Afbeelding
maandag 23 januari 2023

Recap Podcast ‘Even bellen met… Nico’

Jasmijn van Engelen

Vijf keer een half uur praten over prijsprikkels in vervoer. Dat klinkt voor de meeste mensen als een heel vervelende huiswerkopdracht. Niet voor Nico van Paridon, strateeg bij de Vervoerregio, die zich bezighoudt met de manier waarop Nederland bepaalde vervoersmiddelen meer stimuleert dan andere. En wat er – volgens hem – moet gebeuren om een maatschappij te krijgen waar we zoveel mogelijk wandelen, fietsen, reizen met het OV of uitstootvrije deelauto’s. Daarom heeft hij een serie van vijf podcastafleveringen opgenomen met Geert Kloppenburg. In deze serie bespreken ze alle rare kronkels van het beleid op mobiliteit.

Nieuwsgierig? Hieronder geven we een korte samenvatting van de afleveringen. Veel luisterplezier!

Aflevering 1: De lappendeken aan fiscale mobiliteitsmaatregelen

Het is even wennen met het geluid maar na een gezellige strandwandeling zijn Nico en Geert klaar voor een vijftal gesprekken over het thema ‘prijsprikkels in de mobiliteit’. Want Nederland zit vol prijsprikkels voor verschillende vormen van mobiliteit zoals auto, vliegtuig en fiets. Maar wat als je een nieuw systeem van prijsprikkels zou mogen bedenken, aan welke ontwerpregels moeten we ons dan houden? Dat is het onderwerp van deze eerste aflevering. Nico heeft alvast een lijstje van vijf opgesteld, die passen bij de maatschappelijke vragen van deze tijd. De vraag is; is Geert er ook mee eens?

Aflevering 2: Het kan zoveel simpeler

De centrale vraag in deze aflevering is: ‘Wat als we alle regelingen afschaffen?’ Want als er één onderwerp is waar Nico niet genoeg van kan krijgen, dan is het beter inzetten van ‘financiële prikkels.’ En nadat alles is afgeschaft, ja óók het studenten OV, de lease regeling, de kilometervergoeding van 19 cent: wat komt er dan in plaats? Een vast bedrag, bijvoorbeeld €150, om zelf te besteden. En iedereen krijgt dat, van CEO tot de laagst betaalden in de samenleving. Welke effecten heeft dit op de files en op ons mobiliteitssysteem? Je hoort het in deze aflevering.

Aflevering 3: Impact van Nico’s artikel in Telegraaf

Nico is succesvol lobbyist geworden want door zijn artikel in de Telegraaf is er een motie unaniem aangenomen in de Tweede Kamer (lees hier meer over wat er in dat artikel staat). Het gesprek gaat deze week dan ook voornamelijk over het OV. Waarom geven we de reiziger in het openbaar vervoer niet hetzelfde (fiscale) gemak als lease rijders? Reizen met het OV geeft minder uitstoot van CO2 en neemt minder ruimte in beslag. Positief in deze tijd van klimaatverandering en de woningbouw opgave. Er is dus reden om dit te steunen, zoals Duitsland en Oostenrijk dat in overtreffende trap doen. Luisteren dus!

Aflevering 4: STOMP principe

We willen in Nederland steeds meer vervoersmiddelen die milieu vriendelijk zijn en weinig ruimte innemen. Overkoepelende thema van deze aflevering is daarom dokter Clavan’s afkortingen: de STOMP. Maar wel met een G en een V erbij. Deze lettersoep wordt allemaal verschillend belast, maar – en dat zal je inmiddels niet meer verbazen – niet op de juiste manier! Dus als je op een verjaardag nog een leuk verhaal wil vertellen, luister dan naar de tegenstrijdige prikkels die we fiscaal hebben gebouwd. En waarom je voor je cappuccino op Schiphol meer belasting betaalt dan je vliegreis naar Bangkok. Nico legt het allemaal uit.

Aflevering 5: De directe en indirecte uitgaven en inkomsten van het Rijk op mobiliteit

Het slot van deze serie! En met een grote klapper als onderwerp: de rijksbegroting voor dummies. Vanuit het perspectief van mobiliteit natuurlijk. Wat zijn de inkomsten en uitgaven over alle ministeries heen en vooral wat zijn de onzichtbare kosten? Hoe weet je dat motorrijden even schadelijk is als roken? Na een zoomcall met een ambtenaar van het ministerie komt bij Nico en Geert in ieder geval de stoom uit de oren. Want de investeringen die gedaan worden, liggen die wel in verhouding tot de opbrengsten? Of blijven we inzetten op de verkeerde getallen? Geert is opgehouden stroopwafels voor Nico te kopen, maar het levert evengoed een waardig (voorlopig) afsluitend gesprek.