Afbeelding
woensdag 6 juni 2018

Meer trams tussen Oost en West vanaf 22 juli

Renske van Bers

Nu de Noord/Zuidlijn straks een snelle en betrouwbare lijn vormt tussen Noord, centrum en Zuid, hebben sommige volgers het gevoel dat de oost-westverbindingen er wat bekaaid van afkomen. Of dit waar is en hoe die oost-westverbindingen er vanaf 22 juli uit gaan zien vertelt David van der Spek, vervoerkundige bij de Vervoerregio Amsterdam.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

28 juli 2018 | 07:29

anoniem

kan met bus 22 naar de dappermarkt

28 juli 2018 | 12:19

Herman

Wat stoer van je! Helemaal op jezelf?

12 juni 2018 | 16:37

johan siemons

geachte heer van gein ,

heeft u opgelet hoeveel er al is getest ?

12 juni 2018 | 14:58

Louis van Geijn

De “geboorte” van de metro is allesbehalve van een leien dakje gegaan en het lijkt me dan ook uiterst onverstandig er maar van uit te gaan,dat de “boreling” meteen op eigen benen kan staan.
Is het dan wel wijs en realistisch om meteen vanaf de eerste dag die metro de ruggegraat te laten zijn van het Amsterdams OV?Is het niet verstandiger om het “ventje”eerst te leren lopen tussen de vertrouwde lijnen en die pas weg te halen,wanneer blijkt dat hij op eigen benen kan staan?

12 juni 2018 | 16:09

Renske van Bers

@Louis, wellicht, maar dan zou veel OV niet aansluiten op de Noord/Zuidlijn. Een omslag was dus sowieso nodig en laten we hopen dat het ontzettend meevalt met de kinderziektes. Groet, Renske

8 juni 2018 | 20:35

T. den Ouden

Wat gaat er gebeuren met de sneltram lijn 51?

8 juni 2018 | 20:46

Rob

Lijn 51 blijft de huidige route rijden tot maart 2019. Dan wordt deze lijn in Amstelveen vervangen door de tijdelijke buslijn 55, Westwijk naar Zuid.
Lijn 51 zal vanaf dat moment gaan rijden tussen Isolatorweg en CS via Zuid en Amstelstation.

12 juni 2018 | 15:40

Renske van Bers

@T. den Ouden, hier vindt u alle info over deze lijn. Groet, Renske

19 juni 2018 | 01:37

anoniem

Gaat lijn 51 lijn 50 vervangen???

19 juni 2018 | 07:00

trolly

Nee, lijn 50 en lijn 51 gaan tussen Isolatorweg en Overamstel dezelfde route rijden. Lijn 51 rijdt daarna door naar Centraal, lijn 50 blijft naar Gein rijden.

19 juni 2018 | 12:20

Renske van Bers

@Anoniem, het antwoord van Trolly is correct. Groet, Renske

8 juni 2018 | 19:13

Jan.Meeuwenberg

Prachtig, van Tevreden Mens wat hij duidelijk probeert te maken, ik sta helemaal achter hem (of haar) eens een ander geluid. Het is natuurlijk te vroeg om nu al een eindconclusie te trekken over de nieuwe ontwikkelingen van het openbaar vervoer in Amsterdam, laten we dat maar afwachten over een paar maanden.
Wel jammer dat er mensen zijn die via deze prachtige site, soms op een minder nette manier hun mening willen geven. (Daar bedoel ik natuurlijk niet de Tevreden Mens mee natuurlijk) vaak kom je prachtige namen tegen, zoals Chortlist, hoe zal het daarmee gaan? niets meer van gehoord de laatste jaren.

