Afbeelding
woensdag 30 mei 2018

Wat verandert er op 22 juli bij de bussen uit Waterland?

Renske van Bers

Dat veel bussen uit de regio Waterland het Centraal Station niet meer als eindhalte hebben, is niet onopgemerkt voorbij gegaan, getuige de reacties op deze site. Wat er allemaal verandert en wat de afwegingen waren vertelt Joost Rienderhoff, vervoerkundige bij EBS.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

20 maart 2019 | 16:57

M. Glas

KAN BUS 121 VANUIT PURMEREND via Wormer doorrijden naar het Marktplein in
Wormerveer en daarna naar Station Wormerveer, dat scheelt een heel stuk lopen.

12 november 2018 | 16:03

A.M.Burger

Waar en wanneer stoppen streekbus 314 en 316 op de IJdoornlaan?

12 november 2018 | 16:31

Waterlander

@A.M Burger:
De 314 / 316 rijden rechtstreeks van CS richting Waterland en stoppen niet in Noord.

14 november 2018 | 11:57

Renske van Bers

@AM Burger, het antwoord van Waterlander is correct. Groet, Renske

10 oktober 2018 | 18:19

Renée van der Haar

gaat bus 315 naar marken dus nu niet meer vanaf CS, maar vanaf Metrostation noord?

10 oktober 2018 | 22:08

Leo Iske

@Renée,
Jazeker, vanaf perron B3 vertrekt lijn 315 naar Marken.

19 juli 2018 | 11:30

Safae

Het. Waterland. College in leiden

1 juli 2018 | 13:49

Lia Taman

Wanneer stopt de 305 na 22juli op de Purmerenderweg bij Dijt?

2 juli 2018 | 08:52

Renske van Bers

@Lia, u kunt het best even op 9292 kijken. Groet, Renske

25 juni 2018 | 11:07

Yvonne

Welke berekeningen er ook hieronder worden gegeven, in de praktijk kost overstappen altijd extra tijd en energie en wordt als extra belastend ervaren, liever langer in bus dan overstappen. Dat merk ik regelmatig al bij overstappen van ene bus naar andere bus bij Ilpendam. Heel veel bussen, geen looptijd, maar toch altijd extra wachttijd op die ene bus die je naar je eindbestemming brengt en weer opnieuw plekje zoeken of moeten staan. Vooral met bagage heel gedoe. Bij de Noord Zuid lijn zal de extra wachttijd, looptijd alleen maar toenemen. Er zullen vast een aantal mensen op vooruit gaan, maar merendeel gaat er flink op achteruit. Houd mijn hart vast als de verbinding uitvalt. Afgelopen week reden de metro in ZO niet door iemand die op de rails was gesprongen. Metro lijn lag gedurende lange tijd plat. Mensen reden met EBS mee vanaf ZO naar het schouw bij Watergang om vervolgens weer een bus naar CS te kunnen nemen. Anders was CS niet bereikbaar. Ik bedoel maar, recent praktijk gevalletje. Impact vaak niet zichtbaar voor vervoerders. Dit soort onverwachte situaties houd je ook in de toekomst waarbij dan 50.000 tot 80.000 mensen stranden. Want bussen zijn er dan niet meer in de buurt om dat op te kunnen vangen. Dan zullen de beleidsmakers echt wel hoofdpijn krijgen of afwimpelen overmacht, zoek het zelf maar uit. Hoe dan? Iedereen in die ene taxi? 20 km lopen? Stakingen, nu vaak nog een alternatief mogelijk, straks niet meer en zit heel noord Holland thuis. Kijk maar eens als NS plat ligt hoeveel impact dat heeft. De afhankelijkheid van metro’s voor zoveel reizigers per dag is een enorm groot risico. Als aanvulling was de Noord zuidlijn mooi geweest maar als gedwongen vervanging ga je er niet op voorruit maar flink op achteruit. Toch erg jammer dat dit door beleidsmakers er doorheen is gedrukt. Zo niet democratisch. Wij reizen al tig jaar met openbaar vervoer en genoeg ervaring over verschillende trajecten en situaties. Maar we verwachten nu chaos, ontevreden klanten en dat veel mensen de auto in vluchten. Toch erg jammer dat dit zo door je strot is geduwd en je keuzes worden ontnomen.

