Afbeelding
dinsdag 31 januari 2023

Soepel de weg vinden: de KnOP kaarten zijn geüpdatet!

Jasmijn van Engelen

Sta je wel eens op een station wanhopig op de kaart te zoeken waar je staat en welke richting je op moet? Dan biedt de KnOP kaart een handige oplossing. Deze kaarten zijn geen plattegronden zoals je ze vaak tegenkomt, maar kaarten speciaal ontworpen om de reiziger zo goed mogelijk te vertellen waar die zich bevindt. En er is goed nieuws: de kaarten zijn weer geüpdatet. Ze hangen door de regio heen en een aantal vind je hier.

3D kaart

De KnOP kaart, (een afkorting van Knooppunt Oriëntatie Punten) is uniek in zijn soort. Het is een combinatie van een driedimensionale kaart met een omgevingskaart waar ook verschillende vervoersmiddelen op staan die je kunt nemen als reiziger. Je ziet als reiziger goed hoe de omgeving er uit ziet – bijvoorbeeld welke hoge gebouwen in de buurt staan – en waar belangrijke bestemmingen zijn. Naar die bestemmingen staat ook de loopafstand aangegeven. Daarnaast zie je welke overstapmogelijkheden op het OV er zijn in de buurt. En als kers op de taart zijn de kaarten niet noord-zuid georiënteerd, maar precies vanuit het perspectief van waar de reiziger staat.

 

Waar te vinden?

De KnOP kaarten hangen op 122 plekken verdeeld over 63 locaties in de Vervoerregio en de provincie Noord-Holland. Er zijn bijvoorbeeld wel veertien kaarten op station Amsterdam Centraal te vinden. Zo kunnen reizigers goed de weg vinden. Daarnaast zijn er ook nog eens 20 digitale kaarten die je kan downloaden. Die downloadbare kaarten vind je hier. Dat zijn onder andere kaarten van de ondergrondse haltes van de Noord/Zuidlijn.

Op deze afbeelding is te zien waar verschillende KnOP kaarten hangen op Amsterdam Centraal Station.

Grondig

Ieder jaar worden de KnOP kaarten geüpdatet. Dat gebeurt heel grondig. De informatie op de kaart moet namelijk kloppend zijn. Dus als er buslijnen vervallen, een andere eindhalte krijgen of een bepaald gebouw in de omgeving afgebroken is dan wordt dat allemaal aangepast op de kaart. Het aanpassen van de kaarten gebeurt in samenwerking met de Vervoerregio, NS, ProRail, Gemeente Amsterdam, provincie Noord-Holland, GVB, EBS en Connexxion.

Extra update

Naast de jaarlijkse update van de kaarten wordt er op sommige locaties zo druk gebouwd dat halverwege het jaar er al een nieuwe versie van de kaart nodig is. Hannah Odenthal, projectleider bij de Vervoerregio: ‘Stel dat een bouwput naast het station in januari links ligt en juni naar rechts is verschoven, dan klopt de kaart niet meer en brengt de kaart reizigers juist in de war. Dat is niet de bedoeling. Dus krijgen sommige kaarten een tussentijdse update. Dit jaar is dat gebeurd bij Amsterdam Holendrecht en bij Hilversum. Ook zijn er twee extra kaarten gemaakt voor het Weesperplein en metrostation Noord.’