8 juni 2018 | 17:34

Ageeth Balm

Jullie spreken niet over de 14 en wat voor problemen dit oplevert voor de mensen in West of over de 12. Lijn 14 is een belangrijke verbinding tussen West en Oost. Vooral omdat in West veel meer hotels zijn dan vroeger. De toeristen willen naar de dam. Ik vind de route van de 12 zo direct onpraktisch. Nu kan ik vanaf de jan van galenstraat in een keer doorrijden naar het amstelstation zonder over te stappen met bagage. Ik zie mij niet zo gemakkelijk overstappen op het Leidse plein met de bagage. Echt niet over nagedacht, dit lijkt meer op beslissingen van mensen met een auto.

8 juni 2018 | 18:17

Tevreden mens

Vermoeiend die klagers over lijn 14 … er zijn genoeg alternatieven, maar men denkt alleen maar aan ikke … altijd weer die kleine minderheid die klaagt. En dan de toeristen als excuus gebruiken … heeft u die toeristen gevraagd of zij naar de Dam willen?

8 juni 2018 | 15:19

Nina

En hoe kom ik als 71 jarige dan nu van Timorplein (oa Stayoké) naar de Westerkerk(oa Anne Frank huis) En hoeveel tijd ( inclusief overstapen lopen daar naartoe ) gaat me dat na 22-07-2018 kosten?
Verbinding is nu nog direkt met lijn 14…

8 juni 2018 | 15:00

johan siemons

beste stan ,

ik veroorloof mij om uw reactie onder te brengen in het hokje ; “aan nieuwe dingen zullen wij allen moeten wennen” . wij mensen zijn zéér vaak routinebeesten en hebben dan dus moeite met het nieuwe . de afgelopen weken stond deze site BOL van gramschap . sommige reactie scheerden langs het toelaatbare van fatsoen . zonde van al dat “getik” ! 🙂 .

het allerbeste met uw reisgedrag . ga na een halfjaar eens bij uzelf te rade of uw stoornissen nog aanwezig zijn

8 juni 2018 | 12:16

Stan

‘Meer oost-westverbindingen’ – wat een onzinkop. In de hele tekst die volgt wordt het verdwijnen van Lijn 14 naar West gewoon niet genoemd. Wees eerlijk en benoem het; nu jaag je veel mensen die ontzettend balen van de verminderde oost-west dienstverlening van het GVB tegen het harnas.
@Renske; dit hoef je niet meer door te geven aan het GVB. Er hebben zich hier al zoveel mensen tegen aan bemoeit de afgelopen jaren en zonder resultaat. En dan ook nog gaan roepen dat oost-west beter wordt… hopeloos

8 juni 2018 | 18:25

Optimist

uw reactie is onzin! Als u moeite hebt met veranderingen dan moet u om hulp vragen … waar haalt u het vandaan dat veel mensen balen (heeft u het gevraagd aan die mensen) en dat de oost-west dienstverlening minder wordt?

7 juni 2018 | 16:36

J Boogaard

Waar is de rest van het verhaal heb alleen de inleiding

12 juni 2018 | 15:23

Renske van Bers

@J Boogaard, ziet u de rest nu wel? Of bedoelde u dit sarcastisch, dat kan natuurlijk ook 🙂 Groet, Renske

7 juni 2018 | 11:32

Frans Bartman

Komt lijn 1 ook bij de halte OLVG Oost

7 juni 2018 | 12:03

Renske van Bers

@Frans, ja! Groet, Renske

6 juni 2018 | 19:07

John m

Niets gezegd over opgeven lijn 16. Eerst zijn haltes op lijn 2 uitgehaald, vervolgens bushaltes in de Lairessestraat weggehaald, nu verdwijnt lijn 16 – Centrum naar de VU Ziekenhuis. De Noord-Zuid lijn komt niet in de buurt, en overstappen voor mensen op weg naar de ziekenhuis lijkt ook niet handig. Niet iedereen in Oud Zuid heeft een Biro, sommige wil juist OV gebruiken

6 juni 2018 | 19:57

Han Schomakers

Lijn 24 gaat naar de VU of Sneltram 51

7 juni 2018 | 00:04

Robert

De lijnen 347 en 357 blijven rijden. Alleen hebben deze lijnen alleen een halte bij de Emmastraat.

