Afbeelding
woensdag 2 mei 2018

Speciale kaarten voor reizigers met een mobiliteitsbeperking

Renske van Bers

Het is natuurlijk fijn dat de Noord/Zuidlijn na 15 jaar eindelijk gaat rijden, maar is er ook aan reizigers gedacht met een mobiliteitsbeperking? Monique Vloeijberghs van de Vervoerregio geeft bevestigend antwoord en vertelt meer over het hoe, wat en waar.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

13 mei 2018 | 08:38

Marga

Ik vind het intriest dat je als oudere ,dik boven de 80 die toch nog eens vanuit Diemen, waar de haltes ook nog verder uit elkaar komen te liggen ,je op het Alexanderplein, die vreselijke “tochthoek “moet overstappen om naar de munt t/m de Bijenkorf te kunnen komen.
In de metro zal ik niet gaan, want dat vind ik uit ervaring niet veilig genoeg.
Misschien wel de loop route, maar niet het tuig wat zich daar in alle hoeken en gaten zal ophouden om je te kunnen beroven, vooral een mooie schuilplaats in de winter, dag en nacht bewoonbaar.
Ik ben 2 maal in Amsterdam met de Metro gegaan, maar door ervaring wijsgeworden ,nooit meer.
Ik vind het tig maal vreselijk.

17 mei 2018 | 13:42

@Marga, Ik kan mij voorstellen dat het gemis voor je zal zijn dat je niet meer direct vanuit Diemen kan reizen naar de Munt/Dam. Wij hebben lijn 9 in zijn huidige vorm helaas moeten opheffen om zo vraag en aanbod van het OV in onze stad beter te kunnen sturen. Wij zijn ons ervan bewust dat dit bepaalde reizigers benadeeld. Het aantal reizigers dat voordeel ondervindt van de wijziging is echter groter. Voor nu is onze beslissing definitief, maar wij gaan het vervoerplan nog veelvuldig evalueren. Wij vragen je dan ook vooral je feedback met ons te delen via:
-Facebook (PB): https://www.facebook.com/GVBverbindt/

Groet, Adam
-Twitter (DM): @GVB_klanten
-Telefoon: 0900-8011 (gebruikelijke belkosten)
-Webformulier: https://www.gvb.nl/klantenservice

11 mei 2018 | 14:21

M. Bervoets

Ik heb een niet zichtbare beperking door slecht werkende nieren. Mijn problemen zijn: overvolle trams vanaf het CS. Ik kan dan niet instappen door de drukte. Moet vaak een tram voorbij laten gaan. Te weinig zitplaatsen in de metro, ik kan namelijk niet staan in het OV. Vaak ontbreken van banken in metrostations bv bij CS. Ik moet dan staand wachten, omdat ik niet tevoren kan zien waar welke metro op welk perron komt. Lijn 26 vaak veel te vol al bij de halte in de buurt van mijn huis.
In de bus bijna geen zitplaats met uitzicht op de middenlijn van de weg, nodig ivm wagenziekte.

11 mei 2018 | 16:15

Renske van Bers

@M. Bervoets, ik geef uw reactie door aan GVB. Wellicht hebben zij een oplossing of gouden tip. Door de komst van de Noord/Zuidlijn zullen de trams in het centrum naar verwachting wel minder druk worden. Groet, Renske

16 mei 2018 | 12:15

Ik begrijp je situatie heel goed. Ook begrijp ik dat te weinig zitplaatsen in voertuigen en haltes/stations voor jou dan een groot ongemak vormen. Uiteraard streeft GVB ernaar om je reis zo comfortabel mogelijk te maken. Zou je met ons direct contact kunnen opnemen? Ik kan je niet garanderen dat wij voor je probleem een pasklare oplossing kunnen bieden, maar wij nemen jouw ervaring wel uiterst serieus. Je kunt met ons contact zoeken op de volgende manieren:
-Facebook (PB): https://www.facebook.com/GVBverbindt/
-Twitter (DM): @GVB_klanten
-Telefoon: 0900-8011 (gebruikelijke belkosten)
-Webformulier: https://www.gvb.nl/klantenservice

Groet, Adam

9 mei 2018 | 19:30

Dick Barlage

Gaat er nu eindelijk ook in de nacht een metro rijden?

10 mei 2018 | 05:23

Rob

Nee, is vooralsnog geen sprake van dat er nachtmetro’s gaan rijden. Misschien ooit…..ooit…wie zal het zeggen.

