Afbeelding
woensdag 23 mei 2018

Hoe kom ik op mijn bestemming als de Noord/Zuidlijn uitvalt?

Duco Vaillant

De Noord/Zuidlijn zal de ruggengraat van het OV in Amsterdam vormen, zodra deze open gaat. Maar wat gebeurt er eigenlijk als het fout gaat en de Noord/Zuidlijn niet rijdt, vroeg volger Sander zich af? We praten met Tatjana Stenfert Kroese van de Vervoerregio Amsterdam en beantwoorden zijn vraag.

Als er een storing is, wat gebeurt er dan?

“Het hangt uiteraard van de storing af. Als er een gedeeltelijke storing is – zoals een uitval van een metro die niet verder kan – dan kunnen reizigers wel verder worden vervoert, maar neemt de capaciteit af. Anders dan bij de tram, kunnen metro’s ook een stukje rijden op het spoor in tegengestelde – links rijden – richting door gebruik te maken van de wissels. GVB test al volop alternatieve dienstregelingen.”

Stel de Noord/Zuidlijn valt uit tussen Amsterdam Noord en CS, hoe zit het dan?

“Circa 30% van de regiobussen blijven na opening van de Noord/Zuidlijn doorrijden naar CS, maar de stadsbussen blijven in Noord rijden. Als de Noord/Zuidlijn uitvalt in Noord, dan zal GVB in dat geval pendelbussen inzetten om de reizigers van station Noord en Noorderpark naar CS te brengen. EBS zal extra bussen inzetten. De bussen vanaf Waterland zullen direct doorrijden naar Amsterdam CS. Hiermee zorgen we ervoor dat het aantal reizigers op station Noord niet enorm groeit en dat er een prima alternatief is.”

Hoe gaan de vervoerders dit bewerkstelligen?

“In de beginperiode nemen de vervoerders extra maatregelen. Zo zitten er extra buschauffeurs op de bank en bussen klaar bij EBS en GVB die direct inzetbaar zijn. Ondanks dat ze standby staan, duurt het wel even voordat alles op zijn plek is. Als de storing maar 15 minuten duurt, heeft extra inzet van bussen geen zin. Deze week is er ook getest om te zien hoe het gaat met de afstemming. Een voordeel is dat EBS en GVB gebruik maken van dezelfde verkeerscentrale. Dit vergemakkelijkt de samenwerking.”

Hoe zit het in het Centrum en Zuid?

“In de stad blijven veel trams rijden die overal komen. Tram 24 zal veel drukker worden, omdat deze lijn tussen de Ceintuurbaan en Centraal parallel aan de Noord/Zuidlijn. Het is vooral belangrijk om de reizigers zo goed mogelijk te informeren naar alternatieve routes. Bijvoorbeeld om met de tram door te rijden naar de Oostlijn, of in west over te stappen op een andere tramlijn. GVB heeft hiervoor al een kaartje gemaakt.”

Heeft u vragen? Stel ze hier.

18 oktober 2018 | 22:16

Waterlander

Wat was nu de oorzaak van de twee uur durende storing van de NoordZuidlijn op woensdag 17 oktober (AT5)?
Naar verluidt waren de pendelbussen na 20 minuten beschikbaar.

24 augustus 2018 | 11:09

John Geelof

Abdel,
Je kunt met bus 37 via de IJdoornlaan naar busstation Noord. (bij het eindpunt van de metrolijn).
Daarna moet je 10 minuten lopen naar de Rode Kruisstraat.
Of je neemt tramlijn 3. Bij station De Pijp stap je over op metro 52. Uitstappen op station Noorderpark.
Daar neem je bus 34 of 35 tot de halte Rode Kruisstraat.

24 augustus 2018 | 02:56

Abdel

Ik woon in Amsterdam kan ik bus 37 en dan hoe moet ik dan naar rode kruistraat
ik woon bij roomtuintjes wat is de snelste optie om naar Noord te gaan ik wil ook op tijd op school aan komen groetjes

24 augustus 2018 | 10:00

Remko

Met de fiets; is ook gezond. Via de pont achter CS doe je er ongeveer 25 minuten over, dus voor de zekerheid 35 minuten voor de gewenste aankomsttijd vertrekken.

6 augustus 2018 | 07:22

Edwin

https://www.at5.nl/artikelen/185122/noordzuidlijn-tijdelijk-stilgezet-na-defect

Vandaag de testcase!

27 mei 2018 | 08:40

Willem van Wijngaarden

hoe zit het bij storingen met scootmobielen? die kunnen wel mee in de metro, maar niet in bussen en trams, die mogen dan op de stations achterblijven?