25 juni 2018 | 11:21

Renske van Bers

@Yvonne, ik ben het met u eens dat niet iedereen er op vooruit gaat en dat dat erg vervvelend is. Omdat er door de overheid flink wordt bezuinigd op OV moest er een nieuw OV-plan komen. Helaas is het onmogelijk gebleken om iedereen tevreden te stellen. Mocht in de praktijk blijken dat het echt niet werkt dan zullen de vervoerders nog eens kritisch naar het plan moeten kijken en wellicht andere aanpassingen maken. Maar laten we voor nu vooral even afwachten, wellicht valt het aleemaal mee met de kinderziektes en uitval van de Noord/Zuidlijn. Groet, Renske

23 juni 2018 | 09:34

M. Heimens

Begrijp ik het goed dat ik vanaf 22 juli met de 306 nog wel rechtstreeks naar het centraal kan reizen vanaf Ilpendam? Hoe vaak zal deze bus dan rijden in de ochtendspits?

23 juni 2018 | 13:35

Waterlander

@M. Heimens:
Ja de 306 gaat tot CA.
De dienstregeling staat op ebs-ov.nl achter de knop Noord/Zuidlijn.

23 juni 2018 | 13:37

Waterlander

CA moet natuurlijk CS zijn…

25 juni 2018 | 11:37

Renske van Bers

@M. Heimens, u kunt het best kijken op OV9292, hier staan vanaf afgelopen weekend alle toekomstige dienstregelingen in. Groet, Renske

20 juni 2018 | 15:14

anoniem

renske ,

als je dit artikel goed leest zou het eigenlijk verplichte stof voor iedereen moeten zijn !

19 juni 2018 | 19:24

Jan.Meeuwenberg

Wat schieten we nog op met ons af te vragen of we geforceerd worden om de N/Z-lijn te gaan gebruiken, misschien wel misschien niet? die lijn ligt er nu eenmaal, dus zo snel mogelijk rendabel maken.
Wat misschien interessanter is om te melden (ook al heeft het niets me de N/Z-lijn te maken ) dat de boormachine die aan het boren is bij Den Haag nog maar zo’n 20 meter hoeft te boren , en de laatste meters kunnen we gaan volgen via een Webcamera, als de camera in bedrijf gaat, dan wordt dat via een website
van te voren gemeld.
Dit zijn de interessante dingen om te volgen Nog meer gaan boren in Amsterdam.!

19 juni 2018 | 01:23

Simon

Het is allemaal om de kosten van de NZ-lijn terug te verdienen. Daardoor wordt iedereen geforceerd om de NZ-lijn te gebruiken. Ik vind het een hele slechte zaak dat mensen straks meer moeten overstappen.

19 juni 2018 | 12:29

Renske van Bers

@Simon, het ligt er aan hoe uw reis eruit ziet. Het zou ook kunnen dat u wel vaker moet overstappen maar dat de reis korter is. Hoewel niet iedereen daar een voorkeur voor heeft. Groet en succes, Renske

19 juni 2018 | 17:15

Han Schomakers

@Renske: Zou je iemand kunnen vinden (binnen het GVB) die een keer goed uitlegt waarom het niet waar is dat het GVB reizigers forceert de Noord/Zuidlijn te gebruiken om daardoor de kosten van de aanleg terug te verdienen…

“Investeringen” en “kosten” zijn van een geheel andere orde, toch?

