Afbeelding
maandag 23 april 2018

Waarom worden de Noord/Zuidlijn en het nieuwe lijnennet op dezelfde dag in gebruik genomen?

Renske van Bers

Wellicht weet u het nog niet, maar de opening van de Noord/Zuidlijn zal niet het enige zijn wat er op 22 juli plaatsvindt. Ook het huidige Openbaar Vervoernetwerk in Amsterdam en omstreken verandert. Volger Peter vroeg zich op Twitter af, waarom deze aanpassingen nou per se op dezelfde dag doorgevoerd moeten worden. Nico van Paridon, afdelingshoofd Openbaar Vervoer bij de Vervoerregio, geeft antwoord.

Nico: “De Noord/Zuidlijn en het nieuwe bovengrondse lijnennet gaan tegelijk rijden, omdat het netwerk als één vervoerkundig samenhangend geheel functioneert. Op dit moment rijden bussen en trams met het Centraal Station als uitgangspunt. Straks vormt het metronetwerk de ruggengraat, waarop bus en tram zo goed mogelijk aansluiten. Door te kiezen voor het snellere metronetwerk als basis kunnen grotere reizigersstromen worden verwerkt, zijn er meer reismogelijkheden en kunnen veel reizigers profiteren van een kortere reistijd.“

Eén keer wennen

Nico vervolgt: “Hierdoor blijven Amsterdam en de regio bereikbaar en blijft het openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk. Uiteindelijk gaat 80 procent van de reizigers erop vooruit, tegen 20 procent die erop achteruit gaat. Een ander voordeel van de gelijktijdige verandering is, dat je maar één keer hoeft te wennen aan een nieuwe reis. Er zijn ook nog andere voordelen te noemen, zo zullen er door de ‘omklap’ bijvoorbeeld niet overbodige, parallelle lijnen meer rijden en zal het rondom Centraal Station minder druk worden.”

Overvol

Nog een reden waarom voor een gelijktijdige aanpassing is gekozen, is het feit dat het huidige bus- en tramnetwerk niet goed op de Noord/Zuidlijn aansluit. Nico: “Doordat reizigers in het centrum veel gebruik zullen maken van de Noord/Zuidlijn , zullen – als je het lijnennet niet aanpast – de oost-westtramlijnen overvol raken. Omdat er door de omklap juist meer oost-westverbindingen bijkomen, ondervang je dit.”

Aanpassingen bussen

Ook op busgebied waren er aanpassingen nodig.  Nico: “Op dit moment sluiten er nog geen buslijnen aan op de Noord/Zuidlijn-stations. Bestaande buslijnen omleiden naar deze stations leidt tot extra reistijd en kan leiden tot overvolle bussen door gewijzigd reisgedrag. Een voorbeeld? Station Zuid zal met de komst van de Noord/Zuidlijn een nog drukker knooppunt worden. Daar moet je op inspelen en ervoor zorgen dat het busverkeer rondom dit station hierop aangepast wordt. Dit soort aanpassingen geldt ook voor andere plekken in de stad en treft zowel de bussen van GVB, als de bussen van Connexxion en EBS.”

Complex infrastructureel project

Is het niet riskant om een dergelijk grote aanpassing van het OV uit te voeren terwijl er al gesproken wordt over de toekomstige kinderziektes van de Noord/Zuidlijn? Nico: “De Noord/Zuidlijn is een complex infrastructureel project, waarbij geldt dat er altijd kinderziektes zijn die verstorend werken. Maar komende weken wordt er nog uitgebreid getest. En als de Noord/Zuidlijn uitvalt zullen we natuurlijk vervangend vervoer inzetten. Dus, alles in acht genomen, wegen de voordelen van uitstel of een gefaseerde ingebruikname niet op tegen de nadelen. 22 juli wordt daarmee een belangrijke dag voor het Openbaar Vervoer van Amsterdam!”

Heeft u vragen? Stel ze hier.

26 juni 2019 | 18:15

Daniël

Waarom verdwijnt tram 9 tussen Diemen en CS dan? Kan hij dan niet tussen Diemen en Artis blijven rijden?

30 juni 2018 | 15:47

Cornelis

Trolly omdat labbekakkerige figuren zoals U de zogenaamde wijsneus over het OV uithangen.

30 juni 2018 | 16:59

trolly

Ik merk dat het best moeilijk voor je is om argumenten te gebruiken, Cornelis. Dat geeft niet, want dat kan gewoon op deze site.

29 juni 2018 | 09:10

Hermine vos

@trolly

Geloof niet dat mijn vraag aan jou gericht was.

29 juni 2018 | 23:03

trolly

Het mooie van wijnemenjemee.nl is dat iedereen kan reageren. Als je dat stoort dan kun je er voor kiezen je vragen op een minder publieke manier te stellen.
Ik citeer met instemming de woorden van een zekere Hermine Vos:
“Ik vind wel dat hier steeds meer berichten worden geplaatst die kant noch wal raken. Elkaar de loef afsteken en venijnige opmerkingen, wat heeft dat met het functioneren van het OV te maken?”

28 juni 2018 | 00:27

Hermine vos

@Renske van Bers, Metro en Tram

Ja Renske, en ik zou denken dat die weten wat ze zeggen. Ik heb een Randstad Noord abonnement, dus ik kan alle vervoerders gebruiken.  Maar de meesten hebben GVB only. Maar ik geloof dat goede info ver te zoeken is. Groetjes hermine

28 juni 2018 | 06:45

trolly

@Hermine Vos: Kennelijk ben je onjuist geïnformeerd. Dat is vervelend, maar het heeft weinig zin om te mopperen op degenen die je wèl goed proberen te informeren. Stug vasthouden aan je eigen lezing betekent overigens dat je zelf verkeerde informatie verspreidt.

28 juni 2018 | 17:14

Renske van Bers

@Hermine, helaas. Groet, Renske

27 juni 2018 | 14:39

Hermine vos

@Renske van Bers, Metro en Tram

Vreemd want ik had t van een medewerker van jullie.

27 juni 2018 | 14:47

Renske van Bers

@Hermine, van een medewerker van GVB toch? Wij zijn van Metro en Tram en bouwen de Noord/Zuidlijn. Ik heb uw vraag voorgelegd aan Jeroen Koeleman van GVB die ik heb geinterviewd voor dit artikel. Ik ga er vanuit dat dit vooralsnog dus het enige juiste antwoord is. Sorry! Groet, Renske

26 juni 2018 | 19:27

Hermine vos

@Hermine vos

Als je dat van het GVB abonnement bedoelt, dat heeft iemand van t GVB me verteld. Zou mooi zijn als t klopt, want je hebt straks andere vervoerders nodig. 

26 juni 2018 | 20:38

Rob

Ja, inderdaad dat bericht. Renske vraagt het op dit moment na bij het GVB

26 juni 2018 | 17:51

Hermine vos

@Rob

Welk bericht bedoel je?

27 juni 2018 | 09:38

Renske van Bers

@Rob en Hermine, ik heb het nagevraagd bij GVB en het klopt helaas niet. Groet, Renske

26 juni 2018 | 11:48

Hermine vos

@C.J.J. de Bie

Ik heb begrepen dat de GVB only abonnementen vanaf 22 juli ook bij Connexxion en EBS geldig zijn.

26 juni 2018 | 12:11

Rob

Interessant bericht, hoe kom je aan die informatie?

26 juni 2018 | 12:21

Rob

@Renske, kun je dit bevestigen wat Hermine schrijft?

26 juni 2018 | 13:24

Renske van Bers

@Rob en Hermine, ik vraag het na bij GVB! Groet, Renske

26 juni 2018 | 15:38

n-evo

Bedankt Rense. Ben er ook erg benieuwd naar.

26 juni 2018 | 11:44

Hermine vos

Ik vind wel dat hier steeds meer berichten worden geplaatst die kant noch wal raken. Elkaar de loef afsteken en venijnige opmerkingen, wat heeft dat met het functioneren van het OV te maken?

26 juni 2018 | 11:40

Hermine vos

Ja maar dat is nou net het euvel…nieuwe apparatuur.  En dus ook de nieuwste software. En dat heeft dan weer honderd kinderziektes.  Lekker als je slecht ter been bent of met een kinderwagen of rolstoel. Ik vrees het ergste

26 juni 2018 | 11:49

Renske van Bers

@Hermine, daarom wordt er nu ook een heel team opgeleid dat op de hoogte is van al deze nieuwe ontwikkelingen. Maar laten we hopen dat ze nauwelijks nodig zijn en het allemaal meevalt! Wat betreft de reacties, het klopt inderdaad dat er een aantal assertieve volgers zijn 🙂 We verwijderen echter nooit een reactie tenzij er gescholden wordt of er sprake is van discriminatie. Groet, Renske

11 juni 2018 | 17:42

Cornelis

Ach ach ‘mooiweerprater’ u hebt een apart soort humor.  Angst om uw naam te vermelden?. Zo kleinzielig om een alias te gebruiken. Hoop wel dat je begrijpt wat een alias is. Oh ja er is ook een Monacostraat in Den Haag. Dit even voor de volledigheid.

En mijnheer j.siemons inderdaad menigeen zal wel blij zijn maar misschien nog wel meer inwoners van Amsterdam welk niet zo blij of bezirgd zijn met de gelijktijdige afbraak van het bovengrondse OV-netwerk.

 

11 juni 2018 | 12:46

j.siemons

de smiley was bestemd voor “mooiweerprater” 🙂 !

11 juni 2018 | 12:45

j.siemons

🙂

11 juni 2018 | 11:09

Mooiweerprater

Misschien kan de weledelgestelde heer Cornelis op 21 juli tijdens de opening met een haringkar op het CS gaan staan.. Zal wel zure haring zijn dan.. En volgens mij woont meneer gewoon in de Monacostraat in Almere en drinkt hij een wijntje uit pak van de Aldi.. Dure woorden en weinig inhoud!

11 juni 2018 | 10:03

j.siemons

pleb :

eens , eens en eens . de man begrijpt er helemaal niets van het nederland van vandaag . menigeen is blij met de NZ-lijn ! wij zijn blij dat deze meneer cornelis hier niet meer woont !

11 juni 2018 | 00:16

Pleb

Je lijkt mij een ontzettend gezellig persoon cornelis. Niet dus 😀

10 juni 2018 | 12:00

Cornelis

Ach mijnheer Meeuwenberg u bent denk ik een voorbeeldig optimist. Ik (hoewel ik het gelukkig niet van nabij hoef mee te maken) hou ik het liever bij realistisch denken. Dat is beter dan het eeuwige luchtfietserij.

En een voorbeeld als Rotterdam aanhalen lijkt met niet zo slim. Die hebben inderdaad wel vanuit realisme een metronetwerk aangelegd zonder gigantische overschrijdingen qua geld en oplevertijd. Daar zou Amsterdam nog een voorbeeld aan kunnen nemen.

Zolang er niet aan structurele oplossingen wordt gewerkt om het toerisme, autogebruik in de binnenstad etc etc aan te pakken en dan bedoel ik ook echt aan te pakken dan is elke uitbreiding van het metronetwerk gedoemd te mislukken. Mosterd na de maaltijd vrees ik en het paard achter de wagen spannen. 

Het nieuwe (van linkse signatuur) college heeft allemaal plannen in die richting. We zullen over vier jaar zien wat onze linkse broeders er van gemaakt hebben.

10 juni 2018 | 11:07

Jan.Meeuwenberg

Ach, wat mis ik de tijd dat er nog interessante dingen te lezen waren over de bouw van de N/Z-lijn. Waar gaat het nu nog over? Ja elkaar afzeiken en negatief gezeur, veel frustraties. Laten we hopen als (serieuze volgers) dat er weer gouw begonnen wordt aan een nieuwe lijn,dan gaat het tenminste over iets. In Rotterdam zijn ze blij met hun uitgebreide metronetwerk denk ik.

9 juni 2018 | 20:47

Cornelis

Mijnheer Trolly ……… allen de naam al. 

Ik neem nog maar een glas wijn tot mij.

Ad rem bent u zeker dus toch in de wieg gelegd voor een ambtelijk baantje bij het GVB.

En gelukkig blijven wij hier verschoond van dit soort goedkope toerisme. Hooguit voor een paar uur en dan weer wegwezen.

27 juni 2018 | 09:02

antje

U kunt toch nauwelijks beweren dat dat Cornelis geen alias is.

Bij toekomstige project sites zal er ingelogd moeten worden middels DigiD of wat dan in gebruik is. Het kan nog wel tien jaar duren voor dat er weer wat groots gebouwd wordt. Zoals de fietsbrug over het IJ of een West-aansluiting van Centraal naar de Isolatorweg.

9 juni 2018 | 20:34

trolly

Laten we hopen dat Monaco de rugzaktoeristen niet uit gaat zetten, dan krijgen we ‘m terug…

9 juni 2018 | 20:35

trolly

Eén keer was wel genoeg, eigenlijk.

9 juni 2018 | 20:31

trolly

Laten we hopen dat Monaco de rugzaktoeristen niet uit gaat zetten, dan krijgen we ‘m terug…

9 juni 2018 | 19:18

Cornelis

Waarde Simons ik zal een tipje van de sluier oplichten. Ik woon in een Principauté en jaarlijks wordt daar de Grand Prix F1 verreden. Maar bespaar u de moeite om naar hier te verhuizen. U bent kansloos. 

Het is hier natuurlijk ook niet allemaal Halleluja of het Walhalla. Dan zou ik in de Hemel wonen en ik ben nog niet van plan daar naar toe te verhuizen!. Waar we hier wel van verschoond blijven zijn wilde plannen van amateur politici in Amsterdam welke in vier jaar een berg ellende veroorzaken en daarna weer vertrokken zijn en die bovendien gesteund worden door beleids en plannenmakers die hun koren zien bloeien. 

Het is toch van de zotte dat dezelfde politici nu alweer plannen beramen om de NZ-lijn te verlengen oid. Het huidige project is planmatig en financieel een disaster maar ja hoor ze gaan gewoon door met geldverslindende projecten. Maar de heren en dames politici zijn hardleers. leren er niets van en gaan gewoon door met het beramen van nog weer meer megalomane projecten. 

Om de drukte in de stad Amsterdam op te lossen zou om te beginnen rigoureuze en massieve maatregelen nodig zijn  om bv het rugzaktoerisme te weren welke in drie dagen niet meer dan 50 euro uitgeven maar een overlast en drukte veroorzaken welke elke voorstelling te boven gaat. Aan dit soort toerisme heb je dus niets behalve overlast.