11 mei 2018 | 16:33

Renske van Bers

@Dick, vooralsnog niet, maar je weet nooit wat de toekomst brengt 🙂 Groet, Renske

6 mei 2018 | 19:33

Theresia

Hoe zit het met de bus kudelstaart zou voor mij niet fijn zijn ik heb ms beperking en ik aborement amsteland vrij gaat het voor mij nu ook duurder worden naar Amsterdam als ik overstap op tram

7 mei 2018 | 08:30

Rob

Theresa: terecht opgemerkt. Ook mensen met de zogenaamde ZWAM (Zaanstreek, Waterland, AML) Dalkorting, kunnen straks niet meer hun hele reis de Dalkorting benutten, want die houdt op, zodra je overstapt op het GVB. Dus die zijn ook duurder uit.

26 juni 2018 | 11:39

Renske van Bers

@Theresia, gelukkig gaat er volgens de site van Connexxion niet veel veranderen ohgv lijn 357. Er komt wel een extra rit in de ochtendspits tussen 8:00 en 9:00 uur tussen Kudelstaart en Amsterdam. Daarbij wordt de halte Amstelveen, Weldam toegevoegd aan de route. Groet, Renske

4 mei 2018 | 23:13

TimJong

Ik ♿️ wil regelmatig naar Amstelveen met lijn 51 . Ik kom met geen mogelijkheid de Metro in, perron is verzakt c.q. te laag t.o. de ingang (drempel) van de Metro ! 12 cm
kan mijn ♿️ niet trekken ! Er komt hier ook
geen treeplank meer naar buiten! Vanaf Station Zuid WTC is het gedaan met die banaan ! Wie komt er eens een proef op de som nemen ! Ik wacht U graag op halte Van Boshuizenstraat, bij Winkelcentrum Rooswijck ! ?️‍♂️

8 mei 2018 | 17:08

Renske van Bers

@Tim, ik geef uw reactie meteen door aan GVB! Groet, Renske

7 juni 2018 | 09:36

@TimJong, Wat fijn dat je de moeite neemt om jouw mening of ervaring via dit platform te delen. We lezen en volgen alles met veel belangstelling. We vinden het echter ook prettig om jouw vragen en waardevolle signalen ook rechtstreeks te ontvangen. Dan kunnen we er gelijk mee aan de slag, en het helpt ons om onze dienstverlening verder te verbeteren. Je kunt ons bereiken via telefoon, e-mail en social media. We kijken uit naar je bericht!
-Facebook (PB): https://www.facebook.com/GVBverbindt/
-Twitter (DM): @GVB_klanten
-Telefoon: 0900-8011 (gebruikelijke belkosten)
-Webformulier: https://www.gvb.nl/klantenservice

Groet, Job

4 mei 2018 | 07:07

pieter

ik vraag me af hoe mensen uberhaupt gebruik kunnen maken van dit megalomane project als je in west woont, tenslotte is daar het bovengronds vervoer nagenoeg verdwenen, ik heb geen idee hoe ik ooit nog de stad in kom als ik eerst 2 KM moet lopen met een handicap voor ik bij een tram aankom en dan vervolgens verplicht via noord naar zuid wil reizen? Waarom een goed werkende perfecte tram 14 weghalen die waanzinnig goede en leuke route door heel amsterdam heeft? Waarom is er wel geld voor 30 nieuwe trams en kan tram 14 niet behouden die 6 miljoen reizigers per jaar vervoerde? Huffelen en Litjens blijven maar liegen en verkeerde besluiten erdoor drammen. Deze mensen moeten gestopt worden, ze vernietigen het OV en dupeert mensen. Het is een ANTI sociaall beleid en door hen zullen veel mensen de deur niet meer uitgaan. Ik moet ook weer een auto kopen om te kunnen reizen, nu lees ik dat litjens weer tol wil gaan heffen op auto’s? dus hij dwingt ons de auto in omdat ie OV afschaft en dan wil ie daar extra geld voor?

4 mei 2018 | 08:18

trolly

Bijna alle tramsporen in West blijven bereden worden. Lijn 14 wordt vervangen door lijn 19, die ook een waanzinig goede en leuke route door heel Amsterdam krijgt, en ook nog door Diemen. Die dertig nieuwe trams worden aangeschaft, omdat er anders over een paar jaar lijnen moeten worden opgeheven omdat de oude trams uit elkaar vallen. Litjens en Van Huffelen zijn ongetwijfeld de personificatie van alle kwaad, maar het lijkt me sterk dat ze verantwoordelijk zijn voor je handicap. Blijft je klacht over de afstand tot een tramhalte: er is simpelweg in heel Amsterdam West geen enkele plek die twee kilometer van een tramhalte af ligt, en dat blijft zo. De gemiddelde maximale afstand tot een OV-halte ligt in Amsterdam tussen de 400 en de 800 meter. Als dat te ver is, dan wordt het tijd om over andere mobiliteitsoplossingen na te denken, maar dat heeft weinig met de Noord/Zuidlijn van doen.

