Afbeelding
dinsdag 26 juni 2018

Check nu uw exacte reis vanaf 22 juli

Renske van Bers

Op 22 juli gaat niet alleen de Noord/Zuidlijn rijden, ook bovengronds vinden er veranderingen in het OV plaats. De vervoerders GVB, Connexxion en EBS waren de afgelopen maanden druk bezig met een campagne die reizigers alvast moest wijzen op aangepaste bus- en tramroutes. Sinds dit weekend is daar een belangrijke tool bijgekomen: alle dienstregelingen vanaf 22 juli zijn nu ingevoerd op de site van 9292, zodat u uw exacte route en reistijd kunt berekenen. Benieuwd? Dan kunt u hier aan de slag!

Heeft u vragen? Stel ze hier.

24 juli 2018 | 08:05

j.siemons

aan herman :

spits …frankrijkganger ? 🙂

23 juli 2018 | 19:19

J

Waar is de Kiss and ride bij station noord????

23 juli 2018 | 20:24

Edwin

Recht onder het station.

24 juli 2018 | 14:39

Renske van Bers

@Sarah, inderdaad; onder het station met het Buikslotermeerplein in uw rug aan de rechterzijde. Groet, Renske

23 juli 2018 | 16:36

JOVOGELZANG

KAN IK GEWOON IN OP DE ZUIDAS EEN KAARTJE KOPEN VOOR 1KEER, RETOUR AMSTERDAM N,EN WAT KOST DAT DAN?

23 juli 2018 | 19:06

trolly

JA. € 3,00 VOOR EEN UUR, OF 7,50 VOOR 24 UUR.

24 juli 2018 | 02:13

Herman

Kijkt u eens naar de knop “caps lock” op uw toetsenbord. Als het lichtje uit is, krijgen wij niet alleen maar hoofdletters te zien. Alvast dank!

24 juli 2018 | 14:40

Renske van Bers

@Jovogelzang, ik sluit me aan bij het antwoord van Trolly 🙂 Groet, Renske

19 juli 2018 | 09:48

Winfried

Jammer dat de NZ-lijn bij station Zuid eindigt. Is het op een-of-andere manier uitvoerbaar om met lijn 52 tot aan station Amstelveenseweg door te rijden? Ik weet het antwoord waarschijnlijk wel, en het is ongetwijfeld vragen naar de bekende weg 🙂
Reden waarom ik het (een “beetje” laat…) opper: bij de Amstelveense weg kun je direct overstappen op het streekvervoer. Nu moet je wachten op metro 50 of 51. Over enkele jaren verandert dat natuurlijk allemaal, maar daar hebben we nu niets aan 🙂

19 juli 2018 | 12:36

Renske van Bers

@Winfried, nou, niet op korte termijn iig 🙂 Groet, Renske

19 juli 2018 | 13:07

Winfried

daddaggikkal
GROET!
winfried

24 juli 2018 | 02:14

Herman

@Winfried – Stopt er niet al zat streekvervoer op Station Zuid?

18 juli 2018 | 16:01

anoniem

Waarom heet de halte Europaplein geen halte RAI? Een internationale bezoeker van de beurs heeft toch geen idee wat het Europaplein is? is dat niet in strijd met het streven:

Holle frase

In ons werk stellen we de (toekomstige) reiziger centraal en proberen we overlast tot een minimum te beperken. Centraal stellen is geen holle frase en betekent goed luisteren en samenwerken. Deze aanpak vindt u terug in onze communicatie.

Kan de toevoeging RAI gedaan worden?

18 juli 2018 | 16:07

Aron

Omdat station RAI al bestaat en het niet dichtbij genoeg ligt om ook RAI te heten. Je had huidig station RAI ook om kunnen dopen in Amsterdam Europaboulevard, maar of dat nou handig is voor al die bezoekers die met de trein komen? Zo’n naamswijziging kost overigens ook letterlijk miljoenen. Dus dus zorgt voor heldere scheiding en bespaart held. RAI staat natuurlijk wel op de bewegwijzering en wordt wel omgeroepen. Het is bijna alsof mensen er stiekem toch wel over nagedacht hebben.