Dit medium voert te ver om over alles uit te weiden. Als geboren Amsterdammer kijk ik wel met verbazing hoe deze stad zich in de verkeerde richting ontwikkeld. En daar laat ik het maar bij. 

9 juni 2018 | 20:09

Rob

Principauté de Monaco? Lekker afgeven op Amsterdam is dan wel makkelijk Cornelis?

9 juni 2018 | 20:11

Rob

En ja, ik kom daar wel af en toe……..

27 juni 2018 | 09:07

Antje

Beter gebruik van NZ door hem te verlengen is juist hartstikke goed.
Overigens zou het inderdaad beter zijn lallend volk niet te stimuleren naar Amsterdam te komen. Met de Brexit gebeurt dat wellicht vanzelf wanneer de UKP straks nog maar 25 cent zal zijn geworden. Het is natuurlijk wel zo dat deze ‘lads’-groepen makkelijk Euro 100 per persoon weg tanken.

9 juni 2018 | 17:52

j.siemons

cornelis ,

ik ben toch wel héél nieuwsgierig waar dat “perfecte buitenland” ligt . ga ik er morgen ook subiet naar toe !!!

9 juni 2018 | 17:09

Cornelis

Oh ja Trolly uw naam was ik in het rijtje vergeten te melden. 

Al uw vorige commentaren en mooipraterij is ook van een ongelofelijk bla bla niveau. Ik vraag me af of u naar een baantje solliciteert bij het GVB. U zou daar prima op uw plaats zijn. Alles wat krom is recht praten. Veel plezier straks met het megalomane metrolijntje. Via de belasting hebt u bijgedragen om de miljarden overschrijding te betalen. Wees er trots op. 

9 juni 2018 | 15:57

Cornelis

Hallo Siemons, Alain, Optimist en Thijs het wordt tijd dat jullie eens uit het ei kruipen. Het slappe gewauwel van jullie spreekt boekdelen. Veel succes straks na de opening van dit Mini Mouse metrolijntje. Dan zal duidelijk worden dat zelfs met miljarden overschrijding het zogenaamde probleem niet zal zijn opgelost. 

Maar wel zullen vele mensen waaronder ouderen ontdekken dat fatsoenlijk OV-vervoer niet meer beschikbaar is. En dit alles ten faveure van de zo volprezen NZ-lijn.  

Dus blijven jullie maar geloven in sprookjes. Blijf ik heerlijk in een beter georganiseerd buitenland wonen en kijk hoe jullie in de maling worden genomen.

9 juni 2018 | 16:56

trolly

Veel vrienden zeker, daar in het buitenland? In ieder geval zal de familie hier opgelucht zijn 🙂

27 juni 2018 | 09:13

Antje

Mevrouw Cornelis toch. Nederland is volgens objectieve buitenlanders verreweg het beste land om in te wonen. Altijd een top vijf positie in iedere lijst. Alleen Amerikanen denken dat ze beter zijn maar staan altijd onder positie 30. Ook in de Franse vazalstaat Monaco is het vooral kommer en kwel, vooral psychisch door de extreme leegheid van het leven en al die bejaarden bij elkaar, met veel uitstappers tot gevolg.
U blijft toch wel daar wanneer er straks wat mis is met heup, longen, brein of hart? Of uw portemonnee.

29 juni 2018 | 10:01

anoniem

Mevrouw Antje wat een kennis heeft u. Ik ben jaloers op u. Monaco is geen vazalstaat van Frankrijk maar een zelfstandig land. Hoezo kommer en kwel. De levensstandaard is hier vele maken hoger dan in Nederland. En mocht ik onverhoopt een fysiek probleem krijgen dan ben ik goed af hier bij de beste klinieken voor herstel. Hoef ik niet voor naar Nederland te komen. Gelukkig niet zou ik zeggen.

1 juli 2018 | 00:17

Antje

Mevrouw Anonime, Cornelis. Voor zover u feitelijk in Monaco zou gevestigd zijn is uw vertrouwen wel ontroerend. De welvaart kan niet velen malen hoger zijn daar de A-landen zoals Nederland betrekkelijk dicht bij elkaar zitten. Monao zie je niet in rankings, dat kan ook niet want het is een gewoon een buurtschap van Frankrijk. Ik geloof ook niet dat ik ooit van een universiteit, hogeschool of zelfs maar een VMBO in Monaco gehoord heb. Alles zal van buiten komen. De grond is te duur om zoiets ordinairs als een school te huisvesten. Met de medische zorg is het precies hetzelfde, er is niet meer dan een bejaardensoos en waarschijnlijk is er alleen iets als een KZV (kazerne zieken verlet). De echte rijken zitten bij een pijntje allang op het vliegtuig of in het hospitaaltje van hun bootje. De rest gaat gewoon naar Nice of Marseille. Fijn een stukje rijden met uw gevoelige buikwond of open botbreukje.

1 juli 2018 | 00:20

Antje

NB om Monaco wat groter te maken zou men wel op Nederlandse civiele techniek kunnen rekenen om het buurtje desnoods twee keer zo groot te maken. Klaar in een 2-3 jaar. Wel een beetje heibel met de eigenaren van de oude opstallen want hun uitzichtje gaat wel veranderen. Zo erg is dat niet want zo te merken zit iedereen daar gewoon te internetten of Franse TV te kijken.

9 juni 2018 | 09:17

j.siemons

cornelis , cornelis .

mag het ook 21 juli in plaats van het door u gemelde 2 juli zijn . veronderstel dat alle feestneuzen er voor niets staan 🙂 !

9 juni 2018 | 08:21

Tijs

Beste Cornelis,
Goed te lezen dat u niet meer in Nederland woont. Zo te lezen heeft u de juiste keuze gemaakt. In Amsterdam is inmiddels een hoop veranderd de laatste jaren. Als bewoner van Amsterdam ben ik in ieder geval blij dat de stad in ontwikkeling blijft. Dat gaat inderdaad met vallen en opstaan. Mocht de bovengrondse structuur niet werken zo, dan passen de beleidsmakers waar u het over heeft dat weer aan, dat is geen onomkeerbare beslissing.

9 juni 2018 | 07:33

Cornelis

Met het schaamrood lees ik dat na ruim vijften jaar bouwen de Noord/Zuidlijn officieel wordt geopend. Op 2 juli kan iedereen gratis met de Noord/ Zuidlijn langs alle acht stations reizen. Er worden op de stations en langs de lijn verschillende activiteiten georganiseerd met muziek, theater en tentoonstellingen.

Wat is dit in hemelsnaam voor een schaamteloze vertoning.

Een project dat 10 jaar te laat wordt opgeleverd en met meer dan 2 miljard ja lees het goed 2 miljard euro is overschreden. Reden voor een feestelijke vertoning?. Ik zou zeggen van niet nu ook steeds meer bekend wordt over de afbraak van het bovengrondse OV. 

Dit wordt natuurlijk door de zogenaamde professionals en goedwillende amateurs en meepraters in alle toonaarden ontkend.

Ben blij dat ik niet meer in Nederland woon. Dit land is met bestuurders en beleidsmakers die dit soort plannen beramen compleet naar de knoppen geholpen.

9 juni 2018 | 08:38

Optimist

Wat kinderachtig om na te trappen, maar u hebt het goede voorbeeld gegeven … ik zie graag de hielen van zure mensen!

9 juni 2018 | 09:13

Alain

Niet meer in Nederland woonachtig, maar nog altijd de zure Hollander uithangen. De Amerikanen zeggen het treffend: you can take the boy out of the hood, but you can’t take the hood out of the boy.

27 juni 2018 | 11:47

Antje

Mevrouwtje toch. Zoals gezegd, Nederland is hands down het beste land. Vooral infrastructuur is hier veel en veel beter dan in enig ander land. U rijdt natuurlijk geen auto in Monaco maar probeert u het nog eens in Nederland en ga dan even de grens over. Duitsland of Frankrijk gaat nog wel maar België is een ramp. Kijk eens in UK of de Monagaskische Zuidelijke buurtjes. Verder Oost of Zuid? USA? Denk aan uw steekassen.
Ook is de gezondheidszorg hier veel en veel beter en zijn de mensen zonder u erbij ook veel en veel gelukkiger.

29 juni 2018 | 10:12

Cornelis

Antje zoals ik eerder schreef u beschikt over veel kennis maar helaas niet zo goed onderbouwd. En dank dat u mij steeds aanspreekt met mevrouw. Attent en oplettend.
Gezondheidszorg in Nederland!!??. Dacht het niet meer. Maar daar gaat het niet over. Kom echt een keer naar hier en aanschouw de werkekijkheid. Maar daarna weer gauw weg hoor terug naar het beloofde land Nederland.

1 juli 2018 | 00:22

Antje

Ja fijn een reisje met de Zon-Thalys. Oude kennissen zien in Nice. Interrail tijden. Fijn, dingen doen die gewone mensen doen.

1 juni 2018 | 13:49

Hermine vos

C.J.J. de Bie

Ik heb begrepen dat tram 14 per 22 juli ook opgeheven zal worden.

1 juni 2018 | 14:00

Rob

Dat heeft u dan verkeerd begrepen. Lijn 14 gaat weliswaar geen oost-west route meer rijden, maar blijft bestaan tussen Flevopark en CS.

4 juni 2018 | 10:36

Renske van Bers

@Hermine, tram 14 blijft gewoon bestaan maar verandert wel van route. Hij zal rijden vanaf CS naar Oost. Groet, Renske

1 juni 2018 | 11:35

Winfried Bij

@Adam, GVB-klantenservice

U repte onlangs in uw reactie aan Gerda over de oost-west verbinding. Hoewel het een beetje buiten de scope van deze site is, wou ik u toch graag even laten weten dat ik vorige maand hierover heb ingesproken tijdens de Tijdelijke Algemene Raadsvergadering.

https://amsterdam.raadsinformatie.nl/vergadering/517057/Tijdelijke%20Algemene%20Raadscommissie%2023-05-2018

Ik heb namelijk voorgesteld om het autoverkeer langs de gehele Maurits-, Nassau- en Stadhouderskade in één richting te laten rijden: oost-west.

De andere weghelft, de “buitenbocht” wordt dus autovrij.

Die ruimte zou je -vermoed ik- o.a. kunnen gebruiken om er een nieuw tramspoor aan te leggen, van Alexanderplein naar Frederik Hendrikplantsoen en terug.

Hier vind je m’n voorstel met een plaatje erbij:

https://stemvanwest.amsterdam.nl/plan/62

In dat zelfde plan wordt ook de Ceintuurbaan gedeeltelijk autovrij: de “binnenbocht”.

Het autoverkeer kan dan alleen van west naar oost.

Voordeel van het plan is dat de kruispunten minder afslaand verkeer hebben en dus weer eerder vrij zijn voor het doorgaande verkeer. Er zijn dan veel minder opstoppingen.

Ook de bottleneck in de Cons. Huygensstraat bij het Vondelpark verdwijnt dan en krijgt de tram over het gehele traject een vrije baan.

Nadeel is dat er meer moet worden omgereden, maar per saldo zijn er minder auto’s op straat (ze rijden dóór ipv in de file staan).

Ingrijpend, heel veel haken en ogen en het duurt “even” voor het “geregeld” is, maar het lijkt me zinvol om er ‘ns in brede kringen over na te denken.

Mvrgr Winfried

7 juni 2018 | 09:07

@Winfried, bedankt voor je reactie Winfried. Het is altijd fijn als er meegedacht wordt. Dit lijkt mij een idee dat niet op korte termijn geregeld zal zijn. Wie weet wat de toekomst brengt. Groet, Job

1 juni 2018 | 09:10

j.siemons

het moet inderdaad een geweldige puzzel zijn . dacht ik gisteren nog , toen ik “op” cs vanuit de trein naar a’dam west kachelde met 13 . de ns heeft het makkelijker dan het gvb omdat die alleen maar met de “ijzeren staaf” kunnen werken . beide hebben tegenwoordig wèl de steun van de analyseerbare reiscijfers van jan publiek . digitaal toch ? de cijfers stromen binnen . en maar puzzelen….verstandig om twee evalueerbare momenten in te lassen . klinkt zeer volwassen en weloverwogen .

17 mei 2018 | 15:05

Hermine vos

@Renske van Bers, Metro en Tram

Dank je wel Renske

17 mei 2018 | 15:42

Renske van Bers

@Hermine, graag gedaan! Groet, Renske

17 mei 2018 | 14:49

ralph

Mensen wordt eens wakker , die noordzuidlijn is bedoeld om eigenlijk nog meer verdeeldheid te zaaien . Heel veel mensen waren tegen . Het is de matrix waar we in leven

16 mei 2018 | 18:34

Hermine vos

GVB klantenservice. 

Het gaat met betrekking tot lijn 16 niet over mezelf, maar over de ouderen die hier wonen. Voor die mensen is lopen naar de 24 of de 2 nou net een brug te ver. Het zou al mooi zijn als de 16 b.v. tot het wetering circuit zou blijven rijden. Ook voor de halte VU is hij belangrijk.

17 mei 2018 | 13:10

Renske van Bers

@Hermine, ik koppel uw reactie weer terug naar GVB. Groet, Renske

7 juni 2018 | 09:18

@Hermine, Bedankt voor je reactie op dit platform. Ik begrijp je wens om lijn 16 te laten rijden tot het Weteringcircuit voor de ouderen in de buurt. Er blijft voldoende openbaar vervoer in de omgeving beschikbaar, ook voor de reis naar VUmc. Daarnaast bieden de bussen door de De Lairessestraat een goede aansluiting op lijn 24 die voor het VUmc stopt. Groet, Job

16 mei 2018 | 13:30

winfried

Nog een duit in het zakje voor de 16 :-), want ik vind het ook een gemis. Ongemerkt is er veel hoogwaardige bedrijvigheid en vind je flink wat publiekstrekkers in die buurt. Amsterdamcity rekent oud-zuid niet voor niks tot het business area als “City-XL”: het is de vooruitgeschoven lob van de binnenstad. (De andere wordt de vernieuwde Rozengracht met in het verlengde De Clercqstraat, maar dat terzijde).

Vooralsnog rijden er zAt bussen door de De Lairessestraat, dus qua vervoer is er m.i. wel een alternatief. Wellicht kost het meer i.v.m. de aanschaf van een andere kaart, maar ik kan me voorstellen dat er tussen GVB en CXX een deal te sluiten is waardoor je binnen de stadsgrenzen ook met andere vervoerders op een GVB-only kaart kun trippen.

