Afbeelding
woensdag 9 mei 2018

Van één naar zeven OV-knooppunten in Amsterdam

Renske van Bers

Op dit moment is Centraal Station onbetwist het grootste OV-knooppunt van Amsterdam, maar op 22 juli verandert dit en zullen andere knooppunten in de stad intensiever gebruikt worden om het CS te ontlasten. Welke knooppunten dit zijn en waarom hier voor gekozen is, vertelt ‎David Aulman, regisseur Nieuwe Lijnennet Vervoerregio Amsterdam.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

20 december 2018 | 18:09

gtrompetter@hotmail.nl

ik wil naar her rembrandsplein via amstelveen welke lijn moet ik dan

21 december 2018 | 08:44

Rob

Tja, met de 348 of 358 naar station Zuid en dan over op lijn 52 naar Rokin, daarna naar Rembrandtplein lopen. Of 347/357 overstappen op Amstelveenseweg [M] op lijn 24 richting Munt.

Je kunt ook op 9292 kijken uiteraard….

12 juni 2018 | 22:44

Jan.Meeuwenberg

(Weet),je dat de Olifant op hol kan slaan door de drukte in Amsterdam?
Maar hoe komt AD nu vanuit Noord naar Artis.

12 juni 2018 | 22:05

johan siemons

ad ,

ik wet het . op de rug van een olifant 🙂 !

12 juni 2018 | 20:45

ad

hoe kom ik in Artis van uit Noord

12 juni 2018 | 21:22

Edwin

Dat hangt er nogal van af vanaf waar, maar typisch zou ik de metro nemen naar Waterlooplein en dan lopen of een stukje met de 14.

12 juni 2018 | 22:03

tie157

Met de metro 52 naar Centraal station en dan met tram 14 naar artis,

13 juni 2018 | 10:08

Renske van Bers

@Ad, Edwin en tie157 hebben beiden gelijk. Groet, Renske

26 mei 2018 | 14:37

Frans Klein

Tram 16 wordt helaas opgeheven. Hierdoor raken delen van Zuid directe verbindingen kwijt. Alternatief wordt dan verder lopen aan vaak 2x overstappen. Ik begreep dat er in de nieuwe opzet offers moesten zijn. Lijn 16 is er één van. Ik snap alleen niet waarom lijn 12 vanaf het Leidseplein door de Leidsestraat naar CS gaat. ( Die straat is al overvol) Laat lijn 12 dan via de Weteringschans naar de Ferdinand Bolstraat rijden. Dan omnummeren naar Lijn 16 en dan door via de oude route van de VU. Lijn 16 wordt dan in de andere richting op Weteringcircuit/Leidseplein lijn 12. Er zijn dan nauwelijks meer trams nodig voor lijn 16. Iedereen blij !!

25 mei 2018 | 17:23

Theo Cappon

Wanneer kunnen we de nieuwe dienstregeling lijnen-net voor tram, bus en metro inzien?

26 mei 2018 | 09:48

Susanne, Metro en Tram

@Theo Cappon
Ongeveer 4 weken voordat deze ingaat, ergens rond 24 juni.

25 mei 2018 | 12:11

Elly Langedijk

Ik ben heel benieuwd hoe het met de buslijnen in Amsterdam Noord verder gaat. Vooral lijn 37, want die gebruik ik vaak.

21 mei 2018 | 12:52

Goossens

Ik krijg bezoek uit buitenland waar kan ik dan en vervoerbewijs kopen

*edit redactie – e-mailadres uit de reactie gehaald.

22 mei 2018 | 07:38

Rwe

In de automaat of bij een gvb loket,

22 mei 2018 | 12:59

Renske van Bers

@Goossens, dan kan nog steeds bij de nromale verkooppunten. Dus bijvoorbeeld bij het GVB kantoor op Stationsplein, maar ook in het OV zelf. Groet, Renske

18 mei 2018 | 21:31

Michiel

Goedendag,

Ik ben zeer tevreden met de aanleg van deze nieuwe Noord Zuidlijn. Als bewoner in de Pijp kan ik nu in mum van tijd naar het Centraal Station. Maar ik heb nog een paar vragen.

