Afbeelding
maandag 23 april 2018

Waarom worden de Noord/Zuidlijn en het nieuwe lijnennet op dezelfde dag in gebruik genomen?

Renske van Bers

Wellicht weet u het nog niet, maar de opening van de Noord/Zuidlijn zal niet het enige zijn wat er op 22 juli plaatsvindt. Ook het huidige Openbaar Vervoernetwerk in Amsterdam en omstreken verandert. Volger Peter vroeg zich op Twitter af, waarom deze aanpassingen nou per se op dezelfde dag doorgevoerd moeten worden. Nico van Paridon, afdelingshoofd Openbaar Vervoer bij de Vervoerregio, geeft antwoord.

Nico: “De Noord/Zuidlijn en het nieuwe bovengrondse lijnennet gaan tegelijk rijden, omdat het netwerk als één vervoerkundig samenhangend geheel functioneert. Op dit moment rijden bussen en trams met het Centraal Station als uitgangspunt. Straks vormt het metronetwerk de ruggengraat, waarop bus en tram zo goed mogelijk aansluiten. Door te kiezen voor het snellere metronetwerk als basis kunnen grotere reizigersstromen worden verwerkt, zijn er meer reismogelijkheden en kunnen veel reizigers profiteren van een kortere reistijd.“

Eén keer wennen

Nico vervolgt: “Hierdoor blijven Amsterdam en de regio bereikbaar en blijft het openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk. Uiteindelijk gaat 80 procent van de reizigers erop vooruit, tegen 20 procent die erop achteruit gaat. Een ander voordeel van de gelijktijdige verandering is, dat je maar één keer hoeft te wennen aan een nieuwe reis. Er zijn ook nog andere voordelen te noemen, zo zullen er door de ‘omklap’ bijvoorbeeld niet overbodige, parallelle lijnen meer rijden en zal het rondom Centraal Station minder druk worden.”

Overvol

Nog een reden waarom voor een gelijktijdige aanpassing is gekozen, is het feit dat het huidige bus- en tramnetwerk niet goed op de Noord/Zuidlijn aansluit. Nico: “Doordat reizigers in het centrum veel gebruik zullen maken van de Noord/Zuidlijn , zullen – als je het lijnennet niet aanpast – de oost-westtramlijnen overvol raken. Omdat er door de omklap juist meer oost-westverbindingen bijkomen, ondervang je dit.”

Aanpassingen bussen

Ook op busgebied waren er aanpassingen nodig.  Nico: “Op dit moment sluiten er nog geen buslijnen aan op de Noord/Zuidlijn-stations. Bestaande buslijnen omleiden naar deze stations leidt tot extra reistijd en kan leiden tot overvolle bussen door gewijzigd reisgedrag. Een voorbeeld? Station Zuid zal met de komst van de Noord/Zuidlijn een nog drukker knooppunt worden. Daar moet je op inspelen en ervoor zorgen dat het busverkeer rondom dit station hierop aangepast wordt. Dit soort aanpassingen geldt ook voor andere plekken in de stad en treft zowel de bussen van GVB, als de bussen van Connexxion en EBS.”

Complex infrastructureel project

Is het niet riskant om een dergelijk grote aanpassing van het OV uit te voeren terwijl er al gesproken wordt over de toekomstige kinderziektes van de Noord/Zuidlijn? Nico: “De Noord/Zuidlijn is een complex infrastructureel project, waarbij geldt dat er altijd kinderziektes zijn die verstorend werken. Maar komende weken wordt er nog uitgebreid getest. En als de Noord/Zuidlijn uitvalt zullen we natuurlijk vervangend vervoer inzetten. Dus, alles in acht genomen, wegen de voordelen van uitstel of een gefaseerde ingebruikname niet op tegen de nadelen. 22 juli wordt daarmee een belangrijke dag voor het Openbaar Vervoer van Amsterdam!”