Het lijkt me echter niet ondenkbaar dat op termijn (in 2019, 2020 of later) de bussen de stad niet meer zo massaal induiken, ook al zijn ze intussen electrisch. DAN is het gemis van de 16 aanzienlijk ernstiger, vooral ivm de doorverbindingen bij het Stadionplein en de bereikbaarheid van de VU.

Ook dan zie ik de lijn niet zo-maar meer in z’n oude vorm terugkeren (a.g.v. de gelijkloop met de 24 en de NZL). Toch zou ik er voor pleiten om de 16 gedeeltelijk te her-introduceren, maar dan met het Weteringscircuit danwel Frederiksplein als keerlus, of doorgetrokken via de Utrechtsestraat, Amstelstraat tot de Plantage Parklaan (Artis).

Eerst maar ‘ns kijken hoe we de zomer doorkomen met het nieuwe netwerk. Ik ben reuze benieuwd. De eerste weken zullen wel chaotisch verlopen,mede door het afsluiten van diverse cruciale autoroutes in het centrum. We gaan het zien.

De dienstregeling is jarenlang vrij star geweest, maar omdat de stad permanent in ontwikkeling is moet het netwerk ook continue meebewegen. 

 

17 mei 2018 | 13:18

Renske van Bers

@Winfried, ik leg uw reactie voor aan GVB! Groet, Renske

7 juni 2018 | 09:20

@Winfried, wederom bedankt voor je kritische blik op het nieuwe lijnennet. Wij houden nauwkeurig vinger aan de pols. Waar nodig schakelen wij bij. Voor nu ligt onze focus om onze reizigers goed te informeren en hun te helpen bij het plannen van hun reizen. Ik kan mij voorstellen dat in de nabije toekomst de stad schoner wordt; dit werpt complexe vraagstukken op en tegelijkertijd bieden die ook kansen. In 2020 verwachten wij de eerste elektrische bussen in te zetten en ik verwacht dat het er steeds meer zullen worden. Groet, Job

7 juni 2018 | 14:31

Robert

Het aantal bussen op lijn 347/357 wordt gehalveerd omdat men ook naar Station Zuid moet gaan pendelen, een verbinding die nu grotendeels door lijn 51 wordt gedaan. Lijn 397 wordt alleen maar drukker, vandaar ook dat de Capacity’s regelmatig op die lijn te vind en zijn. Deze lijnen zijn in eerste instantie bedoeld om mensen snel in en uit Amsterdam te brengen. Aan de lijnnummers kun je dat al zien. 1-79 zijn stadslijnen – 80-179 streeklijnen, 180-199 Schiphol lijnen, 200-299 lijnen met een beperkte dienstregeling, 300-399 R-net(sneldiensten stoppen niet op alle haltes), 400-599 zijn buurtbussen, 600-699 schoolbussen en in de 800 Serie de evenementlijnen(zoals deze zomer lijn 815 in aansluiting op lijn 315 naar Amsterdam Centraal gaat rijden). Nachtbussen hebben een N voor het nummer welke afgeleid is van de daglijn op ongeveer dezelfde route. (N47 is de nachtlijn van lijn 347, N26 voor lijn 126. In beide gevallen heeft de nachtlijn vanaf 22/7 een langere route)
Voor wat betreft de plaatskaarten, GVB-only is een buitenbeentje.

13 mei 2018 | 19:54

J.Meeuwenberg

Ik denk dat het nu te vroeg is om goed te kunnen zien wat er zoal op vooruit of op achteruit gaat na 22Juli, natuurlijk worden we niet blij als we na 22Juli een stuk verder moeten lopen om ergens op te kunnen stappen, dat heeft natuurlijk niets te maken met passagiertje pesten of zo, dan denk je eerder hoezo een N/Z-lijn? Maar voor veel veranderingen is ook een gewenning nodig, maar voor ouderen en mensen die slecht ter been zijn is het natuurlijk geen vooruitgang als ze verder moeten rijzen natuurlijk, dat kan normaal al een groot probleem zijn. Maar jammer genoeg kan er natuurlijk niet in elke straat een halte zijn.
Een pluspunt van de N/Z-lijn is wel dat er gigantisch veel minder bussen gaan rijden door de lijn. Ik ben zeer benieuwd hoe de algemene mening zal zijn na 22Juli. Wat ik me ook afvraag is wat de grootste (loopafstand) in Amsterdam is voor mensen die een bus, tram ,of metro halte willen aandoen. Zijn er eigenlijk wel regels binnen welke straal een halte moet zijn?

13 mei 2018 | 20:55

Rob

Uiteraard zijn daar regels voor w.b. afstand tot haltes. Voor hoofdinfrastructuur OV haltes, is dat 800 meter en voor ontsluitende ov-haltes 400 meter.

15 mei 2018 | 09:15

Renske van Bers

@Jan, jazeker, zie het antwoord van Rob 🙂

7 juni 2018 | 14:38

Robert

Het grappige is dat lijn 51 twee versterkings lijnen naar Amstelveen krijgt vanaf Station Zuid, lijn 358 naar Westwijk en lijn 348 naar Poortwachter. Dit is wel een win-win-situatie. Deze lijnen bieden ook een goede aansluiting op lijn 24 voor de mensen die naar het gebied tussen Dam en Centraal Station moeten. De mensen die naar Amsterdam-Noord moeten ondervinden geen extra nadeel, op dit moment moet je ook een aardig eind lopen.)

7 juni 2018 | 16:31

Rob

@Robert, nogmaals: de lijnen 348/358 zijn geen versterkings of pendellijnen. Het zijn volwaardige lijnen die Uithoorn en Aalsmeer /Kudelstaart met st. Zuid verbinden. Het is geen versterking voor lijn 51, lijn 51 heeft een andere doelgroep als passagiers dan de lijnen 348/358.

13 mei 2018 | 11:51

Gerda Abou Shanab

Wat een veranderingen en reacties!! Ik ben niet blij met alle veranderingen en sommigen begrijp ik ook totaal niet. Het keywoord blijkt te zijn “overstappen” maar dat is nou juist zo tijdrovend!! En helemaal voor oudere mensen die slecht ter been zijn is overstappen vaak een hele toer. Mijn ouders van 80+ wonen in Oostpoort en gaan regelmatig nog naar de stad met lijn 9, nu moeten ze daar dus voor overstappen. Dit zullen ze dan veel minder gaan doen. Erg jammer. Zelf woon ik in West en heb begrepen dat de Oost-West verbindingen ook minder gunstig worden. Ik begrijp dat het een en ander op de schop moet maar het lijkt wel of alles moet wijken voor de noord-zuid verbinding. Niet iedereen reist noord-zuid!!

13 mei 2018 | 12:35

trolly

Niet teveel geloven van alle paniekverhalen hier, Gerda. Het netwerk wordt per 22/7 veranderd, maar niet wezenlijk verslechterd. Lijn 19 komt langs het Frederiksplein en het Leidseplein, waarmee het zuidelijke deel van het cetrum juist veel beter bereikbaar wordt vanuit Oost en Diemen. De oost-westverbindingen worden ook flink verbeterd. Met de lijnen 1, 7 en 19 wordt het grootste deel van West èn Oost bedient, en op hun gemeenschappelijke traject is een makkelijke overstap tussen die lijnen mogelijk. Bij de Vijzelgracht en het Weesperplein kan worden overgestapt op de metro, voor een snelle verbinding met o.a. de stations Centraal en Zuid.

13 mei 2018 | 13:03

anoniem

Nou ik heb alle veranderingen goed doorgelezen en zoals jij ook al schrijft is OVERSTAPPEN het sleutelwoord. Ik zie dat niet echt als een verbetering. Extra tijd en voor oudere mensen die slecht ter been zijn niet wenselijk.

15 mei 2018 | 09:19

Renske van Bers

@Gerda, er zullen juist meer trams gaan rijden tussen Oost en west, zo ook lijn 9. En lijn 3 zal vaker gaan rijden. Evengoed snap ik heel goed dat extra overstappen niet fijn is, zeker niet voor mensen die slecht ter been zijn. Ik stuur uw reactie ook nog even door naar GVB. Groet, Renske

17 mei 2018 | 13:39

@Gerda, Ik kan me voorstellen dat als je ouders moeten overstappen – na altijd een directe verbinding te hebben kunnen gebruiken – dit vervelend is. Bij overstappen hebben wij ons best gedaan zoveel mogelijk twee gegeven lijnen op elkaar aan te sluiten. Overigens ben ik het niet helemaal met je eens dat je aangeeft dat overstappen ‘het keywoord’ is in het nieuwe vervoerplan. Dat veel routes zijn gewijzigd, betekent immers niet meteen dat de reiziger gemiddeld gezien meer zal moeten overstappen.
Je benoemt niet precies waar je ouders naartoe reizen in de stad. Het is inderdaad zo dat voor de bestemmingen Artis, Waterlooplein, Rembrandtplein, Dam en CS voortaan vanuit Diemen een overstap zal zijn. Bestemmingen als Weesperplein, Frederiksplein, de Pijp, Museumplein en Leidseplein kunnen zij echter nu bereiken zonder overstap. Ik begrijp dat overstappen een ongemak kan vormen voor diegenen die slecht ter been zijn. De groep reizigers die een voordeel heeft van deze wijziging, is echter veel groter. Het sturen van vraag en aanbod is grote klus in een stad als Amsterdam en daar horen helaas soms ook beslissingen bij die niet de tevredenheid van iedereen geniet.

In ons vervoerplan hebben wij veel aandacht besteed aan de verbinding tussen Oost en West. Ik hoor daarom graag hoe je precies reist. Als je wilt kun je direct met ons contact opnemen via:
-Facebook (PB): https://www.facebook.com/GVBverbindt/
-Twitter (DM): @GVB_klanten
-Telefoon: 0900-8011 (gebruikelijke belkosten)
-Webformulier: https://www.gvb.nl/klantenservice

Groet, Adam

10 mei 2018 | 16:55

Cornelis

Trolley wat ben jij een ongeletterde en arrogante kwast. Bah. Ik hoop niet dat je ooit fysieke mankementen krijgt en ook strompelend op zoek moet naar OV.

10 mei 2018 | 17:27

Renee Buhling

100% mee eens…daarom reageer ik er niet meer op….

10 mei 2018 | 18:06

trolly

@Cornelis: Graag bied ik je mijn excuses aan voor mijn ongeletterdheid. Waar je het idee vandaan heb dat ik zonder fysieke mankementen zou zijn begrijp ik dan weer niet. Dat heeft hier ook weinig mee te maken, aangezien er een scala aan alternatieven overblijft voor lijn 16. Wellicht niet gratis, maar iemand die werkelijk strompelt zal zich daar niet door laten weerhouden.

10 mei 2018 | 18:08

trolly

@Renee Buhling: Je hebt wel opmerkelijke opvatting van “niet reageren”.

9 mei 2018 | 20:22

Hermine vos

@Renee Buhling

Ach ja, laat maar. Als je niet begrijpt waar t om gaat dan houd het op. 

9 mei 2018 | 19:09

Hermine vos

@Renske van Bers, Metro en Tram

Dank je wel. Met vriendelijke groet

Hermine vos

9 mei 2018 | 17:38

Hermine vos

Rectificatie in reactie aan gbv/dhr Hagen : moet zijn tramloos en op kosten gejaagd.

9 mei 2018 | 17:43

Renske van Bers

@Hermine, ik stuur uw reactie door naar GVB. Groet, Renske

9 mei 2018 | 17:17

Hermine vos

Renée Buhling oki, zover was ik nog niet. Laat die maar gaan dan, want het is serieus genoeg. Dank je wel.

9 mei 2018 | 19:41

Renee Buhling

Haha nou lees maar weer haar laatste reactie…

9 mei 2018 | 17:01

Hermine vos

Trolly nee dat GVB only abonnement verstrekt de gemeente Amsterdam aan oudere mensen die niet zoveel te besteden hebben. Waarom zijn dat malloten in jouw ogen? 

9 mei 2018 | 17:11

Renee Buhling

Hermine ik ga niet meer in op de reacties van Trolly of hoe heet ze…daar spendeer ik geen energie maar aan ik raad je aan dat ook niet te doen…wat er af en toe uit haar pen komt kruipen….erg jammer terwijl wij n oprechte vraag hebben….

9 mei 2018 | 18:06

trolly

@Hermine Vos: Als je een gratis abonnement krijgt is dat mooi. Als de tram waarvoor dat abonnement geldig is wordt opgeheven, is dat jammer. Gelukkig blijven er in dit geval een flink aantal streeklijnen over, en even verderop rijden ook nog trams.
Als je zó slecht ter been bent dat lopen naar de tram geen optie meer is, dan ben je stapelkrankzinnig als je niet de bus pakt, ondanks dat je daar wel voor betaald. Kennelijk veronderstel je dat het rond de De Lairessestraat zwart ziet van mensen die zowel moeizaam lopen als denken. In mijn optiek is dat een misvatting.
Maar als je meer neigt naar de apocaliptische angstvisioenen van Renee Buhling, vol enge trappen en urenlange reistijden: ik zal je niet tegenhouden als je met samengeknepen billen 22 juli af wil wachten. Vrijheid blijheid.

9 mei 2018 | 16:52

Hermine vos

GVB klantenservice, reactie op meneer Hagen. Lijn 16 heeft meer dan genoeg in en uitstappers, maar dat wordt gemeten met de ov chipkaart. Lijn 16 heeft nog steeds geen conducteur, en daar is t zwart rijden dus een makkie. En daar zijn wij nu de dupe van. Lijn 16 is belangrijk voor veel mensen in de buurt. Bij het Haarlemmermeerstation en omgeving wonen veel oudere mensen, die deze lijn veelvuldig gebruiken. Bovendien hebben die ook vaak een GVB only abonnement (betaald of gratis) en dat is op de bus niet bruikbaar, want dat zou dan Connexxion zijn. We worden dus gewoon traploos en op kosten gejaagd. Dat kan toch niet het beleid zijn?

