Afbeelding
woensdag 18 april 2018

Bekijk hier de plannen van de vervoerders die op 22 juli ingaan

Renske van Bers

Vanaf 22 juli verandert het Openbaar Vervoer in de regio Amsterdam. Dit betekent dat een gedeelte van de bus- en tramlijnen van route en/of van nummer verandert.

Als u wil weten wat er precies met uw lijn gebeurt kunt u dat bij benadering zien op de kaart. Wilt u in detail weten wat er voor u verandert dan kunt u één van onderstaande documenten downloaden.

 

Achtergrondinfo

Meer informatie over de achtergrond en de totstandkoming van de plannen leest u in het artikel ‘Het Openbaar Vervoer van, naar en in Amsterdam gaat vanaf 22 juli veranderen’.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

4 juni 2018 | 21:45

toemie

@Leon ik vind deze vraag zo belangrijk stel m eens opnieuw

“Wat gebeurt er als de reizigersstroom niet verloopt zoals verwacht” kwam het op neer

5 juni 2018 | 12:00

Renske van Bers

@Toemie, ik denk dat u in dit artikel hier kunt lezen wat u wilt weten, zo niet zou u uw vraag damn nog een keer helemaal willen stellen? Groet, Renske

4 mei 2018 | 13:36

Eduard

Ik lees de reactie van Andrea. Ik ben van oordeel dat verandering ook aanpassing behoeft. Niets blijft hetzelfde. Alleen kan je de vraag stellen of elke verandering ook tot een verbetering zal leiden. 

Alle antwoorden van het communicatietrio en het GVB ten spijt heb ik het gevoel dat er steeds met mooie woorden om de echte waarheid wordt heengepraat.

Natuurlijk wordt het er niet beter op ondanks alle mooipraterij van beroepsoptimisten en OV-adepten. Kan ook niet anders als je opgezadelt wordt met een forse bezuiniginsopdracht uit het Haagse.

Hoe dan ook het zal er niet beter op worden maar wel anders. We zullen het zien vanaf 22 juli. Ik wens alle mensen welke dan verstoken zijn van fatsoenlijk OV dan wel via omwegen ergens moeten komen veel sterke toe.

1 mei 2018 | 22:08

Tienes

Veranderd er nog iets richting het Gooi?

1 mei 2018 | 23:21

Peter

Nee. De manier waarop ze daar de -r uitspreken blijft ook na 22 juli verschrikkelijk.

2 mei 2018 | 00:20

trolly

?

2 mei 2018 | 07:50

De volgende dag

Nee, bus 320 blijft rijden.

2 mei 2018 | 13:01

Duco

@Tienes
Ik vermoed dat het richting het Gooi onveranderd blijft, afgezien de zomerdienstregeling natuurlijk in gaat. Maar ik vraag het voor u na.

2 mei 2018 | 13:43

Duco

@Tienes
Er verandert er niets zoals ik al dacht. Connexxion: Er zijn geen structurele veranderingen aan de R-netlijn 320 richting het Gooi. Het is dan wel zomervakantie, dus de scholierenlijnen rijden niet en het kan zijn dat we op bepaalde buslijnen minder ritten rijden.

1 mei 2018 | 09:44

elly bronsgeest

Ik woon in de Rivierenbuurt, bij de Utrechtse brug, net als mijn ouders van 84 en 85..naar het Victorieplein is te ver lopen voor hen, en dan gaat de tram minder vaak rijden en heeft meer zitplaatsen, dat begrijp ik niet helemaal.
Wij zijn verstoken van een opstapplaats voor verbinding daar.

29 april 2018 | 06:47

Mario

Over 2 maanden gaat de dienstregeling in. Kan Connexxion heel wat duidelijker communiceren? Geen lange nota’s maar alles op 1 A4. Dank.

1 mei 2018 | 01:35

Duco

@Mario
Hier wordt uitgebreider ingegaan op de veranderingen. Op de kaart kunt u zien hoe de bussen gaan rijden in 1 oogopslag. Hier op de website van Connexxion voor de concessie Amstelland Meerlanden op 1 A4-formaat uitleg over de veranderingen. Binnenkort volgt ook de concessie Zaanstreek.

29 april 2018 | 04:19

Koen

Het nieuwe lijnennet moet er komen vanwege:

1. De komst van de Noord-Zuidlijn.

2. De enorme besparing die het GVB moet doorvoeren.

Die twee zaken in acht nemend: waarom rijdt lijn 24 dan nog zo’n groot stuk parallel aan de Noord-Zuidlijn? In het verleden werd gezegd dat dit was vanwege de extra haltes die deze biedt, voornamelijke de halte Keizersgracht. Nu zien we echter dat deze halte verdwijnt, en de enige extra halte die lijn 24 biedt, de halte Muntplein is. Dat is een halte die goed genoeg wordt gedekt door metrohalte Rokin, om niet een lijn in stand te houden boven de metro.

Deze parallelliteit gaat tegen alles in wat men claimt te doen.

1 mei 2018 | 14:28

@Koen
Graag verduidelijken wij je vragen over de parallelliteit van de 24 met de Noord/Zuid lijn. Inderdaad heb je gelijk dat daarvan sprake is op het traject CS – De Pijp. De lijn heeft echter twee keer zoveel haltes als de Noord/Zuid lijn en bedient daarmee een andere doelgroep. Wel hebben wij door de parallelliteit de frequentie aangepast; de 24 zal in plaats van 8 keer per uur 6 keer per uur rijden.

2 mei 2018 | 23:54

Koen

@GVB Klantenservice

Niet echt een bevredigend antwoord. Jullie moeten overal snijden en bezuinigen, en dan gaan jullie bovenop zo’n dure metrolijn nog trams laten rijden die beter elders ingezet kunnen worden waar géén metro rijdt.

Om nog maar te zwijgen over de toenemende drukte in de binnenstad, die er juist baat bij zou hebben als deze trams zouden verdwijnen zo dwars door een van de drukste stukjes Amsterdam.

27 april 2018 | 14:41

anoniem

wat gebeurt er met lijn 9 vanaf nieuwmarkt?

27 april 2018 | 15:59

trolly

Dat is een goede vraag. Om het GVB voor te zijn: er verandert niets aan de situatie. Lijn 9 rijdt niet vanaf de Nieuwmarkt, en dat blijft zo.