Vraag 1: in het kader van een nog betere infrastructuur.

Zijn er concrete plannen om ook later een nieuwe tramlijn van oost naar west te realiseren?

Vraag 2: in het kader van Schiphol.

Zijn er plannen om deze Noord Zuidlijn door te trekken naar Schiphol in de toekomst?

Vraag 3: snelheid

Hoe lang duurt het ongeveer om vanaf de Ferdinand Bolstraat met de metrolijn bij het Centraal Station te komen wat betreft actuele rijtijd?

Vraag vier: laatste vraag, tijden

Van hoe laat tot hoe laat kan je met de metro rijden? Hoe laat vetrekt de laatste metro en hoe laat begint deze met rijden?

Met vriendelijke groet,

Michiel

18 mei 2018 | 23:20

Duco

@Michiel
1. Als het gaat om oost-Lijnen er zijn nu 3 tramlijnen, straks 4 tramlijnen van Oost naar West: 1 Muiderpoort – De Aker, 7 Azartplein – Slotermeer, 19 Diemen – Sloterdijk en 3 Flevopark – Zoutkeetsgracht via Oud-West. De hoeveelheid trams op zowel het Weteringcircuit als Ceintuurbaan nemen flink toe. Daarnaast zijn er in oost/westelijke richting plannen voor nieuwe traminfrastructuur bij de Haarlemmer Houttuinen en naar het Zeeburgereiland.
2. Er zijn recentelijk diverse verkenningen gedaan, waaronder verleningen van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol. Daarnaast wordt er gekeken naar een Airportsprinter van Schiphol naar Amsterdam CS. Deze lijkt vanwege de prijs de meeste kans te maken.
3. Station De Pijp naar CS duurt ongeveer 6 minuten.
4. Dat zal vergelijkbaar zijn als de metro’s op het bestaande net. Doordeweeks is dat ongeveer rond 6:00 uur tot ongeveer 00:30.
Fijne avond!

Groet,
Duco

18 mei 2018 | 15:02

Alain

Als ik het aantal mensen dat de lijnenkaart niet weet te vinden zo mag geloven, zou ik willen suggereren: plaats een link op de hoofdpagina naar die kaart.

Of nog beter: zet ‘m gewoon op de hoofdpagina. Wie het dan nog voor elkaar krijgt te vragen hoe zijn/haar lijnen na de 22e gaan lopen kan dan altijd nog eens naar een computercursus of een opticien.

25 mei 2018 | 12:16

wil schatborn

dat is een heel goed idee, want ik zoek naar lijn 1(of 11) hoe die gaat lopen en kan dat nergens vinden. Ook vindt ik dat de halte Flevopark weer terug moet komen omdat daar een activiteiten huis is (Kindervreugd) voor ouderen. ( niet te zien aan de naam). Nu moet ik verder lopen of ik moet met de tram meerijden naar de pauze plek van de tram en dan terug lopen. Dit is ook het geval op de Ceintuurbaan/ Amsteldijk waar de halte is opgeheven vlak voor een bejaardenhuis.

18 mei 2018 | 14:45

Ruud

Vanaf het Rembrandtplein gebruik ik lijn 4 naar Victorieplein of CS; lijn 9 naar het Oosterpark met overstap op 7 naar het OLVG of CS; en lijn 14 naar de Dam of de Westermarkt. Wat blijft daar van over? Ik heb geprobeerd een lijnenkaart te vinden voor na 22 juli en nog niet gevonden. Overigens mijn complimenten voor uw website en nog veel meer voor het technisch vernuft waarmee de NZL is gerealiseerd.

