Afbeelding
woensdag 13 juni 2018

Is het busplatform aan het IJ niet een beetje te groot?

Renske van Bers

Mooi, groot, redelijk nieuw en met een prachtig uitzicht behept, lacht het busplatform aan het IJ ons toe. Maar is al deze grandeur niet ietwat overdreven, nu bijna alle bussen uit Waterland hun rit vanaf 22 juli eindigen in Noord? Bob van der Meulen, verantwoordelijk voor de koppeling tussen OV en infrastructuur bij de Vervoerregio, weet meer.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

19 juni 2018 | 01:21

anoniem

Waterlanders willen een rechtstreekse verbinding met Centraal Station, niet een overstap.

19 juni 2018 | 12:26

Renske van Bers

@Anoniem, hopelijk bieden in dat geval de 316 en 314 uitkomst en de 315 in de zomer; deze bussen zullen wel stoppen op CS. Groet, Renske

19 juni 2018 | 21:15

Herman

Waterlanders hebben waterlanders…

18 juni 2018 | 22:15

johan siemons

aan appareo e.a. ,

dit is een slimme vraag en een keurig , aansluitend , antwoord . dat weet ik dan ook weer voor “” het geval dat” ๐Ÿ™‚

18 juni 2018 | 11:28

johan siemons

goede morgen herman ,

het wordt te complex om hier in te gaan op uw stelling . ik nodig u bij deze uit om de website “ijbaan” te openen en daar alles te lezen . dan verdwijnen er ook misverstanden ๐Ÿ™‚ .

18 juni 2018 | 22:33

Herman

O help, wat complex en verwarrend allemaal. Net als dat het heel logisch is om een dagdeel bij je bericht te zetten. Net alsof het bericht noodzakelijk hetzelfde dagdeel nog gelezen wordt.

Als je overigens naar een website verwijst is het wel zo netjes om een URL toe te voegen. Zo โ€œverwarrendโ€ allemaal. Fijne avond! ๐Ÿ™‚

19 juni 2018 | 12:39

Renske van Bers

@Herman, waar wilt u dat ik een link toevoeg? Groet, Renske

19 juni 2018 | 12:45

Renske van Bers

@Herman, aha deze bedoelde u IJbaan. Dan hoeft Johan het niet meer te doen ๐Ÿ™‚

19 juni 2018 | 14:57

johan siemons

renske ,

die herman toch …heeft deze meneer zich al dankbaar voor uw hulp getoond ? even leek het er op dat het wiel bij deze meneer nog moest worden uitgevonden .

19 juni 2018 | 21:12

Herman

@Rense van Bers, Metro en Tram
Dank, maar zo leert de heer Siemons het nooit!

@Johan Siemons
Gefeliciteerd, meneer Siemons! Het is u gelukt om te reageren op andermans bericht door ook echt op โ€œreagerenโ€ te klikken. En ik heb zelfs gelezen dat u inmiddels weet hoe u moet inzoomen op een PDF. De wereld is zojuist een stukje beter geworden. De vogeltjes fluiten mooier, de lucht ziet er blauwer uit en het voetbal op het WK is zelfs mooier!

17 juni 2018 | 16:36

johan siemons

zeg waterlander ,

ik was voorbarig . men kan op de totale “kaart” van a’dam inderdaad inzoomen en het schuiven gebeurt dan met de balk onderaan . alleen…wat u zei ; als je wilt afdrukken krijg je weer het totale , onleesbare , beeld . toch maar straks naar het annex van het koffiehuis .

17 juni 2018 | 14:34

j.siemons

waterlander , daar ben ik weer .
dat is nou wat ik – ook – bedoelde ; met die plattegrond valt niets aan te richten . veel te klein en niet interactief . en dus ook niet “inzoombaar” . daarom ga ik de gedrukte versie halen . ๐Ÿ™‚

17 juni 2018 | 14:47

Waterlander

@J,. Siemons
Sowieso is een PDF inzoombaar, ergens op het scherm (soms niet duidelijk zichtbaar) zie je een mogelijkheid om in te zoomen.
Bij mij zit dat rechtsonder. Met pijltjes en/of de muis kan je dat verschuiven.
Om af te druken zal het wat minder geschikt zijn.

17 juni 2018 | 11:40

johan siemons

hรฉ waterlander ,

u bezorgt menig volger hiermee een goede dienst . rond 21 juni kunnen wij in het gvb-deel van het noordhollands koffiehuis de gedrukte exemplaren halen . maar dit is een mooie voorloper . en misschien wel het enige in zijn soort ๐Ÿ™‚ ! ik druk ‘m af .

17 juni 2018 | 11:47

Waterlander

@Johan Siemons:
Graag gedaan. Ik zocht eigenlijk de plattegrond van het busstation van station Noord maar die zag ik niet. Die van CS vond ik wel dus een kleine moeite die hier te melden.

