Afbeelding
dinsdag 4 september 2018

Filmpje: Hoe gaat het met het nieuwe lijnennet?

Duco Vaillant

De vakantie is voorbij. Scholieren, studenten en forenzen gaan weer naar school, universiteit of werk. Nu het weer druk is in het OV, zijn wij erg benieuwd hoe het gaat met het nieuwe lijnennet. Kunnen mensen hun bus, metro of tram nog wel vinden? En hoe is hun nieuwe reis? Samen met Renske ga ik op pad om reizigers te interviewen.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

14 september 2018 | 16:03

Winfried

Wat zou je er van vinden als
nachtlijn 288 een andere route krijgt, zodra er electische bussen rijden ?
nu:
Centraal Station, Rozengracht, Leidseplein, Hobbemastraat, Beethovenstraat en verder
dan:
Nieuwezijds Voorburgwal, Spui, Koningsplein, Leidsestraat, Hobbemastraat, Beethovenstraat enz

je kunt voor of tegen stemmen op deze site:
https://stemvancentrum.amsterdam.nl/plan/163

meer ideeën vind je op
https://stemvanoost.amsterdam.nl/plannen
https://stemvanzuid.amsterdam.nl/plannen
https://stemvanwest.amsterdam.nl/plannen
https://stemvannieuwwest.amsterdam.nl/plannen

21 september 2018 | 12:46

n-evo

Helaas is de Leidsestraat niet geschikt voor bussen die breder zijn dan trams en minder strak kunnen rijden. Het is er veel te smal. Ook op andere delen vraag ik me af of de trambaan breed genoeg is om twee bussen naast elkaar te verwerken. Denk aan het stuk Koningsplein – Singel – Spui. Op dat gedeelte zullen er dus vrij zware aanpassingen aan het straatprofiel gedaan moeten worden. En dan nog loopt het plan stuk op de Leidsestraat.

11 september 2018 | 12:04

n-evo

“Metroreizigers moeten voorlopig rekening houden met rituitval: ‘We zitten krap in ons jasje'”

https://www.at5.nl/artikelen/186194/metroreizigers-moeten-voorlopig-rekening-houden-met-rituitval-we-zitten-krap-in-ons-jasje

11 september 2018 | 13:13

Renske van Bers

@N-evo, ineressant! Ik zal kijken of ik hier binnenkort ook een artikel over kan schrijven. Groet, Renske

11 september 2018 | 15:54

n-evo

@Renkse Jaren geleden werden al signalen afgegeven dat het wagenpark na opening van de N/Z-lijn te krap zou zijn. Ook op deze websites hebben lezers, waaronder ik zelf, jullie gevraagd hoe het zit. Helemaal gezien het feit dat Amsterdam de mogelijkheid had om 12 metro’s uit de M6-optie op te nemen. Uiteindelijk zijn dit er maar 5 geworden. Het probleem werd, voorzover ik kan herinneren nogal gebagatelliseerd: er zijn genoeg metro’s om de dienstregeling van de N/Z-lijn én het bestaande net uit te voeren. Fast forward naar september 2018: rituitval op bestaande lijnen, overvolle metro’s, mensen die achterblijven op de perrons én achterstallig onderhoud omdat geen een metro gemist kan worden. Als dagelijks gebruiker van de M50 zie ik dit dagelijks sinds de zomervakantie voorbij is. Als opfrisser dit bericht uit 2014: https://www.metronieuws.nl/nieuws/2014/01/gvb-vreest-tekort-metros-in-2017

12 september 2018 | 15:22

Duco

@n-evo
Ik vraag het even na.

12 september 2018 | 16:34

Duco

@n-evo
Er zijn in principe genoeg metro’s beschikbaar om de met GVB afgesproken beschikbaarheidseisen voor het materieel te halen. Hiermee kan GVB de dienstregeling rijden. De metro’s die er zijn, vaker vallen echter vaker uit dan verwacht mag worden. Daarover is Vervoerregio in gesprek met GVB.

12 september 2018 | 17:03

n-evo

@Duco Bedankt voor de reactie. Ik ben toch even benieuwd: wat is op dit moment de technische reserve aan metro’s tijdens de ochtendspits? Kortom, hoeveel metro’s kunnen er tijdens het hoogtepunt in ochtendspits langs de kant staan zonder dat er rituitval ontstaat of CAF-combinaties hoeven worden ingekort van 3 naar 2? Dat mag wat mij betreft de 51 buiten beschouwing gelaten worden. Dus alleen de pure metrolijnen M50, M52, M53 en M54.

24 september 2018 | 19:19

n-evo

@Duco/@Renske Ik vroeg me af of de bovenstaande vraag nog beantwoord kon worden. Alvast bedankt!

9 september 2018 | 09:46

Gerard

Is er bij het laten vervallen van halten wel gekeken naar de looproute voor vooral ouderen met rollator, naar de vervangende halte. Als dat niet zo is, is dat een grote fout van de vervoerregio. Bij voorbeeld: Halte Lange Vonder van bus 392 was goed bereikbaar. De vervangende halte P.A. Heiningenstraat is echter door het ontbreken van verlaagde banden bij de kruising bij Lange Vonder en de aansluitingen in het voetpad op de brug over Het Twiske voor rollator gebruikers zeer moeizaam. Het ware wenselijk om ook naar dit soort zaken te kijken bij het ontwerpen en wijzigen van het OV netwerk. Dat de wegbeheerder dat dan moet uitvoeren is iets anders. De ontwerper is echter verantwoordelijk voor de hele route. Dus ook het stuk van huis naar halte.

10 september 2018 | 13:14

Duco

@Gerard
Ik vraag het na.

6 september 2018 | 14:26

gerritsen

ellende en niets anders met de tramlijnen

6 september 2018 | 15:10

n-evo

Valt wel mee toch? 🙂 Er zijn wat knelpunten en het is vooral een stukje gewenning.

6 september 2018 | 23:56

Duco

@gerritsen
Kunt u aangeven wat precies?

5 september 2018 | 11:33

n-evo

Twee dingetjes die mij zijn opvallen:

– Met regelmaat vragen mensen op het Leidseplein waar de tramhalte van tram 5, 7, 19 richting West is omdat deze nogal uit het zicht ligt. Misschien een idee om een bordje te plaatsen op de hoek met de Marnixstraat en Stadsschouwburg.
– Tram 2, 11 en 12 zitten gedurende een grote portie van de dag echt heel erg vol op het stuk CS-Leidsestraat. Met-je-hoofd-plat-tegen-de-deuren-aan vol zeg maar.

5 september 2018 | 10:57

foxy

Overstappen , overstappen, overstappen. Dat is het nu. 🙁

5 september 2018 | 10:44

foxy

Nieuwe tramlijnen-net is kaalslag. Niet meer, niet minder.

4 september 2018 | 20:58

Edwin

Hoe is de drukte in de Noord-Zuidlijn nu? Meer of minder dan de prognose?

5 september 2018 | 10:11

Duco

@Edwin
De laatste prognose die is gedaan voor de Noord/Zuidlijn, gaat over 2030. Dit was 121.000 reizigers per dag. Dat aantal zal bij lange na nog niet gehaald worden.

Volgende week hoop ik er meer over te kunnen zeggen over de getallen van deze week.

Wil je dit bericht delen?