19 juli 2018 | 09:20

Renske van Bers

@Anoniem, dat is voornamelijk om verwarring te voorkomen; anders heb je twee metrostations met dezelfde naam, maar op verschillende plekken. En dan is het handiger om een nieuw station een andere naam te geven dat het bestaande station te hernoemen. Daarbij zal in de metro uiteraard omgeroepen worden dat de RAI zich hier bevindt. Groet, Renske

24 juli 2018 | 02:30

Herman

@Anoniem – Volgens mij opent een internationale RAI-bezoeker (als ie al niet een Uber vanaf Schiphol of hotel bestelt) gewoon de Google Maps app, en gaat vervolgens waar de app zegt dat ie heen moet. Als de app vervolgens zegt dat ie 2 rondjes Pijp met 2 trams en een metro moet doen, gebeurt dat ook. Ik zie dus wel kans voor een ludieke hack-actie.

16 juli 2018 | 02:38

anoniem

NORBERT. Hoe kom ik vanaf CS naar deboulelaan ?

16 juli 2018 | 11:49

Renske van Bers

@Anoniem,het best kunt u uw reis even bekijken op 9292. Groet, Renske

18 juli 2018 | 16:10

Aron

Al zou ik dan wel De Boelelaan gebruiken, anders kom je nog niet ver. (lijn 52 CS>Zuid, lopen naar De Boelelaan. Of lijn 51 één halte nemen als je daar zin in hebt).

24 juli 2018 | 02:15

Herman

Jeux de boulelaan? Met de Thalys, denk ik?

14 juli 2018 | 22:01

Jan Hein van der Heijden

ik zou graag 22 juli van noord naar zuid willen reizen met de noord-zuidlijn. wat is jullie advies, wij willen graag goed voorbereid en voorzien van alle informatie deze route afleggen. Ook zijn wij geïnteresseerd naar het ontstaan (museum of gids) wat zijn de mogelijkheden. de 21ste willen we meiden omdat ik de verwachting heb dat het dan extreem druk is. ik hoor graag uw reactie.

15 juli 2018 | 01:28

Herman

Mijn advies zou zijn om naar het dichtsbijzijnde NZL-station te lopen, een OV-chipkaart in uw hand te nemen, die bij een poortje tegen de kaartlezer te houden en door het poortje heen te lopen. U kunt er ook voor kiezen om niet door het poortje heen te lopen, maar dat voelt als verspilling.

Wat meiden betreft: ik begrijp dat u vrouw in verwachting is van een tweeling, en dat u het liefst meiden wilt? Daar wil ik u dan mee feliciteren, en enorm voor u duimen! Misschien is het overigens handig om ze de 22e al mee te nemen. Dan kunnen de reizigers alvast wennen aan “die ene baby die altijd toevallig in jouw deel van de metro moeten huilen”. Nog even over goed voorbereid zijn en alle informatie hebben: ik begrijp dat er tegenwoordig overal zwangerschapscursussen gehouden worden. Misschien kunt u nog vóór de op de 21e geplande bevalling van uw vrouw een keer meegaan, en een papieren gids mee naar huis nemen. U geeft ook al aan dat u geinteresseerd bent in “het ontstaan”. Als het goed is weet u daar al het een en ander van, maar dan bent u in ieder geval goed voorbereid!

20 juli 2018 | 17:37

Sjors

Herman hartelijk dank voor alle heerlijke humor!

24 juli 2018 | 02:16

Herman

@Sjors: Graag gedaan!

4 juli 2018 | 12:03

anoniem

En hoe kom ik van de Cleyndertweg in het boven in ziekenhuis.

4 juli 2018 | 13:12

Renske van Bers

@Anoniem, het best kunt u dat even bekijken op 9292. Groet, Renske

4 juli 2018 | 17:28

John Geelof

Renske,
Je bedoelt het goed, maar ……
9292 geeft wel heel vreemde adviezen voor reizen na 22 juli.

Het kan eenvoudiger.

Van Cleyndertweg neem je bus 38 tot metrostation Noord.
Daar overstappen op bus 36 tot Ziekenhuis BovenIJ.