19 juni 2018 | 19:24

Edwin

Volgens mij is het antwoord heel simpel: qua verdienen maakt het voor het GVB niet uit of je in de bus, in de tram of in de metro zit. De reden dat je straks in de metro moet heeft dus niets met inkomsten te maken. Wel met kosten, maar dat is geen geheim: door landelijke bezuinigingen op OV moet ook het GVB de hand op de knip houden.

19 juni 2018 | 19:25

Edwin

Volgens mij is het antwoord heel simpel: qua verdienen maakt het voor het GVB niet uit of je in de bus, in de tram of in de metro zit. De reden dat je straks in de metro moet heeft dus niets met inkomsten te maken. Wel met kosten, maar dat is geen geheim: door landelijke bezuinigingen op OV moet ook het GVB de hand op de knip houden.

20 juni 2018 | 12:55

Renske van Bers

@Han, Ik zal kijken wat ik kan doen… Groet, Renske

20 juni 2018 | 13:01

Renske van Bers

@Han, toch zijn al deze zaken ook al in verschillende artikelen genoemd. Hierin stond ook dat er in het nieuwe plan rekening gehouden moest worden met bezuinigingen vanuit het Rijk. In dit artikel staat ook duidelijk dat de Noord/Zuidlijn geen oorzaak van de OV-omschakeling is, wat nu wel vaak gedacht wordt. Groet, Renske

17 juni 2018 | 10:00

Mari-Jeanne

Hoe ver is het vanaf het busstation naar de metro? Is die route overdekt?

17 juni 2018 | 11:03

Waterlander

@MARI-JEANNE
Vanaf de IJhal zijn er roltrappen die direct naar de Noord/Zuidlijn gaan.

19 juni 2018 | 12:58

Renske van Bers

@Mari-Jeanne, ik hoop dat het snel zal wennen! In Noord is het maar een heel klein stukje vanaf het busplatform naar het station. Station Noord is volledig overdekt. Groet, Renske

12 juni 2018 | 22:48

anoniem

Wat gebeurt er met lijn 105 die nu naar het centrum van purmrend rijd.

13 juni 2018 | 10:12

Renske van Bers

@Anoniem, Er zijn vanuit Purmerend straks twee rechtstreekse busverbindingen naar Amsterdam Centrum:
Lijn 305 Tramplein – Jan Blankenbrug – Ilpendam – Amsterdam Centraal
Lijn 306 Overwhere – Wheermolen – Jan Blankenburg – Ilpendam – Amsterdam Centraal.
Nieuw is dat beide lijnen richting Amsterdam Centraal een halte krijgen bij de IJtunnel (Nemo).

De overige lijnen rijden inderdaad naar Amsterdam Noord, waar kan worden overgestapt op de Noord/Zuidlijn.

Groet, Renske

25 juni 2018 | 10:14

Yvonne

Is dat een extra halte of eindhalte?

7 juni 2018 | 13:18

T. Lieshout

Van het Centraal Station naar het BovenIJ-ziekenhuis (nu tien minuutjes met de bus) wordt een martelgang. Alleen wie níét naar een ziekenhuis hoeft, kan lopen van het metrostation naar het ziekenhuis.

7 juni 2018 | 14:24

Edwin

Wat u zegt klopt niet. Nu is de snelste reis van Centraal naar halte Boven-IJ-ziekenhuis 20 minuten met een overstap (planner op GVB.nl), of 12 minuten naar halte Oosterlengte, maar dan moet u daarna nog lopen. Dit overigens met Connexxion, lijn 392.

Straks is het 4 minuten naar Noord en dan 3 minuten naar Oosterlengte en dan rijdt u direct door naar Boven-IJ-ziekenhuis met de 36. Inclusief overstap wordt dan ongeveer 10-12 minuten. (Bron: de nieuwe dienstregeling op GVB.nl)

Dus een overstap erbij, maar sneller op de plaats van bestemming. Daar kunt u wat van vinden, maar een martelgang is echt niet de juiste kwalificatie.