23 mei 2018 | 12:19

Renske van Bers

@Ruud, sorry voor deze late reactie! Dank en ik leg uw vraag voor aan GVB. Groet, Renske

25 mei 2018 | 09:56

@Ruud, Bedankt voor je complimenten. Binnenkort vind je nog meer reisinformatie over het vernieuwde OV-netwerk op onze website. Je vragen kan ik als volgt beantwoorden:
Voor je reizen naar CS en Victorieplein kun je gebruik blijven maken van tram 4. Reis je naar het OLVG? Neem dan tram 14 naar halte Wijttenbachstraat. Daar kun je overstappen op tram 3 die je naar OLVG Oost brengt. Lijn 14 brengt je ook van Rembrandtplein naar halte Dam. Wil je naar Westermarkt? Blijf dan zitten tot Centraal Station en stap over op tram 13 of tram 17; deze lijnen rijden straks ook naar Westermarkt.De lijnennetkaart vind je op https://www.gvb.nl/reizen/nieuwe-tijden-nieuwe-routes-2018. Groet, Job

26 mei 2018 | 14:59

Maria Elisa

leuke link naar de lijnennetkaart maar helaas is die pagina niet voorhanden en staat er “sorry, deze pagina bestaat niet (meer).”
Dus….?

27 mei 2018 | 20:39

@Maria Elisa
Deze link naar ” nieuwe tijden nieuwe routes 2018″ werkt hopelijk wel.

29 mei 2018 | 16:24

m.houweling

ik rijd van af kadijksplein altijd met bus 22 naar insulindeweg en stap daarover op lijn 7 naar OLVG oost, gaat dat ook veranderen,zo ja wat wordt dat dan????

29 mei 2018 | 20:40

Edwin

Niks, behalve dat de tramnummers veranderen: voortaan tram 1 i.p.v. 7. Tram 3 kan ook, maar dat is niet veranderd

6 juni 2018 | 13:31

@Ruud, Goede vraag. De reisroute is ongewijzigd. Bus 22 kun je nog steeds nemen naar Insulindeweg. Wel verandert het lijnnummer van de tram. In plaats van lijn 7 neem je voortaan lijn 3. Die brengt je naar OLVG Oost. Groet, Job

6 juni 2018 | 13:40

@Ruud, bedankt dat je de moeite hebt genomen om je vragen op dit platform met ons te delen. Uit je bericht maak ik op dat je reist vanuit Amsterdam West.
Voor reizen naar OLVG: neem tram 7 naar Bilderdijkstraat en stap over op tram 3. Die brengt je naar het OLVG Oost. Voor reizen naar de Dam of Westermarkt: neem tram 7 naar Mercatorplein en stap over op tram 13. Deze tram brengt je naar de Westermarkt of als je blijft zitten naar de Dam. Groet, Job

17 mei 2018 | 21:12

Henk Ossebaar

Naar Osdorp vanaf het CS. Nu met de 1 en 17. Straks alleen nog de 17. Sjappoo voor zoveel wijsheid.

18 mei 2018 | 08:46

Herman

Of overstappen op de NZL…

U kunt ook naar een kleine stad verhuizen. Daar rijdt alles altijd naar het “Centraal” Station.

18 mei 2018 | 08:53

Peter

Of met de trein naar Lelylaan en daar overstappen. Sneller dan de rechtstreekse tram.

18 mei 2018 | 11:20

Edwin

Ja, nu ook al. Al rijden er maar vier treinen per uur, niet evenredig in de tijd verdeeld.

28 mei 2018 | 16:23

jef

helaas mag je niet met een 2-ster abonnement van de GVB in de trein . . wordt wel erg (zeg maar té) duur allemaal met al die losse kaartjes

17 mei 2018 | 17:51

Wina kombrink

Krijgen wij te horen welke trams en bussen niet meer rijden

18 mei 2018 | 09:20

Peter

Kijk eens verder op deze site, zou ik zeggen.

14 mei 2018 | 12:50

anoniem

Komen er informatie folders voor de passagiers

15 mei 2018 | 00:10

Herman

Komen er vraagtekens achter vragen? Worden spaties weggelaten bij samenstellingen?

11 mei 2018 | 14:26

Danny

Ik word er niet goed van die leugens over Wij nemen je mee naar Artis. Ik kon zo de tram in naar Artis maar nu niet meer. Jullie nemen ons af! En hoe er gesproken wordt van tegenstanders. Had ons echt meegenomen in plaats van ons af te serveren.