27 april 2018 | 17:46

anoniem

Lijn 9 Wordt Lijn 19 Gaat naar Station Sloterdijk in plaats van Centraal Station

1 mei 2018 | 00:29

Duco

@anoniem
Zoals Trolly zegt rijdt lijn 9 niet op de Nieuwmarkt. Tram 9 bestaat straks niet meer als nummer. Wel rijdt tram 19 tussen Sloterdijk via Leidseplein naar Diemen Sniep. Deze tram is een combinatie van drie stukken van oude lijnen: de oude route van tram 9 van Diemen tot aan Alexanderplein, vervolgens de oude route van tram 10 tot aan de Rozengracht en vanaf hier de oude route van tram 12 naar Sloterdijk.

25 april 2018 | 23:51

Marion

Dus s avonds laat op de bus naar Purmerend wachten in Amsterdam Noord? Nee dankjewel. … Geen fijne plek voor een vrouw!

29 april 2018 | 06:48

Mario

En voor een man?

1 mei 2018 | 01:44

Duco

@Marion
We verwachten op station Noord zo’n 41.000 reizigers per dag. In combinatie met de nodige voorzieningen, toezicht en het aanwezige personeel zal hier veel sociale controle zijn. Naast toezicht maken ook metro- als buschauffeurs straks gebruik van dit station. Het station is open, licht en overzichtelijk met zo min mogelijk donkere hoekjes. Met de komst van een grote bioscoop en meerdere grote andere gebouwen met voorzieningen zal er op straat ook veel meer sociale controle, maar ook fysieke controle zijn.

25 april 2018 | 21:54

Renée Buhling

Busje 34 stopt voor de deur van de Oosterlengte/ Grootzeil en 20 min later ben ik op het CS.
Nieuwe situatie?
Hoe kom ik op het Buikslmplein..hoe vaak rijden er pendelbussen ?
Ik denk echt dat ik langer onderweg ben dan nu en ik moet overstappen…
Bovendien ga ik regelmatig naar Artis en kan nu uitstappen bij de na de IJ tunnel..hoe kom ik straks bij Artis?
Ik stap nu bij het BovenIJ ziekenhuis op lijn 37 naar het OLVG Oost…hoe ga ik daar straks heen?
Het busstation is te druk???
De busfile op de Prins Hendrikkade??
Waar gaat dit over…ik merk er weinig tot niets van.
Bussen 34 en 35 zijn werkelijk afgeladen terwijl ze elke 10 min. rijden…hoe gaan evt. pendelbussen de meute opvangen??
Grote delen van Noord liggen helemaal niet in de buurt van stations van de NZ lijn…ik denk dat elke gebruiker van de 34/35 er op achteruit gaat…
Maar ik zal de eerste zijn die als na ingebruikname na 22-07 de metro een grandioze vooruitgang blijkt voor een ieder dit ook toe te geven.

25 april 2018 | 07:08

Anoniem

Uit Diemen nooit meer naar centraal station behalve ondergronds ??? Moet je maar durven !

25 april 2018 | 08:11

trolly

Welnee, genoeg mogelijkheden om over te stappen op andere tramlijnen. En er schijnt zelfs een treinverbinding te zijn.

24 april 2018 | 17:55

anoniem

Bus 80 vanaf haarlem naar marnixstraat gaat dat veranderen?

25 april 2018 | 13:00

Renske van Bers

@Anoniem, ik vraag het na bij Connexxion. Groet, Renske

26 juni 2018 | 11:27

Renske van Bers

@anoniem, deze blijft hetzelfde. Groet, Renske

23 april 2018 | 16:02

johan siemons

dank voor leestip . zou er een hoofdpijndossier hiermee bijkomen ? ( geld en uitvoering ) . de groeiende stad noopt tot steeds harder nadenken bij de te nemen maatregelen .

23 april 2018 | 15:18

Harm

Lijn 26 van en naar IJburg is al 12 jaar lang rampzalig. Veel uitval, veel storingen.
Al 12 jaar wordt er NIETS aan gedaan. En nu ook weer niet met deze ingrijpende veranderingen.

Als buslijn 37 IJburg zou meepikken, zou dat al een hele verbetering zijn….. Al vaak voorgesteld. Enige reactie van GVB: “Dat kan niet” zonder een enkele inhoudelijke argumentatie. Denk dat “Dat willen we niet” een eerlijker antwoord is.

Maar goed, IJburg is de verre uithoek van Amsterdam die er niet zoveel toe doet voor gemeente en GVB. Zoveel is na 12 jaar GVB ellende wel duidelijk. Te schandelijk voor woorden, maar het blijft vechten tegen de bierkaai. Ondanks alle frustratie van IJburgbewoners die dagelijks afhankelijk zijn van het openbaar vervoer… er verandert niets! Zeker niet op korte termijn.

23 april 2018 | 16:13

Harm

Ik ken de toezeggingen. Maar dat zijn toezeggingen op de lange termijn (eind 2019). Wat is het bezwaar om nu eindelijk eens op korte termijn het leed te verzachten?
Wordt hoog tijd na 12 jaar ellende!

23 april 2018 | 16:16

Harm

De oplossingen voor de korte termijn die in het stuk genoemd worden (uitbreiding aantal trams per uur) verandert niets aan de eeuwige uitval en het haperende sein- en wisselsysteem.

23 april 2018 | 20:53

Duco

@Harm
Ik stuur uw opmerkingen door aan GVB.

24 april 2018 | 12:46

@Harm
Goede vraag, om je vraag juist te beantwoorden wilt GVB graag contact met je opnemen!

Je kan je vraag en je contact gegevens doorgeven via de volgende kanalen:
-Facebook (PB): https://www.facebook.com/GVBverbindt/
-Twitter (DM): @GVB_klanten
-Telefoon: 0900-8011 (gebruikelijke belkosten)
-Webformulier: https://www.gvb.nl/klantenservice

24 april 2018 | 13:43

Alain

Ik zie Harm nergens een vraag stellen. Of het moest ‘Wat is het bezwaar om nu eindelijk eens op korte termijn het leed te verzachten?’ zijn. Dat klinkt echter vooral retorisch.

25 april 2018 | 14:09

Harm

Alweer? Ik ben mijn klachten en suggesties voor verbetering nu als 12 jaar lang, soms bijna wekelijks, via de genoemde kanalen aan het droppen. Maar GVB gaat nergens, maar dan ook helemaal nergens, op in. Al 12 jaar lang niet. Alleen maar beloften op de lange termijn (eind 2019), wat ik ook nog eerst moet zien dan geloeven. Want die beloofde brug om tramlijn 7 over te verlengen naar IJburg is ook nog niet eens goedgekeurd, net als al die andere toegezegde verbeteringen.
Op suggesties als “lijn 37 IJburg laten meenemen” of “lijn 66 verlengen naar Zuiderzeeweg of Flevopark” wordt niet gereageerd of het wordt als onmogelijk zonder enige inhoudelijke argumenten van tafel geveegd.
GVB is schandalig bezig daar waar het service op IJburg betreft. Maar wel al 12 jaar de voll prijs blijven vragen voor abonnementen terwijl er al 12 jaar een beroerde dienstverlening wordt geleverd en GVB niet open staat voor oplossingen op de korte termijn.
De maat is al heel lang volledig vol!