7 juni 2018 | 16:46

T. Lieshout

Ik leg deze route regelmatig af, dus ik weet hoe het in de praktijk is: opstap Prins Hendrikkade > Oosterlengte: 10 minuten en dan nog 2 minuten lopen naar de ingang van het ziekenhuis. De route die u beschrijft is ongeveer even lang, maar u rekent de tussenwachttijden niet mee. Juist voor iemand die minder valide is (dan ik) zijn die overstappen vervelend.

7 juni 2018 | 19:27

Edwin

Volgens de dienstregeling is het 12 minuten met Connexxion en nog langer met GVB. En ik reken zeker wel de looptijd mee: de metrotijd is straks namelijk maar 4 minuten en de bustijd 3 minuten. Voor het overstappen heb ik 3-5 min gerekend. En dan staat u dus in 10-12 min voor de deur in plaats van op Oosterlengte. Dus dan hoeft u ook niet dat enorme eind te lopen, wat u bij de overstap een marteling noemt.

Ik begrijp niet waarom u niet gewoon zegt dat u de overstap vervelend vindt. Uw woordkeuze van marteling is echt onnodig. Vooral omdat u ervoor kiest om wel vanaf Oosterlengte te lopen, wat echt verder is dan u voor de overstap nodig gaat hebben, dus zo slecht ter been bent u niet.

7 juni 2018 | 19:31

Edwin

Volgens de dienstregeling is het 12 minuten met Connexxion en nog langer met GVB. En ik reken zeker wel de looptijd mee: de metrotijd is straks namelijk maar 4 minuten en de bustijd 3 minuten. Voor het overstappen heb ik 3-5 min gerekend. En dan staat u dus in 10-12 min voor de deur in plaats van op Oosterlengte. Dus dan hoeft u ook niet dat enorme eind te lopen, wat u bij de overstap een marteling noemt.

Ik begrijp niet waarom u niet gewoon zegt dat u de overstap vervelend vindt. Uw woordkeuze van marteling is echt onnodig. Vooral omdat u ervoor kiest om wel vanaf Oosterlengte te lopen, wat echt verder is dan u voor de overstap nodig gaat hebben, dus zo slecht ter been bent u niet.

25 juni 2018 | 12:01

Renske van Bers

@ T lieshout, u zou in Noord kunnen overstappen op bus 392. In totaal doet u er dan vanaf CS 16 minuten over. Groet, Renske

4 juni 2018 | 15:53

ger vermij

Deze bithemel is al het gehele weekend hevig actief. Zodra je wat had ge upload was het ongeveer 10 seconden zichtbaar en daarna verdwenen. Het overgaan naar Linux heeft nog problemen bij de nz lijn.

5 juni 2018 | 11:43

Renske van Bers

@Ger, we zijn er mee bezig! Groet, Renske

4 juni 2018 | 12:28

trolly

@Renske van Bers: Er gebeuren weer raadselachtige zaken. Hoewel ik op de homepage je reactie op mijn bericht zie, kan ik deze niet terugvinden onder dit artikel, waardoor ook biet duidelijk is waarop je precies reageerd. Een reactie die ik eerder vanochtend plaatste is ook opgeslokt door de bithemel. Kennelijk zit het niet mee vandaag 😉

1 juni 2018 | 21:37

P.Band

Voor reizigers die uitsluitend gebruik van treinvervoer is dit vanuit de regio Waterland een grote stap terug in de tijd. Afspraak was bij de ontwikkeling van de Noord-Zuidlijn dat aan de bereikbaarheid vanuit Waterland en Purmerend e.o. aan het busvervoer niet getornd zou worden. Overstappen kost altijd tijd en ergenis. Vanuit Purmerend wordt dus alleen lijn 306 voortgezet, de Purmer-Zuid en Weidevene, waar vanuit dagelijks overvolle bussen richting centraal station Amsterdam vertrekken, blijkt dus geen oog meer voor te bestaan.

