Afbeelding
woensdag 23 mei 2018

Hoe kom ik op mijn bestemming als de Noord/Zuidlijn uitvalt?

Duco Vaillant

De Noord/Zuidlijn zal de ruggengraat van het OV in Amsterdam vormen, zodra deze open gaat. Maar wat gebeurt er eigenlijk als het fout gaat en de Noord/Zuidlijn niet rijdt, vroeg volger Sander zich af? We praten met Tatjana Stenfert Kroese van de Vervoerregio Amsterdam en beantwoorden zijn vraag.

Als er een storing is, wat gebeurt er dan?

“Het hangt uiteraard van de storing af. Als er een gedeeltelijke storing is – zoals een uitval van een metro die niet verder kan – dan kunnen reizigers wel verder worden vervoert, maar neemt de capaciteit af. Anders dan bij de tram, kunnen metro’s ook een stukje rijden op het spoor in tegengestelde – links rijden – richting door gebruik te maken van de wissels. GVB test al volop alternatieve dienstregelingen.”

Stel de Noord/Zuidlijn valt uit tussen Amsterdam Noord en CS, hoe zit het dan?

“Circa 30% van de regiobussen blijven na opening van de Noord/Zuidlijn doorrijden naar CS, maar de stadsbussen blijven in Noord rijden. Als de Noord/Zuidlijn uitvalt in Noord, dan zal GVB in dat geval pendelbussen inzetten om de reizigers van station Noord en Noorderpark naar CS te brengen. EBS zal extra bussen inzetten. De bussen vanaf Waterland zullen direct doorrijden naar Amsterdam CS. Hiermee zorgen we ervoor dat het aantal reizigers op station Noord niet enorm groeit en dat er een prima alternatief is.”

Hoe gaan de vervoerders dit bewerkstelligen?

“In de beginperiode nemen de vervoerders extra maatregelen. Zo zitten er extra buschauffeurs op de bank en bussen klaar bij EBS en GVB die direct inzetbaar zijn. Ondanks dat ze standby staan, duurt het wel even voordat alles op zijn plek is. Als de storing maar 15 minuten duurt, heeft extra inzet van bussen geen zin. Deze week is er ook getest om te zien hoe het gaat met de afstemming. Een voordeel is dat EBS en GVB gebruik maken van dezelfde verkeerscentrale. Dit vergemakkelijkt de samenwerking.”

Hoe zit het in het Centrum en Zuid?

“In de stad blijven veel trams rijden die overal komen. Tram 24 zal veel drukker worden, omdat deze lijn tussen de Ceintuurbaan en Centraal parallel aan de Noord/Zuidlijn. Het is vooral belangrijk om de reizigers zo goed mogelijk te informeren naar alternatieve routes. Bijvoorbeeld om met de tram door te rijden naar de Oostlijn, of in west over te stappen op een andere tramlijn. GVB heeft hiervoor al een kaartje gemaakt.”