11 mei 2018 | 14:48

Edwin

Ja, er wordt afgenomen van 20% en gegeven aan 80% van de reizigers. En wat wordt afgenomen is meestal veel kleiner dan wat er wordt gegeven, dus de feitelijke balans is nog positiever. Het is spijtig dat u iets afgenomen wordt (namelijk een directe verbinding – met overstap komt u nog steeds bij Artis). Afgeserveerd wordt er niemand. En er is juist extreem veel rekening gehouden met wat reizigers doen. Dat kan alleen helaas nooit voor 100% van de reizigers een verbetering geven onder de door het rijk gestelde voorwaarde dat de kosten moeten dalen.

11 mei 2018 | 14:59

Aron

Maar Edwin, je weet toch wel dat alleen het eigenbelang telt? Want als betekent het dat het voor mij persoonlijk slechter uitpakt, dan is het kut. Ikke ikke ikke, en fuck de rest want die boeit me niet.

11 mei 2018 | 15:09

Edwin

Ach, weet je, ik stoor me er gewoon aan dat er hartstikke goed werk is afgeleverd en dat er dan van die zure mensen zijn die inderdaad niet het grote plaatje bekijken, maar alleen opzoeken waar voor hen de minnen zitten (hun eigen plussen volledig negerend) en daar dan over gaan lopen klagen, nog wel in dit soort grote woorden.

11 mei 2018 | 16:12

Renske van Bers

@Danny, ik geef uw reactie door aan GVB. Groet, Renske

16 mei 2018 | 12:12

Ik begrijp het zeker goed dat als je niet meer makkelijk naar Artis toe kan gaan, je dit vervelend vindt. Je geeft niet precies aan waar je altijd de tram zou nemen, maar er zullen nog voldoende tramlijnen langs de halte Artis komen. Het zou wel kunnen dat je een overstap krijgt voortaan. Ik zou dus niet willen spreken over leugens; wij nemen je echt heel graag nog steeds mee naar Artis! Ook zonder een directe verbinding! Groet, Adam

18 mei 2018 | 08:50

Herman

Waarom doen alsof overstappen net zo erg is als gruwelijke mishandeling? In de meeste hoofdsteden in de wereld hoort dit er al lang bij.

U kunt ook naar een kleine stad verhuizen. Daar rijdt alles altijd naar de dierentuin, als die er dan is.

10 mei 2018 | 09:38

Paul van Schie

Die laatste zin biedt hoop dat er eindelijk iets gedaan wordt aan het verblijfscomfort van station vdMadeweg, altijd een gruwel om over te stappen van metro naar metro.

10 mei 2018 | 10:35

Arjen

Nou, dat denk ik niet want de opmerking slaat op de 7 OV-knooppunten en daar valt Van de Madeweg niet onder.

Hoe bevalt die trap bij station Van de Madeweg om snel van het ene naar het andere perron te komen?

10 mei 2018 | 09:07

j.siemons

rob ,

nog even…de amstelveenlijn (51) is per eind april hernoemd tot “amsteltram” . het parcours dat u beschrijft tart de verbeelding . google toch maar amsteltram en zie alle info .

10 mei 2018 | 09:37

Rob

Nee, lijn 51 verdwijnt niet als lijn 51, zal alleen vanaf maart 2019 niet meer naar Amstelveen rijden, want de Amstelveenboog gaat er dan uit. Het eindpunt wordt dan Isolatorweg, samen met lijn 50.
De NIEUWE Amstelveenlijn zal dan Amsteltram gaan heten, als ie klaar is, maar heeft dan niets meer van doen met de “oude” lijn 51.

11 mei 2018 | 00:35

Robert

Vanaf station Amstelveenseweg bieden buslijnen 347 en 357 vervoer naar Westwijk en Middenhoven. Met wat langere loopafstanden is een dergelijke overstap op Station Zuid ook mogelijk op lijnen 348 en 358.

11 mei 2018 | 08:06

Rob

Inderdaad, is de overstap op Amstelveenseweg qua loopafstand korter dan op Zuid, waar je nog wel een paar minuten aan het lopen bent om de bus te halen.

