‘Mijn rol is om de infrastructuur die Dura Vermeer gebouwd heeft, werkend op te leveren’, licht Peter toe. Over haar rol zegt Elske: ‘Ik ben verantwoordelijk voor de daadwerkelijke ingebruikname van de Uithoornlijn.’
Drie fases
Tussen 9 en 19 juni 2023 – voorafgaand aan de testperiode – wordt de Uithoornlijn eerst aangesloten op de Amstelveenlijn. Peter schetst wat er dan gebeurt: ‘Het opstelterrein aan de kant van Amstelveen – de parkeerplaats voor de trams – gaat dan uit dienst en we halen de spanning van de bovenleidingen. Dat is nodig om beide systemen veilig aan elkaar te kunnen verbinden.’
Vervolgens start de testperiode, die gepland staat tussen juni 2023 en juli 2024. De testperiode bestaat uit drie fases, geeft Peter aan: ‘In fase 1 en 2 testen we of de infrastructuur goed werkt: het spoor, de bovenleidingen en alle techniek eromheen.’ Fase 3 draait om de zogenaamde OTO: Opleiden, Trainen en Oefenen, vult Elske aan: ‘We leren de gebruikers – denk aan trambestuurders, verkeersleiders, maar ook de beheerders – dan om binnen het systeem te werken. Ook testen we in deze fase verschillende scenario’s die zich op en rond het spoor kunnen voordoen. Bijvoorbeeld een tram die pech heeft en midden op de spoordijk stil komt te staan.’
Stapvoets heen en weer
Testfase 1 begint met een serie testritten van eind juni tot eind juli 2023. ‘We rijden dan eerst met een tram van 30 meter stapvoets het hele spoor af, vanaf het opstelterrein naar halte Uithoorn Centrum en terug. Zo controleren we of de pantograaf, de beugel boven op de tram die stroom van de bovenleidingen afneemt, goed staat en nergens blijft haken’, vertelt Peter. ‘Ook controleren we of alle perrons precies goed staan. De perrons zijn natuurlijk opgemeten, maar we willen zeker weten dat de tram erlangs kan. Past het niet, dan kunnen we op tijd stoppen als we stapvoets rijden.’
Na de eerste testrit gaat een handvol trams per dag rijden, in beide richtingen. Meestal een enkele tram, soms een gekoppelde tram: twee enkele trams aan elkaar. Peter: ‘Zo testen we de beveiliging van alle wissels. En door langs alle overwegen te rijden, controleren we of de verlichting, bellen en slagbomen het goed doen.’ Elske voegt hieraan toe: ‘In deze fase voeren we ook ’s avonds en ‘s nachts testritten uit, wanneer er geen bussen op de gecombineerde bus-/trambaan rijden.’
De planning halen
Rond de bouwvakantie – van eind juli tot eind augustus 2023 – rijden er vier weken geen trams. Dit biedt ruimte voor aanvullende werkzaamheden, gebaseerd op de eerste testen. Daarna volgen nog 6 weken met testritten: tot eind september 2023. In oktober/november 2023 staat een bufferperiode gepland, om oplossingen voor mogelijke problemen te bedenken en die opnieuw te testen. Peter: ‘We liggen al vier jaar op koers om de geplande datum van ingebruikname van de tram te halen. Onze uitgebreide testperiode en dit soort buffers helpen om die datum ook écht te halen.’