17 juni 2018 | 12:21

Waterlander

Overigens hier nog de plattegrond van alle lijnen per 22 juli:
https://assets.gvb.nl/plattegronden/Lijnenkaart2018-2.pdf

19 juni 2018 | 12:54

Renske van Bers

Dank Waterlander! Groet, Renske

25 juni 2018 | 21:08

Eim Hemker

Ik dacht dat zeurpieten alleen op face boek aanwezig waren maar ook helaas hier. Treurig gr Wim

17 juni 2018 | 11:13

Waterlander

Hier de nieuwe plattegrond (pdf) van Centraal Station. Hierop is ook de nieuwe indeling van het busstation te zien: http://assets.gvb.nl/plattegronden/CS2018-2.pdf

17 juni 2018 | 09:07

j.siemons

nee herman,
op die plek is geen trein . maar wel straks de “ijbaan” . een kabelbaan vanaf de houthavens naar +- tuindorp oostzaan . de tweede ijbaan zal wellicht aan de oostkant van de stad/het ij ontstaan ๐Ÿ™‚ !

18 juni 2018 | 11:14

Herman

Heb je wel gelezen, J. Siemons?

Ik ben niet degene die een metrolijn met een eindpunt in de Houthavens wil. Als er al iets verlengd zou moeten worden, gaat dat inderdaad langs het spoor, naar Sloterdijk, om de Ringlijn te sluiten. Als dat gedaan wordt en de NZL via de NDSM-werf naar Zaandam doorgetrokken wordt zal die kabelbaan uiteindelijk in de vergetelheid raken, als ie al ooit gebouwd wordt. Ik ben benieuwd hoe veel die kabelbaan รผberhaupt gebruikt zou worden in de winter of harde regen. Dan is een brug, tunnel of metro toch handiger, lijkt mij.

Er is overigens een โ€œreagerenโ€-knop. Als je die gebruikt verschijnt je verhaaltje onder de rest van de thread. Wel zo handig voor de lezer ๐Ÿ™‚

15 juni 2018 | 10:03

M.Munting

Vergeet lijn 22 en lijn 48 niet.

14 juni 2018 | 07:29

Koen

Lijn 26 vanaf de brug in de Piet Heinkade verhoogd laten doorlopen naar het busstation, zodat die voortaan daar zijn begin/eindhalte heeft. En dan op den duur doortrekken richting Houthavens via het Westerdok.

14 juni 2018 | 07:53

Herman

@Koen – Nee joh. Aansluiten op de Ringlijn natuurlijk ๐Ÿ™‚

14 juni 2018 | 15:44

Koen

@Herman, nee dat is een volwaardige metro. Die mogen ze ergens anders naar doortrekken.

17 juni 2018 | 03:57

Herman

Dan dus een derde rail aanleggen op de 26. Kleine investering voor een handige verbinding, denk ik. De houthavens als eindpunt lijkt me onzin. Daar kan je niet op een trein stappen.

17 juni 2018 | 07:26

trolly

Dat klinkt best aantrekkelijk, maar dan moeten er nog wel wat kruisingen langs de 26 ongelijkvloers worden, en de Piet Heintunnel moet worden aangepast โ€” als dat al kan. Heel erg goedkoop zal dat allemaal wel niet zijn…

18 juni 2018 | 01:01

Egbert Six

@ Trolly Het ombouwen van lijn 26 tot volwaardige metro is vermoedelijk aanzienlijk ingewikkelder dan het vervangen van de waslijn door een derde rail. ๐Ÿ™‚ Ik vermoed dat de Piet Heintunnel geen groot probleem vormt. De hoogte is gegeven door de autotunnel en waarschijnlijk hoog genoeg, zeker omdat de metro geen bovenleiding heeft. Een groter probleem lijkt me het afwikkelen van de huidige reizigersstroom gedurende de ombouwfase. Ombouw van de Hoekse lijn leert dat dat altijd toch moeilijker is dan van tevoren ingeschat. Toch blijf ook ik dromen. Amsterdam heeft, om als stad goed te functioneren, een robuust en betrouwbaar OV systeem nodig dat ook de bwoners en bedrijven buiten de ring goed bedient!

18 juni 2018 | 06:27

trolly

@Egbert Six: Helaas moet ik je verwachtingen nog een beetje naar beneden bijstellen. Ombouw van de Piet Heintunnel heeft twee knelpunten, namelijk een voor metroexploitatie te krappe vertikale boog aan de oostzijde, en het feit dat de tunnel voor materieel van 2,65 m breed gebouwd is. Met name het tweede probleem lijkt me lastig op te lossen, maar dromen mag natuurlijk.

18 juni 2018 | 08:52

Herman

Ok… misschien is het dan toch wel peperduur, maar mijns inziens wel een beter idee dan om een tramlijn aan te sluiten op een busstation ๐Ÿ™‚

18 juni 2018 | 14:37

Han Schomakers

@ Trolly: wat bedoel je met “te krappe vertikale boog aan de oostzijde”? Weet dat er al jaren lang een stuk tunnel klaarligt ten oosten van het CS voor de sneltram naar IJburg. Er is meermalen geroepen dat deze nooit gebruikt kan worden, doordat de autotunnel achter het CS dit onmogelijk maakt, maar is daar nog wel eens goed naar gekeken?

