Afbeelding
woensdag 16 mei 2018

Filmpje: stapt u mee over op station Noord?

Duco Vaillant

Met de veranderingen van het Openbaar Vervoer in zicht die op 22 juli ingaan, gingen we alvast op stap met Monnickendammers Vincent ‘de Noord/Zuidlijn is voor mij gemaakt’ Koerse en Annemiek van Munster, die slechtziend is. In station Noord vertellen ze wat zij vinden van het feit dat hun bus straks niet verder rijdt dan Noord en ze hier moeten overstappen op de Noord/Zuidlijn om hun reis te vervolgen.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

24 mei 2018 | 18:22

anoniem

Hoe kom ik met bus 304 naar Amsterdam.?

24 mei 2018 | 21:36

Duco

@Anoniem
Bus 304 Amsterdam heeft zijn eindhalte op station Amsterdam Noord. U kunt vanaf daar met de metro verder de stad in rijden.

25 mei 2018 | 10:54

Renske van Bers

@Anoniem, ik vraag het na bij GVB. Groet, Renske

29 mei 2018 | 13:33

@anoniem, Vanaf 22 juli a.s. kun je nog steeds met lijn 304 naar Amsterdam. Het eindpunt van de lijn ligt in Amsterdam Noord en zal aansluiting geven op de Noord/Zuid lijn. Voor meer details adviseer ik je contact op te nemen met EBS (lijn 304 is namelijk niet van ons). Voor contactmogelijkheden met EBS, zie http://www.ebs-ov.nl/contact/. Groet, Adam

19 mei 2018 | 17:15

S.Verhoeven

Waar is bus 47 Leerdamhof gebleven? Moet iedereen van Nellestein naar de Metro lopen??
Dat is voor ons een kwartier lopen.

19 mei 2018 | 18:27

trolly

Er verandert niets aan lijn 47.

24 mei 2018 | 21:39

Duco

@S.Verhoeven
Zoals trolly zegt verandert er niets aan de route van lijn 47.

19 mei 2018 | 10:52

W.Sonderman

Waarom isde halte Amsteldijk Ceintuurbaan niet in ere hersteld?!

22 mei 2018 | 12:46

Renske van Bers

@W.Sonderman, ik leg uw vraag voor aan GVB. Groet, Renske

25 mei 2018 | 09:58

@W.Sonderman, halte Amsteldijk is in 2014 opgeheven ten behoeve van een snellere verbinding. Lijn 3 stopt straks net als nu bij de haltes Van Woustraat en Wibautstraat. Groet, Job

25 mei 2018 | 21:05

Dorine Winkels

Een snellere verbinding? Dan kan je beter nog een paar haltes opheffen, gaat ie nog sneller…..Sneller voor de tram, niet voor de mensen, die indertijd gebruik maakten van de nu opgeheven halte Amsteldijk, die moeten nu veel verder lopen, en het gaat hier veelal om ouderen (bv. uit het nabijgelegen wooncentrum voor ouderen). Wat heb je liever: een snellere verbinding voor de tram of een verbinding voor de mensen dichtbij huis, zodat iedereen makkelijk de tram kan nemen? Het GVB kiest voor het eerste, ik hoop dat het nieuwe stadsbestuur voor de mensen kiest en de opgeheven haltes (er zijn er veel meer) weer laat terugkeren!! Groet, dorine

18 mei 2018 | 13:58

Hilda.Bobeldijk

Ben blij dat ik een fiets heb pfff

16 mei 2018 | 20:50

Duco

Off-topic, maar wellicht ook interessant voor sommige mensen hier. Annemiek heeft een hartstikke leuk Youtube-kanaal: Hier isss Annemiek.

16 mei 2018 | 19:42

Wiets

Prachtdier, prachtproef, prachtmetro

16 mei 2018 | 19:38

Herman

Misschien heeft de slechtziende jongedame stiekem wel baat bij de NZL, want op Station Zuid stoppen steeds meer treinen, dus het wordt langzamerhand een tweede Centraal Station. Dan kan ze het doolhof op CS voortaan ontwijken.

Ook is een bus snel vol. Is de metro dan niet veel handiger met een hulphond? En inchecken moet je in de bus toch ook?

17 mei 2018 | 19:03

Annemiek

Ha Herman, wat een goede tip! Ik ga het onthouden want het is me best veel waard om cs te vermijden!

18 mei 2018 | 08:41

Herman

Ik woon in Noord, en als ik vanaf CS de trein naar bijvoorbeeld Leiden of Den Haag wil pakken, dan duurt de rit naar Leiden al minimaal 37 minuten. Vanuit Station Zuid is dat maar 24 minuten. Dankzij de NZL is dat station ineens veel dichterbij.

16 mei 2018 | 19:13

H. Elderhorst

Mij valt op dat er maar 1 roltrap is van het perron naar centrale hal. Klopt dat? Dat terwijl op de ondergrondse stations er soms wel 3 naast elkaar gebouwd zijn. Dit komt het overstap gemak en de doorstroom niet ten goede.