7 juni 2018 | 10:05

Renske van Bers

@John m. Ik geef uw reactie door aan GVB. Groet, Renske

7 juni 2018 | 16:48

H.Scholten

Moet 2 keer overstappen voor de VU of amstelveen vanuit Noord is dit ov een verslechtering altijd extra overstappen.

25 juni 2018 | 11:54

Renske van Bers

@John, er rijden er nog wel heel veel Connexxion bussen door de Lairessestraat. Kunt u deze nemen? Groet, Renske

25 juni 2018 | 12:07

Renske van Bers

@H. Scholten, u kunt het best kijken op OV9292, hier staan sinds afgelopen weekend alle toekomstige dienstregelingen in. Ik heb ook de route Noord – VU ingevuld en kom op 1 keer overstappen en een reistijd van een half uur. Groet, Renske

6 juni 2018 | 17:55

sabin

Wat een onzin! WEST komt er bekaaid vanaf, in die zin, zonder tram 14 kom je dus niet meer rechtstreeks naar oost of het centrum, deze gouden lijn moet blijven!! De meest LEUKE, met de meeste HOTSPOTS en meest PRAKTISCHE DIRECTE verbinding tussen oost-centrum-west

6 juni 2018 | 20:03

Han Schomakers

Lijn 7 verbindt West met Oost, eventueel met een overstap op lijn 12 of 19, afhankelijk waar je zijn moet…

7 juni 2018 | 10:07

Renske van Bers

@Sabin, ik leg uw reactie voor aan GVB. Groet, Renske

8 juni 2018 | 15:24

Nina

Beste Renske je hebt een zogenaamde «  bullshitbaan » Niet persoonlijk bedoeld hoor, kan jij ook weinig aan doen.
Doorgeven klacht aan GVB wat jij doet bij vragen over lijn 14 iis absolute window dressing. Ze weten allang van dit probleem en doen alle mogelijke moeite om het te negeren.

8 juni 2018 | 18:27

Opgevoed

Nina, u bent een wel erg brutaal kind!

10 juni 2018 | 18:03

anoniem

NINA heeft helemaal gelijk. Stop met mesen voor de gek houden.

12 juni 2018 | 15:37

Renske van Bers

@Nina, ik vind het inderdaad heel vervelend voor mensen die nu veel gebruik maken van lijn 14, dat deze verdwijnt. Helaas kan ik hier ook niet veel aan veranderen behalve uw klacht nogmaals doorgeven aan GVB. Groet, Renske

27 juni 2018 | 15:34

@Sabin, Ik snap dat het opheffen van de huidige tram 14 een groot gemis zal zijn voor je! Helaas is onze beslissing echt definitief. Dit heeft kort gezegd te maken met het feit dat het OV in het huidige vervoerplan naar onze visie ‘oneerlijk’ over de stad is verspreid. Om de toenemende reizigersstroom op drukke gebieden zo goed mogelijk te kunnen bijbenen, hebben wij ervoor gekozen een rustige lijn als tram 14 (ik bedoel hiermee: rustig t.o.v. andere lijnen in de stad, wat uiteraard niet betekent dat wij denken dat de trams op de 14 leeg zijn). Ik weet het, geen leuke beslissing voor de fervente lijn 14-gebruikers, maar wel in het belang voor het Amsterdamse OV in zijn geheel.

Groetjes, Adam

6 juni 2018 | 17:38

S. Haasnoot

Meer verbinding tussen Oost en West? Tram 14 is de directe verbinding tussen Oost en West, en die verdwijnt. Een groot probleem voor veel mensen, die nu moeten overstappen en lopen. Vervoerkundige David van der Spek houdt een mooi praatje, maar wat hij zegt klopt niet. Mijn vraag: Waarom luistert het GVB niet naar de duizenden mensen die actie voerden om lijn 14 te behouden?

