donderdag 9 januari 2020

´Achttien tunneldelen die als een bouwpakketje in elkaar moeten passen´

Hilde Postma

In één weekend een hele fietstunnel plaatsen: onlangs gebeurde dat bij het knooppunt Ouderkerkerlaan in Amstelveen. Achttien tunnelelementen werden nauwkeurig en volgens een strak schema in gehesen en aan elkaar verbonden. “Een uniek project, waar een uitgekiende planning voor nodig was”, aldus Bart de Jong, omgevingsmanager van BAM.

De Vervoerregio Amsterdam en de gemeente Amstelveen pakken het knooppunt aan met als doel een betere doorstroming en verkeersveiligheid voor álle modaliteiten. Er komen extra busbanen, de weg wordt verbreed en met de fietstunnel is er ook een veilige fietsoversteekplaats.

Strak scenario

Die werd geplaatst door opdrachtnemer BAM. Van tevoren was een strak scenario gemaakt waarin de plaatsingswerkzaamheden tot op de minuut nauwkeurig werden beschreven, zegt Bart de Jong. Hij  vertelt: “In de weken voorafgaand aan de plaatsing van de fietstunnel hebben we de kabels en leidingen die onder de grond liggen, al omgelegd. Als je dat ook nog in het weekend zelf moet doen, heb je veel meer tijd nodig en loop je risico op vertragingen.”

De klus vereiste ook ter plekke een strakke regie. “Uiteindelijk komen er achttien tunnelsegmenten uit de fabriek aan die als een bouwpakketje in elkaar moeten passen. Alles staat natuurlijk goed op tekening, en er zijn driedimensionale computermodellen gemaakt, maar de praktijk moet maar uitwijzen of de voorbereidingen goed zijn geweest.

 

“De vrachtwagens met elementen moesten precies op het juiste moment arriveren. Er stonden de hele tijd twee a drie vrachtwagens klaar. Zodra er één vertrokken was, kwam de volgende aanrijden en konden wij weer een segment in hijsen.”

Spannend moment

Vrijwel alles verliep volgens planning, zegt De Jong. “Alleen op het moment dat het eerste tunnelelement aan één kant werd geplaatst, kwam aan de andere kant het grondwater omhoog. Dat was best een spannend moment, want dat water kan tunnelelementen omhoog drukken. En je wilt natuurlijk wel dat ze in lijn staan. Maar dat hebben we goed kunnen opvangen. We hebben de bemalingspomp aangezet om het water weg te laten lopen.”

´Zo’n hele club die zijn inzet toont: dat geeft het meeste trots´

Het moment dat alle elementen achter elkaar waren ingehesen en aan elkaar waren gesmeed, gaf veel voldoening. “Vooral ook omdat je je dan realiseert met hoeveel medewerkers en specialisten we hieraan hebben gewerkt. Zo’n hele club die zijn inzet toont: dat geeft het meeste trots. Ook vond ik het prettig dat we vanuit de omgeving positieve reacties hebben gekregen. We hebben de omwonenden ook goed voorbereid op de werkzaamheden. Ze hebben er geen hinder van ondervonden.”

De tunnel moet nu nog worden afgewerkt – met een coating en verlichting – en er worden fietspaden aangelegd. Daarna zal de verkeerssituatie voor fietsers sterk zijn verbeterd. “We zijn af van de twee gelijkvloerse kruisingen. Door de tunnel kunnen fietsers straks zonder auto’s tegen te komen sneller van Noord naar Zuid fietsen in Amstelveen!”

Overzichtelijk

Sandra Steglich, die het project namens de Vervoerregio begeleidt, benadrukt dat na de oplevering – die na de zomer gepland staat – de situatie voor álle modaliteiten zal zijn verbeterd. “Het wordt een overzichtelijk knooppunt. De overstapmogelijkheden voor het OV worden sterk verbeterd, de haltes worden uitgebreid en de  busbaan op het viaduct is verbreed. Het wegverkeer kan makkelijker doorstromen. Alles loopt vlotter, je zit elkaar minder in de weg. En naast de fietstunnel worden ook meer fietsenstallingen aangelegd.”

Heeft u vragen? Stel ze hier.

11 januari 2020 | 10:33

Jan.Meeuwenberg

@trolly: bedankt voor de tip, dit is tenminste een helder verhaal. lijkt me toch interessant en belangrijk genoeg voor Amsterdam wat er daar wel of niet gaat gebeuren.

11 januari 2020 | 10:07

j.siemons

@trolly……….

dank voor het noemen van deze informatie . mijn geheugen werd opgefrist èn aangevuld .

11 januari 2020 | 09:01

trolly

@Jan.Meeuwenberg, @j.siemons: Het is spijtig, maar van deze site valt op dit moment weinig te verwachten. Op zuidas.nl staat wat meer informate: https://zuidas.nl/blog/2019/de-extra-stationspassage-voor-amsterdam-zuid-hoe-verder/

10 januari 2020 | 22:28

j.siemons

@Jan.Meeuwenberg…..
ja jan , jouw gedachtespinsels komen ook bij andere mensen voor . ik denk ook wanneer komt “zuid” weer in beweging . in ieder geval doen de twee webcams het nog . dus wie weet….!

10 januari 2020 | 21:32

Jan.Meeuwenberg

@Cornelis: Eindelijk weer eens een interessant artikel over bouwwerkzaamheden bij Amstelveen, ben benieuwd wat er verder bij station Zuid gaat gebeuren en wanneer.

10 januari 2020 | 09:18

Cornelis

Helemaal uniek is deze methode niet, ook niet in Nederland. In Rotterdam zijn enkele kilometers ondergrondse metrotunnel van de oostwestlijn op deze manier gebouwd. Die tunnelelementen waren heel wat groter. Deze methode werd de ‘schalenmethode’ genoemd. Misschien ook iets voor een oostwestlijn in Amsterdam?

9 januari 2020 | 19:01

Jan.Meeuwenberg

Ik vraag me altijd af als er gesproken wordt dat leidingen zijn omgelegd hoe dat in zijn werk gaat, als je kabels bloot legt wat dan?, kabels kan je natuurlijk niet uitrekken om opzij te leggen, moeten kabels niet vaak verlengd worden om ze naar links of rechts om te kunnen leggen?.je moet natuurlijk goed weten waar al die kabels voor dienen en naartoe lopen. Kabels zullen ook vaak stroomloos gemaakt moeten kunnen worden om ze te verlengen denk ik. kabels zullen goed gelabeld moeten zijn om de juiste kabel te kunnen bewerken, zonder een hele woonwijk een tijd stroomloos te maken.