10 mei 2018 | 08:26

j.siemons

rob ,
ik herinner mij een gepubliceerd persbericht met andere datums . eerder .

10 mei 2018 | 09:30

Rob

Amsteltram is 2020 klaar, het traject Westwijk – Uithoorn is klaar 2022. U kunt het nalezen op Amstelveenlijn.nl e.d.

10 mei 2018 | 10:29

Rob Nijman

En als Amsterdammer woonachtig te Uithoorn kijk ik reikhalzend uit naar de komst van de Amsteltram. Die ook nog eens de gewenste naam heeft gekregen, een fijne uitkomst van ’t “referendum” 😉

9 mei 2018 | 23:31

Humpfs

Over welke knooppunten gaat t noem ze even wel zo makkelijk!!!

10 mei 2018 | 00:36

Aron

Lees even het hele artikel voordat je dit soort berichten schrijft. Wel zo makkelijk. Ik citeer: “Centraal Station zal niet helemaal verdwijnen als OV-knooppunt, maar we zullen meer focussen op de volgende stations: Zuid, Bijlmer, Amstel, Sloterdijk, Lelylaan en – vanuit de regio – het nieuwe station Noord”

10 mei 2018 | 15:57

Phoenix Amsterdam

Aaron: shhhhh!

11 mei 2018 | 16:28

Renske van Bers

@Humpfs, Uit het artikel: Centraal Station zal niet helemaal verdwijnen als OV-knooppunt, maar we zullen meer focussen op de volgende stations: Zuid, Bijlmer, Amstel, Sloterdijk, Lelylaan en – vanuit de regio – het nieuwe station Noord. Groet, Renske

9 mei 2018 | 23:16

Koen

“Het is ook niet logisch als trams bovengronds precies dezelfde route afleggen als bijvoorbeeld de Noord/Zuidlijn.”

En toch is dat precies wat jullie lijn 24 laten doen in de hele binnenstad en een deel van zuid.

10 mei 2018 | 00:34

Herman

Ja, jammer hè? Een oost-westlijn van Osdorp/Nieuw Sloten via Hoofddorpplein, de De Lairessestraat, Ceintuurbaan, Van Woustraat naar het Amstelstation (en uiteindelijk Science Park) was leuk geweest. Dan had gelijk tram 4 afgeschaft kunnen worden, want die loopt precies tussen de NZL en de Oostlijn.

10 mei 2018 | 00:35

Aron

Met veel meer haltes, lagere frequentie dan nu en zonder lijn 16. Die dient dus een ander publiek.

10 mei 2018 | 11:35

Herman

Ik had het over een tram, Aaron. Een metro kan je niet zomaar van de Ceintuurbaan de Van Woustraat in laten rijden. Daar is de bocht te scherp voor.

Tram 16 ga ik zelf ook missen…

10 mei 2018 | 23:45

Koen

@Aron, ze zeggen het zelf: “Het is ook niet logisch als trams bovengronds precies dezelfde route afleggen als bijvoorbeeld de Noord/Zuidlijn”. En dat is het. Niks over haltes, frequenties, and publiek.

Met jouw redenering moet de tram ook weer terug in de Weesper- en Wibautstraat.

11 mei 2018 | 16:29

Renske van Bers

@Kdk, klopt, maar doordat lijn 16 niet meer gaat rijden, wordt het wel minder. Groet, Renske

14 mei 2018 | 11:01

Koen

@Renske Minder, maar nog steeds teveel en in tegenspraak met de eigen doelstellingen en de noodzaak te bezuinigen.

Laat tram 24 vanaf VU dan afbuigen op de Weteringschans. Dan kun je hem nog naar ergens in Oost (Flevopark of Muiderpoort bijvoorbeeld) sturen voor een betere Oost-Zuid verbinding.

9 mei 2018 | 16:39

johan siemons

geachte philip ,
het wegvallen van de halte a.cuyp…daar ben ik het met u eens . voor wat betreft de rest van uw betoog ; zoals u wel weet (?) gaat 51 vervallen maar komt er een uitbreiding van dat traject tot en met uithoorn in de vorm van nieuwe metro/tramstellen tot aan station zuid aan de amsterdamse kant . zoek maar even via google naar dit fenomeen dat ingaat in het voorjaar van 2019 .