11 mei 2018 | 10:14

Edwin

Beste Hermine, het probleem is duidelijk. Ik denk alleen niet dat u het het GVB kunt aanrekenen dat ze een lijn schrappen die relatief weinig gebruikt wordt (dus wel gebruikt, maar minder dan andere lijnen) waar er alternatieven zijn. Dat de Gemeente GVB-only abonnementen verstrekt en deze op de Connexxion-bussen niet geldig zijn, kan geen reden zijn om een tram niet te schrappen. Wel zou het een reden kunnen zijn om met de gemeente in gesprek te gaan om het GVB-only abonnement uit te breiden naar streekvervoerders, voor het gebied binnen de gemeente Amsterdam. Dus het lijkt me verstandig om dit probleem daar neer te leggen. Ik vermoed dat de gemeenteraad het in elk geval zou willen overwegen.

16 mei 2018 | 12:22

@Hermine, Ik kan mij voorstellen dat je er zo naar kijkt. Wij zijn bij GVB echter goed op de hoogte dat de beslissing tram 16 op te heffen een ingrijpende is geweest. Wij zullen onze beslissing dan ook nooit louter op OV-chipkaartdata baseren. GVB heeft vele gesprekken gevoerd met alle betrokken stakeholders voordat we tot een concept zijn gekomen. Dit concept wordt vervolgens door de Stadsregio beoordeeld. De Stadsregio heeft vervolgens het laatste woord.
Het klopt inderdaad dat een GVB only abonnement niet geldig is in Connexxion bussen. Tram 2 rijdt parallel aan de De Lairessestraat dus op de Koniginneweg kun je daar alsnog met het GVB only abonnement. Degenen die een betaald GVB only abonnement hebben, kunnen uiteraard ervoor kiezen om een Randstad Noord Zone abonnement te nemen. Dit abonnement is wel geldig in Connexxion bussen.
Wij zijn ons bewust dat elke keuze zijn voor- en nadelen heeft. Voor de evaluaties van ons vervoerplan ontvangen wij daarom graag je feedback! Je kunt dit met ons delen via:
-Facebook (PB): https://www.facebook.com/GVBverbindt/
-Twitter (DM): @GVB_klanten
-Telefoon: 0900-8011 (gebruikelijke belkosten)
-Webformulier: https://www.gvb.nl/klantenservice

Groet, Adam

9 mei 2018 | 09:46

johan siemons

arjen ,

ik weet best wel wat “dingen” . maar…wat houdt OP in ?

8 mei 2018 | 16:47

Robert

GVB-only is een afwijkend abonnement binnen de regio. De normale abonnementen zijn natuurlijk wel geldig bij alle vervoerders. 

8 mei 2018 | 15:13

Hermine vos

n-evo ja natuurlijk kun je op saldo in de Connexxion bus, maar wat heb je daaraan met een GVB only? En er wonen natuurlijk ouderen en jongeren, maar voor de ouderen is t toch allemaal moeizamer. En trolley heeft t over onderhuur, nou geloof mij, zo groot zijn die huizen niet dat je daar een kamer kunt verhuren. Maar doet ook niet ter zake. Al die mensen zitten straks met een mooie nieuwe tramrails zonder tram. Wat een beleid, te gek voor woorden.

8 mei 2018 | 17:42

trolly

Nee Hermine, niet “al die mensen”, maar de door jou bedachte malloten die met alle geweld van een GVB-only abonnement gebruik willen maken en desondanks te beroerd zijn om naar lijn 2 te lopen.
Ik ben niet enthousiast over de opheffing van dat deel van lijn 16, maar hoef dat niet met onzin te onderbouwen.

3 mei 2018 | 18:45

anoniem

Blijft metro 53 van kraaiennest naar centraaal amstrdam gewoon rijden,als de noord zuidlijn gaat rijden?

3 mei 2018 | 19:59

Rob

Ja, bij de metrolijnen verandert niets, tot maart 2019

4 mei 2018 | 13:21

Renske van Bers

@Anoniem, deze lijn verandert niet inderdaad. Groet, Renske

3 mei 2018 | 14:54

Tim

Geweldig allemaal… en wat als de eerste dagen/weken de metro om de haverklap uitvalt of gestremd is? Mijn ervaring met deze grote projecten is, dat ze nooit vlekkeloos starten. Tja, wat dan…? Dan krijgen we met dit beperkte lijnennet grote chaos. Of wordt het afgedaan met ‘ach, het is toch vakantie?’ Het gebruikelijke onbegrip voor reizigers, waar het GVB de twijfelachtige eer heeft goed in te zijn. Ik moet het nog zien…

4 mei 2018 | 13:23

Renske van Bers

@Tim, als de Noord/Zuidlijn uitvalt, zal er vervangend vervoer ingezet worden. Groet, Renske

2 mei 2018 | 16:04

Martin

Een mooie digitale kaart! Alleen bij Station Muiderpoort zijn de eindhaltes van lijn 22, 40 en 41 niet in een kader aangegeven, terwijl zo’n kader met lijnen met eindpunt wel bij de andere stations staan. Vergeten?

2 mei 2018 | 15:43

johan siemons

duco ,
kostelijk . toen wij in het verleden met volle auto naar frankrijk toerden hadden die meiden achterin een bandje (!) met jungleboek . en lachen dat zij deden 🙂 !

2 mei 2018 | 15:37

johan siemons

beste aron ,

ja man , het is al tig keren op deze site uitgelegd . maar ja , goed lezen en begrijpen dat je jouw routinehandelingen moet veranderen met al die nieuwe tramroutes . het leven is zwaar 🙂 !

1 mei 2018 | 11:06

johan siemons

geachte duco ( mogen wij zo langzamerhand wel zeggen hè ?) ,

goehoed ! het lijkt wel op die mop van die olifant en die muis die over een houten bruggetje lopen ; “wat stampen wij hè ?”

2 mei 2018 | 12:48

Duco

@johan siemons
Haha, dat mag. En als ik denk aan stampende olifanten, dan denk ik hieraan: https://youtu.be/nE0Drbyetj4 🙂

1 mei 2018 | 10:35

Ad Stork

Ik wil graag weten wat er veranderd in Noord met bus 32 die door een gedeelte van Noord rijdt

1 mei 2018 | 10:46

Daan

En u hebt geen zin om zelf op de website van GVB te kijken, dus moet iemand anders het voor u doen?

https://www.gvb.nl/reizen/vernieuwd-ov-netwerk-vanaf-22-juli-2018/overzicht-van-alle-wijzigingen

Ik citeer: Van Olof Palmeplein tot Johan van Hasseltweg (metrostation Noorderpark) kun je bus 35 pakken. Verder naar Centraal Station reis je met metro 52.

2 mei 2018 | 12:45

Duco

@Ad Stork
U kunt hier op de kaart zien of zoals Daan zegt in het volgende overzicht zien wat er veranderd.

8 mei 2018 | 21:40

Arjen

Duco past zijn spelling aan de aan O.P. 🙂

30 april 2018 | 00:16

P.G. Hagen

Na een “herinrichting” van de De Lairessestraat van bijna 1 jaar, zijn nieuwe tramrails aangelegd en inmiddels rijdt tramlijn 16 gelukkig weer. Helaas maar voor even vertelt men mij. Zodra de nieuwe metro gaat rijden wordt deze lijn opgeheven. Gevolg: onbereikbaarheid via O.V. van de Jan v. Goyenkliniek, verbinding met VU-MC en VU Uni. en andersom Concertgebouw, en Museum kwartier. Tram 5 zit altijd overvol, en biedt geen alternatief voor de 2 km lange Concertgebouwbuurt. En het traject van de Noord-Zuidlijn ligt ver weg van deze tram. Moeten wij dan straks maar weer de auto nemen en 4 Euro per uur betalen? En dat terwijl Amsterdam juist auto’s wil weren? Onbegrijpelijk!

30 april 2018 | 08:19

trolly

Ik ben ook niet erg enthousiast over de beslissing geen tram meer te laten rijden over dat deel van de route van lijn 16. Gelukkig is het niet zo dat al die bestemmingen per OV onbereikbaar zullen worden, want door de De Lairessestraat zal een flinke stoet bussen blijven rijden.

1 mei 2018 | 10:48

Daan

En vergeet de 2 niet, die op een 100-200 meter afstand parallel rijdt.

Ik vind de reacties van de tegenstanders van het verdwijnen van de 16 onbegrijpelijk. Ze doen alsof ze daarna in een OV-woestijn wonen, terwijl ze binnen heel korte afstand enorm veel mogelijkheden hebben.

1 mei 2018 | 16:03

Robert

Door de Lairessestraat blijven lijnen 347 en 357 rijden. Deze lijnen halteren op de Emmastraat. Enige nadeel, deze lijnen worden ingekort tot de Marnixstraat, waarna je op lijn 17 moet overstappen om het resterende stukje mee te mogen.

1 mei 2018 | 18:47

Hermine Vos

Nou Daan, dat mag jij onbegrijpelijk vinden, ik niet. In de Stadionbuurr wonen veel ouderen voor wie nou net dat stuk naar de 24 of 2 te ver is. Veel ouderen daar hebben bovendien een gratis Ov abonnement van de gemeente voor het GVB. Niet geldig bij Connexxion. Degene die beslist heeft over lijn 16 zit achter de computer en zit vast nooit in het openbaar vervoer.

1 mei 2018 | 20:46

trolly

Euh, Hermine Vos (geen familie van Douwe, neem ik aan?) de twee haltes van lijn 16 in de Stadionbuurt worden door lijn 24 aangedaan, en die blijft rijden. Daarnaast begon P.G. Hagen over de vermeende onbereikbaarheid van het gebied rond de De Lairessestraat na 22 juli, waarvan dus geen sprake is. Dat er mogelijk wat meer betaald moet worden is iets heel anders. Gelukkig reizen ouderen tegen gereduceerd tarief.

2 mei 2018 | 02:21

Aron

De reden dat de 16 wordt opgeheven is bezuinigingen en materieeltekort. Als het operatiebudget van GVB moet slinken door bezuinigingen door het vorige kabinet op het OV in de grote steden, dan zal er ergens gesneden moeten worden. Tegelijkertijd komt er wel een nieuwe metrolijn bij. Dan kies je dus voor de lijn die het dichtste op andere lijnen ligt. De 16 en 24 rijden haast parallel, grotendeels delen ze hetzelfde spoor zelfs en ze hebben dezelfde start- en eindpunten. Dat die lijnen op een groot deel ook nog eens boven de Noordzuidlijn lopen maakt de keuze nog makkelijker. Je gaat immers niet twee trams laten lopen op een lang stuk, als er ook een metro onder rijdt. 1 is dan voldoende. Tegelijkertijd komen er dan ook trams vrij, en is er door de nieuwe metro meer oost-west tramcapaciteit nodig op de binnenste tramring (Leidseplein-Vijzelgracht-Weesperplein). Tel daarbij op dat er nog regionale bussen blijven rijden over de De Lairessestraat dat dan als mogelijk alternatief kan dienen, en je snapt meteen waarom GVB juist deze keuze heeft gemaakt. Het is niet fijn voor de mensen die achteruit gaan, maar er zijn alternatieven beschikbaar en dit is een van de lijnen die het makkelijkst opgeheven kan worden zonder grote problemen. Het GVB doet het niet omdat het kan, maar omdat ze wel zullen moeten.

2 mei 2018 | 13:20

n-evo

Vervelende van Connexxion is alleen dat je er met je GVB Only-abonnement niet in kan en dus moet betalen. Ik wou dat ze daar eens iets op vinden binnen Amsterdam en directe omgeving. Dat maakt die bus voor die doelgroep erg onaantrekkelijk, al is het natuurlijk beperkt en stopt de 2 gelukkig dichtbij.

Wat ik wel slecht vindt is dat we inmiddels van drie vervoerders R-NET-voertuigen hebben rondrijden die één uitstraling uitdragen naar de reiziger toe, maar tariefintegratie op dit vlak ho maar.

2 mei 2018 | 13:45

trolly

Met de invoering van de OV-chipkaart is de tariefintegratie inderdaad om zeep geholpen, waardoor er weinig overblijft van het idee van één kaart voor alle OV. Maar “onaantrekkelijk” en “er niet in kunnen” zijn twee verschillende zaken.
Ouderen met een GVB-only abonnement bezitten daarmee een OV-chipkaart, en kunnen de afweging maken of de geringe kostenbesparing opweegt tegen een wellicht bezwaarlijke wandeling. Daarbij herinner ik er graag aan, dat het in die buurt niet gaat over een armlastige doelgroep.

2 mei 2018 | 15:48

n-evo

@Trolly Grappig dat je er voor kiest “er niet in kunnen” letterlijk te nemen. Helemaal gezien de context waarin het staat.
Ik herinner er op mijn beurt graag aan dat ook in goede/dure Amsterdamse buurten sociale woningbouw is, mensen die er al heel lang zitten en relatief weinig huur betalen of kamers die – al dan niet tijdelijk – onderverhuurd worden aan anderen. En zo kan je nog legio voorbeelden verzinnen van situaties waarbij mensen met relatief weinig geld in een “upper class” buurt wonen.

2 mei 2018 | 17:16

trolly

Niet mijn keuze, maar jouw tekst, n-evo. In de context kan zo’n beeldspraak als feit aangenomen worden, en dat wil ik graag vóór zijn.
Daarnaast heb je uiteraard gelijk dat het mogelijk is dat in zo’n upperclass-getto sloebers te vinden zijn, maar bij onderhuur denk ik niet dat het over hoogbejaarden gaat.
Dat betekent dat het hier steeds meer gaat over uitzonderingsgevallen. Net als bij de buslijnen in Noord, neem ik zonder meer aan dat de opheffing van lijn 16 in enkele schrijnende gevallen de bereikbaarheid dramatisch verslechtert. Persoonlijk ben ik zeker niet tegen het in dienst houden van een tram op het traject Stadionplein – Ferdinand Bolstraat via de De Lairessestraat. De vraag is alleen, of hogere krachten daarvoor willen dokken. Het antwoord is te vinden op bovenstaande netwerkkaart.

