Van zaterdag 16 juli tot en met vrijdag 22 juli rijdt lijn 52 (de Noord/Zuidlijn) niet op station Amsterdam Zuid. Er worden dan twee nieuwe, tijdelijke metroperrons gebouwd die leunen op een stalen spagaatconstructie van zo’n 8000 kilo. Een precisieklus op een postzegel. Waarom en hoe wordt dat gedaan? Maarten Bakker, senior projectbegeleider bij de Vervoerregio, geeft een toelichting op de informatie van Zuidas.
Door Saskia Blaas, Imce en Jasmijn van Engelen
Ruimte maken in de Minervapassage
De komende jaren wordt station Amsterdam Zuid vernieuwd. Naast de aanleg van de nieuwe Brittenpassage wordt ook de bestaande Minervapassage vernieuwd. Deze wordt flink breder en hoger. De ruimte tussen de winkels wordt in de vernieuwde Minervapassage veertig meter. Om de passage te kunnen verbreden, wordt er stap voor stap ruimte gemaakt. Die ruimte is nodig om de fundering te kunnen bouwen voor het nieuwe dak. Tussen 16 en 22 juli worden de twee middelste metrosporen zo’n vijftig meter naar het oosten richting de Beethovenstraat verplaatst. Deels zelfs eroverheen. Zo ontstaat er ruimte op het werkterrein aan de andere kant van het station. Tegelijkertijd komen diezelfde metrosporen – M3 en M4 – en de daarbij horende perrons op de juiste hoogte voor de vernieuwde, hogere Minervapassage; de een (M3) met zeventig centimeter en de ander (M4) met twee meter. Door de metroperrons op dezelfde hoogte te brengen als de treinperrons ontstaat er ruimte om de dakdelen van de nieuwe Minervapassage te kunnen plaatsen.
Maarten Bakker: ‘Het huidige station Zuid is erg oud en krap. Het geeft een kruipdoor sluipdoor gevoel. De Zuidas groeit sterk qua wonen, werk en onderwijs. Daar past een vernieuwd station bij met meer ruimte om doorheen te lopen. De ambitie is om het station meer zoals Amsterdam Centraal te maken, waar de passages breed zijn met mooi licht en kleine winkeltjes.’