10 mei 2018 | 05:19

Rob

Lijn 51 gaat niet vervallen, gaat m.i.v. Maart 2019 een soort 2e ring rijden tussen Isolatorweg en CS. Voordat de nieuwe “Amsteltram” rijdt zitten we eind 2020 en voor de verlenging naar Uithoorn, reken maar op 2022/2023.

9 mei 2018 | 16:21

Maarten

Er wordt altijd gezeurd en geklaagd als er iets veranderd, maar de ontwikkeling is erg logisch. Europese hoofdsteden hebben ook allemaal niet één centraal station, maar meerdere belangrijke knooppunten van openbaar vervoer. De stad is te groot om alles op een plek te laten samenkomen, Centraal barst uit zijn voegen. Ik reis zelf bijvoorbeeld altijd via Amsterdam Zuid ipv CS. Véél sneller en ik ben ook erg blij dat het aantal treinen op Zuid flink is opgevoerd.

9 mei 2018 | 16:05

Philip

Als bestuurder van de stad Amsterdam moet ook rekening gehouden worden met ouderen en mensen met een handicap. Voor hen is het steeds maar overstappen echt heel vervellend. Maar ook de werkenden die nu hallelujah lopen te roepen zullen straks merken dat de verloedering van het openbaarvervoer nu wel heel erg is geworden. Bus- en tramhaltes die zijn / worden opgeheven, bus – en tarmlijen die zijn / worden opgeheven of onlogisch worden omgeleid zijn keuzes die achter een tekentafel worden gemaakt en absoluut geen rekening houden met passagiers. Sterk voorbeeld van hoe stom het gaat: De tramhalte van lin 16 & 24 bij de AlbertCuijpmarkt is vervallen. Om daar nu te komen moet je uitstappen op het Marie Heinekenplein op bij de Ceintuurbaan. Maar dan heb je boodschappen gedaan en dan moet je met je volle boodschappentassen weer 500 meter lopen naar een tramhalte/ GOED GEDAAN. Daar zal menig Amsterdammer erg blij mee zijn!
Ook zijn er per 22 juli 2018 geen rechtstreekse busverbindingen meer uit Aalsmeer, Kuddelstaart, Uithoorn en Amstelveen naar het centrum van Amsterdam. Minstens 1 x maar vaak ook 2 x overstappen. Vluggen, beter? Aan mijn hoela. Meer bezuinigingen over de rug van de reizigers.

9 mei 2018 | 20:05

Victor

Beste Philip,
Halte Albert Kuypmarkt is inderdaad vervallen, maar die 500 meter is enorm overdreven. De resterende halte aan het Marie Heinekenplein is juist weer richting Albert Kuyp geschoven, en het betekent 200 meter verder ten opzichte van de oude situatie. Vervelend, dat extra lopen, maar het uiteindelijke doel is dat tram 16 en 24 sneller hun route kunnen afleggen. Dat vergroot het aantal ritten wat per dag afgelegd kan worden met 1 tram, en dat zou weer goed moeten zijn voor de ritprijzen. Ten slotte komt is er over 2 maanden een ingang voor de metro bij de Albert Kuyp open;).