2 mei 2018 | 21:17

n-evo

Er staat dat je met je GVB Only-abonnement een Connexxion-bus niet in komt en dus moet betalen, trolly. Dat je dat vervolgens op saldo kan doen is een open deur in trappen. Had ik geschreven dat je er niet in komt met een ov-chipkaart waar een GVB Only-abonnement op staat had je zeker een punt gehad. Groot verschil, alleen stond dat er niet.
Dat het effect van het wegvallen van de 16 en de hoeveelheid getroffenen die een GVB Only-abonnement en daardoor op extra kosten worden gejaagd beperkt is waren we het al over eens. Al beperk ik mij niet tot bejaarden, volgens mij wonen er nog wel meer doelgroepen in de De Lairessestraat en Cornelis Krusemanstraat. Neemt niet weg dat ik pleit voor tariefintegratie op het moment dat je een aardige portie van de voertuigen van 3 vervoerders onder dezelfde vlag laat rijden. W

9 mei 2018 | 16:30

@P.G. Hagen, Ik kan mij voorstellen dat op z’n zachtst gezegd je het opheffen van tram 16 niet leuk vindt. Deze beslissing hebben wij genomen na veelvuldige analyses van de reizigersstromen op tram 16. Hieruit is gebleken dat relatief gezien er te weinig in- en uitstappers zijn op tram 16 om de lijn in onze exploitatie te houden. Andere lijnen stromen over in reizigers (je noemt zelf tram 5 als voorbeeld). Natuurlijk snap ik dat dit de frequente gebruikers van lijn 16 hard treft. Ik hoop dat je begrijpt dat GVB garant wil staan voor een goed en betrouwbaar openbaar vervoer in heel Amsterdam. Wij hebben deze beslissing dus helaas moeten nemen om zo goed mogelijk onze capaciteit over Amsterdam te verdelen.
Er zijn gelukkig wel genoeg alternatieven voor handen op lijn 16. Op de Lairessestraat zullen Connexxion bussen rijden. Je kunt vanaf daar de dichtstbijzijnde tram nemen op de Koninginneweg (tram 2). Tram 24 kan evt. worden genomen bij Olympiaplein/Stadionplein. Dus geen vier euro per uur voor de auto, maar wel helaas geen tram 16 meer. Althans, voor nu niet. Wij gaan namelijk het vervoerplan nog veelvuldig evalueren na de inwerkingtreding. Jouw feedback is hierbij ook erg waardevol dus deel deze met ons! Voor nu kan ik je helaas alleen voorgenoemde alternatieven aanbieden.
Groetjes,
Adam

25 mei 2018 | 13:09

C.J.J. de Bie

Helaas kloppen enkele zaken niet. Indertijd zijn haltes van lij. 2 opgeheven. Deze haltes: Emmastraat en Jacob rechtstaat bleven bestaan om de loopafstand te reduceren. Hier wordt geen rekening mee gehouden. GVB abonnement, dus voor Connexion betalen. Het abonnement is 605 euro per jaar. Dat is duur voor iemand van 68 jaar met een klein pensioen. Laat lijn 16 naar het Frederiksplein of Arks rijden, want daar komt na 22 juli slechts lijn 14. Er moeten trams bijkomen, ouderen moeten langer thuis blijven. Ouderen kunnen slechter lopen in het algemeen, maar de loopafstanden worden alleen maar langer, ergo een mijns inziens slecht, zeer slecht uitgewerkt plan.

25 mei 2018 | 13:12

C.J.J. de Bie

Haltes bleven bestaan voor lijn 16. Ik bedoel natuurlijk Artis

29 april 2018 | 22:37

Marijke

Oké, ik woon op de Afroditekade. Nu neem ik tram 16 naar het CS of een van de 2 bussen ( vroeger 170 of 172) Hoe kom ik, na de invoer vd nieuwe dienstregeling, straks het snelst op het CS?

Dank u

30 april 2018 | 08:11

trolly

Neem lijn 24. Als je snel wil zijn: stap over op de metro bij De Pijp. Of — misschien nog sneller — neem lijn 15 naar station Zuid, en pak daat de metro.

1 mei 2018 | 13:37

Duco

@Marijke
Trolly heeft voor ons het antwoord al gegeven. 🙂

1 mei 2018 | 16:11

Robert

Over de route van lijn 16 blijft lijn 347/357 rijden. Vanaf de Marnixstraat rijdt lijn 17 de rest van het traject. Vanaf het Haarlemmermeerstation rijdt ook de Airportexpress(397) vliegensvlug naar Schiphol, welk station ook veel verbindingen biedt( stopt bij Plaza met kortere loopafstanden dan Station Zuid).
Vanaf de Amstelveenseweg oprit A10 rijden ook nog R-netbussen non-stop naar Haarlem.
Nog een tip. Om grote loopafstanden te voorkomen kun je ook Station Amstelveenseweg gebruiken, de bussen en tram 24 stoppen daar voor de ingang.

29 april 2018 | 17:06

j.siemons

ik ben een nieuwsvreter/newsfreak . ik verdwaalde even op AT5 . en wat zie ik ? er is een nieuw item dat “op de rit” heet . duurt een kwartier en toont van alles rond de NZ-lijn . nu zag ik de eerste dag van het testen met testreizigers dus . men gaat meerdere stations langs . geeft andere info dan wij op deze website consumeren . via kpn is AT5 op kanaal 510 te vinden . ziggo weet ik niet . goed hoor en aanvullend voor menig reiziger/pendelaar .

1 mei 2018 | 01:59

Duco

@j.siemons
‘Op de rit’ is hier terug te zien. Zodra ze uitgezonden worden, zetten we alle afleveringen zo spoedig mogelijk op ons youtube-kanaal.

27 april 2018 | 16:03

johan siemons

ha , ha , hoei ! 🙂

27 april 2018 | 10:53

johan siemons

eric ,

zie mijn telex-verhaal van enige weken geleden !

27 april 2018 | 09:37

johan siemons

trolly ,

dag , in de ideale democratie houd de meerderheid op ( gepaste ) wijze rekeningen met de minderheid ) . dus is mijn vraag ; wat bedoelt u met een nutteloze machien ? soms een nokia C2 die draait op 3G en nooit last heeft van hackers ? en thuis kan ik alles regelen met een laptop ( zoals nu ? ) 🙂

27 april 2018 | 10:50

Eric

Zit er op die laptop geen shifttoets? Voor de Hoofdletters.

27 april 2018 | 15:54

trolly

Elk machien is nutteloos, Johan Siemons. Zelfs de nokia C2 is daar geen uitzondering op. We hebben het miljoenen jaren zonder gedaan en het was heerlijk rustig. Tot een nieuwlichter met de telex aan kwam zetten.

26 april 2018 | 23:31

johan siemons

trolly ,

even doorbordurend…20 %( twintig procent ) van de mobiele telefoons is GEEN smartphone . maar eentje die nog “op stoom” gaat weet je . zo’n lekker ouderwets dingetje dat zo in de broekzak glijdt en maar één keer per week opgeladen hoeft te worden . handig joh ! ik heb er zo één en daarom zeurde ik aldoor om een gedrukte dienstregeling . en als de produktieduur voor het digitaal voorbereiden voor de drukker te krap is nou dan wacht het publiek toch een/twee weken op de verschijning !

27 april 2018 | 00:38

trolly

Sinds de telex hier langs is geweest verrast me dat niet heel erg, Johan Siemons. In hoeverre GVB daar rekening mee dient te houden is weer een andere vraag, temeer omdat de medepassagiers dus wèl over alle informatie beschikken. Ik zeg: vraag! Dat stimuleerd sociale structuren, geeft zo’n blaag met een smartphone een aangenaam gevoel van superioriteit gemengd met warme weldadigheid, en bespaart jou bovendien de kosten van zo’n nutteloos machien.

26 april 2018 | 22:43

winfried

Ah, ik vermoedde al zoiets: Tijdnood. —
“We verwachten dat je 4 weken voor 22 juli 2018 je nieuwe route, met exacte vertrektijden kunt plannen” — lees ik bij https://www.gvb.nl/reizen/nieuwe-tijden-nieuwe-routes-2018
Sodemieters. — Zo’n ingrijpende wijziging en de boel nog niet tot in de puntjes op orde?. — Je timetable niet gereed, de roosters en indelingen natuurlijk ook nog niet, want die zijn daarop gebaseerd. — Jongens, heeft het GVB de zaak nog wel onder controle? — Gaat dat wel goed komen? — Wie houdt het fijngevoelige vingertje aan het heftig kloppend polsje?

13 mei 2018 | 21:23

Carlito de Boulanger

Dit klinkt mij bekend in de oren.Mensen moesten ook gaan pinnen op de tram,want veiliger,sneller enz.Iets in de media erover gelezen?Maar van een goede landelijke informatie voorziening weinig van gezien.Niet zoals bij de bussen v.h. GVB.Daar werd ruimschoots van te voren aangekondigd dat met geld betalen niet meer mogelijk was vanaf een bepaalde datum.Dit moest het personeel van de tram zelf grotendeels zelf doen.Oh ja,achter de deur van de bestuurder en een klein stukje verderop bij de conducteur hing een A-4tje.En nu?Is het beter geworden?Bij de bus kan je alleen 1-uurs kaartjes kopen,bij de tram 4 verschillende soorten.Het systeem is vaak dusdanig traag dat bij grote passagiers-stromen (lees Rijksmuseum,v.Goghmuseum,Artis) dat mensen soms al 2 of 3 haltes verder zijn voor ze überhaupt een kaartje hebben.Nu wil men zeggen dat je ondanks dat je soms 2 of 3 keer overstappen sneller op plaats van bestemming bent ??Ik weet het niet zeker,maar als je over moet stappen volgens mij verlies je tijd.Dit is idd.bedacht door mensen die zelf nooit tram,bus of metro hebben gereden.Maar wel bepalen wat goed is voor de stad en regio!!Met instemming van Vervoer Regio Amsterdam.Men kan een voorbeeld nemen aan Rotterdam.Waar geen metro rijd,rijd een tram of bus.Wel een tram?Dan geen metro maar wel een bus.Rotterdam is met toerisme niet te vergelijken met Amsterdam,maar de Vervoerregio is wel groter.En toch scoort men daar beter op punten van veiligheid, service, snelheid.Hoe kan dat dan? OK,lang epistel.Maar ik ben benieuwd naar de reacties (vooral van Trolly ?, werkzaam bij GVB ??).

13 mei 2018 | 22:44

trolly

Nee, gelukkig niet werkzaam bij GVB, en het met je eens dat de kaartverkoop in de tram een drama is. Maar ook allergisch voor horrorverhalen over urenlange reistijdverlenging en talloze keren overstappen, want als Amsterdam iets van metrostad Rotterdam kan leren, is het wel dat het bundelen van vervoersstromen een goed product op kan leveren. Toch was bij de opening van de Rotterdamse metro ook niet iedereen enthousiast over bijvoorbeeld het inkorten van streekbuslijnen tot station Zuidplein. Het netwerk per 22/7 is een compromis tussen bezuinigingen, waardoor optimaal van de schaarse capaciteit gebruik moet worden gemaakt, en reissnelheid en comfort voor de “gemiddelde” reiziger. Wie verwacht dat het resultaat daarvan voor ieder individu op elke mogelijke verbinding grandioos is, betaalt kennelijk met plezier meer belasting dan mij lief is.

25 mei 2018 | 00:35

@Winfried
Zeker! Aan heel veel aspecten hebben we jarenlang gewerkt en zijn we mee klaar. Denk aan de routes en de aanpassingen die we moeten doen. Op dit moment zijn alle vervoerders, dus ook Connexxion en EBS druk aan de slag met alle dienstregelingen. Pas als alle vervoerders hiermee klaar zijn, komen ze in de reisplanners en kun je je reis plannen. Hoewel de veranderingen zelf deze keer groter zijn dan ooit, is dit voor ons een normale termijn als het gaat om het bekendmaken van de dienstregelingen met de bijbehorende tijden.

26 april 2018 | 17:52

Renee Buhling.

Ik verwonder mij over het feit dat op station Noorderpark geen roltrap naar beneden is en naar ik hoor van iemand ook niet op het Buiksl.m.plein station…
Een lange steile enge trap naar beneden en n lift…waarvan we weten dat die 8 van de 10 keer buitendst is…hoe kom ik beneden??
Dit is gewoon n hele praktische vraag….gezien de aantallen verwachte reizigers lijkt mij dit niet zo slim…

26 april 2018 | 18:39

trolly

Kom kom, niet zo somber! Om te beginnen hoeft zo’n trap natuurlijk niet noodzakelijkerwijs “eng” en “steil” te zijn, en daarnaast is “roltrap naar boven, vaste trap naar beneden” de meest voorkomende configuratie bij de bestaande metrostations. Drie roltrappen (eentje naar boven, eentje naar beneden, en één reserve) is prachtig, maar niet bepaald goedkoop…

30 april 2018 | 17:45

Duco

@Renee Buhling
Station Noorderpark, station Noord en Europaplein zijn op het gebied van liften, roltrappen en trappen vergelijkbaar met de metrostations op het bestaande net. Station Noord is wel bijzonder groot, omdat dit ook een groot busstation heeft, wachtruimtes, P+R, winkels, een grote fietsenstalling, etc. Als het gaat om capaciteit zijn trappen gunstiger dan roltrappen. Niet alleen kunnen meer mensen tegelijkertijd gebruik maken, maar het is ook een stuk flexibeler. De reden dat we bij Centraal, Rokin, Vijzelgracht en De Pijp wel hebben gekozen voor veel roltrappen, is dat deze stations dusdanig diep liggen, dat het uitermate oncomfortabel zou zijn als je zou moeten lopen. Qua hoogteverschil hebben we het over flats van 5 tot 8 verdiepingen hoog. Een nadeel zoals trolly terecht noemt is dat roltrappen niet bepaald goedkoop zijn. Zowel voor de aanschaf als onderhoud.

Overigens zijn er bij station Noord meerdere liften.

4 mei 2018 | 16:08

Sonja

De hele noord-zuidlijn is niet goedkoop en dan bezuinigingen op de roltrappen,en net als Rene Buhling heb ik ook moeite met trappen en het is een feit dat de liften het vaak niet doen.

26 juni 2018 | 11:30

Renske van Bers

@Sonja, het station was vooral te krap om hier nog een roltrap te plaatsen. Er wordt nu iig een heel team opgeleid dat snel ter plaatse kan zijn als er een defect is. Hopelijk zal dit niet al te vaak voorkomen met alle nieuwe apparatuur. Groet, Renske

26 april 2018 | 16:57

winfried

Dit las ik zojuist:
Het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio Amsterdam besluit GVB ontheffing te verlenen voor de eis om lijnfolders te produceren, distribueren en voor de eis om wijzigingen in de dienstregeling kenbaar te maken via huis-aan-huisbladen.
De Vervoerregio constateert dat er inmiddels meer ontwikkelde alternatieven zijn. De ontheffing wordt verleend voor een korte periode, in afwachting van definitieve afspraken.