15 juli 2018 | 01:31

Herman

U moet boven in het ziekenhuis zijn?
Ik zou de lift nemen! De trappen vind ik altijd moeilijk te vinden in dergelijke gebouwen.

4 juli 2018 | 12:01

anoniem

Ja bedankt maar stopt bus 38 ook op de halte van bus33

15 juli 2018 | 01:35

Herman

Over het algemeen is het antwoord op deze vraag: ja. Maar dat hangt dus geheel af van welke halte u bedoelt. Snapt u het nog?

4 juli 2018 | 09:50

R ter Wee

Hallo
Welke bus komt er nu op de halte Cleyndertweg dat was eerst bus 33.

4 juli 2018 | 10:15

Waterlander

Vanaf 22 juli wordt dat alleen lijn 38.
Maandag t/m zaterdag om het kwartier, zondag om het half uur.

27 juni 2018 | 15:11

S. Besters

Kunt U meer informatie verschaffen over de nieuwe Connexxion (?) buslijnen 348 (Uithoorn – A’dam) en 358 (Aalsmeer – A’dam) ? Wanneer ingaand ? Dienstregelingen ? Haltes in A’veen en A’dam ?

27 juni 2018 | 15:30

Renske van Bers

@S. Besters, het best kunt u even kijken op de site van Connexxion. Alle dienstregelingen vanaf 22 juli zijn nu opgenomen op de site van 9292. Hier kunt u dus ook terecht voor een exacte weergave van uw reis vanaf 22 juli. Succes! Groet, Renske

27 juni 2018 | 18:44

Rob

358 gaat rijden Kudelstaart – Amsterdam Zuid. Haltes van 348 zijn hetzelfde als 347 t/m van Nijenrodeweg. Daarna zelfde als lijn 242. Zelfde geldt voor 358, zelfde haltes als 357, na Van Nijenrodeweg zelfde haltes als 242/348.

27 juni 2018 | 13:37

Jan Donker

Ik kon tot nu toe met mijn rollator vanaf mijn huis ( Jisperveldstraat ) naar het postkantoor in het Buikslotermeerplein. Ik kan niet veel verder lopen dan 100m en een trap is voor mij een onoverkomelijk obstakel. Ik dacht dat alles groter en beter zou worden, maar geldt dat ook voor mij ?

27 juni 2018 | 15:45

Renske van Bers

@Jan Donker, Zou u misschien kunnen aangeven om welke trap het precies gaat? Ook met de bouw van station Noord zou u deze route nog steeds moeten kunnen afleggen? In ieder geval erg vervelend als dat niet het geval is! Groet, Renske

27 juni 2018 | 16:39

Jan Donker

Bedankt voor uw reactie. Ik heb inmiddels zelf een aantal regelmatig gebruikte routes door 9292 laten doorrekenen en ik blijk nu in alle gevallen te moeten overstappen om een afstand van soms nog geen kilometer af te leggen. Naar de tandarts, naar het postkantoor, naar mijn vrijwilligerswerk, naar een winkel etc.
Bij sommige overstappen gaat 9292 er van uit dat je wel even de IJdoornlaan kan oversteken of dat je makkelijk 600 m kan lopen. Misschien zou ik beter altijd gebruikmaken van de diensten van RMC, maar dat heeft een paar andere probleempjes.

29 juni 2018 | 14:18

Renske van Bers

@Jan Donker, ik leg uw reactie ook even voor aan GVB. Groet, Renske

27 juni 2018 | 12:38

debbie

wordt bus 301 vanaf wollandje de rijp vervangen voor een andere bus? en gaat deze rechtstreeks naar Adam Centraal?

27 juni 2018 | 13:24

Toer

Ja, dat wordt de 305 naar CS, gaat wel via Middenbeemster en dan direct via Purmerend Tramplein. Doet er in de spits zo te zien 45-50min over.

27 juni 2018 | 14:30

Renske van Bers

@Debbie, het best kunt u even kijken op 9292. Sinds dit weekend kunt u op deze site zien hoe uw reis er precies uit gaat zien. Groet, Renske

24 juli 2018 | 02:17

Herman

Staat er iemand hier bij stil hoe grappig “Wollandje” eigenlijk wel niet klinkt? Probeer het maar eens hardop te zeggen zonder grinnik of glimlach!