16 mei 2018 | 20:34

Duco

@H. Elderhorst
Vanaf de centrale hal zijn er twee roltrappen en twee trappen naar het perron. Hier zullen overstappers gebruik van maken. Bij 4 van de 5 ondergrondse stations is het verschil in hoogte wel erg groot, vandaar dat bij station De Pijp, Vijzelgracht, Rokin en CS is gekozen voor alleen maar roltrappen. Bij Europaplein, Noorderpark en Noord is het hoogteverschil veel minder groot en vergelijkbaar met de bestaande metrostations. Zo zijn ze ook ingericht. Overigens bieden trappen meer capaciteit dan roltrappen omdat ze flexibeler zijn. De voornaamste reden om wel te kiezen voor roltrappen is comfort.

16 mei 2018 | 18:53

Philip Bodenstaff

Wat ook een probleem is, Is dat het goede van het bestaande OV nu opgedoekt wordt terwijl dat gewoon had kunnen blijven bestaan. Dan was de Noord-Zuidlijn een extra geweest. Nu is het fijnmazige OV in Amsterdam en omstreken volslagen kapot gemaakt ter meerder eer en glorie van die ene geldverslindende metrolijn en hun bedenkers. De kwetsbare OV gebruiker staat in de kou.
Wie heeft er trouwens bedacht dat het een goed idee is om de tramhalte bij de AlbertCuijpmarkt op te heffen. Vast iemand die er van houdt om met volle boodschappentassrn 500 meter door de regen te zeulen. Stommerikken.

16 mei 2018 | 19:46

Herman

Hoe vaak kom je op de Albert Cuyp? Misschien heb je door dat het daar een beetje “druk” is? Dat lijkt me genoeg reden in combinatie met de geringe ruimte om daar geen tramhalte te willen hebben. Zeker niet als er al een metrouitgang is én meerdere tramhaltes op kleine loopafstand.

Los van wat “foutjes” als tram 14 naar CS laten rijden, 16 opheffen en van de 24 geen oost-westtram maken blijft het OV mijns inziens behoorlijk fijnmazig.

16 mei 2018 | 20:28

Duco

@Philip Bodenstaff
Ook zonder de Noord/Zuidlijn had OV moeten worden aangepast, omdat er ook flink moet worden bezuinigd in Nederland op het OV via het Rijk. Rotterdam en Den Haag zitten wat dat betreft in hetzelfde schuitje. Door het lijnennet flink aan te passen en bijvoorbeeld de metro te gebruiken als ruggengraat van het OV in Amsterdam kunnen er zelfs meer passagiers worden vervoert met minder jaarlijkse subsidiegelden.

De halte bij de Albert Cuyp voor lijn 24 is verdwenen vanwege ruimtegebrek op straat in het nieuwe ontwerp van de Rode Loper. Nieuwe haltes nemen namelijk meer ruimte in, omdat deze bijvoorbeeld geschikt wordt gemaakt voor mindervaliden en dat ouderen beter kunnen instappen. Stadsdeel Zuid en het project de Rode Loper hebben zodoende besloten hier geen nieuwe halte aan te leggen. Daarnaast zit een van de in- en uitgangen van de metro op de hoek van de Albert Cuyp.

17 mei 2018 | 13:07

Renske van Bers

@Philip, ik vraag bij GVB na waarom deze halte is opgeheven. Groet, Renske

7 juni 2018 | 09:17

@Philip, de komst van de Noord/Zuidlijn biedt de kans om een nieuwe inrichting van het openbaar vervoer te realiseren dat goed aansluit op de ontwikkelingen en groei van Amsterdam. De uitkomst van het nieuwe netwerk is dat veel reizigers straks sneller op hun bestemming zijn, ondanks een eventuele extra overstap. Afgelopen jaar is de Ferdinand Bolstraat heringericht. In deze straat zijn ook de in- en uitgangen van het nieuwe metrostation De Pijp. Omdat de straat drukker wordt heeft gemeente Amsterdam met de nieuwe inrichting gezorgd voor meer ruimte voor voetgangers en fietsers. De stoepen, fietsstroken en de ruimte tussen de tramrails bestaan nu uit prachtige klinkers. De tramhalte ligt even verderop. Groet, Job

16 mei 2018 | 18:44

J.Meeuwenberg

Ja het is duidelijk dat het niet voor iedereen een vooruitgang is, dat is eigenlijk een zaak van goed luisteren lijkt me (bij het filmpje). Dus dit filmpje geeft een eerlijk beeld,niks opgehemeld. En bepaalde knelpunten zijn natuurlijk niet altijd gemakkelijk op te lossen, je kan niet zomaar zeggen we zullen maar een paar extra buslijnen opstarten, was het maar zo eenvoudig, er zal ongetwijfeld wel nog wel het een en ander bijgesteld worden in de toekomst, eerst maar zien wat er zoal mis blijkt te gaan na 22Juli.

16 mei 2018 | 18:09

Duco

@J.P. Jansen
Heeft u het filmpje wel daadwerkelijk gezien? We hebben twee mensen bij elkaar gezet in station Noord waarvan de ene het erg handig vindt dat de Noord/Zuidlijn er komt, terwijl voor de ander het een nadeel is, omdat ze slechtziend is.

16 mei 2018 | 18:54

Will

Ja,,,,,als mensen alleen lezen wat ze willen da houd het voor jullie ook op toch!
Ik vond het filmpje over slecht ziende interessant!
Maar wie ben ik ???

Wil je dit bericht delen?