JAMMER dat er geen lijnfolders gemaakt worden. Zo handig om ze op zak te hebben!
Ik heb een namelijk een sufphone – ik kan er nog nét mee bellen maar verder houdt het op.
Al die andere geavanceerde dingen zijn me veel te ingewikkeld. 🙂

Ik hoop oprecht dat de GVB-communicatie uitbundig zal zijn, want je zult zien dat driekwart van de reizigers als kip-zonder-kop door de stad zal dwalen: verkeerde bus of tram gepakt, te vroeg of te laat uitgestapt. En geen hond die je kan vertellen hoe je wel moet reizen.
Degene die wel verstand van zaken hebben worden helemaal leip van het gezeik aan de kop.
Ik voorzie dat het die eerste week een zooitje gaat worden, net als met Connexxion afgelopen december (of nog erger).
Mij lijkt het verstandig om iedere GVB-er die op kantoor gemist kan worden en een heleboel vrijwilligers/uitzendkrachten/verkeersregelaars als informant de straat op te sturen om de mensen de juiste richting te wijzen.
Als ik kan helpen geef je me maar een fluoriserend hesje en een pak nuttige informatie.
Want ja, wie A zegt moet Z zeggen 🙂
Enkele jaren geleden heb ik het idee aangedragen om het lijnennet fundamenteel op de schop te nemen om het veel effectiever te maken. Dus als de essentie van m’n idee nu wordt ingevoerd moet ik natuurlijk wel even de handjes uit de mouwen steken en ze laten wapperen. Doe ik graag.

Weet je, grootse plannen gaan stuk op de details en het zou zonde zijn als dat nu gebeurt.
HET grote voordeel van het nieuwe systeem is namelijk dat de trams veel minder in de binnenstad achterelkaar in de file staan, maar in de omringende wijken ongestoord passagiers vervoeren.
Er gaan dus veel meer trams rijden i.p.v. kostbare tijd verdoen door suf in een rijtje te staan.

Kortere wachttijden op de halte en minder oponthoud tijdens de rit levert veel comfort op.
De transitie van oud naar nieuw zal wel wat commotie opleveren maar dat hoort er nu eenmaal bij.
Elke verandering kost irritatie.
Ook is duidelijk dat deze mega-ingreep niet meteen 100% perfect is – daarna zullen er nog geregeld lijnen een beetje geoptimaliseerd moeten worden, omdat pas na enige tijd duidelijk wordt hoe de mensen hun “dagelijkse” weg gevonden hebben. Daar kan de capacititeit op afgestemd worden. Dat bijschaven duurt 1 à 2 jaar, maar eigenlijk is een dienstregeling onderhouden een permanent dynamisch proces.
Om het zoveel mogeljk mensen naar de zin te maken is leuk werk.

Daar komt bij dat ook op die datum…. de Prins Hendrikkade en Paleisstraat worden afgesloten.
Der Grosse Kladderadatsch dus.
Ik heb er een hard hoofd in en hou m’n hart vast. Als het tot vechtpartijen komt snap ik het.
Aan de andere kant: we zijn in Amsterdam intussen wel wat gewend en met een beetje humor en inschikkelijkheid kom je een heel eind.

26 april 2018 | 17:42

Renee Buhling

Dat vind ik heel erg jammer ik plan mijn reis vaak met de lijnenfolders en ga die node missen…zal ook wel weer vooruitgang zijn…

26 april 2018 | 18:46

trolly

Troostende gedachte: het miegelt van de smartphonegebruikers die niets liever doen dan een verpletterende indruk maken op de stakkers die denken dat ze zo’n ding niet nodig hebben. Die laatsten hebben uiteraard gelijk — ze vragen het aan een smartphonebezitter.

26 april 2018 | 10:49

Tim

Mijn volgende bericht had ik vanochtend in het verkeerde topic gepost, kan het niet laten om het hier even te herhalen;

Beste Mensen, De enige manier om vooruitgang te boeken is door te willen veranderen, helaas zijn veel mensen gewoonte dieren en is elke verandering of aanpassing van dagelijks routine eng.

Helaas zit er voor veel mensen een extra overstap aan te komen (wat overigens heel normaal is in grote steden), echter het mooie van een geheel nieuw vervoersplan is dat de dienstregeling veel meer gefinetuned kan worden. In theorie zal dit voor het grootste deel van de Amsterdammers een tijdswinst moeten opleveren omdat verbindingen beter op elkaar worden afgestemd.

Wat mij tegelijkertijd ook opvalt is dat veel mensen in Noord het gevoel hebben dat ze ontsloten worden van de rest van de stad. Terwijl noord door de komst van de meest hoogwaardige metrolijn van de stad, binnen no time in het centrum en zuid kunnen zijn. Nooit meer met de bus de IJtunnel door hoeven of in de stinkende file op de Prins Hendrikkade. Noord wordt dankzij de NZ lijn juist meer een deel van de stad, welliswaar met een extra overstap om op het CS te komen, maar je staat wel binnen no time op het Stationsplein.

Ik ben hier trouwens niet aan het lobbyen voor de NZ lijn, de theorieën en mooie woorden moeten nog waargemaakt worden. Er zullen dingen fout gaan zoals bijvoorbeeld tramhaltes die te laat opgeleverd worden. Het zal ook voor iedereen ongelooflijk wennen zijn en het kan inderdaad zijn dat een zgn kleine groep Amsterdammers er op achteruit gaat qua reistijd (maar in theorie: wegen deze nadelen niet op tegen de grote voordelen voor het grootste van de stad). Ik hoop vooral voor de stad, dat deze gigantische operatie goed uitpakt, ik zal als geboren Amsterdammer ook mijn best doen om mij aan te passen met het idee; we gaan er op vooruit.

Echter wat er nu gaande is op dit forum getuigd niet echt van veel volwassenenheid en klasse, ruzie maken op een forum, het uiten van betweterigheid, mensen verwijten van onkunde en dat ze hun werk niet goed doen, het creëren van blinde paniek alvorens zelf echt te weten hoe het zal gaan verlopen of er überhaupt in verdiept te hebben, etc. Dit is natuurlijk niet echt een sjieke manier om er mee te om te gaan, wat je ook zegt op dit forum voor nu zal het niets gaan veranderen.

Ik hoop dan ook dat de rust hier wat terug komt, veel van de forum leden hier volgen dit traject al jaren, zijn ware liefhebbers en gaan (zover mogelijk) altijd met respect met elkaar om en weten wanneer ze vragen of kritiek hebben dit altijd op een nette manier te verwoorden.

Ik wil via deze weg tegelijkertijd ook mijn dank uiten naar; de vaste forumleden maar ook het team met oa Marlo, Renske, Duco, etc. voor jullie inzet, interessante gesprekken en informatie die wij de afgelopen jaren met elkaar gedeeld hebben.

26 april 2018 | 15:23

Renske van Bers

@Tim, heel erg bedankt, namens ons allemaal! Groet, Renske

26 april 2018 | 20:18

Han Schomakers

@Tim: dank voor jouw mooie woorden! Jij geeft precies mijn gevoel weer dat ik de laatste tijd heb als ik de ‘berichten’ lees. Ik begon de moed al een beetje op te geven, maar jij geeft mij weer nieuwe energie om alle negativiteit naast mij neer te leggen.
@ Renske, Duco en alle andere medewerkers van van Metro en Tram én natuurlijk Gé: ga vooral zo door met de adequate berichtgeving met prachtige foto’s!

27 april 2018 | 14:41

anoniem

iedereen weet stiekem, dat het natuurlijk een grote zooi gaat worden in het begin. Zelfs GVB houdt al rekening met uitval van metro’s dee 1e weken.

30 april 2018 | 17:50

Duco

@Han Schomakers
Ook erg fijn om te horen! Bedankt namelijk ons allemaal. Groet, Duco

1 mei 2018 | 16:29

Robert

Ik begrijp de paniek, maar er blijven nog veel verbindingen over. Verder is het best interessant om eens naar het eigen reisgedrag te kijken. Bijvoorbeeld heeft het voor mij geen zin meer om naar het Centraal station te rijden, Station Schiphol en Station Bijlmer zijn tegenwoordig ook prima te bereiken.

25 april 2018 | 19:30

Eduard

Daan ik begrijp je argument vanuit bedrijfsmatig oogpunt. De relatie tussen opdracht en beschikbare middelen betekent altijd consessies moeten doen. Er gaat ook veel verbeteren en voor een enkele doelgroep een vermindering van aanbod OV. Echter wordt over het laatste mijn inziens wat makkelijk gedacht. Ik hoop dat na 22 juli daar nog eens kritisch naar gekeken kan worden. Ook kwetsbare groepen hebben recht op zo goed mogelijke en bereikbare OV voorzieningen.

25 april 2018 | 22:26

Renske van Bers

@Eduard, het kan misschien niet altijd zo aanvoelen, maar we zien uw opmerkingen. Wij zien ook dat de gebodene oplossingen niet voor iedereen een oplossing is. Er is hard gewerkt aan een plan waar uiteindelijk de meeste mensen – 80 procent -, ondanks een extra overstap, blij mee zijn. Het is natuurlijk vervelend dat dit nooit genoeg is: voor 20 procent van de mensen geldt dat ze niet sneller zullen zijn. Gelukkig heeft u, omdat u in het buitenland woont, hier minder last van. Niettemin horen we graag van u. Groet, Renske

25 april 2018 | 19:19

Eduard

Dag beste Henk dank voor je intelligente opmerking. Daaruit blijkt dat je een prima opleiding hebt genoten!!. Daar ben je ver mee gekomen.

25 april 2018 | 15:50

Ijmkje

Wat gaat er gebeuren met lijn 32 ?

25 april 2018 | 15:59

Daan

Op de website van het GVB staat:
Van Olof Palmeplein tot Johan van Hasseltweg (metrostation Noorderpark) kun je bus 35 pakken. Verder naar Centraal Station reis je met metro 52.

Zie https://www.gvb.nl/reizen/vernieuwd-ov-netwerk-vanaf-22-juli-2018/overzicht-van-alle-wijzigingen

25 april 2018 | 16:04

Daan

Misschien ter verduidelijking: de 35 rijdt straks de route van de huidige 32 van het beginstation tot Noorderpark. Het stuk van Noorderpark tot CS wordt overgenomen door de NZ-lijn. Totale tijdswinst 5 minuten gok ik (tenzij je net bij de uitgang van de IJ-tunnel moet zijn, dan heb je wat verlies van reistijd).

26 april 2018 | 15:58

Renske van Bers

Ik leg uw vraag voor aan GVB. Groet, Renske

26 april 2018 | 16:19

ton

Daan heeft het helemaal goed

26 april 2018 | 17:29

trolly

@Renske van Bers, Niet enkel Metro en Tram, maar ook af en toe Bus: Mag ik zo vrij zijn een slag in de lucht te doen naar het komende arwoord van GVB?
“Goede vraag om je vraag juist te beantwoorden wil GVB graag contact met je opnemen! Je kan je vraag en je contact gegevens doorgeven via de volgende kanalen: -Facebook (PB): https://www.facebook.com/GVBverbindt/ -Twitter (DM): @GVB_klanten -Telefoon: 0900-8011 (gebruikelijke belkosten) -Webformulier: https://www.gvb.nl/klantenservice

6 juni 2018 | 13:26

@Ijmkje, deze komt te vervallen. Wat is de route die je nu vaak aflegt, dan kan ik vertellen wat het alternatief is. Groet, Job

7 juni 2018 | 09:31

@Ijmkje, kleine aanvulling: Lijn 32 verdwijnt. Van Olof Palmeplein tot Johan van Hasseltweg (metrostation Noorderpark) kun je bus 35 pakken. Verder naar Centraal Station reis je met metro 52. Groet, Job

25 april 2018 | 15:28

johan siemons

ik schaar mij ( johan siemons ) bij de groep van mensen die kennelijk accepteren dat “den haag” achter de bezuinigingen zit . en dan hebben de lokale overheden er maar voor te zorgen dat die bezuinigingen er komen . trouwens ; er komt dan toch bij de overmaking toch minder geld uit “den haag” ? dus wat moet je anders ?

25 april 2018 | 13:51

Eduard

Dat is raak opgemerkt Peter. Maar ook niet verwonderlijk dat deze man tegen een aangenaam salaris is ingehuurd om dit project 100% positief te verkopen. Als het na invoering toch blijkt dat het niet allemaal halleluja is, is de man toch alweer vertrokken naar zijn volgende interim klus. Hij is niet in staat zich te verdiepen dat er velen de dupe worden zoals bejaarden, gehandicapte mensen etc. Het interesseert hem helemaal niet dat er vele bestaande lijnen wegbezuinigd worden en daar geen redelijk alternatief voor in de plaats komt. 

Jammer dat er mensen zijn zoals Trolly en Herman die hardleers blijven en de nadelige gevolgen niet onder ogen willen of kunnen zien.

25 april 2018 | 12:44

Mienmeyermewe

Wat gaat er gebeuren met bus 35 van tuindorp Oostzaan naar het station centraal dat zou ik graag willen weten

25 april 2018 | 12:48

Renske van Bers

@Mienmeyermewe, ik leg uw vraag voor aan GVB. Groet, Renske

25 april 2018 | 16:08

Daan

Geen wijzigingen tussen Oostzaan en Noorderpark. Bij Noorderpark overstap op NZ-lijn, tijdswinst ~5 minuten gok ik. De nieuwe 35 rijdt door op de oude route van de 32, dus verbeterde verbinding met de oostkant van A’dam Noord, daardoor ook tijdswinst verwacht ik.

Zie https://www.gvb.nl/reizen/vernieuwd-ov-netwerk-vanaf-22-juli-2018/overzicht-van-alle-wijzigingen

26 april 2018 | 12:19

Renske van Bers

Beste Mien, hierbij het antwoord van GVB: Dit gaat er veranderen voor lijn 35. De route tussen Molenwijk en Johan van Hasseltweg blijft gelijk. Verder rijdt de bus via metro station Noorderpark en Meeuwenlaan, Waddenweg, Purmerweg en Werengouw naar het Olof Palmeplein. Voor meer info over lijnveranderingen verwijs ik deze reiziger graag naar onze website. Groet, Renske

1 mei 2018 | 16:41

Robert

De enige lijnen aan die kant van Noord die, ongewijzigd, naar het Centraal Station blijven rijden zijn de lijnen 391 en 394. Let op, deze bussen stoppen niet bij het Noorderpark( ze rijden er wel langs) maar wel op de PH-kade.