26 mei 2018 | 19:25

Marga

Een algemene vraag:
komt er ook in juli a.s. een mailing in de brievenbus aan alle Amsterdammers met uitleg en een kaart van het nieuwe GVB-netwerk? Het is een hele radicale verandering van de huidige situatie die sinds mensenheugenis Amsterdam kenmerkte met een lijnennet van radiaal naar het CS lopende lijnen en van West naar Oost lopende dwarsverbindingen. Los van alle digitale meldingen over deze verandering is het denk ik zeer gewenst dat de burgerij gewoon per ouderwetse brief-mailing de kans krijgt tijdig de nieuwe situatie te aanschouwen!

En dan even het volgende:
Het is wel slim om tram 9 nu op nieuwe rij-route tram 19 te noemen (dan kun je nooit meer onbewust in de tram 9 zitten en plotsklaps een andere route ervaren), maar bijvoorbeeld tram 1 blijft onder die naam wel bestaan maar gaat een geheel andere route rijden vanaf Leidseplein! Geen consequent beleid?

24 mei 2018 | 10:27

Van Ostade

@Duco Als iedereen goed wordt voorgelicht tijdens een verstoring raakt hopelijk de 24 niet overladen. De 24 is nu al een ontzettend langzame lijn, met name in het centrum, laat staan als deze propvol zit. De 12 is straks een prima alternatief voor de Pijp-CS, maar dan moet iedereen daar wel op gewezen worden. Noord-Zuid wordt dan linksom of rechtsom, op de Ceintuurbaan zie je dan wel welke tram nog plek heeft. Verder mis ik knooppunt Roelof Hartplein op het verstoringskaartje, hier komen de 3,12,5 en 24 bij elkaar, dit is bij uitstek het verstorings-opvangpunt en daar kun je dan wel vaststellen welke tram te vol is en welke nog plek heeft. Op het kaartje lijkt Zuid-CS 65+12+24 of 65+4+12+Oostlijn een alternatieve route, dat maakt de irritatie alleen nog maar onnodig erger natuurlijk, ik zou eerder kiezen voor 5+24 of 5+12 via Roelof Hartplein, dat scheelt weer overstappen en vooral vanwege de geringe frequentie van lijn 65 op sommige tijden. Hopelijk reageert OV9292 bij storing direct met logische adviezen.

23 mei 2018 | 23:01

Waterlander

Worden de pendellijnen ook aangegeven op de informatiepanelen? Op de bovenste foto staat een groep testreizigers te wachten bij een halte waar de lijnen 34 en 35 (tot 22 juli dan) worden aangegeven maar niets iets van een pendellijn.

23 mei 2018 | 21:11

Waterlander

Doet Connexxion ook mee?
Lijnen 391 en 394 komen toch langs station Noorderpark.

23 mei 2018 | 19:23

Guido

Naamsvermelding van fotograaf onder Duco Vaillant zou wel netjes zijn….?

23 mei 2018 | 21:01

Duco

@Guido
U heeft helemaal gelijk. Ik was vergeten dat deze ‘feature’ er helaas nog niet in zit bij dit type artikelen. Bij deze heb ik uw naam er handmatig bij gedaan. Nogmaals bedankt voor de foto!

23 mei 2018 | 15:44

Peter

Het kaartmateriaal wat jullie op deze website presenteren rondom de komst van het nieuwe lijnnennet is erg fraai en veelbelovend. Maar dat kaartje voor het vervangend vervoer bij verstoringen doet werkelijk pijn aan mijn ogen. Het ziet eruit alsof dat op een vrijdagmiddag tijdens de borrel in elkaar is geklust. De rode tramlijnen en de blauwe buslijnen staan ook nog eens omgekeerd in de legenda… Dit kan echt beter!

23 mei 2018 | 21:02

Duco

@Peter
Ik ga even na of er al een vernieuwde versie is.

23 mei 2018 | 14:22

n-evo

“Tram 24 zal een verstoring kunnen opvangen, omdat deze lijn tussen de Ceintuurbaan en Centraal parallel aan de Noord/Zuidlijn rijdt.”
Qua route misschien, maar daar houdt het ook wel op. Met de toekomstige frequenties kan de 24 nooit op rijden tegen iedere 6 minuten een M5-metro die niet rijdt. Is GVB van plan van stremmingen de frequentie op te schroeven? Anders weet ik niet in hoeverre er echt sprake is van opvangen.

23 mei 2018 | 21:04

Duco

@n-evo
De frequentie van lijn 24 wordt in dat geval verhoogd, maar qua capaciteit kan het natuurlijk nooit helemaal opgevangen worden.

24 mei 2018 | 09:23

n-evo

Uiteraard niet, maar dat de frequentie verhoogd wordt is in elk geval iets. ?

Wil je dit bericht delen?