4 juni 2018 | 10:39

Renske van Bers

@P. Band, ik snap goed dat overstappen niet heel prettig is, maar qua tijd zal het vanuit Waterland niet veel uitmaken. De Noord/Zuidlijn zal om de 6 minuten rijden en doet er circa 5 minuten over om u naar CS te brengen. Hopelijk verzacht dit de pijn een klein beetje. Groet, Renske

15 juni 2018 | 23:14

anoniem

Even ‘n les uit het verleden. Tussen Uithoorn en Utrecht, lijn 140, reden overvolle bussen elke 5 minuten in de spits. Er moest van de provincie ‘n overstapstation in Breukelen komen. Nieuwe 15 meterbussen aangescafd. Lijn 140 werd ingekort tot Breukelen met overstap op trein. Behalve wat passagiers in de spits reden de bussen vrijwel leeg de hele dag. Passagiers waren gewoon weg. Overstappen kost gewoon veel passagiers. Hoe mooi jullie verhaal ook is. Dan stappen ze gewoon in de auto.

16 juni 2018 | 15:49

Aron

@anoniem Goede les. Dat is precies wat Amsterdam nodig heeft. Die overvolle trams word je toch niet goed van.

En al die mensen in de auto binnen de ring, ik zie dat niet gebeuren.

19 juni 2018 | 01:26

Simon

en wanneer de NZ-lijn pech heeft, strand half Noord-Nederland, want het duurt minimaal 30 min voor er een bus is, en ja GVB zegt altijd “sneller” te zijn, maar iedereen weet dat dit gewoon niet zo is.

19 juni 2018 | 12:31

Renske van Bers

@Simon, in dit artikel kunt u meer lezen over wat er gebeurt als de Noord/Zuidlijn uitvalt. Groet, Renske

19 juni 2018 | 13:12

Renske van Bers

@Anoniem, mits mensen over een auto beschikken… Maar het is zeker waar dat niet iedereen baat zal hebben bij de veranderingen. Zo’n 20 procent van de reizigers gaat er helaas niet op vooruit. Jammer genoeg is het erg moeilijk om iedereen tevreden te stellen, zeker als er flink bezuinigd wordt op OV. Groet, Renske

30 mei 2018 | 22:01

Henk

De hele noord/zuidlijn is terug naar af. Vroeger moesten we naar de pont en verder met bus k rond het CS. Na jarenlang met plezier een rechtstreekse verbinding met de stad te hebben gehad, mogen we straks weer overstappen in weer en wind en dat noemen ze vooruitgang. een prestige object bedacht door mensen achter een bureau die nooit met de bus gaan en zeker niet in de avonduren als je blij bent dat je moe van je werk eindelijk in de bus zit, op weg naar huis, heerlijk zonder overstapgedoe .

31 mei 2018 | 10:01

Edwin

Volgens mij wordt door die mensen achter een bureau heel duidelijk gecommuniceerd dat de meeste mensen erop vooruit gaan en sommige mensen niet. Heel vervelend dat u bij die laatste groep hoort, maar dat betekent niet dat ze hun werk slecht gedaan hebben.

31 mei 2018 | 13:08

Optimist

Meneer Henk, toen u een rechtstreekse verbinding had moesten velen wel overstappen … binnenkort is het misschien wel andersom, tijden veranderen zo ook behoeftes … u hebt liever dat de rest zich aan u aanpast? Overstapgedoe … grow up man!

1 juni 2018 | 10:38

Herman

Weer en wind…. kom op zeg. Alsof we in Siberië wonen. Henk, je bent gewoon een beetje een zeikerd.

2 juni 2018 | 20:47

Rob

Niet nu al zo zeuren Henk. Eerst ervaren.