4 mei 2018 | 09:44

Daan

Pieter, misschien kun je aangeven bij welke (voormalige) tramhalte je woont en waar je graag heen gaat. We kunnen je dan vertellen hoe dat moet. En als je echt 2 km moet lopen (ik ben net als trolly benieuwd waar je dan woont) en dat niet kunt, dan heb je altijd nog aanvullend OV: https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?productid=BA402583-1811-4533-B88E-924805EB6BD7

4 mei 2018 | 12:57

Renske van Bers

@Pieter, ik leg uw reactie voor aan GVB. Groet, Renske

6 mei 2018 | 19:58

Cor

Een reactie op antwoord Daan! ……als je dat niet kunt dan heb je altijd nog het aanvullend OV. Daan ga zelf een een pyaar keer met het EVO. Lollig antwoord van je. Vaak wordt je door de hele stad op en neer gereden voor je op je bestemming komt. Uren onderweg omdat je lang moet wachten om van a naar b te komen. Slecht advies dús tenzij over voldoende tijd beschikt.

8 mei 2018 | 14:18

Ik vind het jammer om te lezen dat je je als bewoner van Stadsdeel West benadeeld voelt door de start van ons nieuwe vervoerplan. Met name het opheffen van tram 14 zit je erg dwars lees ik in je reactie. Je geeft aan dat dit als gevolg heeft dat er in Stadsdeel West bijna geen bovengronds openbaar vervoer meer is. Graag verduidelijk ik je in ieder geval waarom wij gekozen hebben voor het opheffen van de lijn.
In een stad als Amsterdam is het cruciaal het openbaar vervoer met een zo een flexibel mogelijke doorstroom te organiseren. Als wij constateren dat een gegeven lijn relatief weinig instappers heeft, terwijl andere lijnen de reizigersstromen niet aan kan, is dit aanleiding voor GVB analyses uit te voeren op de hoeveelheid in- en uitstappers op elke lijn per halte. Uit de analyse blijkt dat er te weinig reizigers zijn voor de twee tramlijnen 7 en 14 in Slotermeer. Wij hebben uiteindelijk besloten tram 14 op te heffen en tram 7 te behouden. Reden om lijn 7 te behouden is de voorkeur van reizigers voor de tram 7 boven de tram 14. Daarnaast heeft de lijn 7 op elke halte meer instappers dan de lijn 14.
De eerste evaluatie van ons nieuwe vervoerplan zal een half jaar na de implementatie plaatsvinden. Tijdens deze evaluatie worden ook de klachten en bezwaarschriften meegenomen en wordt het vervoersplan getoetst op effectiviteit en of de beoogde doelen zijn behaald. Wij nemen ook jouw eventuele suggesties serieus, dus wij vragen je dan ook vriendelijk om met ons mee te denken te zijner tijd. Voor nu zal de beslissing lijn 14 op te heffen niet meer worden teruggedraaid. Sorry dat ik je niet beter kan informeren.
Je gaf in je berichtje aan dat Stadsdeel West nauwelijks bovengronds openbaar vervoer zal hebben. Gelukkig kan ik je informeren dat dat niet waar is. De grootste verandering in West is dat tram 14 is opgeheven. Verder is het openbaar vervoer in West nagenoeg hetzelfde. Er zullen dus gelukkig voldoende alternatieven voor handen zijn om toch in de stad te komen vanuit West. Kijk even op onze website ongeveer vier weken voor de start van het vervoerplan. Dan kun je je reis van West naar de stad inplannen op onze website. Eventueel kun je ook met ons contact zoeken hierover via de volgende kanalen:
-Facebook (PB): https://www.facebook.com/GVBverbindt/
-Twitter (DM): @GVB_klanten
-Telefoon: 0900-8011 (gebruikelijke belkosten)
-Webformulier: https://www.gvb.nl/klantenservice

Groetjes, Adam Laftih, Verkoop en Service GVB

3 mei 2018 | 13:50

A. van Rijn

Zet ook bij ‘plaatsen voor mindervaliden’ een bordje als: Not all disabilities are visible. En toiletten op de stations, ook voor minder validen toegankelijk met eenzelfde bordje, is ook geen overbodige luxe.

4 mei 2018 | 13:24

Renske van Bers

@A. van Rijn, ik geef het door. Er wordt voor een aantal locaties nu onderzocht of er toch nog toiletten gerealiseerd kunnen worden. Groet, Renske

4 mei 2018 | 13:25

Renske van Bers

@J.P. Jansen, we zullen er naar kijken. Groet, Renske

2 mei 2018 | 17:04

J Boogaard

Er ontbreekt volgens mij een stuk tekst er staan maar 4 regels tekst rest ij wit vlak

Wil je dit bericht delen?