23 april 2018 | 09:31

j.siemons

bij ijverige volgers en lezers van gedrukte media was al veel langer bekend dat het gebied vóór het victoria hotel al voorbestemd was voor voetgangers en fietsers . het spijt mij voor u dat dit als mosterd na de maaltijd komt . trouwens ; een likje mosterd op z’n tijd ? lekker !

22 april 2018 | 20:39

Leon

Ik had een vraag aan Duco

Wat gaat het GVB en de stadsregio doen als de reizigersstromen toch anders lopen dan jullie verwachten?

22 april 2018 | 23:19

Petra Schraa

Hoe kom ik met de kinderwagen snel van het Heinekenplein naar de Nic Maesschool met het openbaar vervoer? Ik heb dan niets aan de metro

22 april 2018 | 23:48

Aron

Tram 24 naar Roelof Hartplein en dan 7 minuten lopen. 4+7=11 minuten.

23 april 2018 | 00:42

Duco

@Leon
Ik vraag het na bij de Vervoerregio (voorheen stadsregio Amsterdam).

4 mei 2018 | 13:10

Renske van Bers

@Leon, hierbij het antwoord van GVB: Op 22 juli 2018 gaat de Noord/Zuidlijn en het nieuwe tram- en busnetwerk rijden. Met grote zorgvuldigheid is een vervoerplan gemaakt waarbij vraag en aanbod zo optimaal mogelijk op elkaar zijn afgestemd. Echter, een plan maken voor de nabije toekomst blijft een voorspelling. Hier houdt GVB rekening mee. Daarom stelt GVB een apart plan op om flexibel te kunnen bijsturen indien nodig. In dit plan wordt o.a. beschreven hoe stakeholders worden betrokken en op welke momenten kan en moet worden
bijgestuurd. Uiteraard worden ook noodplannen gemaakt. Deze gelden in situaties waarbij bijvoorbeeld onderdelen in het netwerk niet functioneren zoals gepland of waarbij sprake is van mogelijke kinderziektes bij de start van de Noord/Zuidlijn. Deze plannen maken geen onderdeel uit van het vervoerplan, maar liggen klaar bij de centraleverkeersleiding op 22 juli 2018 en zijn afgestemd met de andere vervoerders EBS en Connexxion. Groet, Renske

22 april 2018 | 18:01

J.Meeuwenberg

Ik denk niet dat de mensen van deze site de reizen moeten plannen voor de andere mensen, die mensen hebben het al druk genoeg denk ik!.
Laten we eerst eens afwachten dat alles definitief is, anders kunnen we zelf via het internet ook wel het een en ander opzoeken natuurlijk (ruim van te voren), ik heb zelf via de reisplanner gemakkelijk een reis kunnen plannen.. Er zullen ongetwijfeld nog wel aanpassingen komen, dus wacht rustig af.
Ik adviseer om de eerste dagen na 22Juli rekening te houden met eventuele vertragingen, en ruim op tijd van huis te gaan om op tijd op de bestemming te zijn., we moeten natuurlijk nog wennen aan de nieuwe situaties.

22 april 2018 | 17:49

trolly

Beste Aron, hoewel ik je kruistocht tegen de hysterische reacties hier erg waardeer, vrees ik toch dat je tegen de bierkaai aan het vechten bent. Verandering maakt mensen onzeker, en hier lopen blaffen is makkelijker dan je op een rationele manier oriënteren op de toekomstige situatie.
Vandaar dat de SCHANDE!!!-roepers hier in de meerderheid zijn, en maar een enkeling ziet dat veel verbindingen verbeteren. Toen me helder was dat een (mogelijke) reistijdtoename van 10 minuten (waarbij gemakshalve maar de kortere rijtijd van de metro tussen Noord en Centraal werd vergeten) door iemand die zichzelf waarschijnlijk als heel redelijk beschouwd, moeiteloos als een half uur langere rit werd gepresenteerd, ben ik er maar mee op gehouden.
Het komt er op neer, dat dergelijke reacties vooral bedoelt zijn om stoom af te blazen. Ik bewonder het geduld van Renke, Duco en hun collegae, maar tegen zoveel domheid is geen kruid gewassen.

22 april 2018 | 23:44

Aron

Ik doe het vooral voor m’n eigen gemoedsrust. Zodat ik weet dat ik heb gedaan wat ik kon :’)

23 april 2018 | 14:38

Tijmen Stam

Ik vind het vooral hillarisch om te zien wat er hier langskomt. Maar Trolly en Aron en andere volgers: inderdaad we hebben ook een morele plicht om te vechten tegen de metro-luddieten die vinden dat vroeger alles beter was.

23 april 2018 | 14:54

n-evo

Het is vooral opvallend hoe dramatisch een overstap wordt ervaren ook al ben je een stuk sneller op locatie.

23 april 2018 | 15:47

Tijmen Stam

Tsja. En heel Purmerend maar gillen dat ze langer doen over de reis naar CS (niet waar) en extra moeten overstappen (op zich wel waar). Maar, wie wil er nou naar Amsterdam CS? Daar werken vrij weinig mensen. Als je verderop in het centrum van Amsterdam moet zijn kan je in de NZL blijven zitten. Als je elders in Nederland moet zijn, lijkt mij dat je makkelijker naar het NS-station Purmerend kan gaan en daar de trein naar Amsterdam CS (of Sloterdijk) kan nemen en dan verder per trein. Alleen als je ergens in de stad moet zijn waar de NZL niet komt, ja dan krijg je wel een overstap maar géén extra reistijd er bij.

22 april 2018 | 12:41

Louis

Alle berichten hier geven duidelijk aan wat voor ergenis ontstaat door het schrappen van lijnen. Vooral de grofheid om veel buslijnen weg te halen bij Cs terwijl er net een reusachtig bus station door de belastingbetaler is gerealiseerd. Maar ook het schrappen van tramlijnen is van een ongekende omvang. Veel gekletst over Oost West lijnen maar intussen wel lijn 14 in West opheffen.. Maar het aan elkaar knopen van 12 en 9 spant de kroon. Weliswaar is de route via het leidseplein plein misschien een verbetering maar niet meer een verbinding met Amstel is natuurlijk ongelooflijk dom. Die lange route naar Diemen is ook erg kwetsbaar voor de dienstregeling. Het is ook helemaal niet ingegeven om het vervoer te verbeteren. Het is gewoon een botte bezuiniging waarbij ook nog eens mensen op straat worden gezet..