25 april 2018 | 12:02

Eduard

Waarde Herman uit je reactie blijkt dat je er echt niets van begrijpt. Echt goed lezen lukt je ook al helaas niet. 20% gaat er op achteruit. Dat is procentueel fors voor dit megalomane project. 

En het is geen kwestie van missen maar eerder dat ik helemaal niet meer in dit onverdraagzame land wil wonen. Jij wel kennelijk.

25 april 2018 | 15:58

Daan

Eduard, de achteruitgang is in veel gevallen zeer beperkt (maximaal enkele minuten), terwijl de vooruitgang in veel gevallen enorm is (tien minuten of (veel) meer). Als je beperkte achteruitgang voor sommige groepen niet accepteert, kun je nooit meer een project uitvoeren zonder enorm inefficiënt je geld uit te geven. (In dit geval zou dat betekenen dat de enorme verbetering die de NZ-lijn voor veel reizigers brengt nooit ten koste zou mogen gaan van bus- en tramlijnen, wat natuurlijk op geen enkele manier financieel reëel is.)

25 april 2018 | 00:25

Tim

Ik ben nostalgisch van aard, maar vind het ook prachtig om getuige te kunnen zijn van zo’grote verandering.

Naar mijn idee is een opschoning van het Amsterdamse OV niet overbodig, het huidige traject is een doorborduursel op het originele netwerk uit de begin dagen.

Bij software is het soms ook wenselijk om met een schone lei te starten, dan loopt alles net even wat soepeler en kan alles iets beter op elkaar afgestemd worden. Dit zou bij het nieuwe OV (in principe) net zo moeten gaan.

Al denk ik wel dat er wat risico’s worden genomen door bijvoorbeeld niet eerst de NZ lijn een maand proef te laten rijden, tevens is het toch wel van belang dat het GVB nu zo langzamerhand een uitgebreide folder of krant huis aan huis moet gaan bezorgen met duidelijke uitleg, ik denk dat namelijk 99% van de Amsterdammers überhaupt nog niet weet dat er iets gaat veranderen.

Ik ben zelf van plan om op de 21e een twee dagen kaart te nemen en op deze manier afscheid te kunnen nemen van enkele oude tramlijnen en om de 22e de nieuwe trajecten te ervaren.

25 april 2018 | 12:52

Renske van Bers

@Tim, alvast veel plezier dat weekend van 21/22 juli 🙂 Groet, Renske

24 april 2018 | 20:20

Imi veltheer

bus lijn 32 blijft die door rijden naar Canarische?

25 april 2018 | 12:55

Renske van Bers

@IMi, ik leg uw vraag voor aan GVB. Groet, Renske

26 april 2018 | 16:02

Renske van Bers

@Imi, hierbij het antwoord van GVB;

Goede vraag om je vraag juist te beantwoorden wil GVB graag contact met je opnemen!

Je kan je vraag en je contact gegevens doorgeven via de volgende kanalen:
-Facebook (PB): https://www.facebook.com/GVBverbindt/
-Twitter (DM): @GVB_klanten
-Telefoon: 0900-8011 (gebruikelijke belkosten)
-Webformulier: https://www.gvb.nl/klantenservice

26 april 2018 | 16:22

ton

route 32 blijft gelijk krijgt alleen een ander nummer namelijk lijn 35 tot aan station noorderpark

24 april 2018 | 19:09

Eduard

Mijnheer Han Schomakers ik kan u uit de droom helpen. Ik ga nooit met het OV (in Amsterdam). Dat komt omdat ik niet (meer) in Nederland woon.
Maar dat betekent nog niet dat ik als ex inwoner van Amsterdam niet geintresseerd zou mogen zijn in de ontwikkelingen van de OV-problematiek. en daarover ook een mening mag hebben.
Niet iedereen zal het met mijn oordeel en mening eens zijn. Dat is ieders goed recht.
Evenzeer heb ik het recht om het niet eens te zijn met de vele reacties. Dat is namelijk mijn goed recht.
Er is een spreekwoord dat zegt ‘iedereen heeft recht op een eigen mening maar niet iedereen heeft recht op zijn eigen waarheid’.
Als ik de vele reacties lees dan zijn de mensen die zo vurig voor de NZ-lijn zijn, wel erg naargeestig afgeven op de mening van mensen die zich terecht zorgen maken hoe het na 22 juli gaat lopen. Daar zou wel eens wat meer begrip voor kunnen worden getoond.
Waar ik moeite mee heb is de door u aan ‘iedereen’ gerichte neerbuigende toonzetting van uw bericht. Ik vraag mij namelijk af of u echt wel zo geïnteresseerd bent.
Je zou veeleer de meeromvattende vraag kunnen stellen hoe politici en bestuurders in Nederland met de belangen van haar burgers omgaat. Daar kan je soms grote vraagtekens bij zetten en dat gaat veel verder dan de hele gang van zaken mbt de NZ-lijn.
Dat sluit ook aan op de reactie van mevrouw van Bers. Naast groei, drukte en milieu legt het Rijk een bezuinigingstaakstelling op waar aan voldaan moet worden. Dan is het niet zo verwonderlijk dat er binnen het OV diep en pijnlijk gesneden moet worden in het network om aan die taakstelling te voldoen.
Ik kan nog wel begrip opbrengen voor de reacties dat de NZ-lijn bouwtechnisch gezien een hoogstandje is maar de gevolgen zijn nou niet iets om trots op te zijn.
Dus stop met dit soort laatdunkende opmerkingen.

25 april 2018 | 12:10

Trans

Wat een ouwehoer is die man en is er nog plek voor hem op de wallen.

24 april 2018 | 16:34

Han Schomakers

@ Iedereen: ik ben oprecht geïnteresseerd in wie van onderstaande personen vaak en veel gebruik maakt van het openbaar vervoer in Amsterdam…

25 april 2018 | 03:40

Tilly

Ik ga elke dag met ov

26 april 2018 | 17:40

Renee Buhling

Ik ook bijna elke dag en en zeer tevreden nu.

24 april 2018 | 14:36

Eduard

Oh Jan jij bent dus een van die blatende zeikerds. Veel succes er mee.

25 april 2018 | 18:06

henk

Hou ff je bek eduard.

24 april 2018 | 14:31

Jan

Eduard bij het wijzen naar een ander wijzen er drie vingers naar jezelf.

24 april 2018 | 14:17

Eduard

Nou nee de terminologie van ‘opluchting’ laat ik aan u waarde vriend Alain.
Beter is het om te zeggen ‘verwondering’.
Verwondering over dit geldverslindende project waar geen enkele beleidsmaker of bestuurder ooit verantwoording over heeft afgelegd. Ze zijn allen sinds de start in 2002 van dit project uit het zichtveld verdwenen.
Ooit is op basis van list en bedrog door een toenmalige wethouder GD dit project er politiek doorheen gedrukt. Het resultaat aan de vooravond van ingebruikname NZ-lijn is er dan ook naar. Jaren te laat en een megaoverschrijding. Wordt de heer GD ooit nog ter verantwoording geroepen. Ik dacht van niet!
Alle mooipraterij van de GVB communicatie medewerkers gesteund door blatende voorstanders ten spijt zijn worden er vele mensen de dupe van deze OV veranderingen. Ouderen waarvan ongeneerd wordt gezegd ga maar een paar honderd meter lopen om nog bij een bus of tramhalte te komen. Bus en tramtrajecten welke rücksichtslos opgeheven worden. De arrogantie van het GVB ten top.
Alles wordt opgehangen aan het argument groei, drukte en milieu aspecten in de stad. Dat is mijn inziens redelijk flauwekul. Als men met gericht beleid bv. het goedkope rugzaktoerisme had beteugeld, de ongebreidelde groei van hotelcapaciteit had beteugeld, voldoende had geïnvesteerd in modern OV materieel zoals elektrische bussen én voldoende modern trammaterieel zou het miljardenbudget voor deze NZ-metrouitbreiding meer dan voldoende zijn geweest deze investeringen ruimschoots te dekken.
Maar bestuurders zijn korte termijndenkers. En voila dan wordt een deel van de problematiek opeens duidelijk.
En wat ik eerder schreef is dit alles voer voor fervente vóór en tegenstanders. De commentaren en het ongebreidelde gezeik zijn niet van de lucht.
Maar dat is typisch een Nederlands fenomeen. Dat is de reden dat ik naar het buitenland ben vertrokken. En dat bevalt heel goed. De zogenaamde tolerantie en saamhorigheid van Nederland bestaat helemaal niet meer. Het recht van de sterkste zegeviert. In dit geval dus de directie van het GVB gesteund door kortzichtige politici welke na vier jaar weer vertrokken zijn.

24 april 2018 | 16:55

Renske van Bers

@Eduard, het klopt inderdaad dat zo’n 20 procent van de reizigers er niet per se op vooruit gaat en dat is natuurlijk zuur. Er is wel genoemd dat argumenten als groei, drukte en milieu niet de enige argumenten zijn; de veranderingen in het OV hebben ook te maken met bezuinigingen vanuit het Rijk. Daarbij zijn er wel degelijk inspraakavonden geweest voor de reizigers zelf, voordat de plannen definitief waren. Groet, Renske

25 april 2018 | 12:30

Jeroen

Dat aspect van de bezuinigingen zouden jullie wel wat meer mogen benadrukken in de communicatie. Nu wordt vaak de indruk gewekt dat er zwaar geïnvesteerd wordt in OV in Amsterdam, terwijl het tegendeel waar is.

25 april 2018 | 13:54

Aron

@Jeroen, er is (en niet zo’n beetje ook) geïnvesteerd in de metro. Tegelijkertijd wordt er bij GVB bezuinigd in het operationele budget, maar blijft het aantal personeel en rijdende voertuigen wel gelijk. Alleen verdwijnen er een aantal lijnen. Zoiets is lastig om vlot te communiceren.

24 april 2018 | 12:14

Jon Kenny

Jullie weten dat oost-westtramlijnen overvol zal raken en wil overbodige, parallelle lijnen voorkomen. Waarom dan lijn 14 vanaf de Dam naar CS samen met NZL en nog 7 andere tram lijnen i.p.v. naar West?

Ik geloof niet dat 80% van de Amsterdammers dicht bij de overgebleven haltes wonen, dus vooruit gaan is niet waar want 5-10 minuten extra lopen naar overvol haltes (langere wachten om in te stappen) gaat niet sneller maar wel lastiger.

24 april 2018 | 17:06

Renske van Bers

@Jon Kenny, Er zijn wel alternatieven: Geuzenveld zal bereikbaar blijven met de tramlijnen 7 en 13 en bus 21. Lijn 1 wordt een nieuwe oost-westverbinding. Vanuit Osdorp blijft de route tot Leidseplein gelijk, maar vervolgens rijdt de tram via de metrostations Vijzelgracht en Weesperplein naar het Muiderpoortstation. Voor lijn 3 geldt dat deze vaker gaat rijden. Groet, Renske

24 april 2018 | 11:53

Howard

Meer Oost westverbindingen? Met het weghalen van tram 14 in west haal je de beste oost westverbinding weg.
Op de Bos en Lommerweg rijd zelfs geen tram meer.
Ik vind jullie keuzes, dom, niet goed doordacht, een ramp voor de vooral oudere bewoners in west en getuigen van een totaal gebrek aan invoelingsvermogen met de gedupeerden.
We nemen je mee? Nou als je in west woont krijg je het heel moeilijk.

24 april 2018 | 17:03

Renske van Bers

@Howard, vervelend als het niet positief voor u uitpakt. Er zijn wel alternatieven: Geuzenveld zal bereikbaar blijven met de tramlijnen 7 en 13 en bus 21. Lijn 1 wordt een nieuwe oost-westverbinding. Vanuit Osdorp blijft de route tot Leidseplein gelijk, maar vervolgens rijdt de tram via de metrostations Vijzelgracht en Weesperplein naar het Muiderpoortstation. Voor lijn 3 geldt dat deze vaker gaat rijden. Groet, Renske

24 april 2018 | 22:37

anoniem

Voorgerogrammeerde reactir remske x computer?

24 april 2018 | 23:11

Ton van Beest

Dit gehele plan is een gedrocht. Kennelijk bedacht door vooral theoretici van achter een bureau. Vermoedelijk geen echte Amsterdammers. Het verdwijnen van lijn 14 is een drama voor nieuw en oud west. Ook vanuit Diemen is het opdelen van lijn 9 een lachertje. Wil je naar de binnenstad moet je overstappen bij het Tropenmuseum. Overstappen is het sleutelwoord dat in het hele plan centraal staat. Vrijwel geen enkele logische verbinding is nog te verwezenlijken zonder één of zelfs twee tijdrovende. overstappen.Het GVB heeft er een puinhoop van gemaakt.

24 april 2018 | 23:33

Herman

Gedrocht of niet, héél veel mensen gaan erop vooruit. Of ze het nou willen toegeven of niet.

25 april 2018 | 12:07

D. Meijer

Ton helemaal mee eens; oost-west verbinding is ondergeschoven kindje geworden..Zeer tijdrovend en in dit regen en wind land een ware tortuur: n.l. wachten op de volgende verbinding bibberend zonder echte bescherming tegen de elementen. Vaak zonder plek om een kwartier of half uur te gaan (zitten ..haha.. )wachten.

25 april 2018 | 18:09

dirk

@Ton van beest, lekker voor je

24 april 2018 | 07:47

Umi Cello

Allemaal leuk en aardig, maar het is simpelweg niet te verklaren waarom bus 37 niet meer vanaf de Molenwijk maar vanaf het Buikslotermeerplein gaat rijden. Door deze domme actie zal aan de westkant van Noord een groot stuk mobiliteit verloren gaan, namelijk de directe aansluiting met de oostkant van het stadsdeel, met Amsterdam Oost tot aan het Amstel Station. Prima dat de metro door Noord gaat rijden maar de 37 halveren in het stadsdeel is echt niet slim!

Dank en groet Umi

24 april 2018 | 17:11

Renske van Bers

@Umi, ik zet uw vraag door naar GVB. Groet, Renske

25 april 2018 | 11:53

Renske van Bers

Ha Umi, ik heb antwoord van GVB:

Goede vraag, om je vraag juist te beantwoorden wilt GVB graag contact met je opnemen!

Je kan je vraag en je contact gegevens doorgeven via de volgende kanalen:
-Facebook (PB): https://www.facebook.com/GVBverbindt/
-Twitter (DM): @GVB_klanten
-Telefoon: 0900-8011 (gebruikelijke belkosten)
-Webformulier: https://www.gvb.nl/klantenservice

25 april 2018 | 12:19

Alain

He jakkie. Hetzelfde standaardriedeltje dat al een paar keer eerder op deze site voorbijkwam, taalfouten incluis. En dit keer zijn ze zelfs te lui het zelf in te kopiëren en laten ze het maar aan jullie over.