10 mei 2018 | 00:29

Aron

Philip, prima dat je een klacht hebt. Maar je zult hem moeten richten naar de juiste veroorzaker. Is het de stad en de rijksoverheid die budget beschikbaar stelt? Of is het de Vervoerregio en GVB die het vervoer uitvoeren. Veel verslechteringen kun je toewijden aan het dalende budget (met zoals in het artikel genoemd; meer reizigers). Wat vervoer uit Amstelland betreft, er blijven nog bussen doorrijden tot aan busstation Elandsgracht. Het mag misschien net geen Centrum zijn, maar één brug over en je bent er. Lijn 5 rijdt nog langs het Museum- en Leidseplein, maar niet meer richting CS. Hij rijdt langs het centrum richting Westerpark. De 51 rijdt tot 2019, maar de vervangende tram zal stoppen bij station Zuid. De vraag is alleen, hoe is dit een verslechtering? Wil je vanuit Uithoorn naar het Leidseplein, zal je binnenkort maar 1 keer hoeven over te stappen (zelfde perron) van de Uithoorntram naar lijn 5. Wil je naar CS, dan neem je de tram richting Zuid en dan de Noordzuidlijn, wat heel veel reistijd zal schelen. Voor bestemmingen noordelijker dan Leidseplein ben je sneller met de metro. En zoals al genoemd in het artikel, zal de belangrijkheid van CS afnemen aangezien er in de toekomst veel meer treinen vanaf Zuid zullen gaan rijden.

10 mei 2018 | 00:33

Aron

Ohja, en “keuzes die achter een tekentafel worden gemaakt en absoluut geen rekening houden met passagiers” is weer zo’n opmerking gemaakt door iemand die alleen zijn eigenbelang ziet, en zich niet kan voorstellen dat sommige mensen andere wensen en behoeftes hebben. GVB weet dat veel reizigers belang hechten aan sneller OV. Dat is ook de enige manier waarop het OV voor veel mensen een serieuze optie wordt. Dus dan kun je kiezen tussen op elke straathoek een halte en OV dat fungeert als ouderenshuttle, of OV waarbij je soms iets meer moet lopen maar waarmee een breder publiek beter bediend wordt. Het is bijna alsof ze een goede afweging hebben gemaakt op basis van de data, budget en kennis die ze hebben. Je verwacht het niet.

10 mei 2018 | 16:02

Phoenix Amsterdam

Victor: ben jij zo’n voorlichter die in Purmerend woont en niet weet hie je Albert Cuyp schrijft.
Aron: volgens mij ben je niet geschikt voor deze vorm van communicatie.

10 mei 2018 | 17:31

Renee Buhling

Zo wilde ik met lijn 7 vanaf Weteringcircuit naar Leidseplein om daar over te stappen naar CS kon bijna niet meer lopen vandaar dat korte stukje…maar halte Leidseplein is tegenwoordig n aardig end richting Elandsgracht ik had beter de halte ervoor uit kunnen stappen…ook zo onlogisch…en slecht…

10 mei 2018 | 17:33

Victor

@ Phoenix – wat een zuurheid, nergens voor nodig. Ik heb idd Albert Kuyp fout geschreven, mijn excuses. Ik zal overigens de eerste en laatste niet zijn, getuige het feit dat Philip het ook anders schreef;). Ten laatste: ik ben geen voorlichter, en woon om de hoek van de Albert Cuyp. Ik vond de bijdrage van Aaron zelf wat toevoegen.

10 mei 2018 | 18:30

trolly

@Renee Buhling: Vanaf 22 juli is dat vervelende probleem opgelost, en kan je met één makkelijke overstap vanaf het Weteringcircuit naar het BovenIJ Ziekenhuis, of zonder overstappen naar Centraal.

11 mei 2018 | 00:49

Aron

@Phoenix; lekker blijven lullen zonder iets te zeggen. Joejoe.

9 mei 2018 | 14:38

Herman

Als je verwacht van deur tot deur gebracht te worden zonder overstap kan je beter een taxi of Uber nemen, of aanvullend openbaar vervoer, voor sommigen. In een grote(re) stad moet nou eenmaal worden overgestapt. Lopen is gezond.

9 mei 2018 | 14:59

Robert

Of OV-flex, zoals in de stille gebieden in Amstelland en Meerlanden. Dit wordt met elektrisch vervoer gedaan.

9 mei 2018 | 13:43

J Boogaard

Waar is de rest van het verhaal

9 mei 2018 | 14:04

Renske van Bers

@J. Boogaard, hoe bedoelt u precies? Groet, Renske

9 mei 2018 | 15:04

Robert

@J Boogaard, na de opening zal er nog wel eea gaan veranderen. Uiteindelijk is dat in Amstelland ook gebeurd na opening van de Amstelveenlijn, van het oorspronkelijke aanvullende net is niets meer over, en andere lijnen zijn ineens hoofdlijnen geworden. Een goed voorbeeld is lijn 300, dat in de tijd van de opening van de tram het kwakkelende lijntje 174 was, met alleen een hele zware spits.