27 juni 2018 | 09:04

Storck75

Volgens de nieuwe dienstregeling (na 22 juli a.s.) op OV9292 stoppen de Connexxionlijnen 391 en 394 niet op metrostation Noorderpark waar dat volgens mij wél het geval zou moeten zijn. Steeds wordt aangegeven dat moet worden in- c.q. uitgestapt op het Mosplein met daaraan voorafgaand c.q. daaropvolgend een wandeling van 7 minuten.

Hoe zit dat nu werkelijk? Stoppen de 391 en 394 nu wél of niét bij metrostation Noorderpark?

27 juni 2018 | 09:32

Renske van Bers

@Storck75, lijnen 391 en 394 stoppen niet bij Noorderpark, maar rijden door naar CS. Zie hier. Groet, Renske

27 juni 2018 | 10:53

Herman

Lekker onhandig… een bus die vlakbij een metrostation rijdt en er zou kunnen stoppen maar er niet stopt. Het was een handige verbinding met de westkant van noord geweest voor overstappers vanuit en naar de metro.

27 juni 2018 | 12:40

Niek

Herman, je kunt toch gewoon in de bus blijven zitten tot prins hendrikkade en daar de trap naar beneden lopen om over te stappen?

27 juni 2018 | 15:16

Herman

@Niek – Natuurlijk kan je op CS overstappen op van alles en nog wat, maar een bus die een metrostation niet aandoet maar er wel langs rijdt lijkt mij een gemiste kans.

Reizigers tussen de westkant van Noord (IJ-oever, NDSM, Meteorenweg etc.) en alles dicht bij een Noord Zuidlijn-halte zouden sneller op hun bestemming zijn, want de metro tussen CS en Station Noorderpark nemen betekent sneller onder het IJ door gaan dan een bus nemen die eerst over de Prins Hendrikkade moet (met bijbehorend verkeer). Dat snap je wel, toch?

27 juni 2018 | 20:28

Storck75

@Renske

Jullie artikel gaat specifiek over OV9292, ik snap dat die site de gegevens overneemt van Connexxion maar, daar was ik wellicht niet duidelijk genoeg in, dat is ook niet mijn punt.

In de OV-lijnnetvisie van mei 2015 en in een advies van de Reizigers Advies Raad op het “concept vervoersplan 2018 Connexxion Zaanstreek” wordt aangegeven dat de lijnen 391 en 394 moeten halteren bij metrostation Noorderpark. Er wordt in het advies van de RAR dan wel een enkel voorbehoud gemaakt voor het aandoen van Noorderpark maar nergens (op internet) kan ik terugvinden wat de reden is waaróm uiteindelijk Noorderpark niet zou worden aangedaan door deze buslijnen. Is het busstation aldaar ongeschikt voor de 391 en 394? Kost het halteren te veel tijd? Zie ik iets over het hoofd?

Ik sluit me verder aan bij de argumenten van Herman dat het een gemiste kans zou zijn (en voor sommige c.q. veel passagiers extra reistijd oplevert) als Noorderpark niet wordt aangedaan door de 391 en 394. Het strookt bovendien niet met het uitgangspunt dat de metro vanaf 22 juli a.s. de ruggengraat van het OV moet zijn: in dat geval verwacht je toch dat elke bus en elke tram halteert bij elk metrostation waar hij langsrijdt??

Een aantal lokale nieuwssites geeft overigens aan dat Noorderpark wél zal worden aangedaan door de 391 en 394: zie deorkaan.nl en zaanstad.nieuws.nl. Verwarrend.

Mijn concrete vraag is: wanneer is door welk orgaan/bedrijf besloten dat Noorderpark niet wordt aangedaan door de Connexxion-lijnen 391 en 394?