6 juni 2018 | 17:59

Jo

Ik vraag me afofu wel luistert

6 juni 2018 | 20:08

Han Schomakers

Lijn 7 verbindt West met Oost, eventueel met een eenvoudige overstap, zonder lopen (!), op lijn 19…

7 juni 2018 | 10:09

Renske van Bers

@S. Haasnoot, ik leg uw reactie voor aan GVB. Groet, Renske

27 juni 2018 | 15:35

@S. Haasnoot, Ik snap je vraag natuurlijk. GVB heeft wel degelijk geluisterd naar de actievoerders voor het behoud van lijn 14, maar is na veelvuldig wikken en wegen helaas niet meegegaan met hen. Belangrijkste overweging: het eerlijk verdelen van OV over de gehele stad. Klinkt misschien bijdehand, maar begrijp me niet verkeerd: ik snap jouw punt ook. Ik hoop dat je begrijpt dat wij heel Amsterdam moeten voorzien. Daar horen soms wat keuzes bij die niet iedereen bekoren. Het spijt me dat ik je niet beter kan informeren.

Groetjes, Adam

6 juni 2018 | 16:21

Margot

Meer oost west verbindingen? Waae dan? Tram 10 en 14 laten wat anders zien. Voortaan zal ik altijd moeten overstappen.

6 juni 2018 | 17:24

toemie

bijv de 19

6 juni 2018 | 18:00

anoniem

Wel overstappen maar ook sneller

7 juni 2018 | 10:10

Renske van Bers

@Margot, ik leg uw reactie voor aan GVB. Groet, Renske

6 juni 2018 | 15:51

J.p.jansen

Eerst een opmerking over de metro lijn namen.
Noord-Zuidlijn snap ik, rijdt van noord via centrum naar zuid.
De oost west lijn is wat anders, die rijdt van oost naar centrum , geen west (toch)
Dan zijn er nog andere lijnen die de ring Om Amsterdam volgen, hoe heet dat ?
Het zou zo mooi zijn om een grotelochica te hebben met doorrijdende metro’s.
Maar dat zal wel lastig zijn en een reden hebben
Maar een oostwestlijn tot centrum, moet toch gewoon oostcentrumlijn heten..?

Tja, zoals verwacht.
Deze deskundige zegt het zelf al.
het reisgedrag van ons kunnen deze knappe koppen helemaal niet inschatten, berekenen, of wat dan ook.
Zeker niet bij een verandering van ALLES van het lijnennet.
Dus waarschijnlijk veranderd er straks weer van alles om hun fouten op te lossen.
Maar in elk geval moeten we allemaal veel, goed, en duidelijk, klagen over wat er nog fout is en wat we anders willen en hoe natuurlijk.

6 juni 2018 | 16:09

Egbert Six

@ J.P.Jansen De oorspronkelijke metrolijnen naar Gein en Gaasperplas, dus de Bijlmer, worden de Oostlijn genoemd. De Oost Westlijn is een nieuwe lijn die globaal van Oost via Weesperplein, de Vijzelgracht, de Overtoom en station Lelylaan naar Badhoevedorp en Schiphol loopt. Jammer genoeg nog geen budget en dus nog niets besloten. Alle details moeten ook nog vastgelegd worden.

6 juni 2018 | 16:20

Renske van Bers

@Egbert en JP Jansen en we hebben natuurlijk de ringlijn, dat is lijn 50. In het plan stadsspoor kunt u overigens meer hierover lezen. Groet, Renske

6 juni 2018 | 15:46

Wilma

Tram 12 die ik nu neem vanaf de Admiraal de Ruijterweg rechtstreeks naar het Amstelstation gaat straks heel anders! Ook tram 14 rechtstreeks naar Artis vervalt. 2 trams richting mijn 2 werklocaties en 2 keer totaal anders. Baal enorm!