Deze manier van mensen op audiëntie roepen leidt, naast een verlies van transparantie omdat het antwoord niet in het openbaar wordt gegeven, ook tot meer werkdruk, omdat iedere geïnteresseerde (waaronder je potentiële klanten!) met een vergelijkbare vraag of klacht zich opnieuw tot De Klantenservice moet wenden.

Ik had de stille hoop dat GVB wel even had opgelet hoe jullie de communicatie de afgelopen jaren oppakten…

25 april 2018 | 12:28

n-evo

Zou inderdaad wel fijn zijn als GVB gewoon hier inhoudelijk kan reageren in plaats van alles in achterkamertjes te bespreken. Wel zo transparant. Het is immers ook hun vervoersplan.

Telkens maar dezelfde tekst hier kopiëren/plakken komt nogal slap over en is niet erg transparant.

23 april 2018 | 21:35

Alain

Zo, dat is eruit.

En, lucht dat op?

23 april 2018 | 21:26

Eduard

Met de grootst mogelijke afkeer lees ik alle discussies en vooral alle commentaren op elkaar. Wat is er verkeerd gegaan in Nederland? Ik zal maar verklappen dat ik van de 12 maanden 11 maanden per jaar in het buitenland woon. En wat ben ik daar blij mee. Nederland is het ultieme zeikland geworden. Wat een geleuter met vragen zoals ‘mag mijn hondje meer in de metro?’, waar kan ik een plattegrondje krijgen en het voortdurende gekissebis op elkaars standpunten. Al die slimmerikken die met pseudo intelectuele opmerkingen elkaar de loef proberen af te steken. Ook slappe knieen commentaren van ‘laten we nu eerst maar even kijken wat het gaat worden na 22 juli’. Ik zou zeggen als je iets wilt zeggen neem dan een ferm standpunt in.
Conclusie is dat het allemaal mosterd na de maaltijd is. Deze NZ-metro is gewoon een feit. Bestuurders en beleidsmakers hebben maling aan de de burgers in dit geval dus reizigers. Als de top van de ING zichzelf een verhoging wil geven van een miljoen per jaar is het gezeik niet van de lucht en staat half Nederland op zijn kop. Dit NZ-metrotraject is met miljarden overschreden en daar hoor je niemand over behalve dat dit bekrompen gezeur. Er worden een paar communicatieadviseurs ingehuurd om op elke opmerking en vraag een nietszeggend antwoord te geven. 22 juli is gewoon 22 juli en dan hebben alle falende beleidsmakers en bestuurders hun zin gekregen. de metro gaat rijden ten koste van alles.
Tegen de tijd dat ik weer eens in Nederland ben neem ik een ritje met de metro en zal al het gezeur wel weer weggeebt zijn.

24 april 2018 | 23:29

Herman

Ik geloof niet dat iemand je hier mist in Nederland, Eduard, die andere 11 maanden van het jaar. Zeker niet als je van afstand op een forum zeurt over hoe andere mensen aan het zeuren zijn.

24 april 2018 | 23:40

trolly

@Herman: Beter kan ik het niet zeggen.

23 april 2018 | 17:33

Alain

Gebachebaliseert. Ik had ‘m nog niet gehoord.

23 april 2018 | 18:03

trolly

Blijf deze site volgen, je hoort het hier het eerst.

23 april 2018 | 19:02

J.Meeuwenberg

Heeft Gebachebaliseert iets te maken met Bach die oude componist? ha,ha.

23 april 2018 | 19:12

Herman

Neologisme: Wanneer Bach ergens van baalt en dan vervolgens doet alsof het nergens om gaat.

23 april 2018 | 17:28

J.p.jansen.

Weer een prachtig verhaal waar de nadelen gebachebaliseert worden.
Net zoals de anderen met hun verhalen.
Bijna interessant om dat te zien.
Ach er heeft maar 20 procent meer nadeel dan voordeel.
Met andere woorden, die 20 procent hebben pech en reizen dan maar niet.
Nou, ik neem de auto wel, verdient het ov aan mij niets.
Dat zullen ook veel anderen doen.

Ik ben invalide en had lijn 16 hier op de hoek.
Mijn enige manier om het huis uit te gaan.
Maar op 22 juliis het gewoon dag lijn 16.
Dan rijdt hij niet meer.
Er is een maand terug wel een heel stuk nieuwe rails hier gelegd, gewoon voor niets, straks rijdt er geen tram overheen. Haha.
En al die andere lijnen die straks weg zijn, dat wordt niet verteld.
Natuurlijk niet, dan zou het in het nieuws komen, en mogen dingen niet doorgaan.
Straks kunnen zezeggwn dat er niets meer aan te doen is.
20 procent van de reizigers gaan straks lekker het milieu vervuilen met hun auto, ik ook.
U heefthet goed geregeld hoor, haha.

23 april 2018 | 17:17

J.Meeuwenberg

He’ Ik had gisteren op de 22e willen melden ”Nog maar 3 maanden”, glad vergeten, maar nu is er dus nog (bijna ) een dag minder naar de finish toe. De N/Z-lijn tijd vliegt nu om.

23 april 2018 | 20:49

Duco

@J.Meeuwenberg
Dank dat u daar toch met terugwerkende kracht aan dacht. 😉

Wij waren het gisteren in ieder geval niet vergeten.

23 april 2018 | 15:40

Eduard de Jong

Van Paridon staat onder vakgenoten bekend als iemand die in een vlaag van verstandsverbijstering als een wilde om zich heen heeft geslagen. Resultaten zijn onder andere de vernietiging van de traminfrastructuur in de Witte de Withstraat en de aanstaande opheffing van de bij reizigers zeer in trek zijnde tramlijn 16, die onder andere publiekstrekkers als het Concertgebouw en het Museumplein bedient. Maar ook in West heeft hij toegeslagen: de opheffing van het traject over de Bos en Lommerweg is een product van zijn ultieme ‘wijsheid’. De castratie van het openbaar vervoer in de Rivierenbuurt (tramlijn 25) kan hij eveneens op zijn conto schrijven. Totale vleesgeworden incompetentie!

23 april 2018 | 19:10

Herman

@Eduard de Jong:

-Bus 21 rijdt over de gehele Bos en Lommerweg, vanaf het begin aan de Haarlemmerweg, tot het einde. Ondertussen komt ie meerdere trams en bussen en uiteindelijk de Ringlijn tegen.

-Tram 16 zit precies tussen de 2 en de 24, en dan zijn blijven er voor zover ik weet ook nog streekbussen op de De Lairessestraat. Museumplein is prima bereikbaar via metrohalte Vijzelgracht (5 min lopen naar Rijksmuseum) en er stoppen 3 trams voor het Concertgebouw die alle 3 op de Noord Zuidlijn aansluiten.

-Tram 25 zou tussen 2 metro’s én een tram in zitten waar ook grotendeels al tram 4 rijdt.

-De gehele Witte de Withstraat is in 10 minuten te lopen.

Van mij mogen ze bij het openen van de volgende metrolijn (de Oostwestlijn of de doorgetrokken Ringlijn) weer lekker een paar bussen of trams afschaffen.

25 april 2018 | 10:06

Peter

“Vleesgeworden incompetentie.” Grote woorden voor iemand die -blijkens zijn LinkedIn profiel- zelf zeven en en half jaar bij -of all places- ProRail heeft gewerkt aan [quote] het op gang brengen en houden van de implementatie van de inzet van tramtreinen op het hoofdspoorwegnet [/quote] wat, zoals we in Houten en Gouda-Alphen en Den Haag-Zoetermeer (oh nee die lijn is geen onderdeel van het spoorwegnet meer) hebben kunnen zien, unaniem een belachelijk groot succes is gebleken. Zoiets noemen we in Amsterdam een gotspe.

27 juni 2018 | 11:50

Antje

Die Eduard, alsof in Nederland dit soort besluiten door enkele personen genomen worden. Dit alles is onderhavig aan veel onderzoek en overleg. Bomen groeien harder dan deze besluiten tot stand komen.

23 april 2018 | 15:09

Daan

Wordt er wel kort voor 22 juli een soort “openbare test” gereden, waarin de Noord-Zuidlijn feitelijk functioneert zoals hij zou moeten doen vanaf 22 juli, voor iedereen betaald toegankelijk, maar zonder aanpassingen van het andere OV, en zonder de grootschalige communicatie en opname in de reisplanners? Dan kun je zien hoe het werkt als mensen het functioneel gebruiken (anders dan tijdens de normale testen) terwijl je misschien nog aanloopt tegen problemen die je voor 22 juli op wil lossen, zonder de grote groepen gebruikers die je vanaf 22 juli zult zien.

23 april 2018 | 20:28

Duco

@Daan
Ja. GVB doet op dit moment allerlei testen met ‘testreizigers’. Hierbij worden de reizigers weliswaar op een afgesloten Noord/Zuidlijn losgelaten in de metro en moeten ze zelf de route van A naar B vinden.

23 april 2018 | 13:54

n-evo

Laten we hopen dat alle aannames die gedaan worden in de praktijk ook zo uitpakken. Stel nou dat straks blijkt dat de nieuwe dienstregeling toch een aantal pittige knelpunten heeft. Hoe snel wordt daar dan op ingespeeld?

23 april 2018 | 14:44

P. Wouda

Asumption is the mother of all fuck-ups..

23 april 2018 | 14:57

trolly

Sure. Check “monday morning quarterback” or “armchair general”.

23 april 2018 | 14:58

n-evo

So is spelling “assumption” with a single “s”.

23 april 2018 | 15:10

Aron

@N-EVO: 22 juli gaat de nieuwe dienstregeling in. Niet geheel ontoevallig is dit ook meteen de zomerdienstregeling. Mocht er toch iets fout gaan, neem ik aan dat dit op zo kort mogelijke termijn wordt opgelost. Is dat niet mogelijk, omdat alles in zo’n netwerk van elkaar afhangt, dan zal dat worden gedaan als de nieuwe ‘reguliere’ dienstregeling na de zomer weer in gaat.

23 april 2018 | 16:02

n-evo

@ARON Nieuwe woordvoerder hier? 🙂 Het antwoord dat je geeft heb ik in grote lijnen ook al zelf verzonnen maar ben in dit geval meer benieuwd naar het antwoord van de beleidsmakers dan naar het jouwe. Kortom: mochten reizigers zich in realiteit toch anders verplaatsen dan verwacht, wat dan? Afwachten tot de nieuwe dienstregeling of wordt er al eerder ingegrepen? Wat voor termijnen hebben betrokken partijen zich gegeven? Etc.
Wat meer inzicht hierin is altijd interessant.

23 april 2018 | 20:44

Duco

@n-evo
Ik vraag het voor u na. We komen erop terug.

24 april 2018 | 08:05

n-evo

Dankjewel Duco!

25 april 2018 | 19:35

erik

Gelukkig maak ik eigenlijk nooit meer gebruik van het ov binnen Amsterdam, ik fiets door weer en wind overal naar toe, Als ik straks wel naar mijn werk zou moeten met het ov dan zou het voor mij betekenen dat ik over moet stappen omdat lijn 14 niet meer Slotermeer als vertrekpunt heeft.Mensen uit west die naar het centrum , of naar oost moeten hebben geen baat bij de NZ lijn. Mijn voorstel is dan ook laat alles zoals het is met de NZ lijn erbij!

29 april 2018 | 17:50

n-evo

@Erik Door teruglopende subsidies en een tekort aan trammaterieel zegt GVB genoodzaakt te zijn om tram 14 in te korten tot CS. Ze hebben de trams op andere drukkere lijnen nodig. Dat was o.a. verhaal tijdens de voorlichtingsavond.

Je kan je afvragen of je bezig kan blijven met het kannibaliseren van lijnen omwille van drukkere lijnen in plaats van tijdig te investeren. Gek eigenlijk in een stad die steeds meer inwoners en bezoekers te verwerken krijgt. Alleen ligt dat balletje bij de VRA en het Rijk.

Tram 14 zit ook nogal wat andere tramlijnen in de weg wanneer deze het Rokin en de Nieuwezijds Voorburgwal ten hoogte van de Dam kruist. GVB zal om die reden alleen al niet erg rouwig om zijn dat de lijn straks niet meer naar West rijdt.

6 mei 2018 | 17:47

Tiny de Groot

81 Jaar ,Auto weggedaan ,Veel te druk op de Weg ! En ik dacht Veiliger ! Maar om de Klein,en achterkleinkinderen te bezoeken ,Nogal Prijzig , met het openbaar vervoer , Was in Antwerpen ,en geloof het niet ( of wel !) openbaar vervoer voor ouderen GRATIS !
Dan kom je nog eens ergens ,Ik heb de 2 Testritten gedaan met de Noord/Zuid lijn Te gek ,in 17 minuten bij de Kinderen ,Maar wel duur Succes met de Nwe Lijn

1 juni 2018 | 00:43

Duco

@n-evo
Sorry voor het lange wachten op het antwoord.

Het lijnennet wordt niet direct aangepast na 22 juli. Reizigers zullen in de beginperiode zelf ook nog moeten wennen en het lijnennet eigen maken. Het eerste echte moment om het aan te passen is in december 2018, dan wordt er weer een nieuwe dienstregeling ingevoerd. Een tweede moment is maart 2019. Je zou in een eerder stadium al iets kunnen veranderen, door bijvoorbeeld de frequentie te verhogen. Heel makkelijk is dit niet, omdat dit niet alleen meer inzet betekend, maar ook veranderingen. De inzet van bussen wordt steeds meer een puzzel, waarbij een bus niet zomaar van A naar B en weer terug, maar van A naar B om vervolgens naar C te gaan en daarna D. De reden is dat bussen en chauffeurs daarmee efficiënter worden ingezet. Het is dus niet ‘even’ een extra bus inzetten.

7 juni 2018 | 09:33

@Erik, bedankt voor je reactie op dit platform. Voor het merendeel van onze reizigers is de grootste verbetering de verkorting van de reistijd ondanks een mogelijke overstap. Wij zijn ons er van bewust dat er ook reizigers zijn die langer onderweg zullen zijn. We houden alles nauwkeurig in de gaten en schakelen indien nodig bij. Groet, Job

Wil je dit bericht delen?