3 juni 2018 | 00:14

trolly

Jullie kunnen zeggen wat je wil, maar Henk, je bent een bikkel. Als je eerst met lijn K naar de pont moest, daarna sinds 1968 (!) via de IJtunnel naar je werk kon, en straks weer moet overstappen om thuis te komen, dan ben je nu ruim in de zeventig en nog steeds niet met pensioen. Petje af.

6 juni 2018 | 13:27

#henk, Wat fijn dat je de moeite neemt om jouw mening via dit platform te delen. We lezen en volgen alles met veel belangstelling. We vinden het echter ook prettig om jouw vragen en waardevolle signalen ook rechtstreeks te ontvangen. Dan kunnen we er gelijk mee aan de slag, en het helpt ons om onze dienstverlening verder te verbeteren. Je kunt ons bereiken op de volgende manieren:
-Facebook (PB): https://www.facebook.com/GVBverbindt/
-Twitter (DM): @GVB_klanten
-Telefoon: 0900-8011 (gebruikelijke belkosten)
-Webformulier: https://www.gvb.nl/klantenservice

Groet, Job

30 mei 2018 | 17:27

anoniem

lezen jullie ambtenaren die alleen maar achter hun laptopje zitten en met dure patserbakken naar hun werk gaan en nooit een bus van binnen gezien hier ook mee? het rondje insulindeweg eruithalen is een doodzonde… mja de kakkertjes van de buurt op middenbeemster dulden geen zwaar verkeer voor hun deur… en ja ze werken ook in amsterdam

31 mei 2018 | 09:59

Edwin

Ik denk dat die ambtenaren met meer mensen rekening te houden hebben dan met meneer/mevrouw Anoniem. En daar hebben ze een uitstekende balans in gevonden.

31 mei 2018 | 13:10

de gewone man

Anoniem, wat bent u simpel zeg …

31 mei 2018 | 13:18

anoniem

dan hebben jullie allebei geen kaas gegeten van hoe het hier werkelijk in de regio er aan toe gaat!

31 mei 2018 | 13:34

de gewone man

Anoniem, de wereld is groter dan jouw straat … misschien helpt het als je je oogkleppen afdoet … veranderingen horen nou eenmaal bij vooruitgang … kakkertjes, really?

31 mei 2018 | 14:39

Edwin

Misschien een gekke vraag: maar wat wordt er nou weggehaald wat een probleem is, op de Insulindeweg? De 22 en de 65 zijn ongewijzigd. De 37 is ook ongewijzigd in de Indische Buurt (niet in Noord uiteraard, maar die lijn was ook veel te lang en daardoor onbetrouwbaar). Qua trams zijn de 7 (straks 1) en de 3 omgewisseld wat betreft doorrijden naar Flevopark/stoppen op Muiderpoort, maar is dat nou zo’n probleem? De 14 is op dat deel ongewijzigd.

Dus ik mis even over welke wijziging er hier geklaagd wordt. Anoniem, kun je je verhaal wat duidelijker maken?

31 mei 2018 | 20:58

anoniem

insulindeweg in de Middenbeemster, dus niet in Amsterdam. wordt thans aangereden door bus 306, miv 22-7 komt er de nieuwe buslijn 305… deze gaat dus via de dorpskern naar De Rijp v.v.

31 mei 2018 | 21:59

Edwin

Ah, ja, dat wordt een paar haltes met de 416 voordat je overstapt op de 305. Maar ik ken de buurt niet en zou niet kunnen beredeneren hoe logisch dat is.

1 juni 2018 | 10:46

Herman

Beste Anoniem – Denk je nou echt dat er iemand in Amsterdam zit te wachten op gezeur over je provinciale industrieterrein-weggetje waar je straks 10 minuten langer overheen moet lopen voor een bus? Ga lekker naar Purmerend met de bus, en pak gewoon een trein, zeurpiet.