7 juni 2018 | 10:13

Renske van Bers

@Wilma, ik leg uw reactie voor aan GVB. Groet, Renske

6 juni 2018 | 15:15

Mevr. D. Meijer.

Hoe kom ik van de Staalmeesterslaan/hoek Potjesweg het makkelijkst bij de Stopera?

7 juni 2018 | 10:15

Renske van Bers

@D. Meijer, ik vraag het aan GVB. Groet, Renske

25 juni 2018 | 11:46

Renske van Bers

Mevr. D Meijer, u kunt het best kijken op OV9292, hier staan sinds afgelopen weekend alle toekomstige dienstregelingen in. Groet, Renske

6 juni 2018 | 15:14

Mevr. D. Meijer.

Hoe kom ik van de Staalmeesterslaan hoek Postjesweg in het winkelcentrum van Amstelveen. Of bij het Amstelveen museum

7 juni 2018 | 00:10

Robert

Ik denk dat u nu lijnen 15 en 347/357 gebruikt? In die hoek zijn geen wijzigingen. De wijzigingen in Amstelveen zijn lijn 5 die omgeleid wordt en versterkt wordt met lijnen 348 en 358 tot Station Zuid, en lijnen 347 en 357 die tot de Marnixstraat rijden. De laatste paar haltes doet lijn 17.

7 juni 2018 | 07:50

Rob

Lijn 348/358 zijn beslist geen versterkingslijnen. Per saldo rijden er nog steeds het zelfde aantal bussen vanaf Amstelveen als nu, alleen nu evenredig verdeeld over Elandsgracht en st. Zuid.

6 juni 2018 | 15:09

Mevr. D. MEIJER

Hoe kom ik van mijn huis (hoek Postjesweg /Staalmeesterslaan, dus bus 18 halte Nachtwachtlaan bij ons familiegraf Nieuwe Ooster begraafplaats Middenweg??

7 juni 2018 | 10:23

Renske van Bers

@D. Meijer, ik vraag het na bij GVB. Groet, Renske

8 juni 2018 | 04:24

Koen

Bus 18 naar tram 19.

6 juni 2018 | 14:53

Michele

Ik gebruik Lijn 14 bijna dagelijks om vanaf de Admiral de Ruyterweg naar de Stopera, de Roeterstraat en Oost te gaan. Nu gaan jullie deze directe verbinding schrappen. Hoe moet ik na 22 juli naar de Stopera en Oost reizen?

6 juni 2018 | 18:43

Herman

Tram 19 en een halte metro, zo te zien: https://assets.gvb.nl/plattegronden/vernieuwde-lijnennet-2018-web.pdf

7 juni 2018 | 10:17

Renske van Bers

@Michele, ik stuur uw vraag door naar GVB. Groet, Renske

25 juni 2018 | 11:47

Renske van Bers

@Michele, u kunt het best kijken op OV9292, hier staan sinds afgelopen weekend alle toekomstige dienstregelingen in. Groet, Renske

6 juni 2018 | 14:29

Tanja

Huh? En van Geuzenveld en BoLo via het centrum naar Oost dan? Daar verdwijnt juist een tram. Welke snelle verbinding gaat die vervangen? (En dan hoop ik niet op het antwoord ‘bus 21 gaat naar Centraal’)

Dit is een wel heel eenzijdig artikel.

6 juni 2018 | 18:38

Herman

Waarom zou je per se via het centrum naar Oost moeten? Tram 13 rijdt gewoon naar CS, zie ik op dit kaartje: https://assets.gvb.nl/plattegronden/vernieuwde-lijnennet-2018-web.pdf

7 juni 2018 | 10:21

Renske van Bers

@Tanja, ik vraag het na bij GVB. Groet, Renske

25 juni 2018 | 11:47

Renske van Bers

@Tanja, u kunt het best kijken op OV9292, hier staan sinds afgelopen weekend alle toekomstige dienstregelingen in. Groet, Renske

6 juni 2018 | 14:28

Jonky Adam

“Daarom hebben we onder andere voorgesteld het aantal tramlijnen dat naar het centrum loopt te verminderen en juist meer in te zetten op de oost-westverbindingen.”