10 mei 2018 | 13:10

Paul holtkamp

Je moet wel goochelaar zijn om dit allemaal te kunnen bedenken. Begrijpen wordt lastiger.

15 mei 2018 | 06:44

elise

allemaal leuk en aardig, fijn ook hoor een metrostation in Noord.. maar ik begrijp nog steeds niet waarom de directe verbinding van bus 125 Purmerend – Amsterdam noord gaat verdwijnen!.. ik ga elke dag met die bus naar en van mijn werk, als straks die bus niet meer rijdt hoe kom ik dan op mijn werk? juist door overstappen, liefst maar tweex.. kan dat echt niet anders.. want waarom moet die bus naar sloterdijk?

15 mei 2018 | 08:48

Anita

Iedereen word er beter van behalve de mensen in noord die zijn zeer slecht af en zeker in tuindorp oostzaan waar steeds meer gebouwd word maar minder bussen gaan rijden je kan straks niet eens meer in de bus zo druk word het ,bah vreselijk die noordzuid lijn is bedacht door mensen die geen openbaar vervoer nemen ,niet te vergeten de ouderen die nu gedwongen worden met de metro te rijden

15 mei 2018 | 21:51

trolly

@Elise: Aangenomen dat je niet in Purmerend woont, maar elders langs de route van lijn 125: je hebt gelijk, dat is dus echt een flinke verslechtering. Ik hoop voor je dat daar een oplossing op bedacht wordt.

17 mei 2018 | 13:34

@Anita Ik vind het jammer om te horen dat je het idee hebt dat de mensen in Noord zeer slecht af zijn met het nieuwe vervoerplan. Tuindorp Oostzaan zal gelukkig gewoon nog goed bereikbaar zijn. Zo hebben we daar bijvoorbeeld de hoogfrequente lijn 35 rijden Lijn 36 zal met een relatief lagere frequentie via Tuindorp Oostzaan naar Sloterdijk. Je benoemt verder in je bericht dat ouderen gedwongen worden om met de metro te rijden. De Noord/Zuid lijn is voor iedereen goed toegankelijk, dus ook voor ouderen. We horen dus graag van je wat precies de reden is waarom dit niet zo zou zijn (of waarom het slechte zaak is dat ouderen met de Noord/Zuid lijn moeten reizen). We horen namelijk graag je feedback, met name na de inwerkingtreding van het nieuwe vervoerplan. Jouw feedback is daarbij nuttige input. Je kunt zo met ons in contact komen:
-Facebook (PB): https://www.facebook.com/GVBverbindt/
-Twitter (DM): @GVB_klanten
-Telefoon: 0900-8011 (gebruikelijke belkosten)
-Webformulier: https://www.gvb.nl/klantenservice

Groet, Adam

31 mei 2018 | 10:08

John

Haast je hier leest is negatief.
Dat was ook toen de paardentram vervangen werd. En de eerste trein naar Haarlem was ook een hot item .
Gelukkig kan ik nu met lijn 19 straks naar het Leidseplein direct vanuit Diemen.
GVB succes met de omzetting op 22 juli

4 juni 2018 | 10:14

Renske van Bers

@Elise, Hierbij de reactie van EBS, groet Renske EBS: De meeste reizigers van lijn 125 naar Amsterdam Noord komen uit Landsmeer. Slechts een kleine groep komt vanuit Den Ilp/Purmerland.
R-net lijn 319 gaat straks al voorzien in de verbinding Landsmeer-Noord, waardoor lijn 125 hier voor de meeste reizigers weinig zou toevoegen. Om van grotere toegevoegde waarde te zijn hebben we ervoor gekozen met lijn 125 een nieuwe verbinding aan te bieden naar Station Sloterdijk.

4 juni 2018 | 10:16

Renske van Bers