Afbeelding
woensdag 20 juni 2018

Ritje van Noord naar Zuid doet 2,37 euro

Renske van Bers

Nu de Noord/Zuidlijn bijna rijdt is er ook duidelijkheid over de kosten van een ritje; voor 2,37 euro rijdt u van Noord naar Zuid – of andersom. Hoe deze kosten berekend worden en hoe het zit met andere OV-kosten vertelt Jeroen Koeleman, werkzaam bij GVB.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

22 juni 2018 | 13:29

Appareo

Komt er ook een PostNL-postkantoor in het nieuwe Metrostation Noord? Of een boekhandel met PostNL-vestiging???

24 juni 2018 | 16:27

Herman

Alleen de AH-to-Go is tot nu toe bevestigd, geloof ik.

Zou inderdaad leuk zijn om te weten wat er nog meer in komt. Dan is de teleurstelling uiteindelijk minder erg…

25 juni 2018 | 11:42

Renske van Bers

@Appareo, dat is bog niet bekend, GVB is hier nog mee bezig. Groet, Renske

21 juni 2018 | 21:00

Edwin

Is het eigenlijk zo dat de route uitmaakt voor de berekening?

Voorbeeld: van Noorderpark naar Centraal is met de metro korter dan met de bus, omdat de bus omrijdt via de IJ-tunnel. Betaal je dan ook minder met de metro dan met de bus?

22 juni 2018 | 12:25

Renske van Bers

@Edwin, ik vraag het na! Groet, Renske

21 juni 2018 | 18:10

Jan.Meeuwenberg

Ach, bij zulke gelegenheden moet je er rekening mee houden dat je op een foto kan komen te staan, genomen door wie dan ook, ik zou het niet erg vinden, als er maar niet sprake is van misbruik van de foto met kwade bedoelingen.

20 juni 2018 | 17:15

Anne-Mieke

@Renske, ben redelijk verbaasd om zo’n grote foto van mezelf en mijn kinderen ongevraagd/zonder toestemming hier te zien staan, inclusief op facebook een post. Kan dit aangepast worden? Alvast bedankt.

20 juni 2018 | 17:39

Rww

De voorwaarden niet gelezen? juffvrouwtje

20 juni 2018 | 19:36

anoniem

pardon juffvrouwtje? (ben geen bekende van deze mevr. maar vind deze reactie van rww niet kunnen.

20 juni 2018 | 19:43

Herman

Het is natuurlijk juffrouwtje. Check je spelling voortaan, meneertje.

20 juni 2018 | 22:26

anoniem

Tjah Annemieke……. had je maar geen proefritje moeten maken! ?

21 juni 2018 | 14:07

Renske van Bers

@Annemiek, aha, deze foto is genomen op de Open Dag. In het artikel heb ik de foto aangepast, op Facebook moet ik even uitzoeken hoe ik dat doe zonder de post en de daaropvolgende reacties te verwijderen. Groet, Renske

21 juni 2018 | 15:39

Rob

Volgens mij stond het inderdaad ook in de voorwaarden bij aanmelding, dat je foto gepubliceerd kon worden. En dan nu klagen…..pfffff…..

21 juni 2018 | 16:36

Renske van Bers

@Rob andere volgers, maar de foto is niet genomen tijdens het testreizen, maar tijdens een open dag. Groet, Renske

21 juni 2018 | 20:02

Rww

Ook voor de open dag zijn er voorwaarden gepubliceerd, waarin staat dat er beeldmateriaal gemaakt en verspreid kan worden.

22 juni 2018 | 09:09

antje

Merkwaardig dat mensen vallen over gepubliceerde foto’s die in de openbare ruimte gemaakt zijn en zelf alles en zijn ouwe moer op facebook zetten. Net als de privacy zaak bij de EH van de VUmc waarbij een vader zich vreselijk druk maakt over de privacy van zijn dochter en dochter haar hele dossier gewoon on-line zet bij facebook.