Dus gaat Tram 14 vanaf Dam i.p.v. naar West naar CS, want de 8 andere (incl. NZ Lijn) zijn niet genoeg?

6 juni 2018 | 18:35

Herman

Dit blijft inderdaad onverklaarbaar. Zal wel iets met de totale reigizersvraag te maken hebben? Wegvallende rijkssubsidie…

Tram 1, 7 of 19 zou prima moeten werken om van West naar Oost te komen. Via de Dam is in theorie vaak een kortere route, maar het is daar al zo druk!

6 juni 2018 | 22:49

Peter

In mijn ervaring is lijn 14 een behoorlijk trage lijn. Daarnaast is de passage van het Paleis door deze lijn ook een enorme bron van verstoring. De tram rijdt achter het Paleis een klein stukje over de sporen van de huidige bundel 1-2-5-13-17 voor hij zijn weg vervolgt. Als er ook maar een even vaststaat, ongeacht in welke richting, blokkeert hij meteen alle lijnen op die route in beide richtingen. Een tramfile van Prins Hendrikkade tot aan de Dam komt zeer regelmatig voor. Ik vind het heel begrijpelijk dat GVB van deze situatie af wil.

Daarnaast lijken de nieuwe lijn 19 en de verlegde lijn 1 mij handige routes. En als bewoner van Slotermeer, direct naast een halte van lijn 13 ben ik bijna teleurgesteld dat die ongewijzigd naar Centraal blijft rijden. Een directe tram naar Paradiso en Melkweg, of Brouwerij ’t IJ, of de Dapperbuurt had ik namelijk best aantrekkelijk gevonden.

7 juni 2018 | 09:59

Renske van Bers

@Peter, ik vraag wel even aan GVB of ze lijn 13 toch ook niet even kunnen aanpassen 🙂

7 juni 2018 | 10:27

Renske van Bers

@Jonky, ik leg uw vraag voor aan GVB. Groet, Renske

6 juni 2018 | 14:14

Sanne

Welke verbindingen zijn er vanaf de vlugtlaan? Nu tram 14 weggaat. En zo te zien tram 7 ook….

7 juni 2018 | 10:26

Renske van Bers

@Sanne, ik vraag het na bij GVB. Groet, Renske

8 juni 2018 | 04:15

Koen

De 7, de 21 en de 80 komen langs Station De Vlugtlaan.
http://www.cartostudio.nl/projecten/vervoerregio/index.html

25 juni 2018 | 11:48

Renske van Bers

@Sanne, u kunt het best kijken op OV9292, hier staan sinds afgelopen weekend alle toekomstige dienstregelingen in. Groet, Renske

6 juni 2018 | 13:14

Rb

En van Geuzenveld naar Artis……

6 juni 2018 | 13:43

Renske van Bers

@Rb, ik leg uw vraag voor aan GVB. Groet, Renske

6 juni 2018 | 17:23

anoniem

AS
En van boslommer naar Artis …….

8 juni 2018 | 04:13

Koen

Geuzenveld doe je met de 7, en dan een stukje lopen langs Artis naar de ingang, of nog 2 haltes met de 14 (of met de 13 naar de 14).

Bos en Lommer doe je met de 19, en dan een stukje lopen langs Artis naar de ingang, of nog 2 haltes met de 14.

12 juni 2018 | 16:17

@Rb, Vanaf 25 juni zijn de reisplanners up to date met de dienstregelingen van alle vervoerders en kun je je nieuwe route met exacte vertrektijden vanaf 22 juli plannen. De GVB dienstregelingen en haltevertrekstaten kun je hier al wel zien –> https://maps.gvb.nl/nzl/nl/lijnen Groet, Ajay

Wil je dit bericht delen?