18 juni 2018 | 16:19

trolly

@Han Schomakers: Hoewel de “spooktunnel” aan de achterkant van CS ook een boeiend studieobject is, doelde ik op de (overgang naar) de helling in de Piet Heintunnel, en wel aan de kant van Zeeburg.
Het hoe en waarom kan ik je niet precies duiden, maar kennelijk moest en zou de tram een kruising op maaiveldniveau krijgen met de Zuiderzeeweg, waarbij de railligging ter plekke ongeschikt is voor metrovoertuigen.
Mijn bron stond in de tijd dat ik deze kennis verwief bekend als “de Dikke Vaillant”, maar dat is alweer een tijdje geleden…

13 juni 2018 | 19:58

Jan.Meeuwenberg

Beter te groot dan nu al te klein, dan zijn er nog altijd wel toepassingen te bedenken voor de toekomst.

13 juni 2018 | 13:28

Edwin

Conclusie: het is dus te groot. ๐Ÿ™‚ En goed dat we andere manieren zien om de ruimte goed te gebruiken.

13 juni 2018 | 14:18

Renske van Bers

@Edwin ๐Ÿ™‚

18 juni 2018 | 19:58

Appareo

@RENSKE VAN BERS, METRO EN TRAM , Kan men van het busstation IJ-zijde ook direct met de roltrap naar lijn 52 of moet men dan eerst naar de voorkant van het centraal station lopen en daar naar beneden?

18 juni 2018 | 20:30

Susanne, Metro en Tram

@Appareo
Aan de kant van het busstation IJ-zijde zit ook een ingang naar de Noord/Zuidlijn. Als u de trappen/lift van het busplatform naar beneden neemt, bevindt zich een ingang (met roltrappen of lift) naar lijn 52.

19 juni 2018 | 12:41

Renske van Bers

@Appareo, het antwoord van mijn collega Susanne is correct inderdaad ๐Ÿ˜‰ Groet, Renske

13 juni 2018 | 13:16

n-evo

Is het niet de bedoeling dat al die touringcars uit het centrum wegblijven en naar Sloterdijk en op termijn Duivendrecht gaan?

13 juni 2018 | 13:25

Renske van Bers

@N-evo, dat weet ik niet zo goed. Wellicht op langere termijn, maar ik kan me voorstellen dat de touringbusmaatschappijen daar zelf niet heel positief over zijn. Dit lijkt me iig wel een verbetering en ik hoop dat de pilot, met iig een aantal maatschappijen, succesvol zal blijken. Groet, Renske

13 juni 2018 | 13:53

n-evo

Ik heb het artikel gevonden: https://www.parool.nl/amsterdam/duivendrecht-krijgt-volgend-jaar-terminal-voor-touringcars~a4567506/

Het busstation voor touringcars inzetten lijkt in ieder geval niet aan te sluiten bij de huidige ambitie om ze uit het centrum te weren en het CS een minder prominente rol te laten spelen. ๐Ÿ™‚

13 juni 2018 | 14:18

Renske van Bers

@N-evo, dat klopt, maar iig geval beter dan ze te laten stoppen voor het Victoria hotel ๐Ÿ™‚ Groet, Renske

13 juni 2018 | 14:18

Edwin

Het zou echt lijnrecht tegen het beleid van de huidige coalitie in gaan. En dat de touringcarmaatschappijen daar niet blij mee zijn, dat is volgens mij nauwelijks een argument in de discussie. Hetzelfde geldt voor de eigenaars van cruiseschepen, rondvaartboten, bierfietsen, Nutellawafelwinkels/nepkaaswinkels/prullariawinkels en andere ondernemers die vooral aan toeristen verdienen. En dan zeker als het gaat om toeristen die weinig uit willen geven, zoals vrijgezellenfeesten, vriendengroepen, etc. En dat zijn nou juist de mensen die het meest waarschijnlijk per touringcar zouden komen.

Bovendien willen we mรญnder bussen rond Centraal, niet mรฉรฉr.

Maar er komt echt wel een goede bestemming voor de vrijgekomen ruimte.

13 juni 2018 | 21:56

Herman

@Edwin: Precies!

Touringcars laten halteren op CS vind ik zeer onwenselijk. Als mensen hier per se naartoe willen per touringcar mogen ze lekker een beetje extra aan streekvervoer uitgeven. Die mensen zitten toch al vaak in budgethotels aan de rand van de stad. Totaal onnodige verkeersstromen dus om ze bij CS uit te laten stappen.

Wat mij betreft rijden alle touringcars vanaf nu direct naar Haarlem, Zaandam en Purmerend ๐Ÿ˜‰

Wil je dit bericht delen?