23 april 2018 | 00:26

Duco

@Louis
-Op dit moment is het huidige busstation op Centraal te klein. Straks gaan er beduidend minder bussen naar CS waardoor niet de volledige maximale capaciteit wordt gebruikt, maar dit is nog steeds een behoorlijk aantal.
-Het aantal tramlijnen neemt inderdaad af, daarentegen blijft het aantal tramvoertuigen dat wordt ingezet gelijk. Diverse frequenties worden verhoogd zodat reizigers minder lang hoeven te wachten op een halte.
-Als het gaat om oost-Lijnen er zijn nu 3 tramlijnen, straks 4 tramlijnen van Oost naar West: 1 Muiderpoort – De Aker, 7 Azartplein – Slotermeer, 19 Diemen – Sloterdijk en 3 Flevopark – Zoutkeetsgracht via Oud-West.
-Ik vraag bij GVB na hoe het zit met tramlijn 19.

4 mei 2018 | 13:15

Renske van Bers

@Louis, hierbij het antwoord van GVB: Wij nemen je signalen serieus op en vinden het jammer dat je onze veranderingen zo ervaart. Om je opmerkingen te kunnen beantwoorden komen we graag persoonlijk met je in contact. Wij kunnen je signalen dan beter beantwoorden en/of eventueel intern doorzetten naar de juiste afdelingen binnen GVB. Groet, Renske

22 april 2018 | 11:10

George

Hoe kom ik bij het valeriusplein?

22 april 2018 | 19:50

@George Dit gaan we even vragen aan het GVB. Komen we op terug

22 april 2018 | 21:27

Marianne

Met tram lijn 2

23 april 2018 | 00:08

Duco

@George
Met tram 2 zoals Marianne zegt. In dit artikel is een kaart te zien met het lijnennet.

22 april 2018 | 11:10

George

Hoe kom ik bij het valeriusplein?

23 april 2018 | 00:07

Duco

@George
Tram 2 zoals Marianne zegt. In dit artikel is een kaart te zien met het lijnennet.

22 april 2018 | 01:16

H.van den Bogaard

Waarom gaat bus 38 weg uit de molenwijk daar mee kon ik naar de EYE en de pond ik vind dat heel erg jammer want hoe kom ik er nu?

22 april 2018 | 10:09

ton

alleen met een overstap bij de floraweg/ridderspoorweg daar rijdt wel de 38 nog wel

22 april 2018 | 23:03

Duco

@H.van den Bogaard
Zoals Ton zegt alleen met een overstap op lijn 38 op de floraweg/ridderspoorweg.

21 april 2018 | 17:42

M de Jong

Kan ik op de Noordzuidlijn straks ook gratis mijn hondje meenemen net zoals in bus en tram nu?

21 april 2018 | 23:01

Duco

@M de Jong
Jazeker! Bij ons is dit hetzelfde als bij de bus en de tram. Draag overigens wel de hond als u gebruik maakt van onze roltrappen. De lift gebruiken kan natuurlijk ook.

21 april 2018 | 16:42

J.Dekker

Het is de halte op de busbaan, waar de 392 altijd moet stoppen voor het stoplicht, ter hoogte van de supermarkt Deen. Nu nog de halte van buslijn 36. Dit gebied komt wel heel slecht in de keuze van het openbaar vervoer te zitten.

21 april 2018 | 16:10

J.Dekker

Komt de halte lange vonder nu ook weer in gebruik voor de 392. Het zal voor de mensen in de wijk oostzanerwerf in Amsterdam noord een heel stuk lopen schelen. De inwoners zijn ook niet meer zo jong.

22 april 2018 | 00:01

Duco

@J.Dekker
Helaas komt er geen stop Lange Vonder voor bus 392. Deze stopt in de buurt bij Zuideinde 319, Molenaarsweg en de P.A. van Heijningestraat. Wel stoppen bus 125 en spitsbus 245 bij Lange Vonder.

21 april 2018 | 11:09

Robert van Halm

Onbegrijpelijk dat GVB op 1 dag alles verandert. Laat eerst de nieuwe metrolijn een maand rijden en kijk of alles goed gaat en verander dan bussen en trams.

21 april 2018 | 13:35

Duco

@Robert van Halm
Aanstaande maandag plaatst mijn collega Renske een interview hierover op onze site waarin dit punt uitgebreid wordt uitgelegd.

23 april 2018 | 14:29

Duco

@Robert van Halm
In het volgende artikel wordt het door Nico uitgebreid toegelicht waarom dit in één keer gebeurd.

21 april 2018 | 07:23

Ans

Ik wil een rit mee maken n mei kan dat ans

21 april 2018 | 13:01

Duco

@Ans
De testritten zitten op dit moment vol. GVB is aan het kijken of er extra testritten kunnen worden georganiseerd. Mocht dat het geval zijn, dan zullen we dat uiteraard hier melden. Hou ook de website http://testmee.gvb.nl in de gaten. Mochten mensen zich afmelden, dan kunnen er weer een paar plekjes beschikbaar komen. Groet en fijn weekend!

22 april 2018 | 01:27

H.van den Bogaard

Waarom gaat bus 38 weg uit de molenwijk daar mee kon ik naar de EYE en de pond ik vind dat heel erg jammer want hoe kom ik er nu?

