Daar waar straks de uithoornlijn komt te rijden, rijden nu nog twee buslijnen: 347 en 348. Die bussen zijn samen, zoals dat in de vervoerswereld heet, ‘hoogfrequente’ buslijnen. Dat wil zeggen dat de bus overdag en tijdens de spits zo vaak gaat, dat reizigers eigenlijk geen app of reisplanner hoeven te bekijken om de bus de nemen. Ze weten: och, die bus gaat iedere acht minuten, dan sta ik nooit lang te wachten bij de halte. Maar nu komt de tram en worden de buslijnen daarom opnieuw ingedeeld en wordt er gekeken naar hoe vaak ze rijden. En daarom wil de Vervoerregio graag weten of die nieuwe indeling past bij de behoefte van de inwoners van Uithoorn, Amstelveen en Aalsmeer. Vul daarom de enquête over de buslijnen in.
Tram in plaats van bus
Met de komst van de Uithoornlijn, worden de buslijnen in Uithoorn anders. Logisch, want dat stond namelijk in de originele plannen van het project. Jon van de Ploeg, strategisch adviseur bij de Vervoerregio, weet er alles van. ‘Toen er werd besloten om de tramlijn aan te leggen, werd ook besloten dat die tramlijn in de plaats van de hoogfrequente buslijnen zou komen.’
Belangrijke waarden
Dat de buslijnen anders gaan rijden staat dus vast. Jon: ‘We gaan nieuwe afspraken maken met de vervoerders Connexxion en GVB. Die afspraken staan nog niet vast. We zijn in overleg met gemeenten, vervoerders en de Reizigers Advies Raad (RAR). En we willen dus via deze enquête ook de stem van inwoners horen.’
Kunnen bewoners dan op een leeg papiertje hun gewenste busnetwerk tekenen? Jon: ‘Nee, dat gaat helaas niet. Maar ze kunnen aangeven wat ze het belangrijkste vinden om rekening mee te houden als we eenmaal gaan tekenen. Dat noemen we ‘uitgangspunten’. Bijvoorbeeld het uitgangspunt: als je nu zo vaak kan reizen dat je geen reisplanner nodig hebt, kan dat straks nog steeds. We hebben een aantal uitgangspunten bedacht, namelijk: inwoners hoeven niet te vaak over te stappen, als er overgestapt moet worden dan het liefst zo makkelijk mogelijk, reizigers kunnen nog steeds even vroeg of laat als nu reizen en een bus blijft stoppen bij de bushaltes die niet door de tram worden vervangen.’ Met deze uitgangspunten zorgen we ervoor dat de kwaliteit van het ov tenminste gelijk blijft. Maar of de bewoners dat ook zo ervaren? Jon: ‘Dat weten we pas zeker als we het gevraagd hebben en daarom hebben we een enquête opgesteld.’