1 juni 2018 | 10:58

Renske van Bers

@Anoniem, u kunt uw vraag het best voorleggen aan EBS. Groet, Renske

1 juni 2018 | 13:40

anoniem

@renske EBS voert uit wat de Ovregio graag ziet… dus ik vrees dat de mannen van OVregio aan zet zijn… maar zoals aan het begin van dit draadje genoemd, dat zijn mensen met dikke wagens die zelden tot nooit een bus van binnen gezien hebben en alleen vanachter hun rekenmodelletje dingen kunnen opleggen

1 juni 2018 | 14:44

trolly

@ Anoniem: Natuurlijk is het prettig om een simpel vijandbeeld te hebben, maar ik vrees dat de dames en heren van de VRA met een dikke wagen amper op hun werk in hartje Amsterdam zouden kunnen komen. Ook zij zijn dus gebaat zijn bij goed openbaar vervoer en fietsvoorzieningen.
@ Renske van Bers: Is het een idee iemand van de VRA te intervieuwen voor wie de dienstregeling na 22/7 geen voordeel is?

4 juni 2018 | 10:35

Renske van Bers

@Anoniem, mmm… de meeste mensen die ik bij VRA ken, maken iig wel gebruik van OV en de fiets 🙂 Groet, Renske

4 juni 2018 | 10:43

Renske van Bers

@Trolly, daar is geen eenduidig antwoord op. Het ligt er maar net aan waar je vandaan vertrekt en waar je heen moet. Maar wat – ook op deze – site wel steeds gezegd wordt: voor 20 procent van de reizigers zal ‘de omklap’ van het lijnenet helaas geen voordeel opleveren. Groet, Renske

4 juni 2018 | 15:53

trolly

Dank @Renske, de reacties zijn in beeld. Mijn gedachte was dus, dat er tussen die OV-gebruikende VRA-medewerkers vast iemand te vinden is die er niet op vooruit gaat, en die eens aan het woord te laten. Dat relativeert spookverhalen over “hoge heren die in hun dikke wagens bussen alleen van de buitenkant zien” allicht .

5 juni 2018 | 11:45

Renske van Bers

@Trolly, om nou een aantal mensen die bij VRA werken te laten vertellen dat ze nu ook een extra overstap hebben lost volgens mij niet veel op en neemt ook niet de ergernis weg bij mensen die niet zo blij zijn met het nieuwe lijnennet… Groet, Renske

30 mei 2018 | 12:51

Edwin

Wat is er de reden van dat de bussen die doorrijden naar Centraal niet eerst stoppen op Noord? We hebben in een aantal reacties gezien dat dat voor sommige mensen wel wenselijk is.

Is dat omdat een extra stop te veel extra tijd zou kosten? Kunnen die mensen dan door nog een extra overstap voor Noord alsnog op een bus naar Noord komen?

31 mei 2018 | 11:35

Toer

Álle bussen uit Waterland gaan straks stoppen op de Splitsing, zodat je naar hartenlust kunt overstappen.
Nu is het nog onhandig dat de haltes voor Purmerend en Broek (en verder) niet bij elkaar liggen, als het kruispunt (ik meen zomer 2019) op de schop gaat, is dat straks wel het geval.

31 mei 2018 | 14:40

Edwin

Ah, dat helpt. En gezien de frequentie van de bussen daar, mag dat inderdaad geen probleem zijn.

1 juni 2018 | 11:27

Renske van Bers

@Edwin, het gaat inderdaad om tijdbesparing. Mensen die wel graag direct naar Noord willen kunnen overstappen op een bus die deze halte als eindhalte heeft. Groet, Renske

17 juni 2018 | 10:11

Mari-Jeanne

Het zou fijn zijn als er bij de splitsing een, liefst ruime en overdekte, overstaphalte voor mensen uit Purmerend en overige plaatsen komt. Vanuit Purmerend is er ook nog de optie om over te stappen op de 301 of de 306 in Ilpendam.
Het fijnste was voor mij persoonlijk toch om met “mijn” bus, de 304, in 1 x door te kunnen rijden naar het CS. Maar ja dingen veranderen en het zal wel wennen, lijkt me.