20 april 2018 | 21:43

Rudolf

Ik heb nog eens heel goed naar de toekomstige lijnvoering vanaf 22 juli gekeken vanuit het Waterlandse naar Amsterdam CS. Met name vanuit Purmerend vervallen ALLE rechtstreekse buslijnen naar Amsterdam CS namelijk de 301, 304, 306, 307 en 308. Al deze lijnen rijden tot metrostation Amsterdam-Noord en dan is het overstappen geblazen.
Daarvoor komt in de plaats welgeteld 1 nieuwe rechtstreekse buslijn 305 welke gaat rijden vanuit De Rijp via Middenbeemster, Purmerend, Ilpendam en Watergang naar Amsterdam Centraal.
Als ik dit lees zie ik beelden opdoemen vanuit India namelijk bussen en treinen welke uitpuilen van reizigers en de reizigers bovenop het dak zitten.
Ik breng dit weliswaar als ludieke beeldvorming maar waar wel een kern van waarheid in gaat schuilen. Reizigers gaan natuurlijk toch deze lijn 305 kiezen om op de snelste wijze op Amstedam CS aan te komen zonder tijdrovende overstap in Amsterdam-Noord. De praktijk zal uitwijzen dat deze lijn overvol zal gaan worden. Bovendien vanuit de beginhalte in de Rijp aangekomen op een willekeurige halte in Purmerend en verder zal op dit traject geen zit of staan plaats meer beschikbaar zijn. Deze lijn zal overbelast raken.
Ik vraag mij tevens af wat de functie zal worden van het nieuw gebouwde busstation achter Amsterdam Centraal. Er komen vanaf 22 juli vrijwel geen bussen meer aan vanuit de regio behalve nog wat GVB bussen. Is hier dan sprake van kapitaalsvernietiging??. En ja mijnheer Meeuwenberg hoe je het ook wend of keert de belastingbetaler krijgt altijd de rekening gepresenteerd. Dit is geen negatieve kijk op dit geldverslindende project maar een simple realiteit.
Met andere woorden deze enige rechtstreekse lijn 305 zal volstrekt ontoereikend zijn om alle reizigers rechtstreeks naar Amsterdam Centraal op enigzins comfortabele wijze te veroeren.
Ik dring er dan ook op aan om niet alleen de lijn 305 maar ook de huidige lijnen 306 en 308 ongewijzigd rechtstreeks vanuit Purmerend naar Amsterdam CS te laten rijden. Dan hebben reizigers nog een EIGEN keus om de kiezen of voor een overstap in Amsterdam-Noord of een rechtstreekse lijn naar Amsterdam CS.

20 april 2018 | 21:50

trolly

Van het handhaven van alle buslijnen krijgt de belastingbetaler óók de rekening gepresenteerd. Met het verschil dat de rekening dan hoger is.

20 april 2018 | 23:22

Waterlander

Ook de 306 zal tot het CS blijven rijden.
Bron: EBS ( http://www.ebs-ov.nl/noordzuidlijn/start-noordzuidlijn-op-22-juli-2018/dienstregeling-per-lijn/ )

22 april 2018 | 16:17

Aron

“Reizigers gaan natuurlijk toch deze lijn 305 kiezen om op de snelste wijze op Amstedam CS aan te komen zonder tijdrovende overstap in Amsterdam-Noord.” De vooringenomenheid is stuitend. Met de bus doe je vanaf station Noord er 15 minuten over tot CS. Met de metro 4 (!). Zelfs met maximaal durende overstaptijd van 6 minuten ben je dus sneller met de metro.

20 april 2018 | 20:56

J.Meeuwenberg

Ik vroeg me af of er in Rotterdam ook zo veel commotie is geweest over de bouw van de nu 5 Metrolijnen van maar liefs 78,3 km totaal. Volgens Wikipedia nu op de Brusselse Metro na het drukste Metronetwerk in de Benelux. En ze zijn er nog niet in Rotterdam, er zijn nog volop plannen voor uitbreidingen. Als echte Hollander vragen we ons natuurlijk af, wat heeft dat al niet gekost, en wat gaat dat nog meer kosten? Ach de N/Z-lijn van Amsterdam heeft wel erg veel gekost natuurlijk, maar was een zeer moeilijke lijn om aan te leggen. Maar een NOODZAKELIJKE lijn voor Amsterdam denk ik. Maar als mensen door de N/Z-lijn langer onderweg zijn, omdat er buslijnen opgeheven worden bijvoorbeeld, dan moet daar wel een oplossing voor bedacht worden natuurlijk, ook al zal dat weer extra geld kosten. Het OV moet natuurlijk er niet op achteruit gaan voor sommige reizigers.
Ik vraag me af hoe sommige mensen nu al kunnen voorspellen of de lijn wel of geen succes zal zijn, dat zal over een paar jaar pas iets over te zeggen zijn. Ach als iemand eenmaal een negatieve kijk heeft over iets, dan wordt alles aangegrepen om het af te kraken, en dan heeft men het altijd over onze belastinggeld. Ik denk dat er in Rotterdam anders gekeken wordt naar de noodzaak van Metrolijnen, wat het ook moet kosten. En minder auto’s in de stad is natuurlijk geen slechte zaak voor Amsterdam, als alles maar goed te bereiken is via het OV.

20 april 2018 | 21:46

trolly

“Volgens Wikipedia nu op de Brusselse Metro na het drukste Metronetwerk in de Benelux.” Het één na drukste, of het netwerk dat na Brussel goed is voor het meeste reizigerkilometers? Waarschijnlijk dat laatste. En op Amsterdam na tevens het metronet waar het minste reizigerkilometers worden gemaakt. Van alle drie de metronetwerken die de Benelux telt.
Overigens deel ik je verbazing over hoe goed menigeen hier op de hoogte is van zijn of haar toekomstige reistijd. Dat is, zacht gezegd, niet altijd gebaseerd op feiten. Mijn vermoeden is, dat geen enkele van die SCHANDE-roepers zo netjes is om op deze site rond 22 oktober te komen vertellen dat hij/zij er naast zat.

30 april 2018 | 23:17

A.W. ten Hoope

Over de Metro Rotterdam het volgende, toen deze wordt ontworpen en gebouwd kregen de inwoners ,voordat er een spa in de grond ging, reeds een vrijkaartje voor de Metro ik lag toen in Basel en daar werd ik verrast door de Gemeente Rotterdam door middel van goede schriftelijke voorlichting dat de metro gebouwd zou worden en er reeds een vrijkaartje was ingesloten voor de toekomstige gebruikers. Die is gebouwd zonder de, voor Amsterdam bekende rellen en vertragingen. Wat zou het de mensen sieren niet voor de tijd het voor en tegen te ventileren maar laat de Noord Zuid lijn eerst van start gaan dat er in uitvoering altijd wel verbeterpunten zullen zijn is te verwachten juist dan zou het GVB er boven op moeten zitten om dit adequaat en voortvarend te behandelen en niet de arrogantie moeten ten toon spreiden dat men de wijsheid in pacht heeft en als zodanig de mogelijk noodzakelijke aanpassingen door te voeren en dit dan, indien mogelijk, snel te doen.Wel lijkt hij mij gewenst dat de evaluatie van dit project in samenwerking met de gebruikers wordt gedaan gezien de bevolking opbouw in Amsterdam Noord e.o. ondanks alles is Amsterdam een stad waar men nagenoeg overal kan komen met het o.v.