28 juni 2018 | 17:15

Renske van Bers

@Storck, duidelijk. Ik leg uw vraag voor aan Connexxion en hoop op een snel antwoord! Groet, Renske

2 juli 2018 | 13:58

Renske van Bers

@Storck75, hierbij het antwoord van Connexxion: Het niet aandoen van metro halte Noorderpark heeft te maken met de beperkte bus infrastructuur rondom Noorderpark. Het aandoen van deze bushaltes betekent het rijden van een extra lus en daardoor een forse uitbreiding van de rijtijd.
De afgelopen jaren heeft de Vervoerregio tientallen miljoenen euro’s geïnvesteerd in de ZaanIJoever HOV verbinding. Daarmee hebben we 5 minuten rijtijd gewonnen en dit heeft geresulteerd in een forse reizigersgroei. Indien we nu Noorderpark zouden aandoen met de huidige beperkte infrastructuur zou deze rijtijdwinst voor doorgaande reizigers direct weer verdwenen zijn, terwijl de halte IJzijde/CS op een steenworp afstand ligt. Dit is de reden dat in overleg met de VRA besloten is deze halte vooralsnog niet aan te doen totdat er infrastructurele aanpassingen zijn gedaan waardoor we zonder extra rijtijd deze halte wel aan kunnen doen en dit daarmee niet ten koste gaat van de reistijd van doorgaande reizigers. Groet, Renske

7 juli 2018 | 11:12

Storck75

@Renske

Dank voor je reactie! Ik heb wel wat moeite met de argumenten van Connexxion maar kan die natuurlijk niet controleren (laat staan weerleggen) omdat ik daarvoor onder andere de beschikking zou moeten hebben over reisgegevens van de OV-Chipkaart. We hebben het hier dan wel over openbaar vervoer maar de bedoelde gegevens zijn dat vast niet? Kortom, ik hoop dat men heel snel tóch een mogelijkheid ziet om de lijnen 391 en 394 te laten halteren bij metrostation Noorderpark.

26 juni 2018 | 21:09

Yvonne van Waard

Eerder is hier aangegeven, op een eerdere vraag van mij, dat de 392 de halte Lange Vonder aan zou doen, nu de 36 daar straks niet meer rijdt.
Maar in de dienstregeling van Connexxion 392 is de halte niet opgenomen.
Zijn we toch ten onrechte goed van vertrouwen geweest?

26 juni 2018 | 21:32

Renske van Bers

@Yvonne, het was mij toen u uw vraag stelde niet helemaal duidelijk dat u op de situatie na 22 juli doelde, excuus daarvoor. Ik zag inderdaad dat een volger het ook al over bus 392 had, maar dat klopt helaas niet. Helaas komt er geen stop Lange Vonder voor bus 392. Deze stopt wel in de buurt bij Zuideinde 319, Molenaarsweg en de P.A. van Heijningestraat. Wel stoppen bus 125 en spitsbus 245 bij Lange Vonder. Ik hoop dat u hiermee enigszins geholpen bent. Groet en fijne avond, Renske

26 juni 2018 | 19:36

H. Edwards

Wat gebeurt er met de huidige bus 69 die nu de route burgemeester roelstraat , burgemeester van leeuwenlaan en confuciusplein aandoet?.
Vooral smorgens vroeg wanneer er veel mensen naar hun werk op schiphol moeten?

26 juni 2018 | 19:48

trolly

Het blijde nieuws dat in dit bericht wordt verkondigd, is dat iedereen zich er via 9292 van kan vergewissen wat er met lijn 69 gebeurt. Of was het er eigenlijk de bedoeling een vermeende misstand aan de kaak te stellen?
Hoe dan ook, lijn 69 blijft braaf elk kwartier rijden, en ondertussen wordt er gewerkt aan een aantal verbeteringen, zodat lijn 69 in de nabije toekomst nog flitsender zal zijn. Mogelijk kan er dan nog een frequentieverhoging af.

26 juni 2018 | 20:33

Renske van Bers

@H. Edwards, op de site van GVB lees ik het volgende: Hoewel de route van deze lijn officieel niet wijzigt, is er wel sprake van een langdurige omleiding. Deze is in de plattegronden verwerkt, bericht en tijdelijke dienstregeling volgen.
Deze omleiding kunt u op de routekaarten, op de site van GVB, bekijken.
Groet, Renske

Wil je dit bericht delen?