30 mei 2018 | 12:49

Waterlander

De bovenste foto toont een elektrische bus op lijn 316. Wanneer is het de bedoeling dat die in gebruik wordt genomen?

30 mei 2018 | 17:13

n-evo

Vanaf juli dit jaar is de planning.

https://www.ovmagazine.nl/2017/12/vanaf-juli-10-e-bussen-op-amsterdam-edam-1035/

30 mei 2018 | 18:26

Waterlander

@N-EVO
Dank je wel voor je reactie.
Dat artikel had ik ook gelezen maar zie eigenlijk nog geen voorbereidingen bv laadapparatuur bij Edam, tenzij de laadapparatuur alleen bij de stalling in Purmerend komt.

31 mei 2018 | 11:36

Toer

Zie ook:
http://www.ebs-ov.nl/actueel/nieuws/nieuws-detailpagina/nieuws/show/Item/Elektrische-bus-Edam-Volendam/

Zou dus ook op busstation Edam moeten komen.

1 juni 2018 | 11:34

Renske van Bers

@Waterlander, in dit artikel kunt u meer lezen. Groet, Renske

1 juni 2018 | 11:38

Renske van Bers

@Waterlander, excuus, zie dat u het artikel al had gelezen. Ik zal kijken of ik hier binnenkort eens een artikel aan kan wijden. Groet, Renske

4 juni 2018 | 10:26

Renske van Bers

@Waterlander, hier een reactie van EBS: Het is de bedoeling om deze in de loop van de zomervakantie in gebruik te nemen, als proefbedrijf. Stapje voor stapje verschijnen er dan meer elektrische bussen op de lijn tot een volledige elektrische exploitatie in september. Groet, Renske

4 juni 2018 | 12:21

Waterlander

@RENSKE VAN BERS, METRO EN TRAM:
Renske, dank je wel voor het uitgebreide antwoord over lijn 316.

Wat lijn 315 betreft: deze buslijn krijgt wel degelijk een halte bij de Kruisweg.

5 juni 2018 | 11:42

Renske van Bers

@Waterlander, graag gedaan en fijn dat de 315 iig nog wel hier stopt. Groet, Renske

7 juni 2018 | 00:46

Stephanie

Het valt op dat er op het centrale busstation in Noord in de bushokjes geen daadwerkelijk ‘zit’ plaatsen zijn. Daarentegen zijn wederom leunbalken geplaatst. Dit is zeer vervelend voor ouderen, zwangere vrouwen en mensen die een ouderwetse en o zo prettige zitplek kunnen gebruiken.
Wordt hier iets mee gedaan?

7 juni 2018 | 09:44

Renske van Bers

@Stephanie, ik geef het iig door aan GVB. Groet, Renske

16 juni 2018 | 22:43

Reiziger

Natuurlijk is extra overstappen heel erg vervelend ! Ik heb altijd zware bagage bij mij en ik til me een breuk met dat overstapgedoe. Liever een iets langere maar veel comfortabeler reis!

27 juni 2018 | 15:33

@Stephanie, Terechte vraag! In ieder geval niet door GVB. Het ontwerp van het bushokje wordt bepaald door JCDecaux. Ik zou je adviseren met hen hierover contact op te nemen. Zie https://www.jcdecaux.nl/contact. Groetjes, Adam

27 juni 2018 | 20:17

Aron

@Stephanie: zoals veel andere busstations tegenwoordig is er binnen een wachtruimte gemaakt. Daar vind je een beeldscherm met actuele vertrektijden. Het is de bedoeling dat men dan binnen zittend kan wachten en als de bus er is direct de bus in kunnen lopen. Lang buiten op de busperrons gaat staan is niet de bedoeling, al staan er wel bushokjes als extraatje.

Wil je dit bericht delen?