Amsterdam is echt niet op een dag gebouwd ze zijn er nog mee bezig

20 april 2018 | 18:58

Rudolf

Dit is wat ik noem een schande project. Vele miljarden overschrijding en vele jaren overschrijding. Een particulier bedrijf zou al tientallen malen failliet zijn gegaan. Maar in dit geval niet want de belastingbetaler draait er voor op. En het wordt nog erger. Het prima busnetwerk vanuit Waterland naar Amsterdam CS wordt ook nog een afgebroken evenals vele bus en tramlijnen in Amsterdam. Deze Noord-Zuid metrolijn zal hoe dan ook gedwongen gevuld moeten worden om het rendabel te maken. Maar …….. wel ten kosten van de reizigers. Schande aan de vele bestuurders welke dit hebben veroorzaakt.

20 april 2018 | 22:51

Duco

@Rudolf
De aanleg van de Noord/Zuidlijn heeft erg veel geld gekost en heeft erg lang geduurd. Maar de metro hoeft daarvoor zeker niet te worden gevuld. Wel is het handig om de beschikbare infrastructuur en capaciteit zo optimaal te benutten. 500 reizigers vervoeren 1 metro vervoeren gaat sneller maar is ook goedkoper dan 8 bussen. Met het gereedkomen van de Noord/Zuidlijn is een kwaliteitssprong in het openbaar vervoer binnen regio Amsterdam mogelijk. Door te kiezen voor het metronetwerk als basis kunnen grotere reizigersstromen worden verwerkt en zijn er meer reismogelijkheden. Hierdoor blijven Amsterdam en de regio bereikbaar en het openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk. Uiteindelijk gaat 80% van de reizigers er op vooruit (tegen 20% die erop achteruit gaat).

22 april 2018 | 16:21

Aron

Nooit meer verplicht in de busfile op de Prins Hendrikkade. Minder uitstoot voor bewoners daar. 10 minuten reistijdwinst van station Noord naar CS. Niet overal parallele lijnen hebben maar meer capaciteit neerzetten op aanhakende verbinding. Wat een schande…

20 april 2018 | 14:53

W Roedoe

Geld speelt geen enkele rol meer, is gewoon een prestige zaak geworden. Moet slagen ten koste van alles. Ze hebben toch maling aan de gewone mens, want die mogen niet meer met de auto naar het werk en straks de stad in als Femke onze nieuwe burgervader gast worden meer plek voor de rijkere onder ons.

22 april 2018 | 16:26

Aron

Redelijk vooringenomen. Er zijn genoeg doordachte redenen om te doen wat ze nu gaan doen. Dat de stad een grote teringbende zou worden als er geen aanpassingen worden gemaakt aan het netwerk na het ingebruiknemen van een centraal liggende metrolijn gaat er blijkbaar niet in. Verder kijken dan je neus lang is, en verder dan je absolute eigenbelang aub.

20 april 2018 | 00:33

albert

Hoe zit het met het GVB-only abonnement. Het gedeelte van de route van lijn 36 door de Banne tot aan Molenwijk wordt overgenomen door lijn 392 (Connexion) en een deel door lijn 319 en lijn 125 (EBS), wordt het GVB-only abonnement daarop ook geldig? Anders worden sommige ritten duurder tgv een overstap met een ander tarief van een andere (streek)vervoerder.

20 april 2018 | 08:11

n-evo

De naam “GVB-only” doet vermoeden van niet.

19 april 2018 | 20:17

Deejee

Hoe te reizen van Noord naar Vensterpolder? 2x overstappen? Centraal en Amsterdam Amstel?

19 april 2018 | 23:58

Duco

@Deejee
Na 22 juli 2018 kunt u vanuit Noord met de Noord/Zuidlijn (metro 52) op Centraal overstappen op Gaasperplaslijn (metro 53). Deze gaat direct naar station Venserpolder. Van de overstap op CS hebben we een filmpje gemaakt met een van de architecten: https://youtu.be/htIJ0OnvQb4

21 april 2018 | 08:23

Deejee

Dank je wel voor de uitleg en het filmpje.
Voor mij inderdaad sneller reizen.

19 april 2018 | 17:55

Andrea Goff

‘De meeste reizigers gaan erop vooruit. Zij komen gemiddeld sneller aan op hun plaats van bestemming in de stad.’ Denken jullie echt dat we gek zijn?

22 april 2018 | 16:28

Aron

Ja. Want ze maken het beste plan dat mogelijk is met de middelen en kennis die ze hebben en toch denk je dat jij het beter weet.

23 april 2018 | 01:58

Herman

@ANDREA GOFF – Sommige mensen zien anders gewoon hun reistijd halveren. Van Buikslotermeerplein naar Bijlmer ArenA bijvoorbeeld: nu iets van een uur, straks inclusief kleine wandeling op CS niet meer dan een half uurtje, gok ik.

4 mei 2018 | 13:14

Renske van Bers

@Andrea, hierbij het antwoord van GVB:
Wij vinden het jammer dat je dit gevoel hebt. Amsterdam wordt nu beter verbonden en Amsterdam wordt nu letterlijk en figuurlijk steeds meer een echte metropool. Iedereen tevreden stellen met het nieuwe OV-net kan helaas niet. Ons doel is om zoveel mogelijk reizigers comfortabel naar hun bestemming te brengen. We verbeteren onze dienstverlening en
houden de stad mobiel. Groet, Renske

19 april 2018 | 17:43

Ruud

Hoe gaat lijn 33 verder in de toekomst?

19 april 2018 | 20:44

Dirk

Niet

19 april 2018 | 20:45

Unkown John

Lijn 33 komt te vervallen per 22 juli 2018, Schande!

21 april 2018 | 11:42

ton

deel van de route volendammerweg/station noord word gereden door lijn 37
rechtstreeks over de ijdoornlaan

23 april 2018 | 01:47

Herman

@UNKNOWN JOHN

Wat een schande dat het deel van de busroute die parallel aan de metrolijn rijdt komt te vervallen en dat het deel wat niet parallel aan de metro loopt over wordt genomen door een andere buslijn…

23 april 2018 | 09:44

U kunt onze nieuwe lijnennetkaart vinden op onze website. Onder “vernieuwde lijnennet bekijken”
https://www.gvb.nl/reizen/nieuwe-tijden-nieuwe-routes-2018

Op de IJdoornlaan en Amerbos rijden bus 37 en 38 (beiden naar metrostation Noord), op de Waddenweg – Meeuwenlaan rijden bus 35 en 38. Vanaf de Johan Van Hasseltweg (metrostation Noorderpark) reis je met metro 52 naar Centraal Station.

19 april 2018 | 16:55

Marianne

De 308 gaat deze bus naar noord of cs amsterdam

19 april 2018 | 19:35

Soraya dergent

Dat wil ik ook graag weten.

19 april 2018 | 23:23

Duco

@Marianne
Bus 308 heeft zijn eindhalte straks bij station Noord.

