnnummer 25. Nergens in de wayfinding op de stations, in de communicatie van GVB of op plattegronden wordt verwezen naar de Amsteltram. Maak het niet nodeloos ingewikkeld voor leken en praat gewoon over lijn 25.
Hetzelfde geldt/gold voor lijn 52. Nergens wordt in wayfinding op de stations, in de communicatie van GVB of op plattegronden verwezen naar de NoordZuidlijn. Zo heette het project, het is “gewoon” lijn 52!

Wil je dit bericht delen?