22 juni 2018 | 09:17

Antje

NB Portretrecht geldt hier niet daar de personen als mensfiguren poseren en inwisselbaar zijn voor anderen. Wellicht poseren die niet zo lollig en gewillig. Maar goed. Men is alleen herkenbaar voor zichzelf.

Aardig dat er nu commotie is over beeldrecht in plaats van over een instortende tunnels, lekke bouwkuipen, failliete onderaannemers en niet zo strak afgemonteerde bekabeling.

22 juni 2018 | 10:16

Jelle

Met de ingang van de nieuwe privacy regels is het wel wat ingewikkelder geworden dan hierboven beschreven mbt portretrecht. Eigenlijk moet je tegenwoordig bij zulke closeup foto’s altijd toestemming hebben. Weet niet of voorwaarden onder de nieuwe wetgeving voldoende zijn of dat er daadwerkelijk ook getekend dient te worden. Fotografen wordt aanraden voor de zekerheid te laten tekenen.
Ik vind het erg netjes van Wijnemenjemee.nl dat als je er om vraagt ze de foto vervangen voor een andere foto. Of de personen nu gelijk hebben of niet mbt tot het plaatsen van de foto getuigd het van goed fatsoen om na elkaar te luisteren en deze foto is niet van zulke nieuws waarde dat hij niet inwisselbaar is voor een andere foto.

22 juni 2018 | 11:09

Renske van Bers

@Rww, volgens mij niet hoor, en zo lastig is het niet om even de foto te verwisselen voor een andere. Groet, Renske

22 juni 2018 | 19:50

trolly

@Jelle: Helemaal met je eens.

22 juni 2018 | 22:23

antje

Er zijn helemaal geen nieuwe privacy regels of nieuw beeldrecht. De GDPR is er om het gegevens-van-burgers-beheer beter te maken en afdwingbaar te maken.
Portretrecht is duidelijk en er zijn vele jurisprudentie zaken om aan te halen. Hier is er geen sprake van portretrechtovertreding.
Een vakfotograaf zal altijd al een modelverklaring hebben gevraagd en bewuste uitgevers als bladen, kranten, televisie zullen er ook altijd naar vragen (behalve bij TMG en commerciële omroepen).
Alleen de burgers met hun telefoonfoto’s en instagramobsessie hebben geen benul totdat ze zelf een keer ongewenst in beeld komen.

22 juni 2018 | 22:26

antje

NB Een publiciteitsafdeling met vaklui aan het werk van een groot gemeentebedrijf zal foto’s in opdracht geven en niet op wat toevallige vondsten rekenen. Uiteindelijk is het klein bier op de begroting.

20 juni 2018 | 14:46

Rob

In Amstelland Meerlanden (Connexxion) maar ook in Zaanstreek (ook CXX) en Waterland (EBS) bestaat het dalkorting abonnement, waarmee je de hele reis van de regio tot aan CS met korting kan reizen, buiten de spits.

Wat gaat hiermee gebeuren, immers voor het centrum van Amsterdam (Rokin/Dam/CS) moet nu overgestapt worden op de NZL, waar geen dalkorting geldt. Voor veel mensen uit de regio zal een reis naar het Centrum dus duurder worden?

Misschien een idee om ook bij het GVB een dalkorting abo in te voeren?

20 juni 2018 | 15:12

Renske van Bers

@Rob, ik vraag het na bij GVB! Groet, Renske

20 juni 2018 | 16:10

Renske van Bers

@Rob, hierbij de reactie van Jeroen: GVB werkt op dit moment aan een nieuwe opzet voor GVB Only abonnementen die naar schatting begin 2019 beschikbaar moeten zijn voor reizigers: GVB Flex. GVB Flex bestaat uit drie varianten, waarvan één korting geeft voor reizen buiten de spits (na 20 u). Groet, Renske

27 juni 2018 | 12:09

T. de Jong

Is er bij station de pijp ook voldoende gelegenheid om je fiets te parkeren?

Wil je dit bericht delen?