19 april 2018 | 13:52

A Verhoef

Goedemiddag,
Ons is verteld dat lijn 305 ook langs de Purmerenderweg in Zuidoostbeemster gaat rijden. Ik wacht uw antwoord af.
Met vriendelijke groeten,
Familie Verhoef
Zuidoostbeemster

19 april 2018 | 15:01

Renske van Bers

@Familie Verhoef, Ik heb even op de site van EBS gekeken en daar deze info gevonden: Lijn 305 zal vanaf 22 juli stoppen bij de volgende haltes: Wollandje, Julianalaan, De Buurt, Gedempte
Singelgracht, Tramplein, Rozenstraat, Jan Blankenbrug, Vurige Staart, Ilpendam Dorp, Watergang Dorp, Schouw Splitsing, IJtunnel, Prins Hendrikkade en Centraal Station. Kunt u hier iets mee? De Purmerenderweg zie ik er helaas niet specifiek als halte bij staan. Groet, Renske

19 april 2018 | 11:05

Jac

Zal mijn benieuwen of dat financiële debakel gaat werken eerst een bus station bouwen en vervolgens niet meer gebruiken wat een afgang !! wat is dat Amsterdam verknalt

21 april 2018 | 02:30

Duco

@Jac
Op dit moment is het huidige busstation op Centraal te klein. Straks gaan er wel beduidend minder bussen naar CS waardoor niet de volledige maximale capaciteit wordt gebruikt, maar dit is nog steeds een behoorlijk aantal.

23 april 2018 | 01:54

Herman

@Duco – Gaan de overige stadsbussen (zoals 18,21,22 etc) niet op een gegeven moment van Stationsplein naar IJ-zijde? Dan lijkt mij dat het busstation qua capaciteit prima benut wordt.

Veel belangrijker is trouwens: Wanneer gaat het GVB op dat busstation eindelijk eens een rookverbod handhaven? Dankzij de open uiteinden van het busstation en de wind die erdoor waait adem je eigenlijk bijna altijd wel rook in.

26 april 2018 | 00:00

Marion

Busstation IJ zijde te klein? Je kunt er s avonds laat een feestje geven zonder een bus te hinderen! Ja die van het GVB rijden af en aan, maar die van de EBS komen allemaal tegelijk om het half uur en vervolgens is het station weer 20 minuten leeg!

19 april 2018 | 09:32

Thomass

Ik vind het nogal jammer dat EBS er niet voor heeft gekozen om danwel de 307 of 304 door te laten rijden naar Centraal. Dan zou er in ieder geval een optie zijn voor de bewoners uit de purmer noord & zuid om direct op het centraal station uit te komen.

19 april 2018 | 11:01

Kitty Cirino

En voor die uit de Gors ook

19 april 2018 | 15:28

Renske van Bers

@Thomass, dat kan ik me voorstellen, we geven deze reacties hierover door aan EBS. Groet, Renske

22 april 2018 | 16:31

Aron

Zitten jullie echt liever 10 minuten extra in de bus (files onderweg nog niet eens meegerekend) dan een korte overstap op station Noord?

19 april 2018 | 07:23

joke

als je naar Amsterdam zuidoost moet heb je geen malle moer aan de noordzuid lijn moet dan 2 keer overstappen dus een langere reistijd ben hier totaal niet blij mee

21 april 2018 | 02:50

Duco

@Joke
Dat hangt helemaal van de reis af. Ik ga nu even uit dat u vanuit Noord komt. Stel u komt reist vanaf een Noord/Zuidlijn halte in Noord, dan is het nog steeds 1 overstap op Amsterdam Centraal. Deze reis straks beduidend sneller dan nu. Van andere delen uit Noord hangt het er vanaf of u ook met 1x over moet stappen. Er rijden namelijk ook nog een aantal regiobussen door de IJtunnel, een stadsbus over de Schellingwoudebrug en door de Coentunnel.

Daarnaast hoeft qua reistijd een extra overstap helemaal niet nadelig uit te pakken. De bussen rijden nu om via de IJtunnel en rijdt gemiddeld een stuk langzamer vanwege het groot aantal haltes en verkeerslichten. De metro maakt hierdoor veel tijdwinst. Dit wordt deels teniet gedaan door een extra overstap, maar dan hangt het helemaal van de exacte dienstregeling af of dit positief, negatief of neutraal uitpakt.

Recentelijk hebben we een filmpje gemaakt van de Noord/Zuidlijn op de bestaande metro. Dit is een snelle overstap met 1 roltrap en zonder OV-Chippoortjes.

21 april 2018 | 11:40

n-evo

“Stel u komt reist vanaf een Noord/Zuidlijn halte in Noord, dan is het nog steeds 1 overstap op Amsterdam Centraal.”
Jammer alleen dat Noord voornamelijk in de breedte loopt en de N/Z-lijn maar een extreem beperkt deel van het stadsdeel dekt. Dat er maar 2 stations zijn in Noord helpt ook niet echt mee. De kans dat je in de directe omgeving van een station zit is dus niet heel groot.

18 april 2018 | 23:22

Lucienne

De 301 ook niet meer naar cs. Dat betekend dat ik vroeger weg moet. Aangezien ik nu moet overstappen en dan weer moet overstappen. Watxeen gedoe zeg. Had de drukste bussen van purmerend gewoon naar cs laten reizen lijkt me een stuk makkelijker.

18 april 2018 | 15:04

Erik

Als ik het moet doen met voorstel uit 2016 van EBS gaat er vanuit Volendam geen enkele bus meer naar Centraal. Terwijl dit een van de drukst bezochte plek buiten Amsterdam is. Een gemiste kans wat buitenlandse reizigers (en mij zelf) betreft. 

Maar dat was 2016, iets veranderd misschien????

18 april 2018 | 15:37

Renske van Bers

@Erik, ik moet u helaas teleurstellen; de bussen uit Waterland stoppen straks allemaal in Noord en rijden niet verder. Groet, Renske

18 april 2018 | 20:46

marcel

@renske,
Er zijn een aantal bussen van EBS die DOORRIJDEN naar het CS, waaronder lijn 305, wat jammer is, is dat het ‘rondje Insulindeweg’ niet meer gedaan wordt… ja ambtenaren van de vervoersregio die achter hun bureautje zitten, en zelden tot nooit met de bus gaan kunnen het mooi bedenken allemaal…

18 april 2018 | 21:12

Duco

@Erik en @Marcel
Excuus voor het foute antwoord van mijn collega. Een deel van de bussen blijven doorgaan naar CS. Uit het vervoerplan van EBS:
“Een deel van de bussen blijven rijden naar Amsterdam Centraal. Grote delen van Amsterdam zijn straks vanuit Waterland sneller te bereiken via een overstap op de Noord/Zuidlijn. Het centrale overstappunt is hier Metrostation Noord. Het meest profiteren de reizigers met hun bestemming binnen het invloedgebied van de Noord/Zuidlijn, zoals de Zuidas. Ook reizigers naar Oud-Zuid en het westelijk deel van het centrum profiteren hiervan. De bestemmingen in Oost en het oostelijk deel van het centrum zijn via een overstap op de Noord/Zuidlijn met een vergelijkbare reistijd als de huidige situatie te bereiken.”

Voor reizigers in de nabijheid van het Centraal Station en reizigers die daar overstappen op de trein, zou een reis via de Noord/Zuidlijn een langere reistijd opleveren. Voor deze reizigers zullen er rechtstreekse bussen naar het Centraal Station blijven rijden. Omdat het merendeel van de huidige en toekomstige reizigers vanuit Waterland baat heeft bij een overstap op de Noord/Zuidlijn, eindigt circa 70% van de bussen vanuit de concessie Waterland bij het Metrostation Noord.

18 april 2018 | 22:12

marcel

@Duco en is idd de Vervoerregio verantwoordelijk voor het schrappen van het ‘rondje insulindeweg’ in Middenbeemster? Of moet ik dat anders zien?

19 april 2018 | 14:08

Duco

@Marcel
Het klopt dat de nieuwe lijn 305 inderdaad niet meer het ‘rondje Middenbeemster’ rijdt. Dit is een wens geweest vanuit de gemeente Beemster. Het profiel op de Rijperweg is te smal voor een R-net lijn en sommige bewoners hebben al jaren ‘overlast’ van de bussen die door de smalle straat heen rijdt. Door lijn 301 uit de Rijp en 306 uit de Beemster samen te voegen tot lijn 305, profiteren de inwoners uit Middenbeemster van een hogere frequentie in de spits naar Amsterdam. Het merendeel van de reizigers stapt op dit moment op De Buurt op. Vanaf de Insulindeweg is de afstand tot de halte De buurt 750m.

20 april 2018 | 12:34

willem

Volgens http://www.ebs-ov.nl/noordzuidlijn/start-noordzuidlijn-op-22-juli-2018/dienstregeling-per-lijn/#c1401 rijden de lijnen 314 en 316 van en naar Amsterdam CS

24 april 2018 | 11:12

Erik

Dat is mooi. Maar zoals ik al vermelde was enkel het plan 2016 in te zien. Maar is aangepast.
Iedereen weer blij

18 april 2018 | 11:56

Thomas

Hoi Renske, ja ik doel niet op de leesbaarheid van de letters, maar op hoe “bruikbaar” de kaart is. Als alle tramlijnen rood zijn (en in één lijn) kan mijn oog niet gewoon een lijn volgen en moet ik een hele studie doen naar mijn route. De nummers van de metro zijn óók rood. Verder staat er ontzettend veel informatie op de kaart waar niemand iets aan heeft (akkers in de Amstelscheg?!) maar wat alleen maar zorgt voor visuele rommel.

18 april 2018 | 12:14

Renske van Bers

@Thomas, eens. Ik heb de kaart weggehaald en ga op zoek naar een andere afbeelding. Het is namelijk niet de bedoeling dat een kaart tot nog meer onduidelijkheid leidt 🙂 Groet, Renske

18 april 2018 | 11:41

Thomas

Ik had dus stille hoop dat de GVB-plattegrond die in dit artikel staat (alle tramlijnen rood) zou worden vervangen door onderstaande. Ondanks dat alle consistentie nog steeds ontbreekt (qua kleuren, symbolen en lettertypes) is deze kaart tenminste leesbaar.

Hang deze in de abri’s en een hoop toeristen snappen opeens iets van ons OV.

https://ucarecdn.com/f45ca42a-26f3-4d5c-868b-a9b7d55f3fe9/-/resize/1700x/

18 april 2018 | 11:52

Renske van Bers

@Thomas, er staan verschillende kaarten op deze site en die van GVB. Zie bijvoorbeeld dit artikel. Deze kaart in dit artikel is inderdaad niet de meest overzichtelijke omdat hij vrij gedetailleerd is. Groet, Renske

18 april 2018 | 20:19

Wim

Dezelfde kaart als pdf (gemakkelijk groter en gedetailleerder te maken)
https://assets.gvb.nl/plattegronden/GVB-routes-lijnnummering-juli2018-2.pdf

18 april 2018 | 11:38

Michael

De link voor Amstelland-Meerlanden wijst naar een document over de (sterk verslechterde) dienstregeling per december 2017. Dat heeft weinig toegevoegde waarde.

18 april 2018 | 11:53

Renske van Bers

@Michael, ik vraag of er een nieuwere versie is. Groet, Renske

18 april 2018 | 16:04

Renske van Bers

@Michael, er komt een nieuwe aan binnen korte tijd. Deze zetten we meteen op de site. Groet, Renske

18 april 2018 | 11:33

Thomas

En de nieuwe kaart van het GVB is net zo onleesbaar en onbruikbaar als de vorige versies. Hulde!

18 april 2018 | 11:47

Renske van Bers

@Thomas, u heeft wel de grote versie gedownload? De link staat onder de kaart. Anders kan ik u wellicht helpen met een vraag over het OV. Ik hoor het graag! Groet, Renske

18 april 2018 | 07:25

Alain

@Renske van Bers, Metro en Tram
Dag Renske,

GVB heeft nota bene al een nieuwe lijnenkaart, waarop alle lijnen in de Amsterdamse regio staan afgebeeld. Wellicht leuk om die link toe te voegen.

https://assets.gvb.nl/plattegronden/vernieuwde-lijnennet-2018-web.pdf

18 april 2018 | 07:42

Renske van Bers

@alain, dank! Ga ik meteen proberen!

21 april 2018 | 22:34

Kiek

Link werkt niet (meer)!

18 april 2018 | 07:13

Alain

Ik moet die banner bovenin nu iedere keer wegklikken. Is dat wat nieuws?

Verder geen nieuws in dit artikel – de links verwijzen allemaal naar de documenten uit 2016. Er zal toch wel wat écht nieuws komen vandaag, neem ik aan? 🙂

18 april 2018 | 07:22

Renske van Bers

@Alain, goedemorgen. Deze campagne is vooral op mensen gericht die zich nog niet bewust zijn van het feit dat hun reis vanaf 22 juli – misschien – verandert. En dus niet voor iemand die het OV leest en schrijft, zoals jij 🙂 Groet, Renske

Wil je dit bericht delen?